Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clarasmamma

Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av Clarasmamma »

Hej!

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite frågor kring Standardmodellen. Jag känner mig vilsen, har aldrig gjort den innan.

Innan Clara var född så hade jag hört om SHN modellen som en nära vän har använt. Jag tänkte åh perfekt! Det måste jag göra när jag får barn! Så Clara föddes och jag började läsa boken och insåg att jag inte kan börja förrän hon är 4 månader gammal men så berättade min kompis om Standardmodellen. Hon hade hört talas om den men inte gjort den på hennes killar utan väntat och kört SHN.

Jag började igår efter ha läst på Annas hemsidan, Marie och Samuels resa samt Anjasson från december 2006. Jag läst också om verktygslådan och bestämde för att använda mig av vagning. Då läste jag också på om hur man undviker vagnings träsket som vidunge hade skrivit. All info har varit jätte hjälpsam men jag har ändå ganska mycket frågor. Jag har satt ihop nedan schema för att ge er en överblick. Jg började igår kväll igår kväll från 19.30 (lyckades nämligen inte få henne att sova), natt och idag men jag har en del frågor som jag skulle bli SÅ glad om någon hjälpte mig med!

Claras Schema:
08.00 - 10.00 1sta mat
10.00 – 11.30 Sova
11.30 – 14.00 2ndra mat
14.00 – 15.30 Sova
15.30 – 18.00 3dje mat
18.00 – 19.30 Sova
19.30 – 22.00 4de mat och bad (här ger jag också nattslurken)
04.00 – 04.30 Natt mat
04.30 – 08.00 Sova

Läggningen och natten gick bra, på 10 min. Jag brukade amma henne till söms tog allt från 2 ½ till 3 timmar och så fort jag lyfte över henen i hennes korg så vaknade hon och så fick jag börja om så det var SÅ skönt att slippa det igår! Hon vaknade 23.15 och då vagnade jag i ca 6min och då sov hon tills 04.00 då jag väckte henne. Jag mattade och bytte blöja på henne. Efter en stund så bajsade hon i blöjan så jag bytte en gång till, så det blev 2 blöjbyten – är detta ok? Jag ville inte lämna det i 3h. Hon vaknade igen 05.15 så jag vagnade i 5 min. Då sov hon tills 06.30 och denna gången vagnade jag i 35min men hon somnade om för jag väckte henne kl 08.00.

Hon var inte super ledsen i vagnen utan ibland grått hon lite gran men ibland så ’’pratade’’ hon med mig men jag svarade allt med vagning men ibland bara en liten skakning av handtaget och en dunk om det var mer ’’prat’’ aktigt och dragen om hon var ledsen och jag hörde att hon var ledsnare på rösten - är detta rätt sätt?

Jag läste också att det var bra att sätta för en sjal eller filt framför barnvagnens öppning så hon inte kan se mig så det har jag gjort men vi gillar inte helt denna iden. Vi vill gärna kunna se henne. Kan jag ta bort sjalen?

Vi har vagnen i vårat sovrum för vi känner att hon är för liten att ha i eget rum, men kan jag prata med min man eller i telefon när jag gör vagningen eller måste jag vara helt tyst (jag har radio etc på i bakgrunden på dagen)? Är det också ok om hon bara ligger (tyst) i vagnen men inte sover? Detta var fallet på båda hennes sov stunder idag (10.00-11.30 & 14.00-15.30). Jag önskar självklart att hon skall sova men hon har aldrig varit bra att sova på dagen så detta är en av anledningarna att jag vill prova denna metod och jag hoppas verkligen att det skall funka!
Jag läste också att när barnen är minder än 4 månader så skall man inte använda ramsan, så det gör jag inte, men hur skall de då somna och somna om när de inte ligger i vagnen igen efter 4-5 dagar? Och skall de då ligga i eget rum?

Nu en fråga om mat. Jag ammar enbart, ger ingen ersättning, och när hon äter så blundar hon men suger ändå. Ibland ganska kraftigt men hon tappar kraften emellanåt. Sover hon då? Och hon kan äta väldigt länge ibland mer än 1,5h om hon får. Skall jag ändå sluta fastän hon inte kommer av själv?

