Hjälp tack!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Då låter det ju som omkurning är vägen att gå och att gå in och buffa så fort han vaknar som du säger. Målet är ju sen att etablera ramsan igen och då måste ni vara mycket noga med att aldrig gå in förrän MINST 10 min efter ramsa om det är kris. Läs SHN-boken igen och ladda, sen kan det ju gå fortare än innan eller också vara jobbigare just för att ni frångått rutinerna. Ös på med så mycket klämmisar han får ner, socker är ju inte det bästa men är man sjuk har nöden ingen lag :wink: . Jag har märkt att välling i små doser verkar funka bra, typ 60-120 ml, ger man mer för tidigt så kommer det däremot upp :^o .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

mamaA skrev:Hej!

Då låter det ju som omkurning är vägen att gå och att gå in och buffa så fort han vaknar som du säger. Målet är ju sen att etablera ramsan igen och då måste ni vara mycket noga med att aldrig gå in förrän MINST 10 min efter ramsa om det är kris. Läs SHN-boken igen och ladda, sen kan det ju gå fortare än innan eller också vara jobbigare just för att ni frångått rutinerna. Ös på med så mycket klämmisar han får ner, socker är ju inte det bästa men är man sjuk har nöden ingen lag :wink: . Jag har märkt att välling i små doser verkar funka bra, typ 60-120 ml, ger man mer för tidigt så kommer det däremot upp :^o .

Kram :heart:

I morgon kör vi igång igen!!
Tycker ni vi ska börja från början eller från dag två :?:
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

Fån början! Ramsan är sabbad så lika bra att köra om helt igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack för allt stöd å tips! Vi är inne på uppföljningsveckan nu! Fortfarande ett uppvak mellan 03-06. Oftast krävs det ett blöjbyte innan han somnar om. Och han somnar inte för kvällen lika snabbt som vid första kuren. Ibland krävs någon ramsa. Men som sagt bara i uppföljningsveckan än!
Så vi kör på!
Isac 160114
Oliver 180319
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp tack!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur ser schemat ut nu för tiden? Han har ju blivit stora herren nu och sömnbehovet brukar då behöva justeras till ca. 13,5 tim. :D

Ang. bajs på morgonen. Prova ge mera lösande mat på morgonen och förmiddagen. Så som katrinplommon, kiwi, päron med maten. Och på kvällen ge mera stoppande så som äpple, lätt omogen banan, ris, m.m.

Då brukar de flestas magar lära sig att bajsa lite mera på förmiddagen och inte på nattkvisten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

TorsMamma skrev:Hej,

Hur ser schemat ut nu för tiden? Han har ju blivit stora herren nu och sömnbehovet brukar då behöva justeras till ca. 13,5 tim. :D

Ang. bajs på morgonen. Prova ge mera lösande mat på morgonen och förmiddagen. Så som katrinplommon, kiwi, päron med maten. Och på kvällen ge mera stoppande så som äpple, lätt omogen banan, ris, m.m.

Då brukar de flestas magar lära sig att bajsa lite mera på förmiddagen och inte på nattkvisten. :wink:
Tack för tipset med maten! Det ska vi absolut testa :D

Schemat nu: natt 07-06:30
06:15 oftast morgon
07:30 Frukost
09:15 sova 45 min
11:30 lunch
13:15 sova 1,5
15:30 Middag
18:00 Kvällsmat
19:00 sova

Vaknar till någon gång per natt oftast efter 04 men ramsan funkar bra å ett blöjbyte.
Men nattningen är svårare denna gången som sagt. Oftast ramsa någon gång men ibland tar det 30 min å ledsen kille. Tror ni han sover för sent på dagen?
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Som Tors mamma så brukar man dra ner till ca 13,5 timme vid 1 år vilket betyder att man går över till en lur, de flesta brukar fixa det vid 1 år eller lite efter. Ska ni fortsätta med två lurar så bör första luren endast vara 20 min och ja andra luren kommer lite sent tycker jag.

