Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Försöker mig på att skriva ett inlägg. Hela veckan har jag fått ett felmeddelande när jag försökt posta.

Vi provar med små smaksensationer. Det verkar hon tycka om! Dessvärre gillar inte magen det så det har varit skrikfest med förstoppning som följd. Gjorde ren katrinplommonpuré som hon fått smaka en liten fingertopp av till frukost. Men vi fortsätter med pyttesmakisar i långsam takt.

Nu har vi även vändningscirkus på nätterna.
Hon vänder sig från mage till rygg och vaknar med illvrål. Jag känner igen detta från F så jag vänder bara rätt till mage utan krusiduller och ger henne en chans att själv komma till ro. Men jag är ju vid det här laget rätt mör när hon vaknar med 10 minuters mellanrum o h gallskriker.

Hennes pappa är ju lite blödig också och vill prova "allt". Dvs ge mat, byta blöja, ta av pyjamas, ta upp henne mm och det gör inte saken bättre. Men då har jag varit lite ful och sagt att han gör som han vill och tar då ensam konsekvenserna av allt duttande.

En tanke var annars att bära upp vagnen och låta henne sova i den även nattetid, men jag vill ju ändå att han ska sova i sin säng och tänker mig att det inte är en jättebra idé. Har provat att göra det mer ombonat i sängen men man kan säga att hon river alla barriärer.

Glad påsk på er :-D
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av Tin »

Hej,
smakisar ar underbara. Mosa katrinplommon med vatten och ge efter varje mal, det skyddar lilla magen.

Vandningscirkus ja, vi har all varit dar. Trana pa att vanda dagtid. Malet ar ju att de kan vanda tillbaka sjalv.
Men då har jag varit lite ful och sagt att han gör som han vill och tar då ensam konsekvenserna av allt duttande.
Inte alls fult, helt logiskt. Det behover du inte ma daligt over, vad som saknas kanske ar att pappan inte forstar bakgrunden till dina metoder. Har han last SHN? Kanske pa tiden.

Jag hade mina i liggvagen och bar upp och ner att tag, det funkade utmarkt. Sen vid 5.5 - 6 manders da vi kurade bytte vi till spjalis direkt. Funkade utmarkt. Jag valde vagnen for jag ville kunna vagna. Dagtid var vagnen ner i tvattstugan (sa jag kunde stanga dorren), nattetid bar vi upp vagnen till litens rum bredvid vart rum. Fast sen upptackte att jag kunde rucka pa spjalis ocksa om det knep. Vad kanns bast for dig? Bade gar. Vilken kan du genomfora med attidyden i topp?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"