det trasslar och krånglar

Skriv svar
emb

det trasslar och krånglar

Inlägg av emb »

Hej

Vi har problem! Nu känns det som om allt med sömnen håller på att glida ur händerna på mej. Schemalagt ska tjejen sova 19.30-7.30, 9.45-10.30, 13.00-14.30, 16.45-17.30. Tot 15h. Hon har alltid varit en trött filur som har behövt mycket sömn. Men nu krånglar verkligen allt. För att få er att förstå beskriver jag gårdagen!

Igår såg det ut så här:
Hon vaknar upp 5.00. Ligger vaken tills jag tar upp henne 7.30 (Hon är nöjd hela tiden och jag gör ingenting – förutom att själv ligga i sängen lyssna på hennes prat och glädjetjut) Blir överlycklig då jag kommer in 7.30 och gör morgon. Nöjd och glad – ensamleker 40 min. Är med då vi äter morgonmål och är verkligt trött då jag lägger henne och sova 9.45. Jag brukar vara ut och promenera detta pass så även igår. Hon somnade med att gråta ca 9.50 och vaknar 10.20. (Jag promenerar fortfarande och tar upp henne 10.30 och hon är nöjd) Detta vakenpass är hon glad och nöjd. Hon ligger mestadels på golvet och är en forskare i sitt esse! Ca en halv timme har jag social delaktighet med henne då hon hjälper mej i köket.
Lägger henne och sova på nytt kl 13.00. Nu gråter hon igen då hon skall somna (Hon sover inne i sin säng) Hon somnar 13.10 och vaknar gråtandes kl 14.00. Jag ramsar men hon blir så olycklig. Hon gråter ett hjärtskärande skrik. Jag avvaktar och ser om hon lugnar sig – men nej! Jag solfjädrar för att få henne lugn-men nu är hon helt olycklig. 14.15 tar jag upp henne gråtandes. Hon börjar fort le då hon får komma i famnen men hon ”hulkar” ännu en god stund. Lite trött och gnällig är hon detta vakenpass men det går ändå ganska bra. Eftersom hon sovit alltför lite idag lägger jag henne och sova 16.00 med tanke att hon skall få sova 1,5h. Hon är verkligen trött, men hon ligger och svänger och vrider sig och gråter lite men tystnar själv. Tillslut somnar hon 16.20. Då jag väcker henne 17.30 är hon helt slut. Hela vakenpasset är hon gnällig och blir ledsen för minsta lilla! Hon gråter och stora tårar trillar ner för kinderna. Då kl är 19.00 lägger jag henne och sova för natten. Hon somnar på någon sekund!
Summan av dagen: På morgonen nöjd och belåten. Har ätit bra hela dagen. Mot eftermiddagen gnällig och tidvis mycket gråtig. Sovit tot 2h20min på dagen och 10h på natten!!

Nu behöver jag verkligen råd. Vad skall jag göra! Jag känner mej helt misslyckad och jag blir så olycklig då hon har svårt att somna trots att hon är trött. Att få henne att somna om på dagen verkar helt omöjligt nu och vad gör jag på morgonnatten?? Hon har ju nog förutsättningar för att sova mera. Spec. på morgonnatten då hon ligger vaken väldigt länge! Detta har pågått nu ca 1 vecka. Tidigare sov hon bra!
Tacksam för råd.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla mamma ur balans = lilla barnet ur balans :cry:

Analysen är fullkomligt riktig: "Nu känns det som om allt med sömnen håller på att glida ur händerna på mej." Och det är precis vad du låter ske. Du vinglar med tiderna, du försöker kompensera ("eftersom hon sovit alltför lite idag lägger jag henne och sova 16.00 med tanke att hon skall få sova 1,5h") och har glömt allt vad marginalkvartar heter. Schemat är så luddigt i kanterna nu att ingen av er har en aning om vad som gäller.

"Tillslut somnar hon 16.20. Då jag väcker henne 17.30 är hon helt slut." Så varför väcker du henne 17.30 om hon nu skulle få sova 1,5 tim och det var därför du la henne tidigare? Det kallas förvirring :shock: Plus att 1 tim 10 min är en tämligen knasig sovperiod och inte alls något naturligt sömnrytmspass. Väcker man en liten unge efter något annat än 5, 20, 45 min eller 1,5 tim eller 2 eller 3, kan man räkna med just det du beskriver: "Hela vakenpasset är hon gnällig och blir ledsen för minsta lilla! Hon gråter och stora tårar trillar ner för kinderna." Det hulkas och tröttas och has inte sovit färdigt :roll: och det sitter i.