Med schemat och tider så var hon väldigt trött 8-10 imorse. Kan jag låta henne sova längre? Och kortare en av andra sov passen? Också det umgänget på kvällen efter badet skall det vara aktivt, stojigt och ljust i rummet eller mer lugna aktiviteter med dämpade ljus?

Tack snälla för ni har läst och kom jätte gärna med svar på mina frågor, väntar med spänning och trötta ögon

Clarasmamma
Clarasmamma

Clara född 26 maj 2016. SM påbörjad 10 augusti 2016
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Stadardmodellen Clara 11 veckor, för en nybörjare

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Vi ska se om vi kan hjälpa dig, det jag först och främst tänker på är schemat- ditt schema är för en mycket mindre bebis. Natten bör vara 12 timmar och ett lämpligt schema för en tremånaders kan vara 12 timmars natt, 45 min fm-lur, 2 timmars lunchlur, 45 em-lur. om man har en tröttis kan första luren vara 1,5 timme ett tag till. Morgonen är oftast den tröttaste tiden men det är nog lagom med första luren efter 1,45. Du har för kort natt vilket gör henne tröttare på morgonen också.19-07 är en rytm som uppskattas av många bebisar, jag har alltid kört 19.30-07.30 själv men den första är nog lättare :wink: .Du får göra ett schema efter ovanstående lurar, det brukar bli vakenpass på ca 2 timmar om jag inte minns fel, sista vakenpasset kan vara längre inför natten men inte över 3 timmar.

Hon behöver inte ligga i eget rum än men när nattmålen är över är det oftast bäst för vi stör oftast de små med våra ljud.Tänk på att det ska vara kolsvart i sovrummet på natten och gärna mörklagt under dagslurarna, så nej ta inte bort sjalen, eller hellre skaffa en barnvagnsgardin, där kan du se henne på sidorna. Det är inte bra att prata med någon annan medan du vagnar men bakgrundljud är bara bra, typ radio, diskmaskin etc. Du behöver ha din koncentration på det du gör så du har rätt attityd :D .

De verktyg du använder dig av för att få henne att somna är vagning och buffning, men aldrig tills hon sover utan till lugn. Verktygen funkar bara om man använder dem sparsamt.

Vid 3 månader ska all mat ske inom en timme, sm-mål består ju av tre rätter men mer än en timme totalt ska hon inte äta. Maten behöver inte ligga direkt när hon vaknar utan kan skjutas fram lite, typ en halvtimme efter uppvak borde funka. Glöm inte de viktiga raparna emellan, de brukar väcka de små också :wink: . Sova får man inte göra under maten!

Umgänget efter badet, tänker du på skrattet till godnattet så ska det vara livligt :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma

Inlägg av Clarasmamma »

Hej mammaA

Tack snälla för snabbt svar! Super gulligt! Och för alla tips och bekräftelse!

I och med att det är första gången vi gör detta med Clara så ville vi inte köra igång med massa timmar under natten. Jag tror att jag läste i Anjasson från december 2006 post för hennes 3 månader att börja med 6 timmar och öka 2 h efter 2-3 veckor och göra 12 timmar först när de är 4 månader. Jag ammar bara Clara, ger ingen ersättning eller bröst mjölk på flaska. Vi tror dock att Clara klarar 8h så det skall vi göra i natt men behålla resten av schemat som tidigare – kan det funka?

08.00 - 10.00 1sta mat
10.00 – 11.30 Sova
11.30 – 14.00 2ndra mat
14.00 – 15.30 Sova
15.30 – 18.00 3dje mat
18.00 – 19.30 Sova
06.00 – 06.30 Natt mat
06.30 – 08.00 Sova

Super bra med att veta att vi gör rätt med mörkt rum, sjal osv!

Vad tror du om min vagning? Jag skakar och dunkar handtaget om det låter som hon ’’pratar’’ med oss i lugn och undrande ton och drar när jag hörde att hon var ledsnare på rösten eller grät- är detta rätt sätt?

Tack för bra och exakt tid för amning. Är det på båda brösten 1h? så ca 30 minuter på vardera? Och får man amma i sängen? Lite rädd för att ställa den frågan här ;)

Nu gör vi 2ndra natten!

Kram

Clarasmamma
Clarasmamma

Clarasmamma

Inlägg av Clarasmamma »

Godmorgon!

Wow inatt gick jätte bra!! Vi hade bestämt oss för att köra på med 8h innan vi gick och la oss men när mitt alarm ringde strax innan sex och Clara fortfarande sov och hade inte alls vaktnat under natten bestämde min man och jag att här skall köras på till kl 8, 10 timmar sömn!

Clara vaknade 06.10 men nu har jag vagnat henne. Inte pratat med henne eller tagit upp henne bara vagnat när hon har varit ledsen och när hon har pratat. Finns det någon vagnings video att titta på? Innan jag började med SM modellen så letade jag på nätet och youtube men hittade inget. Finns det här på forumet kanske? Hade varit bra och se så man verkligen får till det i och med att AW säger att en effektiv vagning inte skall ta mer är 2 minuter oh det gör det definitift för mig. Clara har vakant upp och till och från flera gånger sedan 06.00 (nu är kl 07.00) och det hade varit bra om man fick till det så hon somnade om en längre stund i all a fall om inte hela 2 timmar.

Men nu när vi kör med 10h skall jag toppa upp Clara med min bröst mjölk på flaska innan hon lägger sig kl 22.00?

Också hur är det med ramsan? Skall jag göra den till Clara eller inte? Jag läste på forumet eller om det till och med var AW som sa att när de är så små förknippar min röst med det. Jag är bara orolig hur det kommer att gå när hon inte längre är i vagnen och vaknar upp. Hur kommer hon känna trygghet?

Tack för att ni har läst och hoppas på att höra ifrån er!

Kram

Clarasmamma
Clarasmamma

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härliga framsteg :D . Det jag menar med att natten är för kort är att det totala antalet sömntimmar på natten är för kort, hon behöver 12 timmars sömn med nattmål i den här åldern. Du kan ha två nattmål om du vill men uppenbarligen verkar det ju som hon behöver endast ett :lol: .

I tremånadersåldern börjar vanor att cementeras och därför tycker jag att det är lika bra att göra rätt från början, mer än tolvtimmars vakentid(inklusive lurar) är för mycket och kan leda till problem på dagslurarna istället.

Vagning är inte mitt expertisområde tyvärr, jag lyckades inte vagna effektivt utan hamnade bara i ett rejält träsk, buffning och ramsning är min grej :wink: . Tidigare hade vi ett filmklipp av Anna som vagnade här men när vi bytande portal(eller vad det nu var :wink: ) så försvann länken tyvärr. På youtube kan du hitta Annas miniföreläsning liten men trygg där hon visar hur buffning går till i alla fall. Får prata med mina kolleger här om ingen kan spela in en liten vagningsfilm :idea:.

Även om bebis kan sova 10 timmar är det oftast bäst att ha nattmålet efter 8 timmar ändå för att behålla aptiten på morgonen. Det går bra att toppa med ersättning på kvällen eller börja med smakisar som många här inne gör runt tre månader.

Ramsan bör du inte använda som verktyg än men du kan säga den två verser när du lämnar rummet vid läggning för att smyga in den bakvägen så att säga. Det är så man till slut sen släpper de andra verktygen och förlitar sig på att ramsan ska göra jobbet. Ligger hon i vagn så vagnar du nu och ligger hon i säng så buffar du.Går bra att kombinera, tex vagn på dagen och säng på natten. Det är ingen större grej att växla mellan spjälsäng och vagn tycker jag, har alltid funkat för mina barn. Man kan göra sängen tryggare med ihoprullade filtar så den blir trängre, en filt i ett U uppe vid huvudet är tryggt.