Ska ni ändå göra ändringar så hade jag gått över till en lur direkt för då kan ni behålla det schemat lääänge sen och slipper ändringar. Här tycker jag att man får känna efter om det räcker med 1,5 timmes lunchlur, mina pojkar har haft 2 timmars lur mitt på dagen från 1år-2år i alla fall, numera sover 2-åringen oftast ca 1 timme bara.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej!

Nu har vi kört kuren och uppföljningsveckan! Andra gången alltså.
Sammanfattningsvis så tar det lite längre innan han somnar vid läggning men inget vi behöver hjälpa honom med, utan tar bara lite längre tid. Sedan är ju morgonen ett problem, större än innan.
Och efter denna morgonen känndes det inte bra.
Min man har (arg) gett honom vatten på morgonen när han vaknat för att han ska somna om fort. Nu känns det som om han inte somnar om om han inte får flaskan. O4:20 vaknade han i morse. Jag hade bestämt att nu ska vattnet bort. Ramsade flertal gånger å han lugnade sig men gnällde å muttrade. Efter 30 min blev det värre å värre å han gråt/skrek för fullt. Så efter 1h drygt gick hans pappa in försökte solfjädra utan resultat = vatten. Han lugnar sig direkt, ramsar ut och sover ca en timme till 06:40.

Hur ska vi göra för att vänja bort detta? Detta känns som det svåraste av allt. Värt att veta att hans flaska med vatten är hans allt/snutits. Ingen napp som dög utan han ville ha flaskan. :( :(
Det är samma sak på dagen och vi har pratat med BVC om detta då vi tyckt att han haft ett väldigt stort behov av vatten.

Vi har tänkt göra om schemat nu framöver i samband med att vi flyttar tillbaka in i vårt sovrum. Vill bara jobba lite mer med vargtimmen å då känns det bättre att vi ligger kvar i vardagsrummet. Även om det hade varit väldig skönt att sova i sängen... :wink: :wink:

Tack för tipset med frukten, har funkat kanon med magen :)
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Att behålla någon form av "snuttis" under kuren funkar inte - då är det helt meningslöst [-X .Ta bort vattenflaskan helt ( den ni brukar använda) och servera vatten endast i pipmugg/vanlig mugg under DAGEN. På natten severas inget alls. Självklart blir han förbannad när ni "försöker sluta med vattnet" och det blir bara värre ju mer ni "försöker" Antingen bestämmer ni er för att sluta eller inte, HAN kommer inte att sluta frivilligt så det är upp till er.

Det kommer att vara jobbigt ja, på tre nätter gör ni grovjobbet, protesterna kommer att bli kortare och kortare men 1 timme eller 2 första natten är inget ovanligt. Ge det sen 1-2 uppföljningsveckor så kommer flaskan att vara glömd men gör det NU i så fall, det kommer bara att bli svårare ju äldre han blir.

Ska man gå in och solfjädra i kristillstånd måste man vara vara beredd att stå i "tryckpressen" i upp till 45 min-1 timme och inte ge sig förrän bebis blir sömntung. Det kräver rejäl armstyrka och är inte skönt för ryggen så är man inte beredd på det ska man inte använda verktyget. Fortsätter ni som ni gör kommer ni att sabba ramsan helt ifall ni inte är väldigt noga med att aldrig gå in förrän efter minst 10 min efter ramsan, men eftersom han vet att han kan skrika er till sig så är det tveksamt hur länge den funkar ändå, så ni inte får strul för övrigt.

Tänk över om ni verkligen är beredda att kura med allt det innebär för det ni gör nu är inte kur -tyvärr :idea:. Vi hjälper gärna till men kuren är inte för alla, det absolut viktigaste instrumentet för att lyckas är kurarens attityd av självklarhet, man går inte tillbaka på gamla lösningar utan står fast vid sitt beslut.Fundera och återkom!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Vi är helt överens på att flaskan ska bort, nu på en gång! Så då är det väl en form av mini kur vi kör. Vi har i alla fall läst på massor och tänker köra på direkt i natt. Så gärna tips på hur ni tycker att vi ska bemöta protesterna.

