Vill inte somna utan napp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aronsmama
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 20 nov 2016, 16:43

Vill inte somna utan napp

Inlägg av Aronsmama »

Vi började kura i lördags och inatt har lillebror sovit hela natten! Hurra! Problemet är ändå somnandet, både på kvällen och lurarna ute i vagnen. Han skriker HÖGT genast då man slutar buffa / vagna. Att överrösta med ramsa är inte att tänka på. Och det blir bara värre o värre. Nu börjar han jaga upp sig genast då han märker att det börjar bli dags att sova. Förr har han alltid somnat så nöjt med nappen, men den tog vi ju bort nu vid kurstart. Är rädd att grannarna ringer polisen snart om detta fortsätter. Var hat det gått fel? Tycker vi har följt allt till punkt o pricka. Dessutom har han också börjat kräkas jättemycket efter kurstart. Är det normalt och omgående? Är rädd att det är nappen som hållit kräkandet i styr och nu blir allt värre utan den.
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har inte ramsan tagit över helt än? Det känns inte som varken den eller de andra verktygen är helt befästa än. Det gäller ju att använda dem verkligen sparsamt och då blir det frågor (läs skrik :wink: ) men det är så man arbetar in dem. Tänk på att alltid vänta dubbelt så länge som så många ramsor du gav, drag du vagnade etc innan du ingriper igen. Att ni blir stressade över vad grannarna ska säga hjälper ju inte attityden heller :wink: .

Napp stoppar ju inga kräkningar men det kan ju vara om ni ökar matmängderna. Min son började kräkas mycket mer av pureer än han gjort av ersättning. Dessutom bidrar ju skrikandet till en orolig mage som kan ge kräkningar tänker jag.

Använd er av husljud vid läggningar. Jag har alltid diskmaskinen igång utanför lillebrors rum när han ska sova liksom radion. Sätt på musik vid läggning så ni slipper oroa er över grannarnas reaktioner. Satsa extra mycket på skrattet till godnattet inför alla lurar liksom mycket träning på golvet. Ålar han? kryper? Mycket fysik aktivitet och social delaktighet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Aronsmama
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 20 nov 2016, 16:43

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Aronsmama »

Tack! Nu ikväll gick läggningen faktiskt jättebra! Får se hur det blir i vagnen imorgon... Har faktiskt inte tänkt på att införa skrattet till godnattet till lurarna! Det gör vi imorgon! Kände att det var det som bet ikväll då jag hörde hur han glatt fortsatte för sig själv med pruttljud i sängen innan han somnade :)

Nu har han faktiskt inte velat ha puré alla de senaste två dagarna. Vet inte varför. Mjölk dricker han och han vekar hungrig. Har försökt få i honom lite puré men det får dåligt :( Innan har han älskat puré, men nu plötsligt är det stopp. Så det är nog inte därför han kräks.
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
vad harligt att laggningen gick bra. Saklart den gick, bara attityden ar pa topp.

Absolut skratt till godnatt vid varje sovtid, aven lurar. Det ar magiskt.

Du kan ju bjuda pa grot eller aggrora ocksa. Ar det bara mjolk sa kor i fett typ smor. Hur tatt inpa sovet ater han?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Aronsmama
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 20 nov 2016, 16:43

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Aronsmama »

Ja, nu har han varit så hungrig att jag inte kunnat hålla mattiderna utan gett mat genast efter varje lur. Igår fick jag i honom puré vid två mål och imorse gick det också bra.

Läggningen på kvällen har gått bra nu men lurarna ute i vagnen är knepigare. Ute tänker jag förstås också mer på vad grannarna tänker...

Två hela nätter sov han men inatt var han vaken från 3-7 :(
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Tin »

Hej igen,

vad har du for schema?
Hur agerade du nar liten var vaken i natt?
Och vad for pure bjussar du pa?
Manga fragor. :)

Fundera pa att kanske ha lurarna inne i vagn om grannarna stor din attityd. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Aronsmama
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 20 nov 2016, 16:43

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Aronsmama »

Schemat är natt 20-8, lurar 9.45-10.30, 12.30-14, 16.30-17.15. Och mat har jag då nu gett alltid då han vaknat och sen kvällsflaska innan läggning. Om han inte ätit puré har jag försökt få i honom nånting innan lurarna också men då är han inte hungrig.

Puréerna är grönsaks och frukt då hans mage inte riktigt tålt nåt annat ännu.

Och ja, jag har funderat på att ta in vagnen. Idag gick det ändå lite bättre så vi får se.

Kvällsläggninharna har gått jättebra nu tre kvällar i sträck i varje fall :)
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Tin »

Hej,
det later som om du matar vid uppvak istallet for vid laggning?
Skulle du kunna fylla pa schemat med mattider ocksa. Manga ar de sma som blir sura vid lurlaggning for att de inte ar proppens.

Bra att det gick battre idag, laggning inne ar alltid ett alternativ. Kor in vagn och allt och gor hela proceduren inne, nar han somnat (efter 10 minuters sov och inte 5) kan du ju dra ut vagnen om du vill att sovet skall ske i friska luften. Battre att du har attityden i topp medans du verktygar an att liten absolut somnar ute.

Tanke kring gronsakspureerna, min forsta hatade potatis. AJg trodde det var bebis som inte var reda for pure och eftersom potatis ar en sa vanlig start pure sa trugade jag vidare med det. Tills jag satte iganga och testa andra smaker, morot, sotpotatis etc med massor med smor i. An idag ar hon tveksam till just potatis, sa hon gillade det helt enkelt inte. Kan vara vart att experimentera med smaker. Samt att avsluta varje mal med katrinplommon pure for lilla magens skull.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Aronsmama
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 20 nov 2016, 16:43

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Aronsmama »

Ja, jag hade tänkt att mattiderna skulle se ut så här: 8, 11.30, 14,30, 18, 19.30, men då han bara skrikit efter lurarna tills han fått mat så har jag inte kunnat hålla dem.

Han gillar de puréer han får och har ätit dem förr. Nu har jag fått i honom puré två gånger per dag och det varierar vilka tider och vilka sorter det är som går i så det är nog inte det att han inte gillar dem. Undrar om det har med kräkningarna att göra? Att han helt enkelt mår dåligt? Ersättning dricker han nog mycket och gärna varje gång.

Natten gick bättre nu, behövde bara ingripa en gång och pyttelite :)

Vill passa på att tacka er för ert stöd och era tips! Det är så skönt med detta forum att man får ventilera lite tankar och har haft väldigt mycket hjälp av era tips :)
Storasyster -12, kurad vid 6 mån.
Lillebror 20.10.2016, planerad kurstart 28.4.2017
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vill inte somna utan napp

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Natten gick bättre nu, behövde bara ingripa en gång och pyttelite :)
Bra jobbat. :D Pyttelitet ingripande och bara ett ar kanon.

Vissa barn ar krakigare an andra, eller i perioder. Om det kraks precis nar man lagger ner i sangen jn man ju hoja huvudandan nagot, det kan hjalpa. Jag har en som ofta kraks om hon borjar hosta och precis har atit. Men inte den andra. :) Om man mar daligt och kraks brukar kraket lukta sjukt, kraks man bara upp maten igen luktar det inte sjukdom alls.

Jobba vidare med malet i sikte, trana pa att ata mer och mer pure, och att backa med verktygen. Vagen till malet kan slingra ibland men men man kommer alltid dit om man ar konsekvent. ni har gjort fina framsteg.

Tack for de varma orden.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"