SM med Johannes

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Tjohooo!!! \:D/ [-o< :thumbsup: :sleep:

Nu har vi haft en svit på 4 hela nätter!! Tyvärr kom ett litet återfall (2 arga uppvak) natten till igår men eftersom denna natt också varit hel och utan ingripanden så väljer jag att tänka "en gång är ingen gång" om den natten :mrgreen: .

ÄNTLIGEN!!! :D

Får se hur många nätter det håller i sig innan "sittcirkus" påbörjas, för han är farligt nära att sätta sig själv från ålande nu... #-o Men nu är vi iaf på banan med besked (har vi iofs kanske varit länge men alltid med typ 2 nätter bra och sedan en dålig)!! Så jag måste ju jubla liiite i den här tråden också, inte bara beklaga mig! :wink:

Em-luren blir numera 5 min men han behöver den verkligen för att inte bli övertrött till läggning. Schemat är nu (eftersom han klarar längre tid mellan målen + lite längre vakenpass):

06.45 Thohooo! + Amning
07.45 Andra frukost, bovetegröt mm.
08.30 Sova 45
11.00 Lunch (har då ammat en extraslurk på fm om han velat ha, oftast väldigt liten mängd) MAT såklart!
11.45 Sova 2
13.45 Återseendets glädje! :heart:
14.30 Mellis (oftast avokado mm, samt amning om jag har tur)
ca 16.20-16.25 sova 5 min (helst ute i vagnen på promenad, annars svårt att somna)
18.45 Sova natt 12 h

Ammar "fritt" några slurkar per dag utöver morgonen för att försöka hålla igång produktionen men det är inte några mängder så jag har slutat räkna det som måltid. Påverkar inte aptiten när det gäller maten iaf.
Social delaktighet, leka med brorsan och utevistelse ingår också förstås! Glömde skriva (till mitt försvar :wink: ) förra inlägget att anledningen till att dagarna inte blivit enligt skolboken var att det ju var 20-38 minusgrader här i typ två veckor i sträck vilket gjorde att utevistelsen blev mycket lidande och storebror fick nys på att vara inne hela dagarna... :roll: så sedan blev det några dagars tjat och övertalningsprocess för att få in honom i gängorna igen :shock: ! Men nu är det "som vanligt"!! 8)

HURRA HURRA HURRA HURRAAA!!! \:D/

Stor kram!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM med Johannes

Inlägg av TorsMamma »

WOHO!!!! bra jobbat!!! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack! :)

Och middag kl 17.30 ingår förstås också...;) Amning erbjuds före läggning men ratas 9 ggr av 10.

Kram igen!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Halloj på er! :D

Nu börjar det ju kännas riktigt trevligt här hemma och imorgon ska vi ha "ihopflyttningskalas" för bröderna bus! Ska erkänna att jag har liite ångest, "tänk om de väcker varandra jättemycket och nätterna saboteras" :shock: men jag lovar att Attityden ska vara på plats tills imorgon kväll! 8) Vi har idag bakat "bollar" och Samuel slog in en tågvagn till Johannes i present så det lär bli en hejdundrande fest! :mrgreen: :lol:

För att vara ärlig är jag faktiskt mer orolig över att storebror ska väcka lillebror än tvärtom, han har nämligen sovit ganska oroligt på sistone och han är inte direkt tystlåten när han vaknar av typ mardrömmar... :shock: Det är GALLTJUT som gäller... :roll: MEN jag hoppas att lillebrors lugna snusanden ska ge effekt och egentligen tror jag faktiskt att båda kommer att sova bättre när de bor ihop, även om jag är beredd på frågor i början. Att påminna på kvällen om vad som kan låta och verka läskigt på natten (grannens värmepump och kaminen) har varit bra medicin. I natt var det faktiskt helt lugnt och båda sov så fint sina 12 h utan att behöva hjälp! =D> Hurra!

Dessutom vill jag få ihop dem före 8-månadersångesten, särskilt med tanke på att vi flyttar till en troligtvis minimal lgh längre fram i vår (under nämnda ångest?! :shock: ).

Så, wish me luck! :D

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Rapport från igår och inatt:

Ihopflyttningskalas i stor stil med gott fika, paket och prat om hur bra och kul det blir att sova tillsammans var förstås väldigt lyckat. Sedan kom läggningen och den gick hur smidigt som helst! Johannes hade några extra frågor men somnade på några minuter. Sedan var tanken att Samuel skulle läggas en stund senare och det gick ju bra förutom att han 1. Drack hysteriska mängder vatten innan. 2. Testade akustiken med ett "baaaa" i rummet för att se om kanske lillebror skulle vakna vilket han naturligtvis gjorde (vi har en blivande hjältetenor i familjen... :roll: ) Dock ramsade jag mig ut som om inget hade hänt och de somnade snabbt. Stackars Johannes tjänade dock inte på att bli lagd tidigare...