Vi har redan tagit bort flaskan idag å nu är det enbart pipmugg som gäller!

Vad vi har läst oss till så är det att ramsa då fort han börjar å sedan solfjädra tills hamn somnar, och ja vi förstår att det kan ta en lång stund.

Eller tycker ni att vi ska göra på annat sätt??
Isac 160114
Oliver 180319
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Ska vi ge ramsan chansen och bara köra med den äve om det går över 1-2 h eller tror ni vi ska gå in?
Känns inte som ramsan är förstörd utan bara i natt det blev lite kaos. :(

Vatten kommer han som sagt inte få. Om det skulle bli vilda protester i natt är vi osäkra på om vi som sagt bara ska ramsa på som innan eller om vi verkligen ska gå in å solfjädra. För det kanske bara stör mer?

Läst så många trådar nu men kände ändå att vi inte riktigt kunde bestämma!
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är ramsa som gäller, ev mozart brukar man ju ha vid tidiga morgnar så det kan ni ju ev sätta på i så fall(högt om han skriker). Solfjädern är ju ett verkligt krisverktyg, inget man tar till i första fallet(eller andra, eller tredje :wink: ). Man får ju skilja på protester av en riktigt arg bebis ( för det handlar ju om skrik ändå) eller hysteriskt ledsen bebis, det är så man väljer verktyg. Jag tror att det stör mer att gå in och han är så pass stor så solfjädern kräver en del kraft av den vuxne att orka hålla ut. Tänk på att ramsan kan hållas i olika tonfall och volym - är han högljudd är du högljudd och ger en hög och bestämd ramsa. Jag hade avvaktat så mycket så möjligt på bara gnäll och bara verktygat när det verkligen behövs. Gnäll hade jag ignorerat, ramsar man för mycket blir han bara argare så det är en fin balans, samtidigt så är det så som ramsan verkligen sätter sig och poletten till slut trillar ner.

Första natten är tuff - håll ut :thumbsup: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Hjälp tack!

Inlägg av Linnkarlsson88 »

mamaA skrev:Hej!

Det är ramsa som gäller, ev mozart brukar man ju ha vid tidiga morgnar så det kan ni ju ev sätta på i så fall(högt om han skriker). Solfjädern är ju ett verkligt krisverktyg, inget man tar till i första fallet(eller andra, eller tredje :wink: ). Man får ju skilja på protester av en riktigt arg bebis ( för det handlar ju om skrik ändå) eller hysteriskt ledsen bebis, det är så man väljer verktyg. Jag tror att det stör mer att gå in och han är så pass stor så solfjädern kräver en del kraft av den vuxne att orka hålla ut. Tänk på att ramsan kan hållas i olika tonfall och volym - är han högljudd är du högljudd och ger en hög och bestämd ramsa. Jag hade avvaktat så mycket så möjligt på bara gnäll och bara verktygat när det verkligen behövs. Gnäll hade jag ignorerat, ramsar man för mycket blir han bara argare så det är en fin balans, samtidigt så är det så som ramsan verkligen sätter sig och poletten till slut trillar ner.

Första natten är tuff - håll ut :thumbsup: !


Tack, tack, tack!!!

Vi behövde dina ord för i morse kändes allt så självklart!
Jag vaknade 05 och 05:15 började han.
Vi testade att göra Inget som du sa, och jag förväntade mig skrik å tårar. Men han låg å gnällde å var tyst av och till fram till strax innan sex. Då blev han ledsen och vi ramsade max 3 gånger sen tyst å vi tog upp han på marginallvarten för att slippa gå in till ledsen kille. Han hade även bajsat så jag förstår hans ilska :oops:

Nu ska det bli kul att se hur denna morgonen utvecklar
sig :)
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp tack!

Inlägg av mamaA »

=D> =D> =D>
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"