Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Hej på er!

Nu var det länge sedan jag behövde vända mig hit för att få hjälp. Lilla F fyllde fem år i oktober och blev den 27/12 storebror till en lillasyster som minst sagt sätter oss på prov.

Första veckan var okej. Det kändes bra att hon äntligen var ute efter en sju helsikes graviditet.
Amningen kom igång snabbt och mjölk finns i överflöd. Hur pass näringsrik den är är dock ett frågetecken då hon första veckan bara hade gått upp 45 g. Jag är gatric bypassopererad sedan drygt 4 år och har svårt att få i mig tillräckligt med energi. Har dessutom haft stor brist på b12, järn, kalcium och d-vitamin sedan tidigt i graviditeten. Äter extra tillskott för det utöver vad som rekommenderas för oss opererade, men envis magkatarr och extremt mycket kräkningar under graviditeten gör att jag har svårt att ta upp det som behövs.

Lillasyster fick 7 dagar gammal hoppa in i en von rosenskena. De första två dygnen med skenan var det skrikfest men sedan kom lugnet. Dock vände hon på dygnet ganska ordentligt.

Vi brukar börja morgonen kl 06.15 när pappas väckarklocka skrämmer slag på oss. Då ammas hon från bröst 1, rapas, ammas igen från bröst 1, rapas, tvättar bort nattsmutsen och får ny blöja. Ligger på mage och ser sig omkring när jag gör min morgontoalett, är med i köket och dukar fram frukost och säger hej då till pappa. Sedan är det dags för påfyllning från bröst två, men där tar det stopp. Den lilla munnen kniper ihop hårt och det spelar ingen roll hur mycket jag trugar. Hon vill sova!
Jag lägger på rygg (väldigt obekvämt med skenan på) och då tar hon ett djupt andetag och har på ca 0.1 sekunder skrikit upp sig till max. Erbjuder bröstet igen, hon somnar.
Prövade att ge bröst två direkt efter blöjbyte men det blev ingen skillnad.
Så hon sover. Jag lägger henne på magen i vagnen med suffletten nere, massor med ljus och stökar på med mitt. Väcker ca 09.30 för mer mat. Hon tar bröstet med glädje och stor aptit. Släpper självmant efter ca 5-10 minuter och det är mjölk överallt. Hon hostar och spottar men är väldigt svårrapad. Vill ta bröstet direkt igen efter att hon hostat klart. Får hon inte det är det skrikfest igen. Så hon äter lite mer, någon minut eller två innan hon släpper igen och proceduren börjar om.
Vi tvättar av ansikte och hals, byter blöja etc och under den tiden brukar hon somna. Är omöjlig att väcka så då äter hon inte från andra bröstet.
Sover någon timme innan hon vaknar och äter igen. Så håller det på men det blir allt kortare sömnintervaller. Att vagna går, korta stunder. Men jag vet ju att hon vaknar pga hunger och det är inte en bebis som gnyr lite försiktigt eller ger tecken på att vakna stillsamt. Nej, hon börjar på högsta läget direkt ungefär som att någon bet henne i sömnen.

Framåt eftermiddagen tycker hon att det är dags att vakna och då passar det att äta. Då vill hon knappt släppa brösten ur sikte. Hon äter och äter. Försöker rapa henne men inget fungerar. En dålig dag har hon inte lyckats bajsa heller och då är det livat i huset.
Jag har provat varje raptrix man kan googla sig till men det händer inget. Ändå så äter hon och äter men blir liksom frustrerad också för hungern verkar försvinna men inte behovet av att snutta.
Sova? Det finns inte på kartan. Hon är klarvaken till långt in på natten.
Vi försöker ändå att ha någon kvällsrutin där vi släcker ner och tar oss upp till sovrummet. Där får hon en skurk ersättning med hopp om att få henne propp mätt och trött. Hon kan ta 60-120 ml ersättning med en tsk kokosfett i trots att hon ätit oavbrutet från båda brösten sedan eftermiddagen. Rapar inte men kräks upp överskott.

