TRÄNING 2020

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

För 14:e året i rad drar jag igång en tråd som heter Träning 2020 :D

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:

* Jag blir SÅ mycket piggare när jag tränar mycket + att jag för det mesta har ett ganska stillasittande jobb.

* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.

* Jag kommer att träna minst 2 ledarledda pass/vecka ("Veckans pass" + Bodybalance)
Utöver det vill jag vara med på cirkelpass när det finns plats, och kör utöver det egna pass.
Vid de egna passen utgår jag oftast från olika "Veckans pass" som de har ett nytt uppskrivet på gymmet varje vecka.
Jag har en bunt uppskrivna som jag varvar mellan. Det är åt "Cross-fit-hållet"
Ofta mycket puls blandat med styrka i passen, och ibland är det Tabatapass. Riktiga genomkörare!
Har även i slutet av 2019 börjat lägga in ett konditionspass/vecka.

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Varmt välkomna - gamla som nya! :D
Första rapporten blir alltså på söndag den 5 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Jag är med!

•Jag vill träna för att bli starkare i vardagen, få bättre sömn, mindre ont i kroppen och för att bli lite snyggare!

Mina mål:
•tre pass i veckan
•besöka F&S minst två gånger i månaden
•vårruset under 30 min
•ha genomfört en löprunda på 10 km innan sommarsemestern är slut
•kunna göra chins (en räcker)

Jag fokuserar på styrketräningen. Minst två pass i veckan ska vara styrka. Övriga pass kondition i form av PW/jogging.

Ser fram emot ett nytt år fyllt av träning!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Jag är med, men kommer enbart rapportera "avvikelser" från min "standard" som kommer att vara:

Tis, Karate instruktör 1 tim och träna själv/instruktör 1 tim = 2 tim
Ons, Karate/Kobudo 2 tim egenträning
Sön, Karate/Kobudo 2 tim egenträning
Samt rycka in om så behövs som instruktör ibland.
Gå lite lugna promenader med grannen 2-4 ggr/v.

Till sommaren om jag orkar öka lite är tanken och se om jag gör en svartbältesgradering. Men inget självändamål.

Är med här för att peppa, heja och läsa.

PÖSS Och heja er nu detta året! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Jaha ja, började året med att inte klara veckomålet :cry:

Fre: Slalom, 3 tim. För mig som plogar sig nedför backarna blir det ett rejält styrkepass för benen :D Skulle jag kunna åka bättre så kanske det blev mer kondition istället.
Lör:PW 40 min.

TorsMamma, visst brukar du åka slalom? Hur gör jag för att bli bättre?? Har gått skidskola en gång, ska jag gå mer? Jag vill ju åka med familjen, det var därför jag började för typ två år sedan. Men de tröttnar på att vänta på mig jämt, så de åker vidare och jag får åka själv :(

Hoppas ni haft en bra start på året :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Min första avvikelse rapportering. Körde Crossfit igår.

GulligaA, jag brukar normalt säga att lära sig åka med sina barn är bäst, har man tur hänger man med lite i deras takt. Har de redan lärt sig "förbi" dig, ja då är nog lite skidskola på sin plats! Du kan ju börja med de lite "billigare" grupperna för nybörjare speciellt om du fortfarande "plogar". Med tiden så kan man boka mera "privat" lektion för att få mera specifika råd för en själv. Men det är oftast dyrare än man önskar betala.

Ibland kan man göra lite "AW" av det hela. Spela dum! Låt barnen "Lära" dig om de är duktiga!

Gå i Skidskola på förmiddagen kan vara bra för att även hitta andra lika och åka med. :D :) Heja dig för att du inte ger upp!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Du har många veckor kvar på året att klara veckomålet GulligaA! ;)

Kul med Crossfit TorsMamma!

Mål gjort vecka 1 - 5 pass:
Mån: ett lite tuffare veckans pass
Tis: Tabata med dottern som börjat på gymmet!
Fre: Veckans pass i grupp
Lör: ett veckans pass
Sön: kort hårt pass

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Tack för svar, TorsMamma :) Vi ska till Lofsdalen på sportlovet, så det får bli skidskola då tror jag. De har grupper för ungdom/vuxna. Åker vi något mer innan, så ska jag absolut försöka få barnen att lära mig lite :D Yngsta skulle nog absolut tycka det var roligt. Hon kan ju få betalt, en chokladbit för en halvtimmes lektion eller nåt ;)

Tis: Styrka, hela kroppen, hemma
Lör: Styrka, hela kroppen, hemma. Ett riktigt pass med tunga vikter igen! Äntligen tillbaka :D
Sön: Crosstrainer, intervallpass, 20 min

Mål uppnått denna vecka :dance:
Jag har ju satt ett pass mindre i veckan som mål i år än förra året. Men jag lyckades så sällan få till fyra pass, och det var lite tungt för själen. Så därför tar jag ett mer realistiskt mål för mig detta år, och ser det som en investering för självförtroendet istället 8-)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Börjar mitt "ordinarie" i morgon. Läser här varje vecka, försöker kommentera. Rapporterar bara avvikelser.

