I & ur sängen?
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Möjligen för att jag också har följande fråga/svar i lätt förfärat minne (från en TV4-serie om curlingföräldrar där jag deltog tillsammans med en psykolog - citerat från chatten efteråt som publicerades på TV4:s hemsida):
Kerstin
Svar:
Det låter som att din son kommit in i en för honom bekväm vana - och som också blivit en vana för er; du märker knappt när han kommer. Det låter ju inte heller som att det är i några särskilda ”krislägen” (mardrömmar etc) som han kommer. Håller med dig om att han är för stor för att sova hos mamma. Du gör förstås helt rätt som leder honom tillbaka till sin säng, men så kommer han då med viss automatik till din säng igen.
Jag tycker du ska prata med honom om det här som en ovana och tydligt deklarera att han är för stor. Låt honom gärna själv komma med ett förslag till hur ni ska lösa det här. - - - Har han inga idéer (men det tror jag han har om han får chansen tänka efter ett tag, kanske inte på en gång) så kan du föreslå att du låser sovrumsdörren för att du ska få nattro och att du behöver sova. Då kommer han lomma tillbaka till sin säng. Han vet ju vad du sagt och att du finns bakom dörren. Och du beskriver honom ju inte på något sätt som otrygg, så det borde fungera.
Sov gott, båda två!
Bästa hälsningar
Bengt Grandelius
Senast redigerad av annawahlgren den mån 13 mar 2006, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
-
Gäst
Mammut Maria skrev:Jag tipsar om att låta honom hoppa ur (se till att det är mörkt och tråkigt i rummet) och låt honom "bryta samman" över att inte kunna komma ur rummet! Ha dörren stängd alltså och vänta ut reaktionen. Typ 2-3 minuter. När han blir arg/ledsen så kör du på med att gå in och lägga ner honom igen. Helt odramatiskt - tjoff och UT!
Förstår precis kopplingen med humörssvängningen. Det var det jag själv menade då han ramlade ur dagen innan, efter det somnade han direkt.
Och i går då han antagligen slog sig i bröstet på väg ur var ju det roliga borta, han blev ju ledsen istället. Humöret fick sig en helvändning. Och det var ju det "vi var ute efter"(inte att han slog sig, men att det roliga var borta).
Han har aldrig hoppat ur på kvällen, bara dagen. Ska försöka göra det ännu mörkare i rummet. Så det är noll stimulans som kan locka.
Och dörren, ja det skulle vi få lov att låsa, han öppnar ju den galant. Men blir det en likadan kapplöpning idag, så tror jag att jag håller för tills han blir "förbannad" så att han kan ta emot ramsan. Vi har nog egentligen inte behövt använda ramsan sedan vid ett tillfälle iaugusti. Han somnar alltid så bra, vi ramsar när vi går ut och sedan fixar ju han resten själv. Han är ju knappt påverkad av sjukdom, han somnar ändå. Snacka om att det sitter.
Och i går då han antagligen slog sig i bröstet på väg ur var ju det roliga borta, han blev ju ledsen istället. Humöret fick sig en helvändning. Och det var ju det "vi var ute efter"(inte att han slog sig, men att det roliga var borta).
Han har aldrig hoppat ur på kvällen, bara dagen. Ska försöka göra det ännu mörkare i rummet. Så det är noll stimulans som kan locka.
Och dörren, ja det skulle vi få lov att låsa, han öppnar ju den galant. Men blir det en likadan kapplöpning idag, så tror jag att jag håller för tills han blir "förbannad" så att han kan ta emot ramsan. Vi har nog egentligen inte behövt använda ramsan sedan vid ett tillfälle iaugusti. Han somnar alltid så bra, vi ramsar när vi går ut och sedan fixar ju han resten själv. Han är ju knappt påverkad av sjukdom, han somnar ändå. Snacka om att det sitter.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
Gäst
-
annawahlgren
"Ja, det är TYPISK men dörrar strejkar när man ska sova. Suck, vad gör man? Jo, jag tror du får sova istället så är dörren pigg och öppnar sig imorgon." .
Men nu är vi alla rörande överens, eller hur
Anna, nu ska jag lära dig hur du citerar tjusigt. Det är lätt som en plätt!
Du vet ju hur man raderar text, ja? Alltså raderar du allt, som du INTE vill citera och blottlägger just den där meningen, MEEEEN, var noga med att lämna kvar det som står SIST i texten, nämligen
samt det som står ALLRA FÖRST i texten, nämligen
Nu skriver du ditt svarsinlägg antingen EFTER eller om du så vill FÖRE det quotade och klickar på Submit! Volia!
Tack Kit, jag kan inte heller. Ska öva tror jag.