Vi vill få ordning på dygnet. Att ha ett fast schema nu är ju lite tidigt, men vi strävar efter det och då känns det som A och O att man kan skilja på natt och dag.

Dagtid får hon liksom hänga med ändå och vara delaktig när det tvättas, när vi lagar mat, har främmande etc så det är inte så att hon blir liggandes i vagnen bara för att hon har tröttmössan på.

Har ni några tips på hur vi ska få rätsida på det här?
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit!! :D

Grattis till lillasyster!! :heart: :heart: :heart:

Ni är ju nästan i smekmånaden ännu (eller precis på väg ur den) så det är inte så konstigt om det känns lite svajigt! Det tar lite tid att komma på banan och även för amning mm att fungera. Nu är det ju mat vid minsta pip som gäller för att stilla överlevnadsångesten. Har du Barnaboken så du kan läsa om den första tiden där?

När det gäller amningen så är standardiserade för god produktion att låta henne suga så mycket hon vill, dricka luzernte och mycket vatten samt gärna äta fet mat. Har dock noll koll på hur det funkar för gastric bypass-opererade, ingen som sa nåt om det på BB? Om det sprutar mycket och hon sätter i halsen och hostar kan du ha en kraftig utdrivningsreflex, då kan det vara bra att ha uppsamlingskoppar och låta det värsta spruta klart innan hon får suga så hon inte blir arg. Amningshjälpen har en hemsida där du kan kolla upp olika vanliga problem.

Jag fick inte riktigt koll på era eftersträvade tider (typ sovrytm), kan du skriva kort hur dagar och nätter kan se ut (vaken-hurlänge, sov-hurlänge osv.) Hur länge är hon vaken på kvällen? Övertrött? Det är vanligt med kvällstrassel i början och även med maratonamning kvällarna igenom. Behöver brösten (och hon) vila så kan en napp hjälpa om hon accepterar. Dock inte förrän du känner att amningen funkar, om du är mån om att amma!

Somnar hon själv eller vid bröstet? Eller olika? Förlåt om jag inte har läst ordentligt.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Läs gärna i den här tråden "vanliga frågor - läs här först" bland favoriterna här ovan! Där finns många bra tips, kolla gärna SM-översikten. Sömnbehovet för nyfödda varierar väldigt men ca 7,5 h vaken och 16,5 h sömn per dygn för 1 månads bebis. Hur ligger ni till tror du?

Jag är säker på att du kommer få rätsida på detta om du fortsätter leda med lugn och varsam hand. Var dock beredd på att det kan ta ett tag, Rom byggdes inte på en dag ;)

Kram och återkom gärna med mer info!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av Ylvispylvis »

Raptrix som funkat här: rida ranka-gung och studs sittande på vuxenknä. Om hon är tillräckligt stadig, annars vänta tills hon blir det.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Tack för snabba svar!

Ännu har vi inte kommit på något bra schema att sträva efter utan tänker mer på att få till vakenperioderna och sömnperioderna.
Just schemabiten är svårt då vi varannan vecka har våra stora barn här. De har förskola och skola i annan kommun med en timmes enkel resa så det blir ca 4 h i bil måndag-fredag när de är här. Förskolan kan vi hoppa över då F hellre är hemma, men stora tjejen har skolplikt och den får vi inte strunta i :-)
Vet inte hur vi skulle få till det när hon börjar kl 07.30 på morgonen och bilfärden dit tar en timme. Sedan ska det hämtas på eftermiddagen också.

