SM frågor snart 3 månaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej,
Jag hängde rätt mycket på ert fina forum med mina tidigare barn. Nu har vi fått en liten en igen som snart är 3 månader. Har några funderingar över min snart 3 månaders bebis. Jag har kört SM från början och tycker att det har funkat bra. Jag har ännu inte spikat ett schema men natten brukar börja senast 20 och sen går vi upp vid 06-07.
Dock så började han sova över första målet som en riktig SM bebis! Jag var jättenöjd men nu är vi tillbaka på en tidig matning och då vaknar han för tidigt ca halv fem och kan ha svårt att somna om.
Då jag inte har kurat så har jag inte heller buffat om honom till sömns, har vagga och inte vagn tyvärr.
Hur brukar folk göra för att få bort fler matningar på natten? Inatt var det jobbigt med matning nästan varann timma.
Han får bara bröstmjölk än så länge.
Har sett att en del tar upp och matar i sömnen innan de själva går och lägger sig. Jag lägger mig ju dock rätt tidigt, skulle man ändå kunna ta upp och mata i förebyggande syfte då redan 21.30-22? Till kl 23 vill jag inte vara vaken själv :( .
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, du buffar bort uppvak både på dagslurar och på natten. Det låter lite väl tidigt att mata så pass nära läggning så det är tyvärr 04 målet som gäller i en månad till innan det är ingen nattmat alls. Ställ klockan ifall bebis inte själv vaknar vid den tiden, alla uppvak innan buffas bort. Har du verktygat alls? Vet bebis vad buffningen betyder? Du ska inte buffa till sömns ju utan det ska bebis sköta själv. Det är 12 timmars natt som gäller nu så efter nattmålet så bör det sovas till ca 08 om du lägger 20.00. Om det inte funkar bör du kanske överväga att lägga tidigare så att nattsömnen blir 12 timmar. Många små tycks föredra rytmen 19-07.

Hur är det med mörkläggningen, är det kolsvart i rummet? Extra viktigt nu med tidiga ljusa morgnar.

Jag gissar på att de är lite hunger som spökar, brukar komma runt tre månader ofta. Har du funderat på att börja med smakisar?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för snabbt svar och bra tips!

Jorå nästan helt svart i rummet. Ska fixa sista glipan idag, bra att bli påmind.
Har inte börjat med smakisar än. Han är inte 3 månader ännu så tänkte vänta lite med det men jag ska börja läsa på hur man gör, har ju glömt hur det var... :oops:
Buffning ja, nej jag har inte fått till det. Han låter först så arg och sen liksom hysterisk och jag har inte lyckats lugna honom de gånger jag försökt vilket inte är så många eftersom han i princip har fått mat hela tiden när han låtit på natten.
Igår kväll la jag honom faktiskt redan vid 19. Sen vaknade han vid 20, så ledsen så att han fick bröstet. Sen sov han till 01.30, fick mat och sov till 06. Då försökte jag buffa en stund men gav upp. Men ändå bra natt.
Ska läsa på mer om buffningen och attityd och bestämma mig för när jag ska börja. Förstår att jag inte heller kan ge bröstet hela tiden för det blir ju det enda som lugnar då.

Ha en fin nationaldag nu allesammans!
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade också problem att få vår lillebror att svara på verktygen tills jag insåg att jag verktygade för mycket. Verktygen ska användas SPARSAMT för att ha effekt, dvs alltid vänta dubbelt så länge som tidigare buffomgång varat, tex om du buffar 16 buff så räknar du till MINST 32 tyst för dig själv innan du får lov att ingripa igen ( om det behövs).

Jag höll på att bli galen innan jag tuffade till mig och drog ner på hjälpen, vid två månader började det då lossna på dagslurarna att somna om och vid tre månader tog jag itu med nätterna då han inte ville släppa två nattmål. Han var inte ett dugg hungrig, rackaren :shock: , bara dålig vana såå jag plockade bort båda nattmålen inom en vecka, sen hjälpte inte det mot uppvaken ändå så då rök nappen också... :wink:

Den första natten tog det nog 45 min-1 timme innan han gav sig vid första tiden för nattmål men på tre nätter så satt det hyfsat men som sagt fortfarande uppvak för nappen så den kastade jag och SEN sov vi gott :mrgreen: . Du kan läsa mer om oss i FINNS TRÅD om du vill.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för input.
Ska läsa din tråd mamaA och begrunda. Daglurarna funkar rätt bra. Jag vagnar och kan oftast vagna över skarvarna.
Dock har jag ett annat problem nu istället. Maken ställer sig helt emot att buffa överhuvudtaget. Han tycker att bebis låter hysteriskt ledsen.
Det är ju sant att jag inte fått buffningen att fungera ännu men jag har försökt förklara att det kommer att funka och att det är ett verktyg för att kunna ta bort nattamningen bla. Jag vill ju verkligen inte hamna där vi hamnade med första barnet, evinnerligt vyssjande och bärande flera timmar under natten vilket ledde till regelrätt kurning efter 6-7 månader :( .
Det alternativ jag ev. kan tänka mig är väl om liten sover i vagnen och vagnas istället. Har ni erfarenhet av det?
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Självklart går det lika bra att vagna, använd det verktyg som du känner dig tryggast med.

Angående män med idéer - om du verkligen vill buffa och han inte vill så föreslå att HAN sköter alla nätter från och med nu då :mrgreen:
Min man tyckte vi kunde ha tygblöjor - javisst sa jag, då tvättar du dem då….det blev vanliga blöjor,hehe :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen tillbaka! :)

Jag tycker att vagning funkar bäst när de är så små, så det kan absolut vara värt att byta till vagn, även för attitydens skull. Vi har haft våra i vagn ända till 5 mån ungefär. Men min andra son var också mycket segare att få att sova som folk så jag vet hur jobbigt det kan bli med nattamningarna. Sedan har du troligen en stor ökningsperiod just nu (strax före tre månader) så det är inte så konstigt att det blir tätare amningar på nätterna. Jag rekommenderar att dricka luzernte för att öka mjölkproduktionen och försöka dricka mycket vatten, äta fet mat och inte minst vila!! Helst vila middag varje dag så har brösten ro att göra mjölk! ;)

Om det inte vänder av sig självt (vilket det kanske inte alls gör) så får ni bryta duttandet på nätterna med vagning tycker jag! Det är ju för barnets sömns skull, glöm inte det!

Heja på!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej, tack för svar och pepp, det behöver jag.

Då kanske jag ska ge det någon några nätter till. Jag försöker dricka mycket och äta (det är inga problem hehe) men har inget amningste, ska fixa det.
Dock var natten hemsk med uppvak o amning varannan timma och vid ett uppvak så tog det en halvtimma att somna om. Så även om jag vet att det är för bebis skull också som jag vill ha längre sömnperioder så känner jag mig liten i mitt föräldraskap idag :( . Orkar inte riktigt och känslorna ligger liksom utanpå. Försöker hålla mig så jag kan vara bra mamma till de andra också. Så jag ger det väl några nätter till och sen får det bli vagning helt enkelt.

När ni gör det så bestämmer ni en tid när det är dags för matningen på natten, tex kl 4 eller kan man ta det lite tidigare när man fått till en omsovning tex?
Tidigare har han ju sovit till ca 02-03 och sen matat.
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tanken med att ha en fast tid för nattmålet är att bebis ska fortfarande hinna få lite aptit till frukosten så att det inte vägras äta då vilket kan påverka dagssömnen. Man kan bestämma ett tidsintervall annars, vi hade morgon 7.30 t.ex och då bestämde jag att det var ok med nattmål mellan 04-05.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Svarade samtidigt som MamaA, håll till godo! :)

Känslorna utanpå och sämre mamma till syskonen, jo det känns också igen och är nog en klassisk anledning till dåligt mammasamvete! Sömnbrist och hormoner är inte att leka med! Men du jobbar på jättefint och du är den bästa mor dina barn kan ha!! Du får trösta dig så länge med att du inte är ensam om att känna så, det är en övergående period, de äldre syskonen kommer inte att få men för livet utan hormoner mm är en del i gåvan att ha syskon.

Jag skulle vilja säga att alla gör olika när det gäller nätterna. En del väljer ett klockslag och buffar/vagnar alla uppvak som inte stämmer med det medan andra matar vid ett "naturligt" uppvak. Alltså mer bestämmer antal nattmål och håller sig till det snarare än ett klockslag. Då blir det mer som MamaA säger, ett intervall som är ok. Jag är dock inget bra föredöme när det gäller att styra upp nätter eftersom jag minikurat båda mina gossar vid ca 5 mån för att fixa nätterna. Då har de haft både två och tre nattmål...Det gick strålande med ettan men jag önskar med facit i hand att jag hade styrt upp det bättre i tid åtminstone med den yngste. Så jag tycker det låter bra som du säger! Bestäm ett datum när du ska börja och vilket verktyg du vill använda (vagn?) och kör med Attityden att på natten sover man som en liten gris!