Sedan var kvällen lugn, men ca 22.45 hörs Hjältetenoren galltjuta och efter några sekunder har han väckt Johannes som får stora skälvan. Jag ramsar STARKT men inser snart att jag måste gå in och kolla Samuel. Sängen självklart nerkissad men blöjan får jag INTE byta så jag river bara med mig ytterlakanet och frottén och går ut (Johannes gallskriker förstås i panik) och ramsar. De lugnar sig men Johannes har svårt att somna om och behöver flera ramsor i omgångar. Tror Samuel drog igång igen också ett tag (grannens värmepump :twisted: :twisted: :twisted: ). Puh, de lugnar sig till slut och vid midnatt kan vi somna....

...för att väckas av ännu ett tjuuuut från Hjältetenoren (det blev just Samuels nya smeknamn :lol: ) vid 04 (kollade inte klockan, var för trött) som inte ger sig. Jag går in eftersom jag anar att sängen är nerkissad igen, och har förstås rätt. Jag snabbfixar sängen och sätter på ny blöja (Johannes storlek visade det sig på morgonen :shock: :lol: :lol: :lol: ) under vilda protester. Johannes skriker irriterad och ledsen över att bli väckt på detta grymma vis, och dessutom ska det stökas i rummet vilket han ju förstås inte är van vid från sin tid i lugna klädkammaren. Ojojoj. Som om detta inte vore nog så kommer tenoren på att det är ganska kul att få lillebror att låta så där förtvivlad så FYRA gånger om så väcker han honom genom att hosta till (fullt medvetet, hörde jag direkt) just när Johannes lugnat sig och somnat om på min ramsa. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: ](*,) ](*,) ](*,) Min attityd for all världens väg de första gångerna men sedan svarade jag bara med tråkig/obrydd ramsa och då var det plötsligt inte så kul längre. Eller så anade tenoren att han höll på att göra sig arvslös... :lol:

Vid 5-snåret sov de lugnt igen, STACKARS Johannes som inte fick sin sömn pga blivande (eller snarare påbörjat?) trotsbarnets beteende. De fick väckas vid 07 men jag somnade tyvärr inte om där i vargtimmen så jag är TRÖTT nu och ska sussa.

Nattningen idag gick likadant som igår (ska nog lägga dem samtidigt framöver för det känns så grymt mot lillen att han ska somna så skönt bara för att väckas 10 min senare av Samuels höggljudda entré i sovrummet) men efter 2 min blev det VILDA protester eftersom tenoren var tvungen att dubbelkolla om han verkligen inte skulle kunna tvinga föräldrarna att låta honom dricka mer vatten...Nyhet från idag att det inte blir stora mängder vattendrickande efter 18. Men med ramsan gav han så småningom upp och 19.30 sov båda lugnt och har gjort sedan dess. Johannes kommer bli Den Säkraste Sovaren av det här, hoppas jag, för Ramsan tar verkligen såå bra på honom nu. Han höll till och med på att somna om MEDAN tenoren härjade... :shock: 8)

Hade det inte varit för att de MÅSTE dela rum framöver så hade jag nog gett upp direkt och bara låtsats som att projektet "ihopflyttning" var över :oops:. Men nu kämpar vi bara på, ge mig gärna tips om hur vi bäst hanterar Storebrors störningar om det inte är som vi gör i nuläget. Ska förstås inte reagera på hans "bus" utan bara svara på allt med ramsan och inga ilskna haranger...som det blev i natt... :x

Attityden på plats, Ramsan beredd och bössan laddad!! :D

Kram och godnatt!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: SM med Johannes

Inlägg av Acnaib »

Hej Ylvispylvis.

Bara en tanke. Det är inte synd om lillebror som störs av storebror. Om du har sådana tankar här så kan det komma att smitta av sig på barnen. Det är storebrors fel att... Synd om lillebror för att storebror... Så vill du inte har.
Det är inte synd om lillebror att han måste dela rum med storebror. Det är en välsignelse att ha en storebror att dela rum med - ÄVEN om storebror för lite väsen av sig.

Jag förstår att det är frustrerande med ett snart-trots-barn. Men försök inte lägga skulden på storebror. Han gör inte detta med vilja. Inte egentligen. Tänker du att det är synd om lillebror så kommer du snart bli bitter på storebror "som ju kunde försöka visa lite hänsyn".

Jobba istället på det positiva. Vilken FANTASTISK storebror han är. På morgonen säger du att åh va bra att du var så tyst när vi smög in, eller på morgonen eller vilken positiv stund du nu kan hitta. Lägg inte så stor vikt på det negativa - att han skrek då och då och då.
Prata med honom om hur bra det är att han är en sådan fin storebror som vet att lillebror måste sova på natten, precis som han.
Ja du förstår!