Det svåraste just nu är just att hålla lillasyster vaken.
Hon blir snabbt fullproppad med mat och om hon väl råkar somna till under maten eller strax efter är det omöjligt att väcka.
Det gör att hon sover mest hela dagen. På eftermiddagen börjar hon vakna till lite mer men när hon ätit två gånger ur bröst ett dröjer det innan det går i mer från bröst två så det blir mat 1 gång i timmen fram till kl 22 när jag vill göra kväll. Då blir hon klarvaken och kan vara det i 4 timmar. Då vill hon sällan äta men försöker ihärdigt att bajsa och frustrationen är stor när man ännu inte fått ordning på hur magen fungerar.
Skrik, skrik och mera skrik. Det som verkar lugna är när jag bär i sjalen, men att göra det i 4 h när man helst bara vill falla in i koma är inte det roligaste jag vet.

Så här ser våra dagar ut nu:

06:15 Pappas klocka ringer och det är dags för mat.
Äter från bröst 1 två gånger och börjar slumra till efter det. Ratar bröst två. Ju mer jag trugar desto djupare somnar hon.
07:15 Inser att det är lönlöst och lägger henne på magen i vagn.
08:00 Börjar gnöla i vagnen. Drar något vagntag medan jag är på väg till tvättmaskin eller torktumlare. Somnar om.
09.30 Vaknar själv eller blir väckt. Äter från bröst 2 men släpper sällan först det är proppfullt. Rapar inte men kräks en del. Byter blöja, myser lite.
09.50 Hungrig igen. Äter 5 minuter från bröst 1. Somnar och går inte att väcka.
Eftersom jag gärna vill hålla henne vaken provar jag att lägga på rygg (skriker då det är obekvämt men verkar inte vakna), hon är med i köket medan jag plockar med disk, förbereder till middag etc. Stoppas i sjalen och så går vi för att hämta post, slänga sopor etc.
10.30 Äter igen efter att med hög stämma talat om att det är dags. Här äter hon två ggr från var bröst. Försöker att "umgås" lite liggandes på mage men hon stensover. Kittlar, pillar, masserar, tvättar ansikte etc men att vara vaken har hon ingen lust med.
13.30 Vaknar och äter men somnar lika snabbt.
14.30 Matdags igen. Somnar mitt under första omgången från bröst 1. Okontaktbar.
15.30 Mat igen! Äter från bröst två i 20 minuter. Vill absolut inte släppa taget. När hon väl gör det är det som att trycka på en knapp. Tack och godnatt!
17.30 Väcks. Blir arg som ett bi. Vill absolut inte äta. Försöker bajsa under ljudliga protester.
18.00 Somnar, troligen av utmattning.
18.20 Väcker igen och erbjuder bröstet. Äter lite men är ganska oengagerad. Typ "äter väl om jag måste men jag tänker inte anstränga mig utan ligger här och småslumrar med öppen mun och sväljer det som rinner ut".
Pappa får ta över medan jag fixar med lite viktiga saker.
Han lyckas inte heller hålla henne vaken.
21.30 slår hon upp de blå. Äter med god aptit. Tvättas av så gott det går med skenan ivägen. Pyjamas, kvällsstämning.
22.00 Jag börjar gäspa och ögonen går i kors. Lillan är mätt och belåten och tjoar glatt. Vad ska vi hitta på nu?
Försöker mata i lite mer i hopp om att hon ska bli trött och hon tar gärna både bröst och ersättning. Men sova? Tok heller! Här blir hon oftast lite förbannad och kräver underhållning. Vika tvätt, dammtorka, kolla när katten tvättar sig eller vad som helst. Men att ligga i ett mörkt rum med två tråkmånsar som snarkar tänker hon absolut inte gå med på.
01.00 Somnar efter att ha ätit och fått mamma att gråta en skvätt.

Vissa nätter äter hon varannan timme, men natten till idag åt hon kl 05.00 endast.

Att hon sover så mycket dagtid och äter så oregelbundet gör att jag känner mig lite låst. Lägger jag henne i vagnen för promenad eller packar mig in i bilen med henne ja då sover hon ju ännu mer och äter mer frekvent under natten eftersom hon inte får i sig allt under dagen.

