6 Mån arg på middagslur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JoNo
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 15:10

6 Mån arg på middagslur

Inlägg av JoNo »

Hej! Detta är dag 8 på kuren vi kör på vår lille pojk som är 6 månader och några dagar.

Allt har gått jätte bra, långt över förväntan. Redan andra natten vaknade han inte en enda gång, och har bara 2 av nätterna vaknat innan klockan 7 men lätt somnat om efter ramsa.
Även dagslurarna på 45 min och 20 min går utmärkt, men när han skall sova 2 timmar blir det alltid kaos efter 45-70 min ungefär.

Schema

• Natt: 20.00-07.00 11tim
• Äta:07.10 30min Gröt
• Morgonlur: 08.00-08.45 45min
• Äta: 09.00 30min Välling
• Förmiddagslur: 10.00-10.45 45min ute i vagnen
• Äta: 12.00 30min
• Middagslur: 13.00-15.00 2tim
• Äta: 15.10 30min
• Eftermiddagslur: 17.00-17.20 20min ute i vagnen
• Äta/nattslurk: 18.30 Välling

Detta är schemat vi går efter och vi vet att han borde sova oftare ute, men under kuren bestämde vi oss för att göra såhär då vi bor i lägenhet.

Vi bor i nuläget i en liten 2:a (blir hus i december) så vi har gjort ett eget "rum" med mörkläggningsgardiner i vardagsrummet där även mozart spelas typ dygnet runt.

Som sagt efter 45-70 min på dagsluren vaknar han och kan inte somna igen om vi inte går in och solfjädrar ( slutat helt med att buffa ) men det känns som att vi borde sluta med det också? Men han skriker och vi påminner och han blir argare/ledsnare tills han blir helt galen, och visst han lyssnar oftast på ramsan men börjar efter 5 sekunder igen. och så håller det på tills vi i ett tyst ögonblick får ta upp honom och skratta och fortsätta dagen som vanligt.

Det jag undrar över är om vi gör rätt eller om det finns nått vi kan göra bättre eller så? Jag vet att det står i boken att man inte kan utvärdera förrän kuren är klar, men det känns sjukt onödigt att göra fel i ett par dagar till för att sedan behöva ändra på nått igen. ( Vi är helt utmattade både jag och flickvännen och har visserligen aldrig sovit så bra på natten som vi gör nu, men vi har fortfarande inte ork att spendera energi i onödan om ni förstår ;) )

Vet att detta inlägg blir sjukt flummigt för er att läsa men hoppas ni överlever!

Tack på förhand! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härligt att nätterna går så bra :D

Jag undrar var ert schema kommer ifrån? Fyra lurar är lite mycket för en sexmånaders, inte konstigt att han inte kan sova längre på långluren när han redan sovit två gånger :wink: .Behöver han verkligen ha första luren efter en timme? och varför inte tolvtimmars natt? Det går så klart att ha elva men tolv är att föredra enligt min erfarenhet, då är det lättare att få sovtimmarna rätt t.ex 12-45 -2- 45 el 20. Varför inte lägga för natten 19.00?

Fyra måltider + nattslurk ca 15 -20 min innan läggning bör finnas på schemat så att det blir 3-4 timmar mellan måltiderna så att han hinner få upp aptiten. Vad äter han förutom välling och gröt?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
JoNo
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 15:10

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av JoNo »

Hej! Flickvännen fick det från boken någonstans mitt i allt, vi var så trötta att vi läste om allt förutom schema och bara tog ett som var färdigskrivet :/.

Vad skulle du föreslå för ändringar och hur? ett konkret schema hade vart underbart!

Sedan hur går man tillväga för att ta bort en lur osv?

Vi slutade helt att amma honom några dagar innan vi började med kuren. Nu äter han gröt välling och portionsburkar med mat.
Vi förstod på BVC att välling är bättre än ersättning så vi slutade med det på dag 4 i kuren.

Tack för snabbt svar :) !
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Här kommer ett snabbt schemaförslag, men ta gärna tiden att fundera ut ett schema utifrån just er situation.

exempel 6-mån schema

07 vakna, välling
07.30 gröt i massor
08.45-9.30 sova 45 min
11 lunch
11.45-13.15 sova 1,5
14.30 mellis ( typ hel banan)
15,30-16,15 sova 45
17.30 kvällsmat
bad bus kvällsslurk
19 sussa natt.

Fundera på om detta schema känns bra för er, ta gärna tiden att läsa mer i SHN-boken (där det också finns fler exempel). När ni väl bestämt er för ett schema så kör på det. Börja på morgonen och ta till marginalkvarten vid behov.

Lycka till!

:heart:
JoNo
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 15:10

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av JoNo »

Hej! Ja vi kommer troligtvis att byta schema på Lördag nu som kommer då, men fram tills dess hur skall vi göra på middagsluren?

Han vaknar ju som vanligt efter ca 60 min och håller på tills att han skall gå upp.
Vi påminner och ibland efter mycket slit en solfjäder som bara hjälper en kort kort stund.

Schemat vi använder fick vi som sagt ifrån SHN boken som vi har en digital kopia av.
I ett utdrag står det "En liten fröken X vid namn Emma, Knappt sex månader" I iphonen står det att det är på sidan 221 av 521.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna!

Jag ser schemat och det står ordagrant "Emma 5 mån" och sen schemat. För att under schemat så står det så här "En månad senare, när Emma var sex mån, justerades schemat, eftersom barnet blivit större."

