Hej!
Vi hade en problemvända med dagsluren på sonen på 2 år 8 mån i jan-feb. Då beslutade vi att sluta med dagsluren på helgerna. På dagis fick han sova om han somnade, annars bara vila.
Efter en veckas sjukdom då han sov dagarna i ända verkar han ha återvänt till gamla vanliga rutiner och somnar alltid på dagis. Men för att inte börja bråka igen på helglurarna (somnade aldrig, bara ropade och ropade och gnällde, grät) får han välja. Om vi är hemma får han antingen vila med mamma (gravid mamma...

) och pappa eller bara mamma på mammas och pappas säng eller så leka själv i sitt rum. I början ville han inte vila. Men de senaste helgerna har han hämtat lalle och kudde och så ligger vi och småpratar lite, kliar rygg, för att sedan somna en stund.
Är vi ute och far får han sova en stund i bilen. 20 min om sent, 45 min om normal lurtid.
(I söndags låg han och smekte mig på kinden

när jag blundade och rätt som det var sa han "pappa har stoooor snopp"

. Vad kom DET i från?)
Det har aldrig varit något stök med kvällsläggningen för det. Det har nog aldrig stökat faktiskt. Så det funkar bra för oss hittills och det är helgens gosigaste stund tycker mamma.
Men, har ni haft kvällsstök så kan ju sova-lur-hos-mamma bli en riskfaktor... kanske.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.