Ett stort plus i detta är att F sover gott om natten och aldrig hör lillasysters illvrål och protester när hon inte håller med om att det är natt nu.
Och det är dit vi vill komma med lillasyster också. Att sova gott om natten är ju viktigt för hela familjen och jag är övertygad om att SM är ett bra verktyg för att nå dit så att börja jobba fram mot ett hållbart schema känns som en mycket god idé.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag kan glädja dig med att kvällsstrulet brukar ordna upp sig senast vid 2 månader och man kan lägga vid typ 20.00 :wink: . Jag hade själv ett superlätt första barn som aldrig kvällsstrulade medan lillebror körde nattlkubb till 01 vissa kvällar :roll: .

Jag hade gjort så att jag bestämt en fast morgontid som funkar med era lämningar på skola. Alla uppvak innan dess är nattmål som ska vara 20-30 min, inte mer(bara en påfyllning för att sova vidare). Hon bör ha ca 1,5 timme vaken och 2,5 sova men första vakenpasset brukar bara bli en timme om de är tröttisar. Man kan ha 2 timmar vaken-2 timmar sova men många små hinner bli övertrötta då så i ert fall skulle jag satsa på 1,5 vaken och sen försöka väcka efter 2,5 timme. Försök planera in första luren så den är slut t.ex när ni kommer hem från lämning i skolan.

Försök att hålla rytmen och väcka även om det är svårt. Äldre syskon brukar kunna vara intressanta och bjuda på underhållning liksom att bada(svårt att sova då). Försök få till 4 sm-matningar under dagen. Kvällen kommer nog inte att ge sig automatiskt men jag tror att det kommer att styra åt rätt håll om ni föröker få rätt på dagarna. Låt henne sova med ljus på sig/sufletten nere så hon lär sig dygnsrytmen.

Tips på kvällen är annars napp eller ersättning/utpumpad bröstmjölk från morgonen(fetare). För krånglande mage finns det Windy gaspipar (pysventiler) som hjälper till att få ut gasen och ibland även få igång bajset - finns på apoteket.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Igår tyckte jag att det gick bra under dagen. Sedan kom svärföräldrarna på tidiga kvällen och åt middag här. Då lyckades hon hålla sig vaken i 3 timmar med en 20 min sömnpaus mitt i.
Svårt att komma till ro i vanlig ordning när det var dags för mig att sova och somnade ca 00.30.
Vaknade 04.15 och åt men därefter var hon väldigt pigg och sova tänkte hon inte göra. Dock var det en nöjd lillasyster så att jag sov vidare hade hon inget emot.
När det var dags för mig att göra morgon hade hon svårt att vakna men 45 minuter fick vi till iallafall.
Sedan sov hon i 2,5 h och då väckte jag henne. Hon höll sig vaken i 10 minuter innan hon somnade igen.
Har försökt med allt känns det som och ändå slumrar hon vidare.
Inte ens en kall tvättservett i ansiktet reagerar hon på :wink:
Bada får vi bara göra en gång i veckan på ortopedmottagningen pga skenan. Så kommer det att vara tills i början av april då skenan tas bort.
Hemma får vi bara tvätta av med tvättlappar för att inte blöta ner skenan.

En windy har jag köpt och provat med. Luften kommer ut även utan ventilen men det stora förblir kvar där inne. Enligt BVC är det ju okej att det är så men det är ju synd att hon ska behöva plågas av smärtor och svårigheter för att det låter sig väntas på.

Just nu ligger hon på ett bord framför mig. Ryggläge, ungen filt eller andra bekvämligheter. Lampan ovanför bordet lyser i ansiktet. Storebror spelar gitarr, storasyster leker sångerska och kusinerna kör fyrhjuling ute på gården. Men lillasyster snarkar vidare, helt obrydd om vad som försigår omkring henne :roll:
Hon kanske ställde till med världens party efter att jag sömnad om efter nattmålet. Då kan man ju behöva ta igen sig lite.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Sömnen verkar än så länge vara kopplat till magen som hon ännu inte riktigt fått kläm på.

