Fel dygnsrytm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kakan123
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 dec 2016, 09:42

Fel dygnsrytm

Inlägg av Kakan123 »

Har en kille som om några dagar är 11v, kom med planerat snitt 2veckor för tidigt. Hans syster kurades strax innan fyra månader och har sovit som en stock sedan dess och är idag 7år. Så tack för detta underbara forum, har läst så många trådar <3 Denna gången ville jag göra rätt från början och läste noga på standardmodellen.
Min lilla kille var motsatsen till sin syster en jätte trötter med helt fel dygnsrytm, sov hela dagarna vakna till liv på kvällen och runt fyra på morgonen. Att få han att vara vaken dagtid har nästan varit omöjligt, han har sovit så hårt och gott..! Man kunde lägga lillen raklång på mattan han sov, bada han och han sov :oops: Så standard modellen har gått så där. Har dock försökt, men han har sovit för mycket dagtid haft kvällstrassel. Dock har han lärt sig somna själv, napp har vi haft ibland i bilen och under kvällen men inte när vi ska sova eller på natten för att somna om. Var det gäller Nattmål har jag inte lyckats få bort dom då han inte riktigt haft ordentliga nätter. Somnat mellan 23-01 och sovit till 7-8 med mat 1-2 gånger. Men nu sedan en vecka har det varit lite lättare att hålla han vaken och jag har fått in lite rutiner. Har nu fått han att somna kl.20 men vaknar 24 äter och somnar inte om förrän 01-01:30 sover sedan till 04 äter och somnar om. Jag har haft som mål att få till en natt först innan jag skutit på nattmålen, tänker jag fel? Det ska också tilläggas att han varit förkyld och ätit lite sämre och jag får bara i han 80-120 vid varje måltid, flaskmata enbart. Trugar jag så blir effekten att han istället spyr upp hela måltiden oftast.
Sdan igår försökt mig på ett schema.
Eftersom han är jätte morgontrött ser det ut såhär:
7 Mat
8-9:30 Sova
10 Mat
11-13 Sova
13 Mat
15-15:45 Sova
16 Mat
17:45-18:30 Sova
Bad, pyjamas gos och nersläckt
19:30 Mat
20 Sova för natten

Har är trött och gnällig på sina vakenpass efter redan 1h. Nattningen går enkelt då han är helt slut. Vet inte hur jag ska få i han mer mat dagtid, inatt åt han som bäst 12 och 04 och ville knappt ha någon mat vid 07. Hur får jag bort att han är vaken runt 24? Ska jag ge det mer tid? Tänker jag rätt när jag ska få till natten och rutinerna innan jag börjar bråka med natt målen? Ska tillägga att han sover på sidan har inte vågat ha han på mage. Har andningslarm. Dock sover han fint på sidan och buffning om insomning går bra förutom kl.24. Dagtid sover han i vagn, natten i spjälsäng jämte mig.
Behöver tips och råd känns som jag inte kommer ur hans medfödda felaktiga rytm. Vill väcka en glad och utvilad kille och få ett leende tillbaka. Kraaam
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fel dygnsrytm

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Standardmodellen är guld värd men inte alltid lätt att etablera :wink: . Min äldste var en riktig tröttis som sov 18 timmar om dygnet tills han var ca 6 månader så jag körde på 1,5 vaken 2,5 sova fram tills dess - alltså alla barn är olika och man får anpassa lite efter det. Jag tänker att om du tar bort den fjärde luren och gör den tredje till 1,5 istället och sen lägger 19 så får han 12 timmars natt vilket han kommer att behöva om vi så småningom ska få honom att sova mindre på dagen. Troligtvis kommer han att äta lite bättre på morgonen om du tar bort 04 målet, i vanliga fall brukar man ju ta bort det första innan men om han är omöjlig att söva om då så behåll det och ta bort nummer två.

Jag flaskade min minsting och han drack sällan mer än 120 ml per måltid så maten är ingen katastof. Häll en tesked raps/kokosolja i ersättningen så mättar den bättre. Glöm inte att rapa flera gånger under måltiden för att undvika kräkningar.

Nu när han börjar vakna till på dagtid gäller det att hålla honom sysselsatt och intresserad av omvärlden så han inte har tid att somna. Äldre syskon brukar vara bra på att stå för underhållningen. Ligga på mage är jobbig träning också så det rekommenderas, min lille gillade att ligga vid storebrors tågbana och se hur tunneln tutade när tåget körde igenom. Social delaktighet ( mest passiv) kan också introduceras nu om det inte har gått innan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kakan123
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 dec 2016, 09:42

Re: Fel dygnsrytm

Inlägg av Kakan123 »

Hej!

Tack för svar senast!!! Ni är guld <3

Nu har vi kommit ganska långt. Behöver bara lite bollning för att få till det sista.