Det tar några dagar innan alla har funnit sin plats i det nya tillsammansrummet - men de kommer att gå bra. Och visst. Lillebror kan bli lite tröttare. Kanske kan du erbjuda honom en liiten längre vila någon gång under dagen. Han överlever! Och han är i en bra ålder så han lätt finner sig i nya situationer.


Vi flyttade in Franz till flickorna i förgår. Och ja... han skrek en del på natten, fast han annars sover så bra. Och visst störde det flickorna. Men då får man prata om att det snart blir bra, att Franz snart vänjer sig vid sin nya sovplats.

Ja... nu skäller jag lite kanske ;) Men jag menar bara väl!

Ta hand om er!

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Bianca :heart: :oops:

Du har ju så rätt, och jag inser med jämna mellanrum att risken är stor att jag tänker såna tankar... :cry: :oops: Nä, som Samuel brukar säga: det vill vi INTE ha! Tack för den kärleksfulla påminnelsen.

Jag kan dock rapportera att det nu har varit två jättefina nätter i rad. Någon ramsa fick lillebror igår vid 21.30 men jag tror inte ens storebror märkte det. Så visst sover de bra tillsammans!! =D>

Nu ska min sömnbrist lindras till slut så jag blir trevligare mot alla! 8)

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med Johannes

Inlägg av mamaA »

Hej!

Dubbla blöjor på storebror kanske? Minns att James hade sådana perioder och då fick han till slut först en vanlig blöja och sen en byxblöja över, funkade bra :lol: .

Härligt med trotsbarn :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med Johannes

Inlägg av Ylvispylvis »

Hejsan hoppsan! Här är det HÖG tid för en uppdatering, insåg jag just! :shock: :shock: :shock:

På lördag fyller lilla mammagrisen ETT ÅR! \:D/ \:D/ \:D/ Vad hände? :shock:

Vi har levt ett intensivt liv sedan sist, bl. a. flyttat 80 mil och bor numera trångt men "centralt" jämfört med tidigare. Bröderna har tagit förändringarna fint, skönt! De delar rum och trivs bättre och bättre med varandra, det är roligt att se dem ihop. Johannes går längs möblerna men kryper fortfarande till min förskräckelse med tre knän och en fot i golvet...har försökt tvinga honom att ha alla knän i men då sätter han sig bara upp direkt :shock: .

Han ammar fortfarande ca 3 ggr per dag (morgonen är viktigast) och är såå olik sin storebror som aldrig riktigt gillade att amma. Johannes är som sagt en riktig mammagris som skrattar högt när han inser att han ska få "tutte" och verkligen njuter av det (även om det sällan varar mer än 5 min)! Jag inser mer och mer att han kanske aldrig kommer att sluta självmant...och har börjat få ångest över en 5 dygns bortavaro som jag har inplanerad sedan länge...trodde ju aldrig han skulle amma så här länge! Men det är roligt och mysigt så det gör inte så mycket. Får se om han vill fortsätta när jag kommer hem. Han äter förstås en massa mat och dricker vatten så det går ingen nöd på honom!

Nätterna har varit stabila med några få undantag sedan sist och nu är schemat 12-20-1,5. Natt 19-07, lurar 9.25-9-45 och 12.30-14. De senaste veckorna har dock morgnarna blivit lite för tidiga igen och jag misstänker att fm-luren kommer att skrotas snart. Han har låtit bli den några ggr tidigare men så blev han febrig och sov extra mycket och då kom den tillbaka med marginal. Nu är han frisk och blir piggare för varje dag, men sover han inte alls på fm så orkar han knappt till lunch och äter för dåligt. Jag lutar åt att köra 12-5-1,5 som övergång så att han ska orka.

Den här SM-resan har varit väldigt annorlunda jämfört med den första. Medan Samuel åt puréer jäääättelänge har Johannes ätit samma mat som alla andra sedan typ 8 mån ålder. Han har många små tänder och äter själv. De senaste dagarna har han börjat utforska gaffelns funktion, men mest äter han förstås med händerna eller med sked (som han på klassiskt barnavis vänder innan han nått munnen... :roll: )
Han är ingen semla som storebror men får ändå i sig hyfsade mängder.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska sammanfatta lille Johannes första år annat än att han fyller sin plats i vår familj på ett ypperligt sätt och hans leenden får hjärtat att smälta. Han är bra på att berätta vad han vill och har nära till sina känslor om han inte får sin vilja igenom (likt sin mor)! :wink: Ett litet charmtroll som kommer att tränas av storebror i livets skola, och som även tränar honom på många fina sätt! För att inte tala om hur mycket föräldrarna har lärt sig av sina små guldklimpar! :heart: :heart: :heart:

Tack för att ni följde med en bit på vägen! :D :heart:

Tänk att jag sover på nätterna igen!! \:D/ :thumbsup: :sleep: =D>

KRAM!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM med Johannes

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken njutbar lasning. :D :D :D
Barn glada, foraldrar glada, alla sover och ater som dom ska sa livet kan njutas.
Tack for att du delar med dig.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"