Trots att hon sov nästan hela dagen igår sov hon gott hela natten. Kl 04.30 hörde jag att hon började skruva på sig i spjälsängen och då gav jag mat direkt. Hon somnade om och sov lika gott till kl 07 då jag väckte henne.

De nätter hon sovit så bra är få till antalet men de har alla gemensamt att hon lyckats bajsa ordentligt under dagen, och igår fick jag tre kladdiga presenter.

Dock har jag en fundering. Den här damen ligger ju i sin skena dygnet runt och då är det mest magläge som gäller eftersom det gör ganska ont för henne att ligga på rygg. Hon har därför blivit en fena på att förflytta sig med hjälp av fötterna. På golvet är det ju bra träning, men hon gör det även i vagnen när hon sover. Hon tar spjärn och skjuter ifrån tills hon ligger med huvudet intryckt mot huvudändan. Inte så bekvämt låter hon mig veta! Så i tid och otid får jag gå och dra ner henne.
Försökte lägga ett ihoprullat lakan som en korv runt upptill i vagnen med det känns ju inte alls säkert när hon tryckt sig så långt upp att hon trycker in ansiktet i lakanet. När hon kommit så långt upp pressas huvudet bakåt och hon kan då inte själv vända bort ansiktet för att få fria luftvägar. Tips på hur jag ska ordna till det så att jag inte lägger någon varg i vagnen när jag konstant måste vaka och flytta på henne?

Kollade även upp luzernte igår på hälsokostbutiken men om man som jag är väldigt allergisk, bland annat mot ärt och baljväxter, hö, pollen, spannmål mm rekommenderades jag att avstå då luzern ingår i ärtfamiljen samt att det kan vara kontaminerat pga spridning på fälten och i produktionen. Finns det något annat som främjar mjölkproduktionen? Mycket mjölk finns men det är väl mer innehållet som är tveksamt och fet mat fungerar inte bra efter operationen.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker babynest i vagnen eller en sovorm - de håller ju formen på ett annat sätt och gör det kanske svårare att flytta på sig. Jag använde själv Weledas amningste, vet dock inte vad det innehåller men det var väldigt bra. Annars kan ju flaska vara ett alternativ om du är orolig för kvalitén på mjölken. Du kan ju i så fall även tillsätta olja eller laktolos i flaskan för att få fart på magen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Ännu några dagar har förflutit, och fort går det.
Lillasyster har blivit 1 månad.
Nätterna fungerar bra, så något rätt har vi väl gjort :lol:
Hon vaknar någon gång mellan 03:30-06:00 och äter en snabbis innan hon snusar vidare till kl 08.

På morgonen orkar hon vara vaken lite drygt två timmar. Försöker bryta vid exakt 2 h för att hon inte ska bli övertrött. Ett fantastiskt morgonhumör har den lilla damen. Efter frukost, blöjbyte och påklädning sitter hon gärna med vid bordet när vi andra äter. Att kolla när mamma borstar tänderna och håret får henne att nästan kikna av skratt.
Sedan sjunger vi lite. Packar tvättmaskinen full osv.
Kl 10 är det dags att sova. Tvättmaskinen startar och hon läggs på mage i vagnen. Babynestet är tyvärr lite för smalt så det trycker in hennes ben mot skenan och det är inte alls bekvämt.
Så hon gör sin vanliga procedur med att kräla upp och trycka pannan i kanten på vagnen och det goda humöret försvinner.
Hon verkar också störas av en del ljud i sömnen. Storebror som gärna hoppar och springer inne och att han ständigt ropar och pratar så högt. Han har lite dålig hörsel så han hör inte själv hur det låter, men lillasyster gör det och det talar hon om.
Det blir många uppvak första luren och då är man inte riktigt utvilad.
Försöker få de stora till att gå ut och leka den stunden men det är ju sååå tråkigt ute. Och vädret är fel och det är otäckt när det blåser. Där kan jag till viss del hålla med för det blåser så pass att vagnen välter om jag har den ute och inte håller i den.
Och tråkigt? Ja, barn blir nog lite bortskämda på förskolan med betalda pedagoger som kan roa dem och sysselsätta dem hela dagarna. Och lekkamrater finns det.