Är bebis inte ledsen utan bara pratar gör man ingenting, möjligen en gång som en upplysning om att somna om bara :wink:

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Filippasmamma

Inlägg av Filippasmamma »

Flikar in lite om jag får :)
Rekommenderar verkligen det klassiska 3 månadersschemat från Torsmamma, min lilla nappade direkt och är en liten skalman nu. Hon får mat 2 ggr per natt och blir snart 4 månader. Du verkar ha det bra! Jag orkar inte buffa eller vagna på natten och hoppas det kommer lösa sig snart :)
Du frågar om vad man får och inte får, vet du med dig att du inte kommer somna ifrån amningen på natten så gör det i sängen. Det gör jag, hon äter på ett bröst i 10 min och sen lägger jag tillbaka henne. Det är en modell, sen gör du den till din egen som du känner passar er bra. Inget är hugget i sten men vissa saker är beprövad erfarenhet från de mammorna som svarar...och man lär sig genom att läsa här på forumet och av egen erfarenhet... Jag har gjort shn på min äldsta dotter och sm nu på yngsta och oj vilken skillnad på bebis och mående. Jag har dock tänket och verktygen i ryggen som en trygghet. Lycka till!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma

Inlägg av Filippasmamma »

Förresten, jag gör så här, ammar från bröst 1 och sen bröst 2, rap. Sen umgås vi lite. Eller jag gör nåt med storasyster eller plockar i köket eller bara är. Efter kanske 10-15 min erbjuder jag igen B 1, ibland lite längre tid, sen b 2. Oftast drar hon bara lite till på båda och sen är det bra. T ex börjar jag 14.00 är hela proceduren slut ,15.00. hon äter dock väldigt snabbt... Hoppas det klarnar
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Klart man får amma i sängen :lol: , så länge ni inte somnar så går det bra var man än känner att det är bekvämast. På natten DEFINITIVT i sängen säger jag :mrgreen: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma

Inlägg av Clarasmamma »

Hej och tack för svar mamaA och Filippasmamma! :)

Ok, så torsmamma rekommenderar för 3-4 månader (15,5 timmar) 12-45-2-45 för tröttisar men jag vet verkligen inte om Clara är en tröttis eller piggis. Sorry kanske låter jätte hemskt men jag vet inte. Hon burkade aldrig sova under dagen förut om jag inte var ute i vagnen på promenad eller i bilen. Idag har hon sovit 45 min på fm och 35 min på eftermiddagen och 10 min på kvällen 18.00-19.30. Hon är väldigt nyfiken och vill gärna vara med så hon inte missar något.

Jag känner ändå att 12h blir för mycket för henne. Hon var född 2 veckor för tidigt så egentligen är hon bara 9 veckor. Ändra det att hon var född 2 veckor tidigt hur ni ser på det mamaA och Filippasmamma? Och tänker ni att nattmålet skall vara kl 04.00? Skall jag också ge nattmål kl 04.00 nu när vi gör 10h? #-o

Också hur ofta och när kan man ändra schemat? Jag är nu inne på 3dje natten. Jag läste att AW sa att man skulle bygga upp det och lägga på 2h efter 2-3 veckor. Är också orolig att det blir för mycket ändringar för henne. Det hör också till att om 3 veckor (2 september) är vi på semester i drygt 2 veckor så då kommer jag inte vilja ändra något för vi är i ny miljö eller är det fel? Nu är jag verkligen tveksam och min man vill verkligen inte prova 12h… :cry:

Vi gillar också att lägga henne kl 22.00 så min man kan få tid med henne på kvällen efter jobbet. När man ökar till 12h föredrar de flesta att ändra lägg tiden till 20.00 eller tidigare till och med? Kan man göra 21? Det är ju någonstans emellan :wink:

Gullig av dig att vara så öppen om vagningen mamaA. Om jag hamnar i träsket vet jag att jag kan vända mig till dig igen :wink: Jag skickade faktiskt ett PM till dig. Det hade varit så bra om en av dina kollegor kunde lägga upp en video. Jag läste också i en annan tråd att du hade svarat på vagnings frågor men jag är inte så jätte bra på att söka på forumet än så kan du säja vart jag hittar bästa tipsen? Tack för du svarade på att jag inte skulle vagna när hon pratar med mig. Då har jag gjort fel i 3 nätter… :oops: Hoppas det inte har en stor negativ effekt. Jag kollade in Annas video på youtube innan jag började SM :) försökte förbereda mig så mycket jag kunde :wink:

Kram

Clarasmamma
Clarasmamma

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
det ar samma antal somntimmar for en trottis och en piggis vid 3-4 manadar, dvs 15,5. Men piggisar har 11 timmars natt och resten utspridd under dagen och trottisar kor 12 h natt. Maste daremot saga att de allra flesta ar trottisar vid 3 manader. Sa jag skulle sikta pa det till en borjan anda. Mao, kor pa 12 h natt, 45 min morgonlur, 2 h langlur, och 45 min em lur.
Om du raknar pa antalet somntimmar for din lilla en normal dag, vad far du ihop da?

10 timmars natt ar pa tok for lite, vi rekommederar 12h natt, de flesta lagger da vid 7 och gor morgon 7 (eller tom 18:30 till 7:30). Men i teorin kan man ju lagga nar som helst bara man ger en 12 h, darmot brukar en naturlig vakentid far manga bebisar vara just 6-7 tiden pa morgonen vad man an gor sa for att fa till 12h sa raknar man baklanges 12 h och lagger da.

Har ni last Barnaboken?
AW sager ju att den goda somnrutinen man lagger nu, gor att barn kan njuta av en 12 h natt anda upp i skol aldern.

Nytt schema tar minst 3 dagar att satta sig plus en uppfoljnings vecka sa scheman skall man inte in och pilla i for mycket. Om du kor pa Torsmammas standards shema for 3-4 manaders kan du ha det tills liten fyller 5 manders av langre och sedan byta till nasta standard schema. Varje gang du andrar i shcman ruckar du litens varldsbild, och du kommer fa fragor (grat) innan liten kanner sig trygg men att mammas andraing gar att lita pa. Andrar du for mycket hinner litan aldrig kanna tryggheten.
Vilket schema har du?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har skickat svar till dig på pm men det ligger kvar i utkorgen så jag vet inte när det kommer fram. Bäst hade varit att skjuta på den luren som komnmer nu en halvtimme för att komma i bättre fas till läggning men det är ju för sent nu :wink: . Antingen en kort 20 minuterslur vid 17.30 eller kör på som vanligt ikväll och inför förändringarna från och med imorgon på dagen.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Clarasmamma

Inlägg av Clarasmamma »

Hej Tin

Tack för ditt svar! Och för att du bekräftade att det är samma om det är en tröttis eller piggis vid 3-4 månader. Man har ju så många frågor nu i början fastän forumet, hemsidan och SHN boken har väldigt mycket info.

Jag har inte Barnaboken utan Sova Hela Natten men kuren är ju först efter 4 månader jag kunder verkligen inte vänta så länge.

Med mitt nuvarande schema, som MamaA håller på att hjälpa mig att ändra sover hon 1,5h varje tupplur och 10h under natten. Detta ändrar vi nu till 12-45-2-45 och nu måste det verkligen bli sita gången jag ändrar känner jag så super glad för allt stöd jag har fått. Skönt att veta att det kan funka tills hon är 5 månader. Men tar man bort natt målet vi 04.00 vid 4 månader?

Kram

Clarasmamma
Clarasmamma

Clarasmamma

Inlägg av Clarasmamma »

Hej igen MamaA

Nu är mitt PM fast i utkoren så skickar här också :wink:

Tack så mycket för snabbt svar igen! Och för nedan schema, super gulligt. Jätte hjälpsamt att du har lagt in när jag skall mata också!!

Men skall jag mata på eller ta uppehåll för umgänge? För tillfället ger jag B1, rap, B1, rap, byta blöja, umgänge, B2, rap, B2, rap och läger ner henne i vagnen. jag fick det upplägget från AWs hemsida länken standramodellen.