Idag så var det pappas tur att lägga. Och vad hände jo, vips ur sängen. Pappa la i igen. Och sedan direkt efter var han ur igen. Pappa höll för dörren, Karl röck i handtaget och ville ha upp dörren, det tog inte lång stund sedan hade vi en ledsen Karl. Pappa in fort och la, såg till att han var lugn och sa även ngt om att "dörren behöver också sova en stund" "rackarns dörr och fastna".
Han var ur sängen en gång till och samma sak hände, sedan sov han. Men vaknade innan 1½ tim och var ur och sprang och kollade dörren, han brukar i vanliga fall dra sig i sängen länge efter sina 1½tim.
Så, slutsatsen. Jag och pappan diskuterade och tyckte båda att det inte kändes bra. Så vi måste nog komma på ngt annat. Vi vill ju inte att Karl ska tro att han är instängd. Och med tanke på att han var ur innan han "sovit klart" tolkade vi som att han ville kolla.
Pappa var saklig och konsekvent, så jag tror inte vi släppte in några vargar. Men detta kändes inte bra. Han är ju aldrig ledsen, så vad tror ni.
Mammut, gjorde vi fel på ngt sätt? Han grät ju max en minut eller så, men ändå.
hjälp oss reda ut
Idag så var det pappas tur att lägga. Och vad hände jo, vips ur sängen. Pappa la i igen. Och sedan direkt efter var han ur igen. Pappa höll för dörren, Karl röck i handtaget och ville ha upp dörren, det tog inte lång stund sedan hade vi en ledsen Karl. Pappa in fort och la, såg till att han var lugn och sa även ngt om att "dörren behöver också sova en stund" "rackarns dörr och fastna".
Han var ur sängen en gång till och samma sak hände, sedan sov han. Men vaknade innan 1½ tim och var ur och sprang och kollade dörren, han brukar i vanliga fall dra sig i sängen länge efter sina 1½tim.
Så, slutsatsen. Jag och pappan diskuterade och tyckte båda att det inte kändes bra. Så vi måste nog komma på ngt annat. Vi vill ju inte att Karl ska tro att han är instängd. Och med tanke på att han var ur innan han "sovit klart" tolkade vi som att han ville kolla.
Pappa var saklig och konsekvent, så jag tror inte vi släppte in några vargar. Men detta kändes inte bra. Han är ju aldrig ledsen, så vad tror ni.
Mammut, gjorde vi fel på ngt sätt? Han grät ju max en minut eller så, men ändå.
hjälp oss reda ut
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
-
Gäst
[quote="Mammut Maria Möt upp med bus bakom dören när han prövar dörren nästa gång!
Känn efter själva och handla där efter
![/quote]
Om vi möter med bus i dörren, ja då är jag rädd för att vi förmedlar att "bus i dörren om man klättrar ur". Vi vill ju att han ska tröttna, inte uppmuntras till mer bus.
I morse kom han ur sängen kvart i sju och stod och kikade bakom dörren. Det har aldrig hänt förrut. Vi har alltid fått lov att väcka honom, och aldrig tidigare än sju. Och han har heller aldrig klättrat ur på morgonen, det är bara på middagsluren.
Så vi får helt enkelt fortsätta leda honom tillbaka och stoppa i sängen.
Vill egentligen inte rucka på hans schema, men kan det vara så att han inte är tillräckligt trött 12.30? På kvällen klättrar han aldrig ur, och då är han tröttare.
Om vi möter med bus i dörren, ja då är jag rädd för att vi förmedlar att "bus i dörren om man klättrar ur". Vi vill ju att han ska tröttna, inte uppmuntras till mer bus.
I morse kom han ur sängen kvart i sju och stod och kikade bakom dörren. Det har aldrig hänt förrut. Vi har alltid fått lov att väcka honom, och aldrig tidigare än sju. Och han har heller aldrig klättrat ur på morgonen, det är bara på middagsluren.
Så vi får helt enkelt fortsätta leda honom tillbaka och stoppa i sängen.
Vill egentligen inte rucka på hans schema, men kan det vara så att han inte är tillräckligt trött 12.30? På kvällen klättrar han aldrig ur, och då är han tröttare.
-
annawahlgren
Nu ska vi se om det fungerar för mig, hahaJ och Å skrev:Men herregud, jag måste vara helt puckad. Jag får det verkligen inte att fungera med att quota.
Hoppas det framgår ändå vad jag citerat.
Undrar om inte lite stolsittande (med draperiet undan) utanför (den öppna) dörren plus promenad därifrån med ramsa skulle kunna lösa problemet. Läs gärna Patriks tråd på SS med fnurra-tråden
Kan han ta sig tillbaka i sängen själv
-
annawahlgren