Ny fråga!

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Ny fråga!

Inlägg av Kit »

Hej rara Hege, nu är jag här igen med en fråga, som jag hoppas du kan reda ut till mig.

På hjerneaktivs hemsida står att ADHD inte är ett kulturellt eller socialt problem, som kan lösas med pedagogiska åtgärder utan ADHD-symptomen är en naturlig reaktion på barnets neurologiska problem. (Det är jag med på.)

Men sedan står det något som förbryllar mig; nämligen att ADHD-barnen kanske endast har närings- (ernärings-) och uppfostringsmässiga (opdragelsemässiga) problem. ??? Längre ner i texten står "...ADHD, som er et akademiskt navn for...eller i många fall endast felaktig näring och bristande uppfostran. ???

Hege, kan du säga något förklarande om detta?

Kram! / Kit
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

:-k Hm... jag väntar lite till... :sleep:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:lol:

Förlåt.

Jag försöker inhämta svar hos hjerneaktiv, men de låter vänta på sig...

Jag kan nemligen inte svara på vad som menas i den artikelen de har skrivit...

:wink:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Och här fick jag jammen svaret i samma stund som jag skrev förlåtet till dig.

Så här skriver Larz Thielemann som direkt svar på din fråga:

"Ordet daarlig opdragelse er en forkert formulering, som er slettet for en tid siden, da en mor gjorde mig opmaerksom paa at det godt kunne misforstaas og beskylde foraeldrene for noget forkert. Faktisk er der professionelle, der netop beskylder foraeldrene for at vaere skyld i at deres born er DAMP-agtige.
Det er ikke det jeg mener. Men sidst i artiklen staar hvad som jeg mener, nemlig at foraeldrene skal tage ansvar og strukturerer hverdagen og lave et program for barnet. Haaber at det giver mening nu."

Hilsen Hege

PS: Larz lägger till:
"Vedkommende er meget velkommen til at skrive til mig.
Venlig hilsen
Larz"

og då är det dig han mener, Kit.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Tack, Hege! Jag kunde naturligtvis själv mailat hjerneaktiv, men jag ville gärna höra vad du sa i saken.
Det är OK, tack för hjälpen, Hege! Jag mailar Larz Thieleman!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "