Bebis sover 8 timmar - per dygn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emmayo
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 11 maj 2017, 21:46

Bebis sover 8 timmar - per dygn!

Inlägg av emmayo »

Vår älskade son, 5 månader och 2 veckor gammal, har helt slutat sova sedan två månader tillbaka. Han sover ungefär 8 timmar per dygn, ibland någon timme mer. Inte sammanhängande på natten. Förstår att han är kroniskt övertrött och vi behöver hjälp att få ordning på sömnen en gång för alla. Har beställt andningslarm så han får börja sova på mage i egen säng. Men vi har lite funderingar vi inte kommer runt-

1. Vi bor i en tvåa, det finns ingen annan plats i vår lägenhet än att ha spjälsängen bredvid vår säng. Vi kan såklart gå ut under nattning men förr eller senare måste ju vi också få sova bredvid honom. Kommer detta förstöra helt? I dagsläget har vi inte möjlighet att flytta.

2. Vår son har en måttlig hörselnedsättning. Han kommer få hörapparater kommande veckan men de kommer han ju enbart ha när han är vaken. Nattetid är han utan och som vi förstått hans hörsel så hör han inte vad vi säger om vi står en bit ifrån. Det är alltså svårt att ramsa utanför rummet. Utan hörapparater är han beroende av att vi är nära (0,5 meter gärna) och pratar med honom. Hur kan vi lösa det?

Ska söka igenom forumen efter lite exempel på ramsor och sen ska vi läsa på lite mer och förhoppningsvis köra igång med detta nästa vecka. Är det viktigt att standardmodella dagarna också? Vi har väldigt svårt att ha så fasta rutiner på dagtid, försöker söva honom när han varit vaken ca 1,5-2 timmar och jag ser att han börjar vara trött. Men med tanke på hans nuvarande sömnskuld är det nog redan försent ändå. Alla tips om hur vi ska komma tillrätta med hans sömn är välkomna. Jag skulle beskriva honom som hyperaktiv, han kan vara vaken uppemot 4-11 timmar i sträck ibland. Sprattlar i hela kroppen och kan inte komma till ro.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis sover 8 timmar - per dygn!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Först vill jag bara säga ja, 8 timmar är för lite och ha han är nog övertrött och det är också säkert en anledning till att han nu "Kan" vara vaken så länge som han är. Han hinner nog fort bli övertrött och ni ser inte riktigt de pyttesignaler han sänder ut för att ha lagt honom i tid.
MEN; allt går att ändra på!
Tänk devisen, Leda, Hjälpa, Lära, Visa! I allt man gör. Detta med att "följa sin bebis" är inte riktigt i vårt forum. :wink:

Har han några andra sjukdomar, besvär? Magproblem mjölkprotein allergi osv?

Jag har stött på flera föräldrar med barn som har olika problem av olika slag, det ALLA har gemensamt för en lyckad sömn är "attityden av självklarhet"! Denna är verkligen hela Nyckeln!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så med detta i åtanke. Läs läs läs Internationella SHN boken, flera gånger. Det är ingen "standardmodell" ni skall göra nu. :D

Vad äter han under dagen?
Hur hade ni tänkt att ett schema skulle kunna se ut?

Men erfarenhet är att barn med ett funktionshinder säg en del är döva, har oftast andra mera förstärkta sinnen så som synen, lukten, känsel osv... Detta kan man också utnyttja!
Någon har jag exempelvis gett rådet att när man säger ramsan (som skall vara MYCKET hög oavsett) kan man ju också stampa takten! Fördelen ni nu har här är ju att ni har han säng alldeles vid eran och inte heller hör så bra, med detta kan ni ju faktiskt säga ramsan nära honom! MEN, detta är nog nyckeln, ni behöver hitta ett sätt att skärma av så han har sitt eget lilla utrymme! Bästa är att sätta upp skenor i taket med riktigt "mörkläggningstyg" som hänger från tak till golv, då blir det kolsvart hos honom, eget utrymme och hans eget krypin. Spjälsäng kan man ha i många år, vi rekommenderar inte att denna byts ut före 4 års ålder, så att ge honom en engen vrå kan det vara värt. Även om er säng är alldeles brevis på andra sidan skynket.
Tror vi även har en supertråd om just ett sådant fall, där bebis sov sig igenom en jättefest i just en 1:a men hade skynke. En gäst trodde inte på att en bebis kunde sova där i allt väsen och tittade in. DÅ vaknade bebis av ljuset och började gråta.

Så mörkläggning är A och O, er närvaro även vid döva barn är inte A och O anser jag, han liksom säkert känner vibrationerna i golvet om ni går, vibrationer från maskiner som låter osv... Se vad som lugnar honom bäst. Förstärk sen ramsan med detta, så har ni en fungerandes ramsa.

Ang. schema dagtid, Jag är jätteledsen om jag här måste göra dig besviken, men JA, man kan inte kura och ha ett "flytande" schema dagtid, det funkar inte. (been there done that, om man säger) Kuren är svår att bara ta russinen ur, vi har åtskilliga exempel på detta när man försöker på olika sätt anpassa kuren som man tror kommer passa, men får oftast komma tillbaka och sedan kura om. (göra om göra rätt, om man säger..... :roll: )

Han är snart 6 mån, ni behöver ett schema med 15 tim sömn på. Det viktiga är inte att han sover VARENDA minut utan att han har FÖRUTSÄTTNINGARNA! Tänk noga på detta! Även om han inte sover alla lurar varenda minut, behöver han vilan och egentiden. Vad han gör med den tiden är upp till honom. Han skall vara lung och må bra.

Vanligt schema är rytmen 12+45+1,5+45 dvs. 12 tim natt, 45 min fm lur, 1,5 tim lunch lur och 45 min em lur.
Schemat håll gärna på minuten, och sen när kuren sitter så kan man i värst fall använda "marginalkvartar". Men alla här inne bokar möten, BVC, babysim m.m. anpassat till schemat, inte tvärt om.

Jag förstår om detta kan låta jobbigt och hårt, men i princip alla förstår och märker skillnaden när man väl inför och genomför dessa förändringar. Att ett stenhårt schema ändå ger betydligt mera rörelsefrihet och flexibilitet, för man vet, alla vet att då är mamma och bebis glada och pigga och allt är så mycket roligare!

Läs runt, läs SHN boken minst 5 ggr. Bolla frågor här med oss. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"