Träning 2025

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Träning 2025

Inlägg av anna »

Hej! :)

Detta blir 19:e året vi kör denna tråd! :) :clapping:
Gamla och nya hälsas välkomna! :heart:

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.
Jag upprepar mina vanliga frågor ;)

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
* Det har blivit en naturlig del av livet som jag inte vill vara utan, och det gör mig starkare och piggare.
* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.
* Jag går på så mycket ledarledda pass jag kan/hinner.
Veckans Team/Veckans individuella/Månadens individuella som är crossfit är min grund. Där kombineras puls/styrka, och passen byts varje vecka.
Body Attack, Bodystep och Body Balance är andra pass jag går på.
Egna pass gör jag ibland på gymmet, ibland hemma.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Första rapporten blir alltså på söndag den 5:e januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA

Re: Träning 2025

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :D

Jag vill träna för att det ger mig massor av ork och energi. Jag sover bättre och orkar mer i vardagen. Jag älskar att känna mig stark!

Mitt mål är 4 pass i veckan. Jag når sällan dit i snitt, men det hjälper att ha något att sträva mot.

Jag vill köra mest styrketräning. Har ett hyfsat bra gym hemma, men ska föröka ta mig till Friskis och svettis för att göra ett tyngre benpass någon gång ibland. Ska också periodisera min styrketräning mer i år, dvs fokusera på en eller ett par muskelgrupper i taget.
Ska få med lite kondition också. Där har jag min dans en gång i veckan, målet är ett till konditionspass i veckan.

Den här tråden är fantastisk, vill inte vara utan den :heart: Att jag har detta forum för stöd, pepp och ventilation för träningen är den största anledningen till att jag tränar så pass strukturerat och regelbundet som jag gör just nu :heartsthree:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

En svag inledning på träningsåret, med endast ett pass :|

Ons: PW 1 timme

Men har gjort massor av annat skoj i veckan, som varit på middagar med kompisar, åkt till Stockholm med döttrarna för shopping och mys och rensat massa hemma. Så jag känner mig utvilad mentalt och tillfreds med hemmet :lol:

Så NU känner jag mig taggad att komma igång igen :D :clapping:

Eftersom träningen varit lite vilande några veckor, så börjar jag med en månads basic träning. Dvs helkroppspass på styrketräningen med fokus basövningar, och så lite lugn kondition. OCH så ska jag börja stretcha igen!

Måste också börja äta mer och riktig mat. Har varit alldeles för mycket slarv under ledigheten med konstiga mattider, en toast eller en burk makrill till lunch ibland :shock: och bubbel nästan varje kväll :mrgreen:
Mina teens hemma kan ju sova i princip hur länge som helst, och de har de fått göra under jullovet också. Men som sagt ingen ordning på tider alls hemma här just nu :lol:

Imorgon börjar jobbet igen. Lite lätt ångest :shifty: Men tror mig kunna starta ganska lugnt.

Hoppas du har haft en fin vecka :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bra att du fått mycket andra roligheter än träning gjorda och att du är nöjd med det! :humbup:
Din träningsplan verkar vara en bra start! :humbup:

Jag jobbade ju lite här och där i mellandagarna, men när jag fick chans till sovmorgon utnyttjade jag det till nästan överdrift... :o :lol: :shhh:
Och maten. Godiset. Och vinet... Ja, mycket slarv här med... :shifty:

Jag startade träningsåret starkt :)
Mån: Veckans Team
Ons: Deep stretch Yoga
Tors: Bodystep + BodyBalance efter vartannat
Lör: 3 km skidstaksmaskin uppblandat med annat
Sön: Ben & rumpa, styrketräning på gymmet med träningskompis.

Men nu har gymmet ändrat i sitt program... :( Så nu ligger Bodystep/BodyBalance på MÅNDAGAR??!! Då ligger ju veckans viktigaste pass - Veckans Team?! Såååå besviken jag blev. :( Jag kan iofs göra BodyBalance i kombination/efter team, men man brukar vara helt tvärslut efter det passet, så jag tror inte orken finns...

Hoppas det gick bra att börja jobba igen... :heart:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Det blev fyra pass denna vecka :dance:

Mån: Styrka hk
Tis: PW 30 min+ Stretching 40 min
Tors: Styrka hk
Lör: Styrka hk på Friskis&Svettis. Åkte dit med båda döttrarna. Äldsta har träningskort, och yngsta ville testa på. Det gick bra, men vi väntar med att köpa ett kort till henne tills hon har fyllt 13 i mars, det fanns bättre alternativ då.

Äh, så dumt att de ändrat i schemat :x Blir kanske inte så effektivt om du kör ett pass om du redan är helt slut :|

Det har gått över förväntan att jobba en vecka. Men har ett möte inbokat med chefen i veckan där vi ska prata igenom situationen. Funderar på om jag ska våga fråga om att få gå ner i tid :think:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Härligt jobbat!!! :clapping: Och bra att du lade till stretching med, det ville du ju göra mer! :humbup:

Våga fråga!!! Gör det! Om ni ska ha ett möte och gå igenom situationen, ska du DEFINITIVT passa på!
De vill med all säkerhet inte bli av med dig. Och då hittar de en lösning som passar. Det tror i alla fall jag!
Lycka till - och stå på dig! :heart:

Själv har jag ofrivilligt behövt gå ner i tid... :cry: Det enda kommunen kan erbjuda just nu är 75% för att täcka upp en utbränd. Och det är i 2 veckor, sedan vet jag inte igen...

