Lex 3 månader behöver hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
PrincessZ0ra
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 sep 2016, 21:38

Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av PrincessZ0ra »

Hej!
Jag har läst både barnaboken och sova hela natten och vill inget annat än att min son på 3 månader ska följa de rutiner som är rekommenderade. Han har haft problem med kolik men den är borta så numer är problemet övertrötthet. Han flaskmatas endast numer.
Han har börjat äta mindre och mindre portioner och sova kortare och kortare lurar på dagen.
Jag försökte genomföra samma schema som Ludvig 3,5 månader har i en annan tråd. Och jag kämpade och kämpade men det gick inge vidare. När jag försöker ge han mat, mer mat och ännu mer mat så blir han så frustrerad så han börjar gråta och blir störtledsen. Jag rapar han och han kräks som bara den och jag försöker ge han extraslurkar men han vill inte ha. Jag får aldrig i han så mycket mat som är rekommenderat för hans ålder.
När han sedan ska ta sin lilla lur så blir han ledsen för att han är trött. Jag försöker lägga han på mage i spjälsängen och buffar och buffar men han slutar inte gråta förrän han får ligga på rygg eller på sida. När han tillslut somnat sover han oftast inte mer än 30 min. Ibland 50 min beroende på hur utmattad han är. När han sedan vaknar så går det inte få han att somna om vad jag än gör- mat, buffa, vagga, vagna. Han är glad när han vaknar och vill mest leka eller prata.
På kvällen kommer sedan det oundvikliga - övertrötthet. Han blir så ledsen och blir bara lugn av att få ligga i mammas famn medan hon vaggar honom i minst en timme. Det går inte att lägga han ifrån mig för så börjar det om. Så håller vi på fram till han blir hungrig som brukar vara runt kl 23. Sen sover han med lite tur till kl 9 men vaknar ca bar 3e timma och vill ha mat. Han somnar snabbt om efter detta men ligger oftast och stönar och gnyr i sömnen. Övertrött son och övertrött mamma vet inte riktigt vad de ska ta sig till :(
Hur ska jag göra? Hur ska jag börja?
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av Nat »

Hej
Välkommen till forumet och grattis till Bebin!!
Vägen fram till en så kallad säker sovare är sällan spikrak och det behöver den heller inte vara. Så länge man har koll på vart man är på väg och hur man ska ta sig dit. Under tiden måste man komma ihåg att alla bebisar och föräldrar är olika och vägen ser därför inte lika ut för alla, och tur är väl det, tänk så trist det vore om alla var exakt likadana ;)

Vill bebin inte ha stora portioner så låt honom då få mindre mat. Är han mätt så är han mätt, du kan bara erbjuda, sen bestämmer han när han är mätt.

Skriv gärna upp det schema du tänkt dig.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
PrincessZ0ra
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 sep 2016, 21:38

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av PrincessZ0ra »

Åh tack för snabbt svar :)

Jag är ju väldigt rutinfast när jag jobbar så jag vill gärna ha ungefär samma nu.

När jag jobba så gick jag upp kl 6 men på helgerna runt kl 8.
Frukost käkar jag kl 8 (oavsett om på jobbet eller hemma). Sen är det mellanmål kl 9.30. Kl 11.30 Tränar jag 1 timma så jag brukar äta lunch 12.30.
Mellanmål käkar jag 14.30. Sen lagar vi mat ca kl 17 och käkar runt kl 18.
I vårt liv innan bebis så la vi oss kl 21 i sängen och titta på någon serie eller läste fram till kl 22 då var det läggdags (oftast lite senare på helgen).
Nu är ju allt uppåner så vi äter när vi kan och träningen finns det aldrig tid för längre!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

jag tycker du skall börja med att använda en stor liggvagn (typ modell dansk liggvagn som är stor) Lägg honom på mage i vagnen MED larm. Och vagna! Det är så mycket snabbare och lättare att vagna en bebis på lurar och natten.
Ang. mat. Om han kräks upp mat, kan du gärna prova med mjölkproteinsfri ersättning tycker jag. Du kan också börja med lite "smakisar" vid denna ålder så han har en chans att bli lite mättare. Lite mosad banan brukar vara mumsigt. Även päron.

Hur är han i magen? Lös? Trög?

Att ha rutiner tycker jag låter strålande, börja med att ha morgon samma tid VARJE dag (tyvärr även helger då), kanske 07 kan vara en bra kompromiss för alla? Du kan också göra så att du lägger honom kl. 19.00 på kvällen och sen tar du upp honom kl. 23 ocho matar honom med ersättning i sömnen. Många äter lugnare och lite mera så.

Att ens egen rutin är lite upp och ner är tyvärr lite så det är med en nyfödd och sitt första. Men en 3,5 mån kan man absolut sätta ett schema på. :D Rytmen man har brukar vara 12+45+2+45.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
PrincessZ0ra
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 sep 2016, 21:38

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av PrincessZ0ra »

Så gott att få andra svar än en axelryckning som vi får på BVC ♡

Då kör vi på att vakna kl 7 :)
Men hur ska jag göra för att få honom att somna om när han vaknar? Han är glad och jollrar på och jag kan ha honom i vagnen eller i spjälsängen och vagna eller buffa men han vill verkligen inte somna om och då blir resten av dagens schema paj redan efter första tuppluren som inte varar tillräckligt länge. Tillslut blir han arg för att jag försöker få han att sova! Hur ska jag göra på kvällen för att lära han sova redan kl 19? Ska jag låta han ligga vaken i sängen när han vaknat efter 20-30 min och vänta tills han börjar gråta?