Heja heja!!

Kram

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Tack MamaA och Ylvispylvis! Läser era inlägg och gråter en skvätt. Nu sover alla barnen och jag ska hoppa i säng och hoppas på en bättre natt. Tack igen,
Kram
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej igen,

Är så trött idag men ändå glad. Efter att ha väntat några dagar för att se om sonen ville sova längre pass på natten själv och också vänta förbi 3 månaders sprutan så tog jag mod till mig inatt. Jag körde med vagning. Sonen vaknade redan kl. 23 och lät. Det var det svåraste passet. Det tog sina modiga 20 min och tårar i ögonen på mig men han somnade om! Sen fick han mat vid 01.30. Sov till 5.20 och var vaken till och från i en timma tills han somnade om och jag fick väcka vid 07.15 :D

Han är som sagt tre mån. Är det någon som har lust att kolla mitt schema? Det jag har lite problem med nu som gått så bra tidigare är att få långluren att funka och då är han ju trött tidigare men så här är det tänkt.

Natt 19.30-07

Sova 9-9.45
Sova 12-14
Sova 16.15-17

Nu peppar jag mig inför inatt! Men nu vet jag ju att jag fått det att funka en gång så nu ska jag vara stark.
Ha det fint alla i solskenet!
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schemat ser ok ut tycker jag, sista luren kan ev komma 16.00. Det sista vakenpasset brukar innehålla den längsta vakentiden.

20 minuter är strålande jobbat, för oss tog det 40-60 minuter första natten jag plockade bort nattmål. Har du bara ett nattmål nu? Det är lagom att ha det vid 03-04 för att få så många timmar sammanhängande sömn då möjligt, annars blir det uppvak tidigare på morgonen oftast. Då borde det funka att ha morgon 7.30 också om du vill det, alltid bra att ha 12 timmars natten på plats från början :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tusen tack för input, ni är guld värda :^o :heart:

Bara ett nattmål nu, yippee!
Han har själv sovit över den tidigare uppvaket vid 23. Dock har han fått mat vid 01.30-02 fast jag tänkt mig mat vid 2-4.
Kan det vara därför som han har vaknat vid 5.20 och då får jag jobba i nästan en timma för att få till omsovning.
Jag upplever inte att han är så ledsen mer arg.
Det leder mig till min fråga om vagning. Han verkar lugnas ganska snabbt av vagning men börjar skrika direkt jag släpper, ungefär som -Varför gör du så här mamma, det var ju så skönt... Men då har jag lugnat mig lite, vill ju inte hamna i vagninsträsket men har lite svårt att avgöra hur länge jag ska vänta. Jag vill ju inte att han ska skrika upp sig och bli ledsen heller, väl?

Har smygbörjat med smakisar också, banan gick bra, svalde nog flera teskedar.

Angående nattens slut så har jag tagit upp honom vid sju eftersom han har vaknat då. Kanske borde sträva hårdare efter 12h natten men just nu har vi hantverkare också och de kommer ju kvart över sju då är det bra om mamman är påklädd :wink:
Kram
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM frågor snart 3 månaders bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det tidigare nattmålet har troligen med de tidigare morgnarna att göra, såvida det inte finns brister mörkläggningen?

Vagningsträsk - ja, fy det vill man undvika. Jag hamnade i buffningsträsk med lillebror och lärde mig då att det var effektivare att buffa lite och mer sällan annars krävde han bara MER assistans. Ett bra riktmärke är att räkna dragen du vagnar, 8-16, helst inte mer och sen räkna tyst i huvudet till MINST dubbelt så mycket innan du ingriper igen. Varje vagningsomgång ska helst vara kortare(färre drag), det kan vara lika många om det behövs men inte mer. Bebis FÅR lov att protestera rejält, en tre månaders är redo för att verkligen lära sig vad det är som gäller, annars tar de lätt sig friheter :mrgreen:

Kan du inte lägga vid 19 då, så får du 12 timmarsnatten? Vagna över alla uppvak innan 03 och se om han vaknar senare då. Alla förändringar brukar ta tre dygn innan det börjar bli en vana.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"