Min vecka, 5 pass:
Mån: Veckans Team
Tis: Veckans individuella
Ons: Månadens Team
Fre: Veckans Team
Sön: Simply Strength.

När de ändå roddade om i schemat tog även de BORT Body Attack som jag tyckt var så bra. :? Så då fick det bli Simply Strength, som är styrketräning i grupp kan man säga. Ingen puls, men man var redigt trött efteråt. Men jag tyckte det var lite tråkigt... Jag ska dock ge det några chanser. Det är ju annorlunda mot vad jag brukar träna, så det är väl bra tänker jag.

Och - nej. Det blir inte bra att köra ett pass till när man är så trött som man är efter Team.

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hallå!

Fyra pass:
Tis: Styrka hk
Fre: PW 50 min
Sön: Styrka hk

Får in massor med styrka, och det känns jättebra :clapping: Är förvånande stark, med tanke på att december var så dåligt ur träningssynpunkt :think:

Ikväll börjar dansen igen :dance: Och vi har fått en ny tid, 18:30 istället för 19:30, och det passar kvällströtta mig lite bättre ;)

Det är nog bra att variera sin träning ibland, för kroppen. Jag kör ju väldigt ensidigt med min träning, tänker jag ibland. Kanske är det tillräckligt med att byta upplägg helkropps/halvkropps/muskelgrupp? Jag får läsa på lite.

Angående jobbet så vill min chef först att jag fortsätter med 100% men med färre uppdrag så det blir i lugnare takt. Innan vi funderar på att gå ner i tid. Det känns som en bra början i alla fall.

Så tråkigt med jobbet, måste vara svårt med planeringen när det är så kort framförhållning :think: Känns typiskt kommun (och statligt är nog precis lika). Det måste ju finnas behov? Hoppas det löser sig :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vilken bra vecka du hade! :clapping: Kul att styrkan låg kvar där "på vänt"!
Och roligt att dansen kommer igång! :)

Bra att han lyssnade på att du känner dig överbelastad, och tar bort några uppdrag :humbup: Även om det inte var det du ville egentligen, är det ett bevis på att han lyssnat på dig! Då kanske du kan känna en inspiration och ett bättre lugn. :heart:
Du får ge det ett tag, och känna efter noga. Är det tänkbart att jobba så här? Eller är det mindre tid/alt. ett helt annat jobb du vill ha?

Jag har aldrig varit så vilsen i hela mitt yrkesliv som jag är nu! Med endast denna vecka kvar "säkert" i kommunen. Jag har ingen ANING om vad jag vill jobba med!! Jag har nämligen blivit bortpolleterad på värsta sätt av glasscaféet där jag jobbat i 4 år, så nu har jag inte ens det att se fram emot...

Mån: Team
Tis: Månadens individuella
Ons: BodyBalance
Lör: nya 100/90/80...etc med träningskompis på gymmet. GALET jobbigt pass!
Sön: Simply Strength, som faktiskt var lite roligare denna gång.

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Ånej! Inte caféjobbet :o :cry: Vad hände :? Så himla urbota dumt :evil:

Jag hoppas få ro att tänka över min jobbsituation och vad jag vill göra, om det blir lite lugnare. Jag trivs ju jättebra 80% av tiden, men de där jobbiga perioderna är FÖR påfrestande. Det är inte värt det. Kanske får jag tid nu att reflektera över hur jag ska kunna hantera dessa bättre :|

Annars vill jag nog byta helt. Att göra samma arbete hos ett annat företag... Det blir precis samma sak. Branschen fungerar så :roll:

Min vecka:

Mån: Dans :dance: Jätteroligt, men riktigt SVÅR direkt. Blir fokus på koordination snarare än kondition denna termin. Men det kan också behövas :lol:
Lör: Styrka hk
Sön: Trappmaskin 20 min. Stretching 30 min. Jag har gått och köpt en sån här https://www.traningspartner.se/Abilica- ... XgEALw_wcB

Har haft en liknande förut, men den gick sönder efter mycket användande. Så kom det ett kampanjerbjudande från ett ställe jag handlat från tidigare, och jag slog till. Lite trixigt och knepigt att få till rätt stegrörelse först, men när jag väl kom in i det gick det bra :D

Kul att simply strength kändes lite roligare nu :humbup: Bra vecka över lag!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag hörde av mig till caféet och sa att jag som vanligt var spekulant på ansvarigtjänsten. Fick till svar att den tjänsten inte finns i år, och att jag kan få säsong, men med helt annan lönebild, och inte 100%... Antingen ska de köra själva bara, eller vill de ha in billigare ungdomar... :( Eller vill de bli av med mig?? :o Vet faktiskt inte vad jag ska tro, men det är ingen rolig känsla... :(
Nu har det ju varit knackigt med kommunjobben denna "mellansäsong", så hade jag kört caféet i år, hade det blivit sista säsongen. Men jag hade velat välja det själv... :(

Har fått förlängt på förskoleklass/fritids till 16/2 nu, men letar permanenta jobb!

Så är det ju... samma jobb hos annat företag blir ju same/same, och hjälper inte...
Hoppas verkligen det kommer kännas bättre när du nu får minskade uppdrag, och att det kommer få dig att få en nytändning igen! Om inte - ja, då får du kanske hitta på något annat! :) Känner du redan nu att det är lugnare för dig, eller är det för tidigt att säga?

Bra jobbat! :humbup: Koordination är också bra att träna på! :) Och när du fått in det, blir det en kombination av koordination/kondition :)
Kul med trappmaskinen! Då blir det rövträning igen! :) ;)

Mån: team
Tis: Månades individuella (4 stationer. 45 sek styrka, 45 sek puls på varje. 3 varv med 2 min gemensam core mellan varje varvsbyte. Mycket bra!) :humbup: )
Ons: Veckans individuella
Lör: 4 km skidstaksmaskin
Sön: Promenad.

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Trist att få det svaret :x Bättre att vara ärliga och säga som det är, om de nu har löst det med annan personal eller hur de nu gör :think:
Man vill ju ta sådana beslut själv, som du säger :heart:

Jag tycker det känns lite lugnare faktiskt :)

Har en "förutsättningslös intervju" nästa vecka med ett annat företag. För samma typ av jobb då, som jag egentligen inte ville ha det som. Men men, tänker att man kan ju alltid kolla läget :)

Blev fem pass i veckan :dance:

Mån: Dans
Ons: Styrka hk
Fre: Styrka hk
Lör: PW 1 timme
Sön: Styrka hk

Så då har jag kört mina fyra veckor med helkroppspass styrka som jag planerade, och det har gått riktigt bra! Tre pass/vecka tre av veckorna. Bara en vecka blev det två pass :jumpgreen:
Nu tänkte jag dela upp kroppen i överkropp/underkropp i sex veckor. Två pass av varje/vecka. Med fokus RYGG på överkroppspassen. Många roddövningar kommer det att bli :happy-partydance:
Med dansen så blir det fem pass i veckan, lite osäker på om jag får till det :? Men jag gör ett försök, och OM jag behöver hoppa ett pass så får det bli ett av underkroppspassen i så fall.

Hoppas din vecka varit bra :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Spännande med intervjun med det andra företaget!
Även om du väljer att stanna, (om det nu redan känns lite lugnare) har du inget att förlora på att kolla läget med andra! :humbup:
Lycka till, och berätta hur det gick sedan! :heart:

Oj, vilken bra vecka du hade! :humbup:
Du har ju 4 pass som mål, så får du inte till det med 5 som du kanske vill, har du marginaler och kan bli sjuk prioritera annat och sån´t :)

Ska vara ärlig och säga att efter förra lördagens skidstakspass bröt en REDIG förkylning ut över helgen! Låg och läste bok under en filt.
Plågade mig att gå promenaden förra söndagen, men det bör KNAPPT räknas som pass så långsamt jag gick :roll:
Så... Vaknade upp förra måndagen och var pigg. Men kände ändå att jag INTE borde kötta på som vanligt med mina pass, och dra igång en lååång förkylning igen som det blev förra gången!
Så förra veckan blev det 4 pass, och började mjukt med Bodybalance på onsdagen.
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans Team
Lör: 100/90/80...etc hemma
Sön: Simply Strength

Och det var nog en bra taktik, för nu är jag bra igen och kör som vanligt denna veckan! :)

Kram Anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Hoppas du är helt frisk nu :heart:

Bra val att ta det lugnt där :humbup: Man vill ju så gärna köra på, och ibland (i alla fall för mig) blir man lite manisk kring de där antal pass i veckan.
Och idag känner jag att det kittlas rejält i halsen :shock: Vi var på danstävling i lördags med massor och hostande barn och föräldrar :? Hoppas hoppas att det inte blir något "riktigt" utav det :pray: VI får se om det blir någon dans ikväll...

Men förra veckan blev bra, fem pass :clapping:
Mån:Dans
Ons: Styrka uk
Fre: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Känns skönt att jag fick ihop alla passen första veckan i alla fall! Jag kämpar på några veckor med detta upplägg, sen blir det ju joggingsäsong också :lol: För fler än fem planerade pass/vecka törs jag inte ha :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, jag är frisk nu! :dance:
Det är ju så man GÖR, och resonerar... Man blir manisk ang. antal pass, och kör... :doh: Otroligt korkat! Men nu gjorde jag inte så denna gång, och vann på det ;)

Hoppas du inte blir sjuk nu då! :?

Bra tränat av dig! Wow! :humbup: Ja, snart har du joggingsäsong att ta till med :)

Min vecka, 5 pass:
Mån: Team
Tis: Månadens individuella
Ons: Veckans individuella
Tors: Deep stretch Yoga
Sön: Simply Strength

Kram Anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"