Så åter till ordningen :!:

:arrow: Håll tiderna exakt. Nu i förvirringens tid har du inte ens råd att laborera med marginalkvartar. Det ska i så fall få slå på fem minuter bara.

:arrow: Börjar hon skrika så fort du lägger henne eller medan du så att säga är kvar (och lägger tillrätta), buffar du några gånger för att få henne tyst. (Skippa den långdragna solfjädern, som du tydligen impregnerar med frågor, eftersom hon blir olycklig av den.) Så fort hon tystnar trycker du till kort och går med ramsa som gärna får vara lite barsk. Kan varieras med hurtig (men inte samtidigt). Din ambition ska vara att få tyst på henne, inte trösta. Det är inte synd om henne. Hon behöver få besked om att nu är det meningen att man ska hålla lilla truten och slappna av, för annars förstör man för sig själv och kan inte sova.

:arrow: Håll ett öga på klockan, som du nu ska göra till din mest avdramatiserande bästa vän, och se till att väcka henne efter exakt något av de beskrivna sömnrytmpassen. Ta upp henne med tjo och tjim och glädje.

:arrow: Skyffla ut dina känslomässiga vargar från henne. Dvs lär dig GÅ och inse att hur ont det än gör att tänka så, är du inte Guds enda välsignelse för ditt lilla barn, i synnerhet inte när hon ska sova och behöver vara i fred. Din närvaro stör :evil: Neutralisera med musik, slammer i huset, allt som inte har med henne att göra! Odla både attityden av självklarhet och mycket, mycket större förtroende för lilla barnet :idea:

:arrow: Och odla din glädje. Du ska liksom utgå från att hon tycker - som du - att allt är jättetrevligt, rätt och bra :!: Vill hon då övertyga dig om att hon är olycklig och synd om, ska du övertyga henne tillbaka om att det är hon inte alls. Det är bara fördomar :wink: :lol:

:arrow: Mycket effektivt kan vara att tänka på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid, som VERKLGEN skriker och vrålar. Din lilla flicka har fått allt hon behöver och nu kan hon sova så gott. Skönt :roll: Nu är det alla de andras tur att få vad DE behöver och snabbt ska det gå :!: Du kan inte lägga en timme på var och en. Du kan inte ens lägga fem minuter på var och en.

Och så har du en del annat att göra också, eller hur :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
emb

Inlägg av emb »

Tack Anna för svar! Du vet inte vilken lättnad det är att få läsa vad du skrivit! Ja åter till ordningen!

Jag har ännu lite frågor!
annawahlgren skrev:
:arrow: Håll tiderna exakt. Nu i förvirringens tid har du inte ens råd att laborera med marginalkvartar. Det ska i så fall få slå på fem minuter bara.
:arrow: Håll ett öga på klockan, som du nu ska göra till din mest avdramatiserande bästa vän, och se till att väcka henne efter exakt något av de beskrivna sömnrytmpassen. Ta upp henne med tjo och tjim och glädje.

1. Alltså en liten fråga ang detta. Om jag lägger henne och sova 09.45 och hon somnar först 09.55 (tanken är att hon skall sova till 10.30 -alltså 45min). Skall jag isf väcka henne först då hon sovit 45 min alltså 10.40 eller skall hon väckas 10.30? Dels skriver du ju att jag skall hålla tiderna men samtidigt att jag skall väcka henne exakt efter ett naturligt sömnrytmspass??

2. Om hon vaknar på långa luren (1,5h) redan efter ca en timme. Skall jag försöka få tillstånd ett omsomnande? Och hur gör jag isf. Ramsar? Låter henne vara?
Skyffla ut dina känslomässiga vargar från henne. Dvs lär dig GÅ och inse att hur ont det än gör att tänka så, är du inte Guds enda välsignelse för ditt lilla barn, i synnerhet inte när hon ska sova och behöver vara i fred. Din närvaro stör :evil: Neutralisera med musik, slammer i huset, allt som inte har med henne att göra! Odla både attityden av självklarhet och mycket, mycket större förtroende för lilla barnet :idea:
3.Betyder detta att om hon bökar runt och svänger sigg till rygg - leker med fötterna osv. Skall jag låta henne vara? eller skall jag gå in lägga tillrätta och ramsa ut? Nu har jag inte riktigt vetat så ibland har jag gått in o ibland låtit henne vara. Det känns som om hon somnar fortare ifall jag går in - men samtidigt vill jag ju inte störa henne! Och ifall det tar 20min för henne att somna borde jag ifåfall lägga henne och sova lite tidigigare? Men då håller jag ju inte klockan??
Och så har du en del annat att göra också, eller hur :?:
4. Nja :oops:
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
emb