Så GulligaA, kom till Romme Tor-Sön v.9 så ingår skidskole lärare gratis. :D :D :D Då är jag där. :D :D :D
Härligt du uppnår dina mål, de skall vara realistiska. :heart:

Heja Anna, heja dig. Bra start på året! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra där GulligaA! :)
Bättre att sänka kraven om man bara blir stressad av dem! Då är det lättare att uppnå dem! :humbup:
Det går säkert att muta det yngsta barnet med lite choklad ;)
Vi drar till Egypten på sportlovet! Ska bli underbart att få se sol i en hel vecka!
Något form av träningsrum finns, men jag hoppas även att det är lite ledarledda aktiviteter.
Annars tänker jag att jag kan köra lite egna veckans pass.

Förra veckan blev det 6 pass:
Mån: 2,5 km rodd varvat med 2,5 km skidstakmaskin.
Tis: Cirkel i grupp
Fre: Tabata i grupp på lunchen, och några timmar senare "Veckans pass" i grupp.
Ett riktigt överjävligt "Veckans" var det. Mycket armar! Min sämsta gren... :shock:
Man gjorde 21 burpees, 21 armhävningar "ända ner" (lade sig platt klappade händerna i golvet, och upp igen), 21 situps med viktplatta över huvudet. Sedan 18 av varje, 15,12,9,6,3 och så upp i antal igen 6,12, 15,18,21, så långt man hann. 25 minuter, inga pauser. :shock:
Lör: ett långt (1 tim) veckans pass med mycket styrka. Var först på plan i Crossfitavdelningen, så jag kunde sätta på min egen musik i högtalarna :clapping: Alltid roligt :)
Sön: Bodybalance. Det var fullt!! :shock: Det har aldrig hänt! Så nu börjar jag vara orolig över att jag inte får komma plats på det. :(
Det vore synd, för äldsta dottern har börjat på gymmet, och det är det enda pass vi vill gå på båda två.
Men jag bad ledaren snällt, och fick klämma in mig i ett hörn...
Dottern vill mest vara med på danspassen, men de gillar inte jag... För mycket koordination för mig!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Men vilken träningsvecka, anna! Snyggt :dance:
Är det överfullt på ditt gym pga alla med nyårslöften :D Tänker att det kanske lugnar ned sig när folk går tillbaks till det vanliga igen och då finns det mer platser på passen kanske? Kul att du har dottern att träna med :)
Härligt med solsemester :happy-partydance:
Fast just nu längtar jag mest efter snö, blir vansinnig på det här ständiga fem-grader-plus-och-molnigt-vädret :evil:

Fyra pass i veckan :music-rockout:
Ons: gympapass på Friskis&Svettis! Medelgympa, hyfsat roligt, kul att testa något nytt ändå. Det var svettigt och jobbigt, men lite för mycket ”av allt” för mig. Blandat styrka, kondition och streching. Jag ska testa lite fler olika, och vill hitta nåt som är mer inriktat mot antingen styrkan eller konditionen. Men nöjd över att jag kom iväg ändå!
Fre: styrka, hela kroppen, hemma
Lör: PW 1 timme
Sön: styrka, hela kroppen, hemma. Åkte skridskor i en timme i en ishall också, men det gick så sakta att jag inte räknar det som ett pass, möjligen för balansen då :D Är ungefär lika lite bra på skridskor som jag är på slalom :lol:

Jag har gjort värsta excel-dokumentet nu där jag ska fylla i min träning i olika kolumner och få sammanställningar löpande över antal pass och vad jag tränar mm :D Nu ska det bli ordning!

Ha det :greetings-waveyellow:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

Oj, vilken bra vecka GulligaA!!! :clapping:
Bra även att du tagit dig till Friskis & Svettis! Det finns säkert massa olika pass. Prova dig fram och se vad som passar dig!
Det är roligt att träna i grupp!! :)
Har de Cross Fit?
Ambitiös med Excel-ark!! :)

Japp, överfullt pga nyårslöften tror jag med all säkerhet ;) :lol:

Min vecka:
Tis: Cirkel i grupp. Ny cirkel nu, och den bästa på länge!! :) 20 sek-stationer och ett himla ös!
Tors: ett veckans som var snabbt och hårt.
Fre: LunchTabata uppbyggd som en cirkel - kul! Och "Veckans pass på e.m som var riktigt tufft!
Lör: kondition. 3 km rodd + 3 km skidstaksmaskin
Sön: promenad på f.m (inget hårt tempo, men ville ut för det var SOL?! :o ) + Bodybalance på kvällen.