Nu är min kille 3,5 månad hans schema ser ut så här:

Natt: 20-7

7 Vakna Äter ca.100 ml ersättning
8:30-9:30 Sova 1h
10 Mat 1/2 portion gröt med 1/4 burk katrinplommon
11 Mat ca 150 ml ersättning
11:30-14 Sova 2,5h
16-17 sover 45min-1h
17:30 Mat 1/2 portion gröt med 1/4 burk katrinplommon
19:45 Mat ca 150-180 ml ersättning
20 natt
12 nattslurk (brukar äta 50-100ml)

Ibland har han vaknat 45min efter nattning, men nu är det mer sällan. Jar lärt mig att han måste vara vaken 3h innan natten då sover han bra, dock trött sista timmen.

Min tanke med nattslurken är att tidigarelägga den stegvis. (23:30, 23, 22:30 ja ni fattar) Men vill först få bort uppvaken.
Maten trugas och trugas och svårt att få i mer, men har blivit bättre sen införandet av gröten.

Han har två uppvak ca3-4 och ett runt 6 på morgonen.
Hur blir man av med dessa? Eller kommer han tidsnog sova över dom?
Han sover på sidan i vagn, med snutte ingen napp dag och natt.
Har dock varit lite för snäll med vaggningen. När han vaknar vaggar jag tills han blir avslappnad och då sköter han sista insomningen själv. Ibland bara 16 drag ibland uppåt 60. Har försökt sluta när han tystnar men då blir han vansinnig och vaggningen tar ca 40-1h in och ut. Vad tycker ni, ska jag fortsätta som jag gör eller vara tuffare med vaggningen. Är det lösningen för att dom själv skall klara uppvaktningar tids nog??

Sedan en sista fråga. När det väl är dags för att flytta till spjälsäng och man fått rutiner och natten kanske sitter helt. Ska man införa ramsan ändå eller bara använda sig av bugning/solfjäder???

Tacksam för svar och åsikter!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fel dygnsrytm

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker matmängderna låter helt ok, definitivt ok för att skippa nattmålet. Min yngste plockade jag bort nattmålet för vid 3,5 månad och han åt bara ersättning och liite(några skedar) pure'.

Så länga du är "snäll" med vagningen kommer han inte att sluta med uppvaken - tyävrr [-X .Ryck nattmålen omedelbart (man måste inte vänta till prick 4 månader :wink: ) och vagna bort alla uppvak och ja, han kommer att protestera och det kommer att ta 40-60 min första gången. På tre nätter har han dock fattat galoppen och lärt sig somna om själv.

Jag vet inte hur buffning fungerar på sidan, men du kan ju behålla vagnen och börja smyga in ramsan vid läggningarna två verser men inte använda den aktivt som verktyg än. Sen när han är van att sova utan uppvak på natten och vagningen funkar gnisselfritt när den behövs är det dags att börja med ramsan.

Om du inte har satt exakt schema är det att rekommendera nu. 12-45-2-45 är ett klassiskt 3-4 månaders schema som brukar passa de flesta.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kakan123
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 13 dec 2016, 09:42

Re: Fel dygnsrytm

Inlägg av Kakan123 »

Tack för svar...

Herregud det gick så mycket bättre än jag kunde ana :D

Jag hittade en tråd där Anna beskrev vaggningen. Nu ska ju tilläggas att jag innan slutat innan han somnat bara hålt på lite för länge. 7 stycken vaggningsr 7 skakningar i sidled skulle man göra. Sedan avvakta, lyssna, skriker han upp sig in igen.

Jag introducerade det på daglurarna, utan problem då han alltid somnat lätt. Första natten, jag tog bort nattmålet kl.24. Det blev tre uppvak, första uppvaket protestera han 15 min, dom andra räckte en vaggnning. Tänkte detta gick lite väl lätt. Natt två han vaknar efter 45min och det är precis som det först nu gått upp för han att jag bytt till en mer bestämd vaggning. 40 min vaggning, avvaktande inlyssning. Han blir tyst smaskar på sina händer och somnar och sover till 4 =D> Lyssnar direkt på besked och somnar om. Natt två sover igen 45min vaknar vansinnig och somnar efter ca15 min, sover nu till 5 lyssnar direkt på besked somnar om. Tredje natten vaknar efter 5min 20 min protester somnar och sover till 6:40. Helt fantastiskt och vilken nöjd bebis på dagarna och ny pigg mamma med för den delen :oops:

Nu är det bara dessa uppvak i samband med läggningen, som måste försvinna. Ska tilläggas att han är halvsovandes när jag lägger honom för varje kväll halvsomnar han till sista målet. Tips på det?

Kraaam :heart: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fel dygnsrytm

Inlägg av mamaA »

Japp, prova schemat du fick så tror jag läggningarna löser sig också. Sist vakentiden är tre timmar nu så då bör den vara lite mindre om han är så trött, kanske 2,5 timme - kan göra stor skillnad.

Bra jobbat med nattmålen!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"