Inlägg av emb »

Jo ännu en sak:
Om tjejen vaknar upp mitt i sovpasset och jag ramsar och hon somnar om. När skall jag då väcka henne? enligt klockan eller så att ho sovit ett sömnpass?
Ex. Tjejen somnar 13.05 vaknar 13.40 Jag ramsar och hon somnar om 14.00. Enligt schema skall hon vakna 14.30, men skall jag väcka henne 14.45 så hon får sova 45min eller 14.20 så hon får sova 20min?? Eller 14.30 enligt klockan??

Tacksam för svar!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt, luddigt uttryckt :oops: :!:

Vad jag menar är att du inte ska laborera med marginalkvartarna (eller mer) för egen räkning, så att säga. Hon ska läggas på klockslaget och hållas vaken fram till dess. Sedan, om hon bryter luren och du får henne att somna om, ska hon väckas efter antingen 20 eller 45 min. Så att du hamnar inom marginalkvarten på det som var tänkt. Om du förstår. Då kan du fortsätta hålla schemat orubbat och förvirringen åt skogen :wink: :lol:

När du reagerar på att hon ligger vaken, vaken, vaken (ledsen eller glad) kan du visst gå in och vända henne och på så vis hastigt påminna om att det är meningen att hon ska sova färdigt. Men det ska vara kort och sakligt och lika neutralt som om du skulle rätta till en mattfrans, ungefär :lol: I förbifarten, alltså. Och så en ivägpromenerande kort ramsa på det. Ingen stor sak :idea: :lol: Och bara en gång, per gång. Högst. Det får INTE bli underhållning.

Du ska hela tiden tänka UT (till allt det där andra du har att göra... :lol: ) :!:
Sagalinda
Kontakt:

45-minutersluren

Inlägg av Sagalinda »

Hej vännen!

Ville göra ett inlägg angående din fråga om förmiddagsluren på 45 minuter. När jag SHN-kurade Saga läste jag just om detta, och Anna hade skrivit att när det gäller 5-, 20- och 45-minuterslurar så tar man tid från exakt den tidpunkt när barnet somnar. Här kan man inte förlänga eller förkorta sömnen med marginalkvartar. Så om din lilltös somnar först 9.55 gör du helt rätt i att låta henne sova till 10.40. Se bara till att insomnandet hålls inom marginalkvarten. Ifall hon alltid behöver 10 minuter för att somna kan du ju gott lägga henne redan vid 9.35. Då kan du väcka henne på planerad tid! (Så gör jag med Saga) Lycka till nu och hoppas att allt löser sig!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
emb

Inlägg av emb »

Jag jobbar på att få detta att funka! Tack för svar.
förstår inte att detta med sömnen skall vara så krångligt.
Det är ju så skönt att sova - väntar på dagen att tjejen skall inse det!

Det har nog skrikits en del nu när hon skall sova - men jag har hållit tiderna och kvällarna har blivit ´soligare´.

kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

emb skrev: Förstår inte att detta med sömnen skall vara så krångligt.
Ack ja, jag kunde inte ha sagt det bättre själv... :shock: :roll: Är det något jag har fattat, efter dessa år som hemsnickrad föräldrarådgivare på forumen, är det att Gud måtte ha välsignat mig med en alldeles kolossalt Självklar Attityd. För jag har aldrig någonsin haft några problem med vargtimmar eller för tidiga uppvaknanden. PÅ NATTEN SOVER MAN och det gör man tills mamma kommer med vällingen (även om hon fick ställa klockan för att orka upp och förekomma). Jag kan inte riktigt begripa vad som ska vara så svårt :roll: Och då har jag ändå haft sex ungar i samma rum som tisslat och tasslat men det gjorde de på kvällarna, tills jag röt.

Jag kan inte se annat än att svaret är Överkoncentration. Jag sänder dig sjutton andra bebisar gratis och franko och Guuud, vad de VRÅLAR :!:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"