Dålig viktökning och matvägran hos tre m&ari

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
wibbe2

Dålig viktökning och matvägran hos tre m&ari

Inlägg av wibbe2 »

Hej !
Vi har beymmer med våran bebis som tenderar att stanna av i viktökning sedan några veckor tillbaka. Hon är i dagarna tre månader gammal och väger 5,595 kg. Hon erbjuds bröstet ofta och jag håller mig hemma för att kunna vara vaksam på hennes signaler men hon vill inte. Hon tar bröstet då och då men suger endast några minuter och vill bara inte fortsätta på samma eller det andra bröstet ( jag rapar henne såklart och ganska ofta rapar hon ljudligt som en tonåring). Ibland kommer det lite överskott upp och hon kräks, ibland kommer inget upp. Det är olika.

Att amma henne "offentligt" är en omöjlighet. Hon skriker rakt ut och vägrar ta bröstet, spottar ut det som om att det smakar illa, fatsän det var flera timmar sedan hon åt och borde vara vrålhungrig när vi vistas på cafeér eller dylikt. Så detta har jag slutat med och vi är oftast hemma. Men hemma suger hon några minuter tills det blir stopp och sedan ser hon nästan äcklad ut ändå, trots att vi är hemma. Skillnaden är att hon i alla fall äter NÅGOT.

Tillägg har vi försökt med men det tycker hon inte om (Semper och Nan). Bröstmjölk i flaska likaså men hon förstår inte hur man suger. Olika flaskor har testats men samma resultat, hon vet inte hur hon skall göra utan bara "lallar" med pipen.

På Bvc säger et att vi skall avvakta några dagar med att se om hon visar tecken på att vilja ta sig och öka annars rekomederar vi att läkarundersöka henne. På Bvc säger de att de tycker hon visar fin kontakt och "är med" och är långtifrån ett missnöjt barn när de tittar på henne, men jag tycker de ger "lam" hjälp. Hon sover bra, bra på nätterna och vill och tycker om att sova på dagen också, säkert fyra till fem gånger/ dag. Hon brukar äta en gång per natt och kan sedan stå sig fram till 06.00.

Och visst har vi hört att barn inte vill svälta sig men vi undrar vad som är fel med vår Älskling?! Hon är så smal så smal.
Vad tror ni det kan röra sig om? Kan hon var laktos intolerant( jag äter själv lite mjölkprodukter för jag tycker inte om det så det borde inte vara det) Är hon gluten känslig? Eller är det något annat hon är missnöjd över? Jag tycker att hon lever i en harmonisk familj och hon var mycket efterlängtad! Tacksam för snabbt svar!

"Ingrids mamma och pappa"
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Såg att du inte har fått något svar, vad synd.. :cry:
Jag har inget bra svar heller, jag kan inte sånt här. Vet bara att det står i Barnaboken om problem med maten och med att ta flaskan, det är ju värt att läsa om du inte har gjort det.
Hoppas att någon annan svarar nu :!:
Hur går det, någon förbättring :?:
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Hej! Jodå jag har fått bra tips ! Rubriken ( alltså, min fråga) har dykt upp på två ställen i forumet ser jag.

"Ingrids mamma"
Cecilia

Inlägg av Cecilia »

Hej!

Det har nu gått ett tag sedan du skrev om ditt bekymmer. Hoppas att det går bra för er och er lilla bebis och att bekymren har löst sig.

Har idag tittat in på forumet för första gången. Jag har samma problem - min lficka är 3,5 månad och går ner i vikt just nu- harft problem med amning sedan födseln. Äter inte komjölksprodukter längre ilket gjorde henne till en glad och nöjd bebis- dock är hon fortfarande ursvår att ammas och vill inte mer än5 minuter var 3e, 4e timme. Hon har gått ned 3 kolumner i viktkurvan..tänkte att du kanske har något tips så här i efterhand?

Hälsningar

Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"