Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liljeström
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 aug 2016, 07:10

Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Inlägg av Liljeström »

Hej,

Vi börja kura vår Oscar för ca 2 veckor sedan. Det har går bra, eller iaf bättre och bättre för var dag som hår. Han somnar fint så väl kväll som dagtid men vi har fortfarande lite utmaningar nattetid. Han vaknar ofta 23 eller 02 samt vid 05, och brukar då somna om snabbt med ramsa sen vaknar han någon gång vid 6:00-06:30 och tokskriker, vill inte somna om. Han skriker mycket högre och mycket mer än på övriga tider. Ramsan biter inte på morgonkvisten. Hittills har vi fått ramsa från 06:00-07:15, använt extra kvarten och tagit upp honom 07:15, trots att vi vill att han ska sova 19:30-07:30. Då har han ofta skrikit i över
Oscar född 4/1-16' kurad 1/8-16' (7 mån)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Liljeström och välkommen! :D

Vilket härligt bra och fint jobb ni gjort hitills och fortfarande gör!!

Hur ser hela ert schema ut?
Hur är mörkläggningen i hans sovrum? (Det skall vara absolut KOLSVART om du går in och stänger dörren kl. 12.00 mitt på dagen) :wink:

Jag skall skriva en sak jag har märkt....
Jag vet att Anna skriver i boken att man kan egentligen ha vilka tider man vill på sina barn. (och det stämmer, kräver bara en hel del extra :wink: ) Så med det säger jag att det är vanligare med barn som har en "naturlig" rytm 18.30-06.30 än barn som har 20.30-08.30. Om ni är med? :wink:
Det är ytterst få som har små barn som verkligen "gillar" sovmorgon tyvärr.... :(
Så därför brukar jag fråga, vad är just ditt barns naturliga rytm? Min sons var och är gärna fortfarande 19-07 och än flera har 18.30-06.30.
Det jag gjorde och gör när då JAG ville ha sovmorgon var att jag införde "ensamleken" och kunde då gå upp, blyta blöja, ge lite välling eller så, ibland även i "leksängen" (som var en resesäng jag hade i vardagsrummet) sen satt han och lekte en bra stund för att ta sig sin "morgonlur" mitt i detta. DET passade då oss båda. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Liljeström
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 aug 2016, 07:10

Re: Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Inlägg av Liljeström »

Hej och tack för snabbt svar!

Vårt schema ser ut så här:
09:30-10:15 Vila
10:45 Mat
12:30-14:00 Vila
14:30 Mat
16:30 Vila
17:00 Mat
19:00 Nattslurk
19:30-07:30 Nattsömn (dock har han aldrig sovit längre än 7:15)

Vi har haft dessa tiderna länge (ca 3 månader) och satte de innan vi kura, så de följer han väl. Vad tror du om schemat?
Gällande mörker i rum, så har vi både rullgardin, mörkläggningsgardiner samt sätter filtar i springorna - så mörkt är det ;)


Vi känner verkligen av det som du skriver att han vill upp helst runt 06:30/07:00.Samtidigt känns det svårt att lägga honom tidigare än 19:30, då han haft den tiden sedan ~mars som läggtid och han är verkligen i sitt esse (glad och energirik) mellan 17:30-19:30. Så att lägga honom tidigare känns konstigt. Kan vi ha ett schema där vi låter han sova 11 alt. 11:30h och att vi lägger till 30 min under dagen? Vilken vila bör vi lägga till det på isf?

Igår bestämde vi att vi skulle ta upp honom kl 07:00 istället för 07:30. Vilket jag gjorde idag.
Dock undrar jag lite hur vi ska tänka... Han vaknade själv imorse kl 06:30 och låg och snacka till ca 06:45 då han börja sura. istället för att då börja ramsa gick jag in med buller och bång - tände och börja sjunga/busa osv. Är detta rätt tänkt? Eller borde jag gjort annorlunda för att få honom att sova längre?

Är dock kul med framstegen var dag - inatt behövde jag bara ramsa en gång 01:40 och sedan sov han till 06:30. Känns härligt!

Än en gång tack för all hjälp - den är guld värd!
Emilia med familj
Oscar född 4/1-16' kurad 1/8-16' (7 mån)
Liljeström
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 14 aug 2016, 07:10

Re: Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Inlägg av Liljeström »

Ett tillägg till gårdagens inlägg. Idag vakna han 06:00 och han har skrikigt oavbrutet i 1h och vi har ramsat. Känns jättedåligt!

Känns framförallt konstigt att veta när man ska gå in för att väcka honom när han bara tokskriker. Hur ska jag tänka? Han är verkligen arg.

Kan det vara att han sover för mycket som gör att han vaknar så tidigt? Eller är det hunger (låter som hungerskrik)?

Känner mig ganska uppgiven när varje morgon börjar med tokskrik och sedan en trött unge hela fm.

/Emilia
Oscar född 4/1-16' kurad 1/8-16' (7 mån)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Morgonskrik i 1-1,5h -vad gör vi?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det börjar bli dags att gå över till två lurar, det brukar ske runt 8-9 månader. Det skulle kunna vara en lösning för er för att kunna lägga tidigare på kvällen också så det blir 12 timmars natt men ni lägger tidigare. Man skjuter fram de två lurarna man har lite grann tidsmässigt så eftermiddagen inte blir allt för lång.

Har ni testat med musik på morgonen? Många spelar Mozart på HÖG volym så bebis inte bara hör sig själv skrika, vet t.ex att Tin brukade skicka in en ipad med musik genom dörren till sina döttrar :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"