Behöver stöd och svar efter första natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma-N
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 12 feb 2017, 09:32

Behöver stöd och svar efter första natten

Inlägg av Mamma-N »

Hej,

Nu har vi tagit oss igenom första natten av kuren. Upplevelsen var att det gick bra, attityden och programmet var på plats. Vår dotter är strax 6 månader och vi har beslutat oss för 12-timmars natt från 19-7(vilket också följer den gamla vardagen bra). Allt kändes som sagt bra enda tills det i stort sett var dags för att vakna. Liten fick då panik och gick inte att söva om inom marginalkvart. Vi beslutar oss då för att gå in när hon är tyst, lugnat sig men inte sover och göra god morgon. Men liten är utom sig och skriker nu upp sig. Hon skriker i vagnen, skriker när hon hamnar på skötbordet och leendet är så långt bort det bara finns. Hon är verkligen helt förstörd! Det känns som att vi torterat henne! Nu på morgonen känns hon fortfarande chockad och det dröjer en bra stund innan första leendet. Det är inte bara att hon är lite tröttare än vanligt, så känns det faktiskt inte alls. Men är det normalt att bebisarna reagerar såhär? Vi är redo att bryta kuren för det känns inte alls bra med hur skakad hon var i morse, och som sagt, natten kändes bra.

I summering är anteckningarna från natten följande:
18.45 vi går "all in" för skrattet till godnattet efter kvällsprocedur med pyjamas på och ordentlig nattslurk. Hon är inte den som skrattar så ofta så vi skojar på alla sett vi kan och får förtjusta flämtningar och många stora leenden.
19 Dottern läggs i säng, lampan släcks, tillrättaläggande, solfjäder, vagning, kort solfjäder och ut med ramsa. Liten blir snabbt lugn av vagnandet men skriker direkt som svar på ramsan, tror vargen kommer och att hon nu är lämnad att dö. Efter ramsor utanför så in igen när det känns som hon skriker upp sig riktigt, ny procedur. När jag är ute igen låter hon lugnare, tystnar, får bekräftelseramsa, börjar skrika igen. Allt by the book. Attityden är på plats. Jag är lugn med vad jag gör och hon somnar på 35 min.

Nya rundor 20.20 (10min), 21.30 (kortare än 10 min), 22.30 (30 min), 00 (5min), 00.30 (10min), 2.30 (kortare än 10 min, nu känns det som hon lyssnade till ramsan), 4.30-6.00 flera rundor (hon ligger och pratar, möblerar runt i vagnen men är sällan uppjagad), 6.45 PANIK!

Tacksam för återkoppling! Vad har vi gjort fel eller är det såhär natt 1 är/slutar/kan sluta?
Tack på förhand!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Behöver stöd och svar efter första natten

Inlägg av mamaA »

Hej!

Förutom morgonen verkar det som ni hade en bra natt. Troligtvis kom paniken när hon varit vaken så pass länge. Hur agerade ni där när hon var vaken så länge? Hon var inte ledsen så ni gick inte in? Eller? När ni får till omsomnandet på morgonen kommer det att lösa sig, liksom att hon får sova hela nätter och blir utsövd. Det finns ju krisverktyg att ta till men 6.45 känns ju för sent för det, hör ni att hon börjar göra så vid samma tid imorgon hade jag utnyttjat marginalkvarten(fast man inte ska det än :wink: ) och gjort som jag beskriver här under.

Jag brukar göra så att när det är dags att väcka och bebis är väldigt missnöjd så gör jag ett kraftigt ljud utanför, t.ex bankar till med något i metall på diskbänken eller liknade, då brukar det tytsna till i några sekunder och DÅ öppnar jag dörren med ett glatt godmorgon och låtsas att bebis är lika glad som jag. Det är viktigt att ni behåller lugnet och inte spär på hennes oro. Låt allt utom det som har med kuren att göra vara som vanligt så hon har trygghet i rutinerna.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"