Flytta! Hur/när berätta?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vi ska flytta längre fram i vår (förhoppningsvis i slutet av april) och jag undrar HUR och NÄR vi bör berätta och förklara för stora och kloka Samuel på 2,5 år? Han har iofs förmodligen redan snappat upp att "vi ska flytta", vi har ju pratat med folk om det när han har hört liksom :roll: ...men han har inte tagit upp det med oss och jag tror inte att han har förstått vad det innebär och att det kommer att hända på riktigt. Men snart kommer kanske en fråga, eller så måste vi börja packa... :shock: och då känns det ju konstigt att nästan försöka undanhålla detta faktum för honom... Samtidigt har ju barn ingen känsla för hur länge "om två månader" är, så föör tidigt kan vi ju inte heller berätta det, eller hur? Eller? :? Jag känner mig lite som en lögnare som inte talar klartext med honom...men vill inte heller skapa oro och frågor i onödan!!

Jag förstår ju att Attityden och Flockkänslan måste vara på topp när vi berättar, absolut! Och att vi ska prata om hur spännande och roligt det ska bli. Men kan samtidigt inte komma ifrån känslan att det för honom kanske inte alls blir så kul att vi ska tränga ihop oss i en liten lgh i asfaltsmiljö jämfört med vårt hyfsat stora fina hus med trädgård och skogen inpå knuten som vi bor i nu...så har nog lite dåligt samvete och är rädd att han ska sakna huset jättemycket osv... :( MEN vi kommer MYCKET närmare mormor och morfar iaf! :D

Till saken hör kanske också att vi också är lite kluvna och det är blandade känslor inför flytten (men vi SKA flytta, det är helt klart och beslutet är helt rätt det tvivlar vi inte på) vilket det kanske alltid är när man lämnar ett sammanhang, människor osv. Kanske avspeglas det i mina tankar på hur han "ska" reagera...jag är lite rädd att föra över mina känslor på honom helt enkelt.

Så ge mig era bästa tips och råd!!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Tin »

Hej,
vi flyttade fran hus i Vallentuna utanfor Stockholm anda till Nya Zeeland for tre ar sedan da lilla O var just 2,5 ar.

Du har ratt i det kan vara svart med tidsbegreppet, som att vanta pa ett smasyskon som man helst vill ska poppa ut imorgon.
Vi gjorde helt enkelt sa att vi vantade tills det var ett par manader kvar. Och benamnde det hela med "en annan dag".
Varpa vi, precis som med allt annat, med en attityd av sjalvklarhet meddelande att snart skall vi ut pa nya aventyr. Hela familjen!
Vi ska flytta, och du ska fa ett nytt rum i ett annat hus. Superspannande.

Jag tror attityden ar allt och att liten far kanna sig delaktig sa gott det gar, och da menar jag att man faktiskt pratar om det, fantiserar om hur det nya huset ska se ut, var vi ska stalla litens sang, och att alla leksakerna, bockerna, snuttarna, mammas saker och pappas saker.. Om ni ser det hela som en sjalvklarhet sa gor liten det med, precis som med sovandet.........;)
Nagra fragor lar ni val fa, men raka besked gor ju susen med de mesta.

Flytten gick utmarkt! Det var bara spannande, for oss alla.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för bra svar, berättade typ dagen efter och det togs emot positivt! Skönt!! "Det blir jätteroligt" var kommentaren! :)

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Så nu är det bara att spinna vidare på den positiva ingången.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kan ni inte åka förbi lägenhetshuset så han får en bild av huset att tänka på när ni pratar om det? Att vara konkret brukar alltid vara positivt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Haha! :) Bra idé om det inte varit 80 mil...;)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Men vänta, det kan ju finnas någon bild på nätet!! Tack för tipset! :)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Glömt uppdatera här men flytten gick strålande och barnen är hemma i nya bostaden. En gång i början har den äldre blivit lite förvirrad och sagt "vi bor inte här" men sedan kom han ihåg att vi flyttat och nu säger han "välkommen hem!" när vi kommer in efter lekplatsen eller så.

Tack för alla tips!

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av Tin »

:D [-o<

Bra jobbat. Hem är där man är med sina närmaste älsklingar.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Flytta! Hur/när berätta?

Inlägg av TorsMamma »

Gullunge!! Bra jobbat! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"