Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Det är definitivt inte för mycket sömn, man brukar ju precis ta bort tredje luren vid 8-9 månader och ha 12- 45-1,5/2. Hur ser schemat ut i övrigt? När infaller fm-luren och em-luren? eftersom han har en kortare lur på em istället för tvärtom som är vanligast så är det viktigt att han inte hinner bli övertrött innan kvällen, DET kan påverka tidiga morgnar men annars skulle jag sätta en slant på att de är just 8-månadersångesten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Vi tog bort tredje luren vid 7 månader och det har funkat bra fram tills nu. Såhär har vi nu:
07:00 God morgon!
09:30-11:00 sova
14:30-15:30 sova
19:00 God natt!
Jag upplever att han behöver dessa sovstunder på dagen men eftersom han sovit sämre på kvällen och morgonen de senaste dagarna funderade jag på ifall det vart för mycket. Jag hittade detta schema här på sidan som ett förslag på schema och jag har förstått det som att fm-luren skulle vara längre men då har jag missförstått. Ska jag testa att lägga om så att den längre luren är på em och korta på fm istället för att gå ner i sovtid? Igår kväll var han jätte ledsen och grät ordentligt vid 23 tiden ett tag men sedan var natten lugn.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, jag tror det vore en god idé.


Morgon 07
fmlur 9-9.45
middagslur 12-14
godnatt 19

Jag sa ju innan att han kunde bli övertrött men jag tror snarare nu att problemet är att sista luren kommer alldeles för sent. Nu behövs 4-5 timmars vakentid innan läggdags för en bra natt. Om 5 timmar skulle vara för mycket kan du ju skjuta på lunchluren 30 min, oftast behöver de 2 timmar här enligt min erfarenhet för att orka långa em.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Det har gått sådär att lägga om schemat. Benjamin kräktes igår kväll och var väldigt hängig, åt och sov dåligt under dagen. Natten hade vi flera uppvak för första gången på länge och både jag och min sambo känner oss dåliga så jag gjorde alla fel man kan göra inatt, bland annat tog upp och gav välling :( Lilleman är hyfsat pigg men väldigt förkyld men jag har ändå tänkt att vi kör på nya schemat idag men ska jag tänka på något speciellt nu när han är sjuk? Använder näsdroppar och snorsug, höja sängen och trugar på med maten. Hoppas att detta går över snabbt för jag vill inte falla tillbaka till dåliga nätter. [-o<
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Usch då, vi har också varit magsjuka i helgen så jag vet att det är jobbigt. Dock är det nog ingen bra idé att återinföra nattmat, vad ska det vara bra för liksom?! Är det kräks i sängen förstår nog både barn och föräldrar att man måste ta upp och sanera/rengöra så snabbt och tyst och "självklart" som möjligt men sedan vill oftast barnet inget hellre än att få komma tillbaka till sin sköna säng och sova vidare. Har aldrig varit några problem för oss iaf. Ifrågasätt inte barnets goda sömn, sjukdom eller ej!!

Bästa tipset vid förkylning är att ta en gul lök som du skalar och skivar lite och lägger i en kastrull med kokande/hett vatten. Ställ detta under barnets säng så det ångar i rummet. Luktar blä men hjälper verkligen effektivt!!! Höja huvudändan av sängen är bra (om barnet ligger still och inte flyttar runt under natten...)

Det är möjligt att det blir lite mer spring vid sjukdom men falla tillbaka till dåliga nätter är inget man bara "råkar göra" utan ha målet i sikte att det ska bli precis som vanligt så fort kräks eller extrem förkylning är borta. Snyta, ge vatten och allt annat som inte innebär sanering av sängen gör du (med lampan släckt) med barnet KVAR I SÄNGEN! Måste du ta upp är det röd lampa som är bäst för att inte vakna till, och så lite belysning som möjligt. Helst inget prat!

Vid feber behövs det ofta mer sömn, ge marginalkvartar och lägg lite tidigare om det behövs!

Hoppas det går över fort!

Kram!
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Nej jag vet, det var ett dumt val att göra så. Läste lite i Sova hela natten igen efter det för att få lite ny kraft och inte göra om samma misstag. Vi hade en natt som det skreks 1 h vid 23 snåret strax efter det men sedan dess har det varit lugnt trots förkylning. Nu är lilleman frisk igen och vi alla sover gott nattetid. Han gråter en del vissa kvällar när han läggs då han sätter sig upp men vi kör på att lägga tillrätta, ut med ramsa och på med Mozart vilket funkar bra. Han brukar bli tyst inom någon minut. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade nog aktat mig för att hamna i ett träsk där med att behöva gå in och lägga tillrätta varje kväll, det är ju skönt att det fungerar men inte om han kräver det varje kväll. Ramsa och Mozart eller andra rejäla husljud ska räcka för han kan väl själv lägga sig ner? Husljud är fantastiska på att göra jobbet vid läggning, underskattas ofta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Benjamin är snart 11 månader och jag tänkte ge en uppdatering om hur det går. Nätterna är fantastiska och har varit det nu en längre period! Dagarna går också bra, han sover 2 gånger under dagen fortfarande och det får han göra ett tag till. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hipp hipp hurra. :roll: :thumbsup:

Mycket bra jobbat mamma, lugn saker ledning ger lugn och saker somn.
=D> =D> =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Hej!

Nu är det ett tag sedan jag skrev. Benjamin blir 1 år nästa vecka och har den senaste tiden sovit bra fram till senaste veckan. Schemat som vi har haft är en kort lur på förmiddag och sedan lång lur efter lunch, min första fråga är om det är för tidigt att ta bara ha 1 middagslur 12:30-14? Han har nämligen de senaste dagarna inte sovit något under korta luren, han ger trötthetstecken men somnar inte alls utan pratar och smågnäller lite då och då.

De senaste kvällarna har han även varit väldigt ledsen efter ett tag efter läggning, det känns inte som att ramsan tar utan att han skriker upp sig mer när vi ger den. Han sitter i sängen, gråter och skriker. Min andra fråga är ifall vi ska fortsätta att köra på endast ramsa, husljud och Mozart eller ska vi gå in och lägga tillrätta alternativt buffa eller använda solfjäder. Ikväll när han var så ledsen ramsade vi och använde Mozart så var han tyst efter ett tag. Detta sker bara kvällstid och nätterna är lugna. Jag funderar på om han är övertrött och därför inte somnar. Ska jag köra på en dagstur men låta honom sova 2 h då?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
japp det gar utmarkt att ga ner till en lur.
1.5 h eller 2 timmar funkar fint. Beroende pa nar i vaknar om morgonen sa lagger du luren dar det passar, vi vaknade 6:30 och hade lur vid 11:30. Det ar tufft att vara vaken anda till langluren iborjan, sa det kravs lite fart och flakt och bus fran mammas sida eventuellt. Och att man lagger lunchen sa man inte ar for trott for att ata ordentligt. :)

Jag tror din analys ar helt korrekt att eftersom det inte sovs pa morgon luren ar det overtrotthet pa kallen. Byt schema och genomfor. Hall dig till verktygen, tror inte det ar nagon kris har inte.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack för snabbt svar! Jag tror inte heller det är någon kris men det är skönt att kunna bolla idéer med er :)
Vi kör på att byta till 1 lur som får vara 2 h så ska vi nog få rätsida på det.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: .Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
:thumbsup:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"