Min lilleman är 8 månader och vi har precis klarat av uppföljningsveckan efter att ha läst "sova hela natten" sisådär 3 gånger.

Resultatet är otroligt såhär långt! Han sov tätt intill mig hela nätterna och ammade sisådär sex gånger per natt (jag var napp alltså). Spjälsängen var en gullig möbel som bara stod intill vår säng för att förhindra att han ramlade ur den

Från första kurnatten har han legat i spjälsängen hela natten, med färre och färre uppvak och oftast somnar han om själv, trygg och nöjd. Ibland får jag smyga dit och ge en ramsa när han vaknar, men då somnar han om enkelt. Somnar på kvällen och i vagnen på dagen gör han fort och lätt på egen hand. Natten till i förrgår sov han 19-06 innan han vaknade glad och låg och pratade tills det var dags att kliva upp!

MEN - allt är inte i hamn ännu... De senaste två nätterna har han vaknat vid sisådär 5.30-5.45 (jag vill ha morgon 6.30). Om han nu låg och sjöng och jollrade skulle det inte ha varit några problem, men han blir arg och hysterisk. Ramsan biter inte ett skvatt i det här läget - inte att ramsa och invänta att han lugnar ner sig heller, han jobbar upp sig till vrålförbannad och därefter ledsen på nolltid. Resten av natten lugnar han sig själv alltså, och han svarar jättefint på ramsa på kvällen och på dagtid när han ska sova. Jag tänker alltså att läget är "ingen rädder för vargen här" under natten då han inte alls behöver hjälp. Problemet är att vi nu har ledset uppvak vilket känns orättvist mot honom när han sovit så bra hela natten. Jag har testat att backa ett par steg och buffa honom när han blir så ledsen, men då vill han förstås aldrig att jag slutar, och "buffträsket" vill jag ju inte hamna i (men i morse var det till slut det eller att plocka upp honom). Solfjädern reagerar han inte alls bra på när han är så arg och ledsen. Egentligen tror jag att han helt enkelt känner sig färdig med sömnen och är hungrig, men jag tycker inte att han gör annat än äter på dagarna, så jag vet inte om jag kan få i honom mer mat... Kan det vara så enkelt att jag ska justera hans dagsömn så att han får mindre av de två mindre lurarna? När är det lägligt att ta bort eftermiddagsluren? Sovrummet är kolsvart hela natten, så det är inte ljuset som stör honom. Åttamånadersångest är något jag märker av på dagarna, då han gärna vill vara alldeles nära mig hela tiden, som en liten svans, så jag kan tänka mig att åldern inte gör vargtimmen lättare... Annars är det en jätteglad och harmonisk kille som ålar som en blixt och som är väldigt social. Vill alltså gärna ha lite input på hur jag ska förhålla mig till vargtimmen och till schemat!
Schemat nu:
06.30 morgon (vill jag alltså, i praktiken ledsen kille och en mamma som passar på när han är någorlunda lugn och tar upp honom 06.15). Amning då.
07.00 Frukost (rejäl portion gröt och lite smörgås som plockmat)
08.30-09.15 Sover 45 minuter i vagn utomhus.
Amning när han vaknar.
11.00 Lunch ("riktig" mat och frukt)
11.30-13.00 sover ute i vagn.
14.00 mellis (ibland gröt, ibland leverpastejmacka och yoghurt, ibland banan)
15.00-15.45 sover ute i vagnen.
Amning när han vaknar om han markerar att han verkligen vill (läs skriker tills jag drar fram bröstet). Försöker hoppa över denna amning.
17.00 middag ("riktig" mat och frukt)
18.30 gröt
19.00 godnatt!