För min del spelar det ingen roll om det är snö eller inte faktiskt. Men detta massiva gråa väder tar knäcken på en...
Ja, kul att dottern tränar!
Imorgon har jag utmanat henne att följa med på cirkelpasset... 8-)
Det KAN sluta med att hon är asförbannad :shock: 8-) :lol:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Bra vecka, anna!
Nä, de har inga cross fit-pass tyvärr. Men det finns en massa jag aldrig testat, cirkelfys, flex-core, power hour mm :D Kanske törs jag någon gång :)

Veckans:
Tis: styrketräning, hemma
Tors:styrketräning, hemma
Fre: yoga, F&S

Tänkte jag skulle ha fått fler pass gjorda förra veckan, eftersom jag är ute och reser med jobbet denna vecka. Men på fredagkväll fick jag ont i halsen, så jag tog det lugnt i helgen. Barnen och mannen är riktigt förkylda :shock:

Gillade yogan bättre än jympan. Även om jag brukar säga att jag hatar yoga :lol: Ska nog köra det en gång i veckan, bra för min stela kropp. Kände lite på kvällen, att har jag verkligen tränat? Blev varken andfådd eller svettig... Men bestämde mig för att det är ett pass ändå, det hjälper mig nå ett mål jag strävar efter:rörlighet :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat! :D

GulligaA, ja ambitiöst med Excelark! :D :P

Anna, hur gick det? Kom ni in på passet och fick köra ihop?

Jag har kört same same.

KRAM!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av anna »

Hej! :)

TorsMamma: japp, vi kom med på cirkelpasset jag & dottern! :)
Hon sa att det var den jobbigaste och värsta träning hon någonsin gjort!
Men jag tyckte hon hängde med bra!
Det handlar ju mycket om pannben, och DET har hon! ;)

Men så roliga pass GulligaA!! Klart du måste prova!!
Powerhour känner jag instinktivt att det borde vara bra! Och cirkelfys! Självklart! Kom igen nu!! :clapping:
Klart Yoga ska räknas som ett pass!
Hoppas du blir bättre snart! :heart:

Mån: Ett gammalt veckans pass.
Tis: cirkel i grupp med Clara.
Tors: Provade ett kort gå-band i gymmet som man ställer in backe på i 10 min, sedan 30 min styrka.
Fre: lunch-Tabata + Veckans pass i grupp.
Lör: Nu tyckte ju Clara att hon "ställt upp" och gjort cirkel med mig, så jag skulle göra detsamma för henne...
Hon utmansde mig därför på ett styrkepass i gymmet med fokus på rumpa/ben.
Sön: Bodybalance

Jag tränade lite extra mycket i denna vecka. Kanske för att jag ska ha marginaler (för att hålla veckosnittet över året).
Kanske blir det lite färre pass i Egypten om jag vill ta det lite lugnt där.. ;)

Jag tycker jag har börjat tappa rumpan! :shock:
Har alltid haft en rätt bra sådan, men nu börjar det där med åldrandets gravitation att sätta in tror jag... Allt faller neråt...
Får ta tag i det där...

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2020

Inlägg av GulligaA »

Hej

Bläh, blev bara ett pass förra veckan :(

Sön: Styrketräning, hela kroppen, hemma.

Vet inte riktigt vad som hände, var bortrest visserligen mån-ons, men sen bara rann tiden iväg...

Hur kändes rumpa/ben-passet i gymmet då, anna? Tänkte om din egen rumpa börjar hänga så är ju styrketräning det bästa! Ett rejält styrkepass i veckan, och så kanske bara någon övning efter ett pass någon gång också. Och tänk TUNGT :shock: Gångband i lutning kan nog vara bra också. Samt så har jag sett några på gymmet (förr när jag hängde där) som ställer in högt motstånd i crosstrainern och går baklänges :think: Inte testat själv, men det ska tydligen vara bra.

Att ha lite marginal på antal pass kan ju vara bra om det blir någon lugn semestervecka som du säger. Ligger själv lite efter nu :banghead:

Bra att du kör på med samma, TorsMamma. Rutiner är det bästa för att få till träningen, tror jag :clapping:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"