Schema tre månaders!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är ramsan etablerad? Känns som det är den ni borde använda inte buffningen, då det är ett av de krisverktygen och det vill ni ju inte signalera till honom att det är kris var natt. Vad har ni testat? Husljud? Har det någon effekt? En kurning/minikur hade nog varit på sin plats instämmer jag med.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Tack Mamaa för svar! Ja, vi har nog hamnat lite snett. Vi behövde aldrig ramsa etc med dottern så känner att jag har lite dålig koll. Räcker det med barnaboken eller borde jag läsa sova hela natten? Hur gör man en minikur? Vi har varit dåliga med skrattet till godnatt så det ska vi införa varje kväll nu. Problemet är att Charlie inte vill lugna sig när vi lägger honom. Han rullar och krälar och gnäller. Så då tillrättalägger vi honom och ramsar ut. Så fort han hör ramsan börjar han åla igen och röra sig. Gör jag inget så blir han rejält ledsen och då går jag in tillrätttalägger och buffar lite i rumpan. Och ramsar ut. Så håller det på tills han sover ca 15 minuter. Så bort med buffningen alltså? Hur ska jag då få honom att lugna ner sig? Ramsan tar ej än..

Han fyller åtta månader om en vecka, tänker på schemat. Nätterna är från 20-7. 11 timmars så då behöver han ca 3.5 på dagen. Som det är nu ser det ut så här:
Vakna 07.00
Sova 9.00-10.30
Vaken 10.30-12.30
Sova 12.30-14.00
Vaken 14-16
Sova 16.30-16.50
Vaken 16.50-20.00
Börjar fundera på om man ska ta bort det sista sovpasset? Han är väldigt svårsövd vid fyra och vill egentligen inte somna förrens halv sex. Vilket ju är alldeles för sent. Det skulle vara skönt att få honom i säng till senast halv åtta. Men det känns ju för länge att hålla honom vaken från 14 till 19. Kan man förlänga vakentiderna på mellan de två första sovpassen? Tusen frågor :oops:
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av Sopransanna »

Nätterna är verkligen inget roliga just nu. Han vaknar varje timme från elva och framåt. Lugnar sig inte själv och vi har inte etablerat någon ramsa så det som tillslut funkar är att gå in och lägga tillrätta och lite buff. Men så kan vi ju inte hålla på varje timme. Man blir ju helt slut och han med såklart..
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Schema tre månaders!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ok är ramsan inte etablerad så är det full kur som behövs känner jag, shn boken. Varför inte 12 timmars natt? och byt till två lurar nu, det är ändå dags vid 8-9 månader. Med två bra sovpass på dagen, 45 min och 2 timmar så blir han härligt trött till kvällen och det kan också ha god effekt på natten. Jag tror egentligen att om man ska ha så mycket sömn på dagen som ni har så måste man ha en extrem tröttis för att det inte ska påverka natten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"