Hej ursäkta lite sent svar, varit bortrest.
Så jag tror du behöver läsa på ordentligt om 1,5 åringen och om förtrots, det är detta ni har nu, inte behov av mindre sömn om man säger.
Det viktiga här är att det verkligen är KOLSVART i sovrummet om natten, du skall verkligen på riktigt inte kunna se din hand framför dig om du går in kl. 12.00 och stänger dörren.
Sen hänger resten på mat, social delaktighet här, det är en jättenyckel. En 1,5 åring måste också vara ute och röra sig minst 1 tim FM och 1 tim EM, inget vagnåkande längre.
Att ha 11,5 tim natt och 1,5 tim dagssömn är redan det i underkant så dra verkligen INTE ner på sömnen. Risken är snarare att han är övertrött och därmed speedad. Se om du kan få i honom lite banan innan läggning med turkisk yoghurt exempelvis så kanske han också sover lite längre.

Se till att ni faktiskt HÅLLER schemat oavsett, med max marginalkvarten, inget annat. Att ha "ensamtid" i sängen och inte sover varje minut av schemat tar vi liksom inget extra för.
Sista tiden har jag gått in och lagt mig på golvet i hans rum, annars skriker han som en galning.
Hur tänker du här? Detta är ju liksom inte riktigt förenligt med barnaboken på något vis. Han är i "förtrotsen" han ställer just nu STORA frågor och ni svarar med "vi vet inte hur något skall gå till, vi måste nog dutta lite med dig för säkerhets skull".
Läs läs läs om förtrotsen, och se till att komma upp på banan igen. Man sover om natten, på natten sover alla som grisar, inget annat.