Schema för 7,5 månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Selma
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt 2017, 10:22

Schema för 7,5 månaders bebis

Inlägg av Selma »

Den 18 februari kom vår bebis. Amningen gick jättebra och han sov bra på dagarna, var hur glad som helst. På nätterna vaknade han 1-2 gånger på en 12 timmars period. Vi gjorde hur mycket som helst, jag kände ingen sömnbrist alls och inte min bebis heller tydligen för han var hur glad som helst och åt jättebra. Vid 4 månader introducerade vi lite smakportioner, vår bebis verkade intresserad och smakade. Vid 5,5-6 månader nåt tänkte vi att nu är det dags för mat! Kände mig inte alls stressad för det för allt hade ju gått så bra. Jag började känna mig lite trött på amningen men tänkte att fram till 8 månader känns ok, då har han fått det viktigaste och hinner vänja sig vid maten.

Men han är inte intresserad av maten alls :( vissa dagar får han i sig lite grann men ofta kniper han bara ihop munnen. Och man ska ju inte truga så då har jag slutat och istället ammat. Vid sju månader började jag ge ersättning och ammar nu bara 1 gång på dagen och på natten. Och ja just natten är det som nu blivit ett problem (som det inte alls var innan) eftersom vår bebis inte får i sig tillräckligt på dagen har han (vad jag tror) börjat kompensera detta på natten. Han vaknar 4-5 gånger och (vad jag tror?) vill äta.

Vår BVC sköterska säger att han är hungrig, smakar mat men han är så hungrig men det går inte lika fort med att bli mätt på maten som med amningen så då blir han arg, jag slutar mata och ammar/ger ersättning. Vilket han då lär sig. BVC sköterskan sa att jag ska inte amma/ge ersättning utan pausa och sen prova maten igen efter en stund. Detta har slutat med att han äter på natten istället.

Vår bebis som var så glad och såg så pigg ut ser nu dödstrött ut mest hela tiden och sover konstiga pass på dagen, äter inte och vaknar massa på natten.

Allt gick så bra tills vi skulle introducera maten.. jag vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips?
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Schema för 7,5 månaders bebis

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Nu svara jag fast jag inte är någon expert utan bara en mamma som kurat 2 bäbisar...
Tror också att din tråd ligger på lite fel ställe på forumet, kanske någon som har möjlighet att flytta den?

Spontant så skulle jag tipsa dig om att överväga Sova-hela-natten kuren, och försöka styra upp ditt barns sömn- och dagsrutiner. Köp boken, och läs den många gånger, är mitt tips. :) Jag har fått intryck efter att ha läst här på forumet mycket, pratat med andra och egna erfarenheter, att många barn runt 6 månader börjar "strula" mycket och att det kan bli mycket snuttning och uppvak på natten om man inte tar tag i situationen. Det kanske inte nödvändigtvis har med att barnet behöver mat på natten att göra, utan mer att barnet behöver lära sig att sova hela natten utan att vakna. Men såklart är det viktigt att barnet får i sig mat också.
Jag vet inte vad det är för mat du har gett, men ett tips är att pröva att mata väldigt fort, verkligen skyffla in i ett hejdundrande tempo. Och med mina två är erfarenheten där när man börjar med "riktig mat" att det är lite av en kamp i början, man får ligga i och verkligen truga och köra på med vissa tror jag! Jag tror inte man kan räkna med att barnet sitter och gapar som en liten fågelunge hela tiden utan ibland får man bara mata även om det inte är glada miner...
Variera, mosad banan, katrinplommon, gröt är ju klassiker i början - mina barn har älskat grönsakspuréer där jag mixat kokt morot, lök, tomat och någon krydda (typ oregano) och så ha i en del fett i maten så det slinker ner lätt (och ger mättnad). Kött i puréerna har jag väntat med någon månad tills de vant sig vid grönsaker och gröt. Han är ju också ganska stor nu - kanske gillar att hålla i t.ex. en brödbit själv...?
Lite spontant tänker jag också att dessa uppvak på natten inte nödvändigtvis behöver ha att göra med att han är hungrig, äter/dricker han MYCKET på nätterna när han vaknar?

Mitt huvudtips är ändå att köpa Sova-hela-natten boken och överväga en kur, rutiner är verkligen jätteskönt för hela familjen. :)

Och som sagt, är ingen expert! :D
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Selma
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 02 okt 2017, 10:22

Re: Schema för 7,5 månaders bebis

Inlägg av Selma »

Tack för ditt svar!

Jag har nu köpt och läst boken flera gånger. Blev som besatt, känns så rätt! Jag har lagt upp schema och känner mig så redo. De två senaste nätterna har jag inte gett mat när han vaknat och det har gått förvånansvärt bra! Första gången tog det 25 min för honom att somna men efter det mellan 2-5 min! Han har vaknat 3 gånger på 12 timmar, så jag tror verkligen att sova hela natten kuren kommer funka på honom!

Han har inte bajsat på 5 dagar så har laddat upp med kattinplommonpure, det kan säkert bidra till att han inte är så sugen på mat (?).

Jag kanske ska våga mata snabbt som du skriver. Jag har varit så otroligt rädd för att truga då jag läst och BVC sagt att man kan förstöra allt vad matlust heter :/
Har nu även provat leverpastejsmörgås som han då får hålla själv och det slinker ner!

I natt är första natten med kuren, håll tummarna för att min lilla bebis ska få upp sin aptit. Känns som han har sömnen hyfsat men att han kommer må bra av och få upp aptiten med 12 timmars SAMMANHÄNGANDE sömn plus fasta rutiner.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Schema för 7,5 månaders bebis

Inlägg av Avocado14 »

Oj, du är redan på god väg låter det som!

Lycka till nu med kuren, hoppas det går bra.
Det är lite jobb men så värt det. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Schema för 7,5 månaders bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Först vill jag tacka Avocado för alla fina svar och hjälp, du behövs! TACK! :heart:

Sen säger jag eftersom du redan börjat, läs läs läs. vi säger läs boken minst 5 ggr innan du börjar.

Hur ser nu schemat ut? Under schemaförslag har du Tors schema för en 8 mån som är ett mycket BRA schema kan jag avslöja. :wink:

Jag har även nu flyttat dig till rätt forum skriv i denna tråden allt som rör kuren och ditt barn.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"