När lillasyster vaknar är hon inte riktig utvilad. Därav svårt att hålla henne vaken i två timmar. Ibland knappt en timme.
Svårt att sträva mot ett schema när det är så men mattiderna försöker jag att hålla då jag tror att kroppen ställer in sig på det ändå så skulle hon falla i dagkoma låter jag det vara så eftersom hon ändå får i sig mat.
På eftermiddagen är det ju lite att pyssla med. Och den tid som jag tänker mig att hon ska vara vaken när schemat sitter låter jag henne vara med, även om hon inte är vaken. Då kan hon ligga på bänken, på bordet, eller i sjalen. Är det sovtid, ja då ligger hon i vagnen.

Så kommer kvällen. Då orkar hon med ännu ett längre vakenpass. Efter 2,5 h bryter jag. Då är det godnatt. Oftast omkring kl 21. Tankar henne full med mat precis innan jag själv lägger mig och hon vaknar inte av det.

Jag vet inte riktig hur vi ska göra med ljudnivån på förmiddagen bara. Det är ju liksom så här det är på helgerna när de stora barnen är här. Har de kompisar hemma låter det ju inte mindre så jag tänker att hon bara får vänja sig vid det. Men att de stora får visa sådan hänsyn att de inte härjar intill vagnen. En varning, och tar springet i benen över får man klä sig och vara ute.
Lillasyster sover också ute ofta men då störs hon inte av det. Det är bara sådana här dagar då det blåser otroligt mycket och jag inte kan släppa taget om vagnen som jag har henne inne om jag själv behöver få lite gjort inne.
Finns inte direkt något vindskydd mer än i ladugården och där vågar jag inte ställa vagnen när snickarna håller på.


Hur är det med andra som har magsovande barn, har de fått värmeutslag/skav på kinderna?
Hon har fått det tror jag. BVC sa att det såg ut som mjölkproteinallergi. Storebror har ju det bland annat så de skickade med en burk mjölkfri ersättning och sa att jag skulle hålla upp med amningen.
Började äta AIP istället men av ersättningen blev hon jättedålig. Kaskadkräktes och vattniga diarréer i två dygn. Känslan jag har är att det inte är allergi. Utslagen och det röda försvinner nästan helt när jag smörjer med aloe vera. Hon blir lätt varm så vi klär svalt och har fönster öppna i sovrummet samt att vi vädrar daglihen och hon luftas ordentligt. Men det är just kinderna och pannan som blir röda och det är mest precis när hon sovit. Ligger ju och gnuggar kinderna mot underlaget när hon ska komma till ro så jag tror mer på värmeutslag och skav.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag misstänker lite när jag hör det att hon ändå hinner bli övertrött på morgonen. Övertrött bebis kan ofta se ut som pigg bebis nämligen :wink: . När man sen lägger så börjar problemen då det inte är lätt att komma till ro när man är övertrött. De flesta 1 månaders orkar bara 1 timme första vakenpasset så mer än 1,5 hade jag inte haft. Förhoppningvis kan detta påverka resten av dagen positivt också. Det hon sover räv under vakenpassen får du ju tyvärr igen under kvällsstrasslet.

Kan du ställa vagnen lite mer avskilt inne, typ angränsande rum med dörren stängd och babyvakt eller på glänt. Hon ska ju vänja sig vid ljud men det funkar ändå bäst om man hör ljud utanför en dörr än rakt vid vagnen. Jag brukar ha på radio och diskmaskin när det är sovdags så att man har en ljudkuliss från plötsliga ljud också.

