Sömnbehov - äldre barn??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mycket lärorikt :lol: :lol: Hell ramsan :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, det där med gäster känner dom av... 8)
Då ska man fråga och testa lite extra. Kanske mamma ger med sig nu...
Anar man lite tveksamhet hos mamma...?

Men vad hände - mamma lämnade klart besked! Jajamensan, ramsa gjorde hon visst även när det var gäster!
Ja, då så, bäst att lägga sig och somna då :sleep:

BRA JOBBAT!!! :D :D :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Evrok

Inlägg av Evrok »

Jaha, dte gick ju så bra ett tag. Efter en vecka med feber och hosta hos båda barnen kommer nu Jakob insmygandes i vårt rum tidigare och tidigare.... Han somnar jättebra själv, men kan alltså inte somna om själv. Jahör honom inte förrän han är inne i vårt rum. Vi har både hans rumsdörr och vår rumsdörr stängda för kattens skull, och jag hör inte Jakob. Vill inte gärna campa utanför hans rum eftersom han kommerupp vid 2 eller 3 eller så. Han kommer in till oss och sover på vårat golv. Min Mamma säger att det måste han få göra. Det är hans trygghet. Tar vi bort det så kommer han inte att må bra, men det är väl att släppa in massor av vargar?? Vi lider ju inte av att han kommer in till oss, men han sover ju skönare i sin egna säng. Han säger att han är rädd för mörkret, men det tror jag faktiskt inte. Hos mina föräldrar sover han hela natten. Där finns inga spöken alls säger han...

Jag antar att frågorna är VARFÖR han kommer in till oss. Lillebror vaknar ju och han gillar ju sitt rum! Hur "hård" ska man vara?
/Erika
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag känner spontant att om han inte är trygg kl 2 på natten varför skulle han då vara trygg när han lägger sig. Eller tvärt om eftersom han är trygg på kvällen så kan han vara det kl 2 på natten. Det är han. Om du inte vill att han ska sova på golvet i ert rum (det är ju givetvis ert val) så får du övertyga honom om att han fortfarande kan sova i sitt rum på natten.

Du har ingen babyvakt liggande? Fast den kanske inte reagerar på om han smyger sig upp. Går det att ordna med att stänga ute katten på något annat sätt för ett par nätter?

Om du nu vaknar när han kommer in i ert rum så led honom tillbaka, utan ett ord och ramsa för honom när du går ut.

Några osammanhängande tankar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Evrok

Inlägg av Evrok »

Jag är tillbaka med lite undringar om att ha barn i samma rum. Jag vet att de flesta här lovordar det, och jag tror att det skulle bli jättebra för våra barn (4,5 år och 7 månader). Båda är kurade i april-maj och sover, för det allra mesta, hela nätter.

Vill bara höra om tips och råd, men det är väl bara att flytta ihop dem med en attityd av att det är jättebra och KUL! Vi har egentligen två rum, men tänkte ha ett sovrum och ett lekrum. Är det att föredra att ha barn i samma rum?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Vi har egentligen två rum, men tänkte ha ett sovrum och ett lekrum. Är det att föredra att ha barn i samma rum?" skriver du.

Vad är problemet :?: De kan sova tillsammans i ett rum, leka i ett annat. Eller jag har inte förstått :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Evrok

Inlägg av Evrok »

Frågan var, om det är bra att ha dem i samma rum, eller om det är bättre att de har varsitt rum när det nu finns två sovrum. Det är ju ganska stor åldersskillnad på dem. Jag tänker att det är bra för båda, och för mannen för då har vi ju ett "ledigt" rum sen nät vi ska ha en ny bäbis om ett par år :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
JA, det är absolut att föredra att ha dem i samma rum! :D Det lär dem hänsyn, och tar bort (viss del :wink: ) av revirtänkande!

Bara flytta ihop dem, och låt det äldre barnet hjälpa till att bädda bebbens säng Tala i OTROLIGT positiva tonarter om hur KUL och spännande detta ska bli att de ska dela rum!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "