TRÄNING 2022

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Detta blir 16:e året vi kör denna tråd! :)
Gamla och nya hälsas välkomna! :heart:

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:

* Jag blir SÅ mycket piggare när jag tränar mycket.

* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.

* Jag kommer att träna mest ledarledda pass.
Målet är 2 "nära-döden-pass" (crossfit)/vecka, dessa kallas "Veckans..." /team, eller individuellt.
I övrigt variera mellan t.ex Bodystep, Cirkel, eller egna pass. 1 pass/vecka ska vara lugnt. BodyBalance, eller Yoga.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Första rapporten blir alltså på söndag den 9 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med i år igen :D
Jag hade aldrig varit där jag är nu i min träning om det inte varit för denna tråd :heart:

*Jag vill träna för att jag blir piggare, sover bättre, mindre ont i kroppen och så vill jag vara lite snygg ;)
*Målet är 4 pass/vecka
*Huvudfokus är styrketräning för det får min kropp att må bra. Jag ska också få in löpning under sommarhalvåret främst, samt behöver jag få till regelbunden yoga då jag är himla stel.

Hoppas fler hänger på! Det är SÅ inspirerande att dela träningen med andra. Häng med nu :jumpgreen:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Dags för årets första rapport! :humbup:

Det blev 6 pass, för det blev ett bonuspass med 1 tim. snöskottning av blötsnö som jag tycker räknas ;)

Mån: Bodystep
Tis: Veckans team
Ons: snöskottning 1 tim.
Tors: eget pass med fokus på styrka
Fre: Veckans team
Sön: BodyBalance.

Inte mycket steg på jobbet denna vecka, för vi inventerade lagret... :sleep:
Onsdagen var det 8264 steg, men övriga dagar bara mellan 3.400-5.500 steg.

Jag hoppas också att det kommer in lite fler här! :) Det ÄR inspirerande att dela träning med fler! :jumpgreen:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Snygg start på veckan :clapping: Klart tung snöskottning räknas :D

Jag gick över till ett nytt styrketräningsprogram med 4 pass/vecka. 2 underkropps- och 2 överkroppspass.

Ons: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Jag tänker köra detta jan-feb. Rapporterna kommer att se lite enformiga ut, men jag tror jag kommer få grymt snygga muskler :lol: Jag har satt ihop passen själv, med inspiration från Olga Rönnbergs böcker, samt är jag inne på Styrkelabbet.se och kolla in övningar och pass.

Konstigt det här med träningsvärk ändå, jag tycker jag har hållit igång bra nu, men så fort jag kör med nya övningar så kommer den :o Jag har ont i HELA kroppen just nu :lol: Speciellt magmusklerna, då jag bara kört en enkel övning för det under hösten. Men nu lade jag in två rejäla magövningar i uk-passen. Kan varken skratta, hosta eller nysa utan att kvida :doh: :roll: :lol:

Jag har satt ett stegmål med 70 000/vecka istället för 10 000/dag. Tyvärr lyckades jag inte nå detta förra veckan. Landade på ca 68 000 steg. Då har jag på mig min stegräknare (Fitbit-klocka) dygnet runt, så att allt räknas.

Hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hejsan!

Fick till en bra vecka, fem pass :clapping: :

Tis: PW 1 tim
Ons: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Imorgon ska jag ta min tredje covid-spruta. Vid de första två har jag fått så himla ont i armen i ca en vecka. Så jag räknar med samma sak denna gång, så vi får väl se vad jag kan med för träning i veckan som kommer :think:

Har haft ont i nacken/axeln ett tag. Det gör inte ont när jag tränar eller så, utan det hugger till ibland när jag vrider huvudet eller typ vänder mig i sängen. På sidan av halsen och ner mot baksida axel. Jag vet inte riktigt vad det kan vara. Kanske sitter jag illa vid hemma kontoret? Ska försöka vila/stretcha bort det. Jag tänker jag kör på med träningen så länge inte det gör det värre. Har du haft något liknande nån gång?

Hoppas träningsveckan har varit bra!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Hur går det med magmusklerna? Jobbigt det där...
Och svåra muskler att stretcha! kan bara komma på att ligga på mage och resa upp överkroppen på raka armar.
Vad duktig du är med stegen!! :humbup:
Jag har ingen målbild med mina steg. Är bara allmänt nyfiken på hur mycket jag rör mig på jobbet :)
Spännande med ny träning som ska ge snygga muskler! :)

Vilken bra vecka! :)
Hur gick det med sprutan idag..? Du kan ju alltid göra Powerwalks om du får ont länge ;)

Nej, jag kan inte minnas att jag haft så i nacken. Det kan väl inte vara nackspärr? Det har jag haft, men det gör liksom ont hela tiden.
Kanske som du säger - dålig arbetsställning? Jag vet inte... Kanske TorsMamma kan något om detta?
Stretcha, stretcha!

Jag körde 6 pass denna vecka. Man vet aldrig när man kan behöva ha en buffert för att hålla snittet ;) :lol:

Mån: BodyStep (5.888 steg på jobbet)
Tis: Veckans team ("ledig" från lagerjobbet, så ett fåtal steg)
Ons: Cirkelpass. Länge sedan, och roligt! :) (7923 steg)
Tors: inget pass, men 9927 steg.
Fre: Veckans team (8.479 steg)
Lör: 7000 m skidstaksmaskin, 100 situps, 100 höftlyft
Sön: BodyBalance

Ett stort beslut har tagits i helgen.
Jag kommer köra 1 säsong till på cafét jag jobbade på i somras.
Det var att välja på att ha ett jobb jag avskyr (lagret) - MEN med stora fördelar - arbetstiderna!
TÄNK vad fri jag är nu! Slutar 16 och kan träna vad jag vill!!!
Eller ha ett jobb jag älskar - MEN med betydligt taskigare tider i i alla fall april och maj... Då kommer jag inte kunna vara med på många ledarledda pass... :( Det kommer dock bli bättre juni-augusti.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hejsan!

Det gick bra med sprutan, fick inte alls speciellt ont i armen, det var över på två dagar :dance:

Magmusklerna har hämtat sig och vant sig med den nya träningen. Nu är det bara att köra på :)

Nacken är också mycket bättre. Jag är nu rätt säker på att det kom ifrån mitt överdrivna spelande på iPad:en under julledigheten :lol: Jag är HELT fast i att spela Lemmings :D Jag kände att det blev lite värre här efter en kväll när jag också satt lite väl mycket med det, så nu är spelandet begränsat till 15 min per dag ;)

Samma samma, lika lika för mig i veckan :)

Ons: Styrka uk
Tors: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Men så länge jag lyckas med mina fyra styrke-pass i veckan så är jag supernöjd :clapping: Då får det vara tråkig redovisning ;) Ett pass tar ändå 1 timme, så det är inte helt lätt att få till jämt.
Drygt 74 000 steg blev det i veckan också, även där nöjd.

Kul ändå att du kör café-jobbet igen :) Det märktes ju att du verkligen gillade det. Du är ju så himla bra på att pussla ihop det med träning ändå, så det kommer nog gå bra. Hur långt har du dit hemifrån? Har du möjlighet att köra en PW eller joggingtur på vägen hem? Eller cykla, du kanske är trött i fötterna efter en heldag där.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Vad skönt att det gick bra med sprutan!
Jag tog också min 3:e förra veckan, men har inte haft ont av någon av dem innan, likadant nu.

:lol: Lemmings vet jag inte vad det är, men det låter beroendeframkallande :think:

Då är det långa pass du kör! Och vad bra med alla steg! :humbup:

Det är nästan 2 mil enkel resa till cafét, så att gå/cykla blir för långt.
Jag kommer däremot ha några dagar/v då jag inte börjar innan 11, så de dagarna kan jag lösa träningen innan jobbet tänker jag.
En dag i veckan kommer jag sluta 15. Bad att det skulle bli tisdagar - då kan jag åtminstone vara med på det ena nära-döden-passet.
Övriga dagar slutar jag 18.30... Och med restiden lär jag bara hinna hem till Yoga torsdagar och bål/rörlighet (tråkpass!!) måndagar. Gymmet är lite dåliga på att ha sena pass...
Det kommer bli bättre juni-aug. Då kommer jag få fler 8-16 eller 9-17-pass.
Jag löser det på något vis. Ska få till mina 5 pass/v på något vis. Det gick ju i somras!

Förra veckan, 5 pass:
Mån: Bodystep (9252 steg på jobbet)
Tis: Veckans team (4161 steg) (5782 steg på onsdagen)
Tors: Yoga
Fre: Veckans team
Sön: BodyBalance.
Jag är ju timanställd på lagret, så jag fick inte jobba tors/fre vilket innebar att det inte blev så mycket steg alls. Jobbade hemma med min firma vid datorn.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Så har man haft Corona då :cry: Började i tisdags när jag satt på i ett Teams-möte och min röst gick från normal till totalt kraxig på 10 min. Var tvungen att ursäkta och avbryta mötet :lol:
Sen har det varit lite hosta, huvudvärk och snorigt. Som en vanlig förkylning, förutom den förlamande tröttheten! Övriga symptom är borta nu, men jag trött, så trött. Får hjärtklappning av minsta lilla :o
Yngsta dottern började det hela i söndags, sen jag och efter det äldsta. Så INGEN träning för mig alls under veckan. Tog en långsam promenad idag på 15 min. Helt slut! Hoppas det inte tar för lång tid att komma tillbaka :pray:

Ja, två mil är ju lite långt, håller med.
Du ska inte ta och få in något styrketräningspass på gymmet då, när du inte hinner till gruppassen? En rejäl genomkörare för hela kroppen :) Jag som brinner för styrketräningen kan inte låta bli att rekommendera ett sådant ;) Istället för "tråkpassen".