Det finns ju babynest med snörning nedtill som man kan öppna upp har jag sett. Annars är det väl att lakanet är riktigt mjukt, eller lägg en mjuk filt under istället. En snutte att gosa in ansiktet i kanske?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag misstänker lite när jag hör det att hon ändå hinner bli övertrött på morgonen. Övertrött bebis kan ofta se ut som pigg bebis nämligen :wink: . När man sen lägger så börjar problemen då det inte är lätt att komma till ro när man är övertrött. De flesta 1 månaders orkar bara 1 timme första vakenpasset så mer än 1,5 hade jag inte haft. Förhoppningvis kan detta påverka resten av dagen positivt också. Det hon sover räv under vakenpassen får du ju tyvärr igen under kvällsstrasslet.

Kan du ställa vagnen lite mer avskilt inne, typ angränsande rum med dörren stängd och babyvakt eller på glänt. Hon ska ju vänja sig vid ljud men det funkar ändå bäst om man hör ljud utanför en dörr än rakt vid vagnen. Jag brukar ha på radio och diskmaskin när det är sovdags så att man har en ljudkuliss från plötsliga ljud också.

Det finns ju babynest med snörning nedtill som man kan öppna upp har jag sett. Annars är det väl att lakanet är riktigt mjukt, eller lägg en mjuk filt under istället. En snutte att gosa in ansiktet i kanske?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Nu så börjar vi få lite ordning på torpet.
Skenan är ett minne blott och det njuter vi alla av.

Jag håller inte stenhårt på tiderna då jag måste vara lite flexibel pga rådande omständigheter. Men vi håller på 12-45-2-45 och eventuellt en 20 min lur under sista långa vakenpasset.
Tycker att det fungerar utan någon förvirring.
Men det som kan ställa till det vissa dagar är att hon störs mycket under natten av sin klåda.
Vi väntar på tid för utredning av hennes trasiga hud, men innan vi fått hjälp händer det att huden blir snustorr, förtjockad och spricker upp med smärta, klåda och infektion som följd. När hon vaknar är hon ledsen och har ont. Att smörjas extra med svalkande salva stillar klådan och hon somnar snart om igen. Men på morgonen är hon trött efter en sådan natt. Hon har därför svårt att vakna och hållas vaken efter endast 45 minuters förmiddagslur. Jag har provat att låta henne sova längre, vilket faktiskt gjorde henne nöjd och glad. Dvs hon sov 2 h första sovpasset. Det som hände då var att hon bara sov 45 min mitt på dagen.
Och vid dessa tillfällen har det behövts 20 min under sista vakenpasset.
Är det dumt att krångla till det så? Annars känns det som att det funkar bäst just då eftersom vi annars har en mycket missnöjd och trött bebis som absolut inte kommer till ro eller finner sig i något annat än att bäras runt från morgon till kväll. Och DET funkar ju verkligen inte.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kommenterar "Hud/klåda delen" om det är ok. Någon annan kan fylla på det andra. :D

En tanke är att du kan bjuda på marginalkvartarna när hon sovit dåligt på natten. Det ger extra 30 min sömn/lur.

Ang. huden och klåda. Man brukar säga att huden speglar magen och tarmen. Vad äter hon nu? Jag skulle gissa att det behöver vara mjölkfri BM eller ersättning. SEn kan du med fördel köpa sempers magdroppar på apoteket och ge henne dubbel dos.

Om du går in under "mat, mage och barnakropp" har vi en eksem tråd där som är bra. Bäst är att försöka att inte smörja med kortison och mineral olja krämer. Utan naturliga saker. Jag brukar rekommendera silversalva till många barn med eksem som ibland funkar bra. Detta finns att köpa på nätet eller i djuraffärer. Det är en "djur" kräm. Men har så pass få ingredienser att det är toppen på känsliga.

