Hjälp med vår 9veckors...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
isabellindberg
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 okt 2016, 10:27

Hjälp med vår 9veckors...

Inlägg av isabellindberg »

Hej!

Jag skriver här för att jag håller på att ge upp helt, är SÅ trött och vet inte vad jag ska ta mig till.
Har alltså en 9veckors kille hemma som verkar hata att sova. Dagtid är han vaken väldigt mycket, brukar få honom att somna förmiddag & eftermiddag/kväll genom att gunga honom i famnen. Somnar efter allt mellan 10 min och 1 dryg timme men vaknar efter en halvtimme och skulle man röra sig eller lägga ner honom vaknar han direkt. Mitt på dagen brukar jag gå en lång promenad med vagnen (drygt en timme) då hinner han somna gott och fortsätta sova fast vagnen stannar (sover då drygt 2 timmar skulle jag gissa på).
I princip all vakentid är bara gråt gråt gråt. På bvc tror de att han har kolik men det som tycktes vara magont har gått över och nu känns det bara som att han är SÅ missnöjd med hela livet typ. Han skriker sig oftast till sömns efter ett tag men då har han fått x-antal hostattacker och blivit helt genomsvettig på köpet.
Nätterna funkar ibland men ibland är det mindre bra. Brukar somna runt 20 (i antingen min famn eller pappans) och efter en timme ungefär vågar vi lämna honom ifrån oss (annars vaknar han direkt) och då sover han 2-3 timmar sen mat. Så håller det på under natten, mat varannan-var tredje timme men vissa nätter vaknar han och bara sprattlar och sprattlar och vägrar äta och vägrar somna om.
Morgon runt 6-7 och sen börjar dagen av skrik och försök att sova igen.
Till saken hör att jag redan när han i princip var nyfödd tyckte att han hade väldigt kort tungband men de på bvc tyckte inte det. Efter 7 veckors tjat (från min sida då) har äntligen en remiss skickats för att klippa hans tungband. Jag ammar med ersättning som tillägg. Oftast äter han 5-10 minuter och sen vill han inte ha mer. Men blir såklart hungrig väldigt snabbt igen, så dagarna går liksom bara ut på att han ska äta hela tiden för att han inte ska skrika oss galna. Och försöka få honom att sova då.
Det känns som att han aldrig är avslappnad heller, spänner hela kroppen konstant, enda gången han är avslappnad är när han sovit ett bra tag.
Vet inte var jag ska börja eller hur jag ska göra. Har beställt SHN-boken. Jag själv sover ganska dåligt och har alltid haft jättesvårt att somna om så ibland när han vaknar på natten (typ 4 tiden) kan jag inte somna om sen.
Hjälp! :cry:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Hjälp med vår 9veckors...

Inlägg av lgh140 »

Å vad jag känner igen mig från mitt första barn.. Vad bra att du tar tag i det redan nu - själv höll jag på i åtta månader innan jag hittade hit.

Han är för liten för att kuras men du utgår istället från standardmodellen (sm). Börja med att läsa här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 och köp eller låna barnaboken.

Principen är: mata så mkt det går inom timmen (truga som en galning), håll vaken 1,5-2h och lägg sen att sova på mage med andningslarm. 3,5-4h mellan början på ett mål och början på nästa för att få upp aptiten. Ca 16h sömn per dygn vid två månaders ålder. Din attityd av självklarhet (verka bergsäker på det du gör), verktyg att lugna (vagning eller buffning) och så mkt mat det går i så kommer det lösa sig även för er :)

Ursäkta lite rörigt svar, hoppas du får ett mer strukturerat!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"