Hoppas din vecka varit bra :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Nämen usch, GulligaA! :( Det där lät inget vidare!
Hoppas verkligen att det inte blir en seg återhämtning :pray: Ta det nu lugnt och låt kroppen läka!
Krya på dig! :heart:
Både chefen och en annan anställd har varit hemma pga Corona denna veckan... Nästan så att man går och väntar på sin tur.

Nja, styrketräning... Jag tycker inte det är roligt alls! Då är det bättre att köra ett eget gammalt Veckans pass, eller skidstaksmaskinen eller nå´t.
Det ska väl gå att få till tycker jag.

Mån: Bodystep
Tis: Veckans team (+ 5902 steg på jobbet)
Ons: Cirkelpass (+ 5348 steg
Tors: BodyBalance (+10.037 steg)
Fre: (8.795 steg)
Sön: BodyBalance

Fick hoppa över Veckans pass i fredags. Det gillar jag inte! :snooty: Men dottern skulle vara med och inviga filmfestivalen som samkördes m. Göteborg. Hon sjöng "At last", och det får man ju som förälder inte missa ;)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Åh vad kul att hon var med och sjöng på invigningen :) Nä, det får man ju bara inte missa :D

Jag är piggare, men det blev inte mycket träning i veckan.

Lör: Styrketräning. Jag körde ett lättare helkroppspass för att komma igång igen, och det kändes riktig bra :D

Flåset är det värre med. Jag orkar inte med några PW. Jag har fått till en hel del promenader, men inget som kan räknas som träning. Men styrketräningen kan jag nog komma igång med nu.

Jag hade på känn att du inte ville köra styrketräning ;)

Snyggt tränat i veckan! Jag hoppas på en betydligt bättre rapport nästa gång :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Men usch, att orken är dåligt. :( Det verkar vara många som har det så med Corona.
Lyssna på kroppen!

Det blev 6 pass förra veckan, slängde in ett extra för jag var tvungen att komma bort från datorn och hemsidespill en stund i lördags!

Mån Bodystep (8474 steg på jobbet)
Tis Veckans team (ledig från jobbet, så inte många steg)
Tors, Yoga (8267 steg)
Fre, veckans pass (6350)
Lör: 7,5 km skidstak + 100 situps, 100 höftlyft.
Sön, Bodubalance.

På veckans pass i fredags innebar en station (2 och 2) att man körde hemskecykeln en viss sträcka och gjorde ett visst antal burpees.
Efter att man var klar skulle man göra långa synkade situps tills tiden var slut.
Jag och kompanjonen Therese körde på. Och körde på. Andra lag pausade...
Ett killgäng var till slut så utmattade att de till slut bara orkade 5 i taget! :o Och ledaren/ägaren var med i deras lag. Hon måste tyckt de var störtlöjliga! :lol: (Vet att hon ALDRIG skulle vikt sig!)
Jag och Therese körde. Helt oavbrutet i 5 minuter! :clapping: :dance: :lol: Fnissade på vägen hem och var väldigt stolt över oss! :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Men härligt att ni knäckte alla :lol: :clapping: Lite extra roligt är det ju när man slår killar ;) Inget de pratade om under helgen kan jag tänka mig :D
Starkt jobbat :jumpgreen:

Det känns mycket bättre denna vecka. Det blev fyra pass:

Mån: Styrka uk
Ons: Styrka ök
Fre: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Gjorde mina vanliga pass, men lite nedkortat och med lägre vikter på några övningar. Mest för att inte få sådan träningsvärk. Tror nog jag kan köra igång på riktigt denna vecka, med styrkan i alla fall. Flåset får vi se. Jag har inte testat någon PW, tycker det känns i allt att flåset är dåligt. Men samtidigt kanske det ligger efter och jag behöver träna upp det? Kanske får bli en tur i snöblask/regnet idag :)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av anna »

Hej! :)

Vad bra att du kunnat träna som vanligt! :humbup:
Flåset kanske du får vänta på, men det kommer! :)

Min förra vecka innehöll 5 pass:
Mån Bodystep (7195 steg)
Tis: Veckans team (9.718 steg)
(ons 8165 steg)
Fre: Veckans team (6.478 steg)
Lör: 7.500 m skidstak
Sön: BodyBalance

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2022

Inlägg av GulligaA »

Hejsan!

Nu börjar det kännas otroligt tradigt med denna rapportering, men...

Ons: Styrka uk
Fre: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Så fyra pass. Samma gamla vanliga, fullt ut nu. Kunde till och med öka några vikter :clapping:

Japp, jag väntar lite med flåset. Jag kör på detta program två veckor till. Sen har jag tänkt mig ett program med 3 st styrkepass i veckan. Då ska jag ta tag i konditionen också :)

7 500 m skidstak! :shock: :o Imponerande :clapping: Du måste ha grym core :dance:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"