Vårat nuvarande schema för de sista 2 dagar och nätter har sett ut så här:

08.00 - 10.00 1sta mat
10.00 – 11.30 Sova
11.30 – 14.00 2ndra mat
14.00 – 15.30 Sova
15.30 – 18.00 3dje mat
18.00 – 19.30 Sova
22.00 – 08.00 Sova

Första natten väckte jag henne kl 04.00 för nattmålet och sedan väckte jag henne igen kl 06.00 för att vara uppe för dagen. Men i och med att första natten gick SÅ bra ville min man och jag köra på med 10h och då visste jag inte at nattmålet skulle fortsätta men det vet jag nu…. Har SÅ dåligt samvete… :oops: Men den lilla stumpan bet ihop och somnade om båda gångerna. Lite uppvakning blir det runt 6 men med vagning i 25-30min så somnar hon om. Det är därför som jag tror att ett nattmål vid 04 passar perfekt.

Tack för ramsan också. Får köra en Engelsk variant. Bor nämligen också i England så kan vara bra att göra den på Engelska fastän jag pratar Svenska med henne :wink: . Men då börjar jag med den ikväll för läggning för natten.

Jag försöker också få till ett skratt eller leende innan tupplurarna också

Hon är grinig idag. Inte alls lika go som igår men för första gången ser jag henne gäspa idag!! :D Måste vara ett bra tecken eller hur?!

Jag kör med en tupplur kl 17.30 idag i 20 minuter och tar upp henne igen 17.50 för att vara vaken tills 20.00. Jag vill gänra köra igång med det nya idag. Det är sådan jag är :wink: vill heller inte att den nuvarande skall sätta sig 'för hårt'

Kram

Frida
Clarasmamma

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du kan mata hur du vill inom en timme, men funkar upplägget enligt boken så är det ju bra. barn är ju olika, vissa äter snabbt först och vill vänta 40 minuter på påfyllning medan andra tar allt på en gång och ytterligare andra tar många små rätter :wink: .

Tänk på att inte tända lampor vid nattmålet, bara ficklampa under kudden i så fall. OM man använder lampa ska det vara med rött ljus annars för det signalerar inte vakna på samma sätt som gult ljus.

Man brukar räkna att bebisarna kan sova tre timmar till efter nattmålet innan de vaknar igen så det var därför jag föreslog 4.30 så är ni klara till5 och sen blir det tre timmar till 8 men funkar det med 4 så kör på det.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Jag flikar in lite här för våra små knoddar är nästan lika gamla. Min kille blir 12 veckor idag :) .

Vad bra att du har fått så fin hjälp hittills och att du bestämt dig för det klassiska 3-månadersschemat :D . Vi har haft 12-timmarsnätter sedan Almin var ca 7-8 veckor ungefär och bara ett nattmål sedan han blev 2 månader. Det nattmålet ska sedan bort när den lilla är 4 månader och lite mer "riktig" mat har introducerats.

När bebbarna är så här pass stora som våra är så ska det matas inom 1 timme (som MamaA skrev :wink: ), detta för att den lilla magen ska få vila mellan målen och man ska hinna bli hungrig så man äter ordentligt vid nästa mål (som påbörjas ca 3,5-4 timmar efter senast påbörjade mål). Den resterande vakentiden efter det ägnas det åt så kallad passiv social delaktighet där man får vara med familjen i de dagliga hushållssysslorna. Det är också bra att få vara ute en stund i vaket tillstånd varje dag :) .

Sedan är det bra att ha i bakhuvudet att detta är process och att man strävar mot ett fungerande schema och så småningom hela nätter. Med mitt första barn gick jag i duktighetsfällan och blev så frustrerad när allting inte fungerade gnisselfritt på en gång :oops: . Jag glömde liksom bort att det var en liten människa jag hade att göra med. Nu med mitt andra barn så visste jag att det går upp och det går ner. Vissa dagar har det bara skitit sig fullständigt (ursäkta språket :lol: ), men då har jag bara kavlat upp ärmarna och tagit nya tag nästa dag. Huvudsaken är att man har schemat och tänket i bakhuvudet.....och så klart attityden av självklarhet :wink: 8) .

Och jag rekommenderar verkligen att du införskaffar Barnaboken! Den är en riktig guldgruva :D

Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"