Efter som jag (du kan läsa om Tor, nio mån) varit med på ett hörn i denna boken, så råkar jag veta att schemana är liksom bara en tanke och inspiration. Inte en skriven regel. Det står också att just Emma är en JÄTTETRÖTTIS och EXTREMT morgontrött. Vilket ju er kille inte verkar vara tycker jag. :wink:

Så därför skulle jag utan att tveka en enda sekund ändra till det SUPER schemat som Sarisparis givit er ovan. Börja i morgon bitti och kör är mitt tips. Att få till 4 lurar och att han skall sova allt det är att sätta lite för höga förväntningar tyvärr.

Sen är mitt förslag att ni läser om kapitlena: Lugnet, säkerheten och Njutningen. Samt safarin extra. Helst läsa dessa minst 1 gång/dag närmaste veckan. Ni kommer se saker med andra ögon efter en tid. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av Sarisparis »

Schemat ni kört på är anpassat till en extremt morgontrött bebis på fem månader, om du läser texten nedanför schemat så ser du förklaringar till varför det är annorlunda än vad som rekommenderas i allmänhet.

:arrow: Läs första stycket under rubriken SCHEMA, innan exemplet för Philip, fyra månader.

Det är jätteviktigt att utgå från ER situation när ni sätter ert schema. Som mamaA sa så är hållpunkterna 3-4 timmar mellan målet och tre lurar (varav en längre i mitten) för sexmånaders. Så ta er tiden att verkligen fundera ut ett personligt schema. Eller ta det jag lade in sist, om ni tror att det passar. Men gör ett medvetet val!

Sen kör ni på det. Om jag var i ert ställe skulle jag inte vänta till lördag för att göra en förändring. Problemet med tidigt uppvak på em-luren tror jag beror på att barnet fått två lurar tidigare.

:arrow: Fundera på schema.
:arrow: Spika schema.
:arrow: Kör på det nya schemat så fort ni bestämt er :D

Lycka till =D>
JoNo
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 15:10

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av JoNo »

Hej! Tack för alla bra tips, naturligtvis fungerar dem ju också toppen! =D

Det ända som krånglar nu är gröten på den "andra" frukosten, den efter en hel portion välling kl.7.
Han får knappt i sig en halv portion gröt efter vällingen så tätt inpå.

Lunchen och mellanmålet går super bra, han nöjer sig inte med bara en bannan utan vill gärna ha mer =)

Nattslurken är också lite svår då han innan har ätit 1 1/2 portion gröt på kvällsmålet.

Så vi funderar på om man skall begränsa maten han får under resterande del av dagen, för att bli jämnare mätt?

Jaja, ni förstår vad jag är ute efter och har säkert bra förslag/funderingar :)?

Ännu en gång tack för alla underbara tips och hjälp samt en livräddande bok!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill han ha mer mat får han så klart det :mrgreen: ! Vitsen är att barnen ska äta sig mätta för att kunna sova gott :wink: .

Det gör väl inget att han inte äter upp all gröten, så länge han är mätt och står sig till lunchen. Annars får ni ge mindre välling först men gröt och välling är ju egentligen samma sak om det är köpevarianten.

Till kvällsmålet är det bra att servera riktig mat här också med lite fruktpure efter om det får plats. Kvällsslurken är bara en extra påfyllning för att bebis verkligen ska vara mätt inför natten så ingen stress med hur mycket som dricks. Min äldste totalvägrade kvällsslurk tills han var typ 1 år och min minste dricker ibland bara 30 ml och ibland hela flaskan med 180 ml. Dricker han lite förutsätter jag att han den dagen känner sig väldigt mätt och dricker han allt så behövde han det :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
JoNo
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 28 mar 2016, 15:10

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av JoNo »

Hej igen! Vill tacka ännu en gång för all hjälp vi har fått! =D

Allting har fungerat över vår förväntan det krånglar nästan aldrig, och han är pigg, glad och utvecklas mer och mer för varje dag som går! =D

Men nu har det börjat med lite små grejer som får oss att tro att han kanske får lite för mycket ( ? ) sömn nu.

Han är 7 månader + moms och vi kör fortfarande på "Super schemat" 15 timmar per dygn.

Kan det börja bli dags att dra ner lite på sömn och hur gör man detta?

Finns det några typiska tecken man skall leta efter om dom sover "för mycket"?

Och när jag ändå är i farten och skriver finns det något annat vi bör tänka på? =D

Vill avsluta med en rolig parantes, våra liv har blivit hundra gånger bättre igen än vi ens trodde var möjligt och vi känner oss äntligen fria att kunna göra nästan vad som helst!

Mvh
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 6 Mån arg på middagslur

Inlägg av Sarisparis »

Härligt att höra hur bra ni har det :D

Jag skulle börja med att kapa tredje luren till 20 minuter, alternativt ta bort den helt (men erbjuda möjlighet till vila denna stund, tex en tur i vagnen) i en övergångsfas.
Nästa förändring blir att korta/ta bort förmiddagsluren (brukar vara någon gång kring året, men det varierar så klart). Men rör inte eftermiddagsluren! Den kan vara kvar i flera år och det är skönt att ha den på plats som en lugn oas mitt i de livliga dagarna. :wink:

Man brukar märka när det är dags att minska sömnen, tidiga uppvak eller krångliga läggningar är typiska tecken på att något bör justeras.

Nu när ni har fått energin tillbaka så skulle jag slå ett slag för att ni läser vidare i Barnaboken om social delaktighet och annat trevligt man kan ha för sig under vakentiden. :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"