Han äter mycket bättre i sömnen (nästan det dubbla). Han kräks aldrig då heller. Ska jag försöka mata honom i sömnen även på dagen?

Vi har testat lite olika ersättningar (bl.a Althera) och den vi har nu (Hipp) är den som fungerat bäst för magen (mindre gasig och bajsar som han ska). Så han har bra konsistens på bajset och inga problem att trycka ut det (som med Althera). Han har kräkts av alla ersättningar vi testat förutom Semper Lemolac SensiPro men den blev han istället så hård i magen av att han behövde hjälp med pysventil varje gång han skulle bajsa. Vi har prövat magdroppar och minifom och rapsolja men det enda som verkar fungera bäst för honom är just Hipp utan något tillsatt alls (förutom Holistic D-vitamin).
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du vagnar :wink: ! Men inte när han är nöjd utan när han blir missnöjd. Att verktyga för ofta gör verktygen verkningslösa, de måste användas mycket sparsamt och med pauser emellan. Jag lyckades inte själv förrän jag backade rejält med buffandet. Att han sover 30 minuter på 45 minuters lur är ju inget större problem men på långluren vill vi ju gärna att han ska sova. Kan han somna själv än? Det är ju första steget till att lära sig att somna om själv. Mörklägger du under lurarna? Det brukar behövas i den här åldern.

En tanke för att få bukt med överttöttheten är att ha långluren under promenad. Fortsätter han sova om vagnen rullar? Detta är bara en tillfällig lösning på kort tid för att just komma runt uppvaken pga övertötthet. Det kan också vara så att han är en skarvare med 30 minuters marginal istället för de vanliga 45 min :wink: .

Ge honom så mycket mat han vill ha inom en timme, behöver inte vara direkt när han vaknar utan gärna så att det hamnar nära lurarna. Små smakportioner kan också vara läge att testa, tex Hipps risgröt, päronpure, katrinplommon, mosad banan, sötpotatispure etc.

I den här åldern behövs ett nattmål, förslagsvis runt 04, äta var tredje timme på natten är för nyfödda :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
PrincessZ0ra
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 04 sep 2016, 21:38

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av PrincessZ0ra »

Nu har ser schemat ut såhär (vi fick välja att natta honom kl 20 annars hade inte pappan fått träffa honom så mycket).

08.00 Mat, morgontvätt, ensamlek
09.45 Kort lur
10.15 Mat, blöjbyte, social aktivitet
12.00 Promenad (han somnar)
12.30 Sova länge ute
14.30 Mat och blöjbyte, social aktivitet
17.30 Kort lur
18.00 Mat och blöjbyte, leka med pappa, vara med när vi äter middag
19.30 Bada eller tvätt. Byta till pjamas
20.00 Mat och natta

Han somnar själv kl 20 utan problem. Men på dagarna är det fortfarande ett gissel. Han har börjat bli så frustrerad och tvingar sig att vara vaken längre nu, innan kunde han somna själv när det var dags för luren. Men jag försöker få han att sova lugnt och beskedligt och tillslut efter en halvtimme så somnar han och sover mycket lätt. Vaknar av minsta lilla. Men är det tyst, svalt och lugnt så sover han 30 min.

Allright sen måste jag mata han direkt när han vaknat annars vill han inte ha maten för fick han inte sovit 30 min så är han självfallet övertrött och gråter så fort jag försöker mata honom.

Promenad kl 12 med vagnen och voffen. Det brukar nästan alltid ta 15-30 min innan han somnar. Somna gör han, kan bli en del skrik om inte sovpausen innan var komplett. Sen sover han 30 min OM vagnen rullar. Då kan man ju tro att om jag är ute och går 2 timmar så sover han vidare - svar nej. Han vaknar efter 30 minuter och om han inte får komma upp och göra något helt annat efter 15 minuter så börjar han gråta.

Sååå där är schemat paj. Sen får han sova sporadiskt när han vill. För att han inte ska bli alltför rabiat inför nästa tupplur som förhoppningsvis går att få fram genom ännu en promenad.

Eftersom han bara vaknade i vagnen och inte ville somna om så testade jag att lägga honom i spjälsängen i ett utvädrat, och mörkt sovrum på mage. Han vaknar efter 30 minuter och det spelar ingen roll vad jag än gör, försöker jag natta honom igen med ramsa och/eller buffa så skiter det sig hur övertygade jag än tycker att jag är!!

Gaaaah! Jag blir knäckt. Jag vet att jag brister någonstans i verktyg eller hos mig själv. Han behöver sova! Kan man anlita någon att komma hit och hjälpa mig så jag vet att jag gör rätt? Finns det kurser man kan gå?
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lex 3 månader behöver hjälp

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Din son närmar sig fyra månader, eller hur? Då sätter jag en rätt stor slant på att roten till sömnstrulet är maten. Är man inte riktigt mätt är det svårt att sova riktigt gott och i den åldern är det många bebisar som har ruskig aptit. Hur går det med smakisarna? Har du läst i Barnaboken (s271) om att börja med skedmat? Anna förklarar superfint hur det kan gå till, som alltid med barnets perspektiv i fokus. Läs! :D

Ta också gärna en titt i Andra Mosboken av Johanna Westman, enkla och väldigt goda recept för små barn. Spetsa med osaltat smör eller olja för extra mättnad. :wink:

Det finns en lista på diplomerade kurare på kuravdelningen här på forumet, men jag tror mer på att jobba med maten för att få ordning på sömnen i nuläget.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"