SM och ersättning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Inecov
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 22 mar 2017, 14:28

SM och ersättning

Inlägg av Inecov »

Hej!

Skriver mitt allra första inlägg här och hoppas det hamnar "rätt" :)

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet och kan hjälpa hur man kan tänka om ersättning/delamning och SM.

Vår minste (nr 3) är två och en halv vecka gammal. En liten sladdis med tio års skutt till närmaste syskon. Mina tidigare har ammats och jag har haft gott om mat. Med min nr 2 följde vi SM från början och det fungerade kanon. Nu när trean kom var jag övertygad om att det är den bästa vägledning jag kan ge min lille.

Tyvärr blev jag sjuk efter förlossningen och fick inte amma på några dagar pga mediciner och amningen kom inte igång och vi fick börja med ersättning. Jag är rekommenderad att delamma för att min kropp ska orka återhämta sig. Vi ger ersättning vid varje vakenpass men svårigheten är att hålla lillen vaken i 1,5 h då han äter sin ersättning i ett svep på bara några minuter. Jag försöker lägga honom till bröstet för att försöka hålla igång produktionen men då blir lillen bara arg och frustrerad. Har prövat att börja med bröstet och sedan ersättning men då hinner lillen gråta upp sig och tar flaska som en utsvulten i panik. Börjar vi med flaskan vill han inte ta bröstet efteråt (även om mängden ersättning inte är "full")


Min önskan är att få SM att fungera trots "korta" matstunder, vet inte hur? Vad kan "bästa" fördelningen vara för att inte amningen ska konkurreras ut helt av ersättning/flaskan?

Så tacksam för tankar/erfarenheter (lr bara lite pepp) hur vi kan få detta att fungera.
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: SM och ersättning

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :heart:
Du har hittat helt rätt! :thumbsup:
Stort grattis till lilla älskligen!

Ska se om jag kan ge dig lite tankar! :)
Har du testat ett tillmatningsset? Det är en anordning man hänger på sig. Fyller med bröstmjölk (bm) eller ersättning och fäster små, små "slangar" vid bröstvårtan. Älskligen ammas då, men får en större mängd mat än han hade fått om han bara behövt suga fram maten. Samtidigt som mjölkproduktionen stimuleras. På så vis kanske man kan övertala lille älsklingen om att resurserna finns även i bröstet. Han har nog blivit lite flasklat :wink: Det är ju rätt smidigt när man inte behöver jobba så hårt.

Alternativt kan du pumpa och ge honom bm i flaska, för att på så sätt stimulera mjölkproduktionen.

Det här med att älskling inte kan vara vaken i 1,5h. Det kunde inte mina heller. Inte någon av dem! Yngsta flickan, som oxå fick en del ersättning, svepte det i ett naft och sov sen gott. Hon åt kanske på sin höjd 20 min. Då är 1h 10 min oääändligt lång tid att hålla älskling vaken. Iaf tyckte hon det. Så hon klarade på sin höjd 1h vaket. Ibland bara 45min. Vi gav i flaska (inte hela portionen), hon slukade det. Hon byttes på - då vaknar de allra flesta till lite - hade ett liitet kort umgänge och fick sen resten av måltiden i flaska. (Alternativt ammades hon vid ena tillfället). Sen sov hon gott - 2,5-3,5h!
Jag tänker att du ska sikta på 4 (eller 5 om du är kvällsmänniska - det är inte jag :roll: ) stora mål på dagen och 3 (eller 2 då) nattmål. Låt älskling vara med så länge han orkar, sen får han sova så länge han vill, men max så länge att ni hinner med 4 måltider.
Säg att han äter kl. 6, 10, 14 och 18 (UNGEFÄR!) Då vet du ungefär vilka tider han måste vakna för att ni ska hinna med alla måltider. Låt honom sen sova så mycket han vill mellan målen. Men sträva efter att han ska vara vaken en liiten stund iaf! :wink:

Det kommer gå bra det här! :heart:

Kram!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"