Kvällstrassel och vakentid på natten för två veckors bebis.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Kvällstrassel och vakentid på natten för två veckors bebis.

Inlägg av Sopransanna »

Hej!
Jag är så tacksam för SM modellen och Annas bok! Den hjälpte mig otroligt bra med dottern och standardmodellen fungerade nästan direkt från att hon var nyfödd. Nu har vi en liten tvåveckors kille hemma. Jag började med SM för tre dagars sedan då jag var som en levande napp innan och inte orkade det mer.
Dagarna går alldeles strålande med en glad och nöjd bebis, vi vaknar runt 7, och startar första målet. Vaken tiden är oftast 1.5 h men ibland bara en dryg timme. Han sover 2.5 utan problem allt som oftast. Och äter som ett riktigt matvrak. Men nu till problemet..när klockan börjar närma sig åtta på kvällen så faller korthuset. Jag avslutar sista kvällsmålet, runt åtta men sedan vill lilleman inte sova. Han är väldigt Kvällspigg och skulle gärna amma i timmar nu. Inatt var han vaken från tio till tre på natten. Somnar vid bröstet vid amning men vaknar så fort jag lägger ner honom i sängen. Tänkte försöka vagna inatt så får vi se. Men skulle vara så tacksam för råd då jag är helt slut av att vara vaken på nätterna.
En fråga till, ska man ge sista 1.5 mat och vaken tid runt halv sju till åtta? Och sedan sov tid. Då är det fjärde målet. Hur gör man nästa gång han vaknar runt 10. Är det då natt och bara ett 20 minuters mål eller ska jag köra 1.5 h matpass då?

Tacksam för hjälp!
Mamma till Charlie 16 dagar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrassel och vakentid på natten för två veckors beb

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Ska strax gå och lägga mig så det blir bara ett kort svar nu :wink: .

Kvällstrassel ägnar sig många små åt och det är så klart inte kul. Natt brukar man räkna från 22-23 när de är så små så vaknar han 22 så är det nattmål i mörkt rum som gäller då. Inga tända lampor som kan få bebis att vakna för mycket.

Det man kan prova är att ge en extra flaska på kvällen med aningen utpumpad BM(från morgonen) eller ersättning för att försöka "mätthetsknocka" liten. Napp kan vara ett alternativ också. Prova att värma uppsängen/vagnen med värmekudde innan så går det kanske lättare att lägga ner. Annars kan du kanske bjuda på sonring i famnen på kvällen tills du lägger dig ett litet tag till - nu menar jag bara några veckor, men det får du själv känna vad som är ok för dig.

Tippar att den egentliga födseln har inträffat och att det därför är lite skakigt på nätterna, brukar lugna sig efter ett tag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sopransanna
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 apr 2016, 10:08

Re: Kvällstrassel och vakentid på natten för två veckors beb

Inlägg av Sopransanna »

Tack snälla för snabbt svar!
Nu har jag en till fråga☺️
Min lille kille vaknar runt 6 halv sju. Då matar jag honom som att det vore natt och då sover vi sen vidare till nio. Då startar jag dagens första SM mål. Är det för sent?
Tider blir då
Vaken tid 9-10.30
Sova 10.30-13.00
Vaken 13-14.30
Sova14.30-17.00
Vaken17.00-18.30
Sova 18.30-21.00
Vaken 21-22.30
Natt.
Blir detta för sent för sista mat och umgänge etc tiden?
Bör vi tidigarelägga dagen till 8 på morgonen?

Tack för råd!
Med vänlig hälsning,
Susanna, mamma till Charlie snart tre veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kvällstrassel och vakentid på natten för två veckors beb

Inlägg av mamaA »

hej!

Om det är problem med kvällstrassel kan det vara läge att prova att börja dagen en timme tidigare. Annars är det inget måste, det är beroende på hur det fungerar. Vid två månader bör läggning däremot ske senast 20.00 så man kan arbeta sig mot det successivt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"