Så, om du fortfarande ammar, se till att din kost är 100% mjölkfri, äggfri, soja fri. Då dessa orsakar mycket hudproblem för små.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tjugohundraelvabebis
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 08 sep 2011, 13:17
Ort: Falköping

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

TorsMamma skrev:Hej,

Jag kommenterar "Hud/klåda delen" om det är ok. Någon annan kan fylla på det andra. :D

En tanke är att du kan bjuda på marginalkvartarna när hon sovit dåligt på natten. Det ger extra 30 min sömn/lur.

Ang. huden och klåda. Man brukar säga att huden speglar magen och tarmen. Vad äter hon nu? Jag skulle gissa att det behöver vara mjölkfri BM eller ersättning. SEn kan du med fördel köpa sempers magdroppar på apoteket och ge henne dubbel dos.

Om du går in under "mat, mage och barnakropp" har vi en eksem tråd där som är bra. Bäst är att försöka att inte smörja med kortison och mineral olja krämer. Utan naturliga saker. Jag brukar rekommendera silversalva till många barn med eksem som ibland funkar bra. Detta finns att köpa på nätet eller i djuraffärer. Det är en "djur" kräm. Men har så pass få ingredienser att det är toppen på känsliga.

Så, om du fortfarande ammar, se till att din kost är 100% mjölkfri, äggfri, soja fri. Då dessa orsakar mycket hudproblem för små.
Amningen har hon själv fasat ut. Fick tillbaka mensen när hon var fyra veckor och de gånger jag haft mens vägrar hon bröstmjölk.
Sedan började jag med p-spruta och då äter hon inte alls så det sinade väldigt fort. Har testat alla mjölkfria ersättningar som finns på marknaden. Hon reagerar med kaskadkräk och vattniga diarréer. Nan pro 1 äter hon med god aptit och hon blir märkligt nog lite bättre i huden av att äta den. Men jag håller med om att eksem ofta speglar mage/tarm. Storebror F är väldigt allergisk mot allt. Han har spannmålsallergi och celiaki. Tål ej mjölkprotein, ägg, baljväxter, soja, nötter, stenfrukter, vissa grönsaker, fisk, skaldjur, hund, fjäderfä, mögel, kvalster, kokos och nu har jag säkert missat något. Men inget av detta finns i vårt hem då han är så svårt allergisk. Jag har tyvärr en gedigen lista jag med så det är väl mina taskiga gener som gått i arv.
Med lillasyster är det ju väldigt svårt att sätta fingret på vad det kan vara.
Freddy
28/10 2011


Ida
27/12 2016
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillasysters dygnsrytm och amningsstrul

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja då förstår jag. Det blir MYCKET svårt! Hon kan ju ha samma som storebror.
Du kanske skall ta bort det mesta "köpe" även ersättning och börja göra egna saker så som bovetevälling, sötpotatis pureer, broccoli mos m.m. så du har lite kontroll på det hela.

Vad det gäller allergi m.m. så behöver ni nog alla i familjen då en hel hög med probiotika. Den bästa är syrad ekologisk (ej pastöriserad) kål. En msk = en hel burk probiotika. Sempers magdroppar på det. Bebis kan man ge lite av saften från surkålen på en tesked. 70-80% av immunförsvaret tillverkas i tjocktarmen, så här är det viktigt att hålla den på topp. :D

Ang. om hon har någon allergi eller så kan det vara skönt att utesluta allt på era listor en tid och inte introducera varken gluten, mjölkprotein eller ägg före 1-2 års ålder. Det finns massa NY forskning som visar att introducera gluten och andra allergener tidigt inte har någon som helst skyddande effekt, faktiskt tvärt om! Låt hennes kropp få det den behöver, växa, må bra, utsätt den inte för onödig belastning. Detta brukar ändå komma tids nog. :heart:

Jag håller med din dotter, all annan ersättning är ganska äcklig. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"