8månader=nattliv i babyrummet???

Skriv svar
alfsmamma

8månader=nattliv i babyrummet???

Inlägg av alfsmamma »

Hej på er,
Måste fråga om erfarenhet och råd.

Alf är 8 månader i helgen och den senaste veckan har följande förändringar skett - vill barar ha lite tips och råd och höra andras historier:

:arrow: Helt lötsligt har han insett att hans lungor och röst fungerar, HÖGA skrik och vrål kommer titt som tätt - i ren energi och upphetsning över hur roligt det är att påkalla uppmärksamhet och leva = inget problem, han är ju superglad och ej ledsen

:arrow: Problem vid läggning, är mkt piggare eller typ helt vild, ingen ändring i sovpass, sover 2 lurar på 45 min per dag och ibland lite lite längre. Somnar 19.30 och vaknar 6 för välling, men somnar om till 8. Alltså total sovtid per dygn max 14 tim

:arrow: Sover oroligt mellan 19.30 - 23.00, gråter till 1 gång i timmen.

:arrow: Vaknar ca 2 gånger superledsen nattetid. Han gråter alltså, inte vaknar till och kan somna om själv. Utan vill verkligen verkligen förvissa sig om att vi är hemma (han sover i eget rum) Det enda vi gör är att stoppa om honom och lägga honom tillrätta, ramsan är vi sämst på och det funkar inte så bra hos oss. Buffning kräver han inte.

:arrow: En natt när det spårade ur totalt så var jag tvungen att lägga mig på bäddsoffan i hans rum för det är ett helt maratonlopp in till hans rum och då hinner jag bli för pigg och kan inte somna om sen (och är en gnällig och trött mamma dagen efter) Den natten sov han som en stock, som om kände att jag var i rummet (man ser inte bäddsoffan från hans säng) Jag VET att jag ska låta han ha sin privata sfär, och ahr alltid kört på det, men är det ok att ha en liten svacka nu på det, eller får vi ett rent h-vete för att jag tumamr lite nu???

:arrow: Han är mer fysiskt än någonsin. Vi kramar och pussas kanonmycket i familjen. Men han har massa ensamlek såklart, vi konkar inte omkring honom och skämmer bort honom. Men de verkar som han vill ha ännu mer fysisk kontakt.

Han är social och glad på dagarna, äter kanonduktigt och schemat sitter som berget.

Han sover som en stock när vi sover över hos mina föräldrar, i gästrum, han i egen spjälsäng och jag i bäddsoffan. Då sover han prickfritt med max ett uppvaknande med egen omsomning.

:?: :?: Min fråga är alltså hur jag ska få bukt på nätterna så att de blir tiptop igen. Jag är pigg och utvilad själv, eftersom vi får sova till 8, ibland 8.30 så har jag mkt energi på natten. Har även börjat jobba lite smått vilket ger mig styrka och energi till familjen enormt mycket. :?: :?:

Vi har ju aldrig behövt köra kuren i helhet utan använt oss av lite verktyg och vägledning härifrån och haft det kanonbra.

Men jag känner att jag behöver lite vägledning och höra hur ni andra har det och har haft det.

Kan det vara tänder??? Det finns inte en tillstymmelse till små vita korn i hans käkar... Men floder av dreggel och stundvis är han kanonvarm.

Tacksam för lite feedback, och kanske lite smäll på fingrarna om jag har gjort bort mig totalt :oops: :oops:
Senast redigerad av alfsmamma den mån 03 apr 2006, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

jag har läst lite inlägg om 8månader på forumet och ska grotta in mig i nya kaptlet i barnaboken...
men är såklart tacksam för lite pepp iallafall;-)
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P :P
Om det hjälper dej lite så kan jag tala om att vi har det precis likadant. :? :wink:
Hanna som har somnat så fint på kvällarna :P tog härom kvällen en timmes skrikpass. :cry:
Hon skriker högt, kan jag tala om. :? :shock:
Lika på nättena när hon vaknar. :x Tyvärr har jag ju varit tvungen att ta upp henne för att byta den totalt överfulla blöjan, ibland två gånger på en natt. Och det hjälper ju inte till kan jag säga. :? Jag tror att magen börjat komma i form igen så inatt fick hon inget blöjbyte. Hon gav upp skrikande tillslut och somnade om. :sleep: Jag kan säga att jag längtar tills hennes egna rum blir ledigt. Blir nog om en månad eller två. 8)
Det är likadant på dagarna som du beskriver. :P Otroligt social och kelsjuk. :heart:
Dansar gör hon mer än gärna och är jämt glad. :heart: "Utom när hon ska somna in". :x :roll:

Men som sagt det händer mycket i huvudet på de små nu och tiden är övergående. 8) Lägg bara inte till med några dåliga vanor som du sen får dra på. #-o :roll: :P

Ha det gott :thumbsup: och ha det så himla skönt i Spanien :thumbsup:

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Tack Carina:-)
nej, jag ska inte göra om momentet "sova på bäddsoffan". men just den natten tappade jag tålamodet och det var det bästa jag kunde komma på just nu.

Allt är egentligen inte så farligt om man jämför eller ser på hur det brukar vara. Men det är kanske därför man reagerar, för annars går allt så hiiiiimla smidigt. Och när det händer att de små liven tar ett sidospår blir man lite rådvill.

Nu ska vi in till stan och fönstershoppa och gå på möte ihop:-) Jag säljer sååå mycket när jag har Alf med mig, han flörtar omkull alla kunder:-) Men det är ju snart slut på det när det blir pappa som är hemma.

Kram
ambra

Inlägg av ambra »

Ja NÅGOT har hänt även här... Det där lite jobbiga humöret går dock upp och ner, det är ju inte ångest, ångest hela dagarna långa :!: :D Det bästa är väl egentligen att försöka låta allting vara precis som det brukar vara och inte krångla till det så mycket för sig själv eller barnet. Det här ska ju gå över. :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Ja, jag vågar inte ändra någonting. Jag får plocka fram verktygslådan lite nu och köra igenom fasen. Ju säkrare vi är i familjen desto mindre "liv i luckan" blir det väl...
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Inatt var allting tiptop, och jag har bestämt mig för att det ska vara så :lol: :lol: :lol:
Vi skrattade oss ända till sömns och jag hjälpte honom att komma lite till ro i sängen med ryggstrykningar och lite nynnande, det funkade superbra, sen gjorde jag min ramsa som jag försökte med för ett tag sen, och gick ut ur rummet och lämnade dörren lite på glänt.

jag LUSläste dessutom kapitlet i Barnaboken om 8- 9 månaders.
Wow, vad det stämmer till punkt och pricka... nästan lite läskigt:-)
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Bravo, bravo. :P :P

Vi har också haft en bra natt. :thumbsup:

Ha en trevlig helg

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"