Kurar 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Jag började kura Tiam för 6 dagar sedan men insåg att jag har gjort fel när jag gick igenom mina anteckningar. Så jag bestämde mig att kura om på nytt och vilken skillnad det var nu när jag verkligen höll mig och följde instruktionerna.
När jag började med kuren hade varken jag eller Tiam mycket sömn.
Han vaknade varje timme, varje halvtimme i 6 dagar och jag buffade så länge vid varje tillfälle. Jag var helt slut och vara nära och bara ge upp. Det har vart dem mest jobbigaste dagarna i mitt liv. Men jag kontaktade torsmamma och fick lite hjälp på vägen och tänkte, jag måste fortsätta, får inte titta tillbaka nu när jag har kommit så långt.
Igår gjorde jag ett nytt försök med strålande resultat tycker jag i alla fall :D


1:a försöket som var helt misslyckat :(

Natt 1

19:25 i säng, ganska glad bebis. Buffa + solfjädern x4 ramsa somnar 19.33 efter lite gnäll.

20.20 vaknar och står i sängen och skriker, går in direkt och buffar + solfjädern och ramsan x4. Han somnar 20.26

22.30 vaknar och står i sängen och skriker, går in direkt och buffar + solfjädern och ramsan x4. Han blir lugn men vaknar så fort jag ramsar. Ramsade flera ggr x8 utanför dörren.
Gick in igen och buffa + solfjädern, efter tag slutade jag buffa och höll solfjädern några minuter för att han skulle somna sen sa jag ramsan x1 samtidigt som jag lämnade rummet. Han somnade 23.48

02.30 vaknar och står i sängen och skriker, går in och buffar + solfjädern och bekräftelseramsan. 02.35 somnar han.

04.11 vaknar och står i sängen och gnäller, går in och buffar + en lång solfjäder. Ramsar x4. Han somnar 04.15

06:30 vaknar och står i sängen och skriker, går in och buffar, han ligger lugnt i sängen. Solfjädern + ramsan x4 lämnar rummet. Han vaknar upp direkt så fort han hör ramsan och skriker. Ramsar ett par ggr utanför dörren då är kl 06.49, går in igen och kör samma grej igen, buff + solfjädern, 07:15 lämnar jag rummet med bekräftelseramsan. Men han ställer sig direkt upp i sängen och gråter.

Jag bestämmer att dagen börjar istället. Kl 7.20 går mamma och pappa in glada och tar emot han och han blir lugn och nöjd.

Tiams schema ser ut så här:

Vaknar 7.30
Frukost 8.00
Lunch 11.00
Sova 12.00 - 13.30
Mellanmål 14.00 (gröt, frukt, yoghurt)
Middag 17.00
19.00 Välling eller lite gröt
19.30 "Glad bebis" i sängen (Han blir ledsen så fort han vet att det är läggdags och han ser sängen.)



Natt 2

19.20 Glad bebis till sängen, buffar + solfjädern ramsar x4 och lämnar rummet. Han somnar 19.25

21.10 Gråter stående i sängen, ramsar utanför dörren x4, ramsar igen. Han skriker bara. Går in och buffar + solfjädern.
Gör samma sak flera gånger alltså buff+solfjädern och ramsa utanför dörren men han gråter bara. Han somnar slutligen kl 22.04. Ramsade lugnt ut från rummet.

01.36 vaknar stående i sängen, ramsar på utanför dörren ett par ggr, funkar inte. In och buffar +solfjädern, somnar 01.50

05.52 vaknar stående i sängen och skriker, kör ramsan utanför dörren ett par ggr, funkar inte. Går in och lägger ner han och buffar och solfjädern ramsar mig ut tyst. 6.05 somnar han

07:20 börjar dagen pga att han vaknar och skriker.

Natt 3

19.25 i sängen, gråter konstant och skriker, lyckades lugna ner han med buff och solfjädern och han somnade på 10 min och jag ramsade mig ut tyst. Vågar knappt ramsa högt, vill inte att han vaknar

21.00 vaknar han och sitter och gnäller.
Går in och lägger ner han med buff +solfjädern säger bekräftelsen x1. Han somnar 21.06

22.50 vaknar och gråter, ramsar utanför dörren. han skriker ju mer jag ramsar. In och buffar + solfjädern + bekräftelseramsan. Han somnar 23.05

23.30 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han somnar 00.27

4.09 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han somnar 4.37

5.27 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Funkar inte. Så trött nu att jag tar upp han från spjälsängen och in i vårt sovrum och lägger han bredvid mig.
Han letar direkt efter bröstet, jag som har precis slutat amma i samband med kuren och det har gått så bra!
Ger han istället till pappan för jag är så trött och har fått nog!
Pappan lyckas inte lugna han så jag tar han och direkt in i spjälsängen, buffar och solfjädern och han somnar 6.08
"Jag ska inte ge upp nu när jag har kommit så långt"


Natt 4

Glad bebis i sängen 19.30, han skriker och gråter hysterisk. Buff + solfjädern (minikur pga morgondagens misstag att ta in han i vårt sovrum)
Massa gnäll och somnar slutligen kl 19:43 med ramsan x4

21.35 vaknar och gnäller, avvaktar och lyssnar -> gråter hysterisk, ramsar utanför dörren för besvara hans frågor. Han tar inte emot ramsan. Somnar iaf kl 22.32 efter buff och fjädern ramsa x4

01:56 Vaknar- gråter hysterisk stående i sängen, går in och buffar och solfjädern och somnar 02.03

02.21 vaknar gnäller, ramsar utanför dörren men skriken blir bara värre och värre så jag går in buffar och solfjädern så att han blir lugn, och går ut med ramsan men så fort han hör ramsan så blir det samma sak igen, en massa skrik och han lugnar inte ner fastän jag ramsar utanför dörren. Efter ett antal försök så somnar han kl 03.00

04.07 vaknar och gråter stående i sängen, går in och buffar och solfjäder, han somnar 04.14, vaknar igen 04.15, 04.31, 04.54, 05.03, 05.26, 06.36, 06.45, 06.55 07.19
Så håller jag på varje halvtimme fram till kl 07:20 tar jag tar upp han och dagen börjar. Hela natten kör jag först med ramsan utanför dörren men det funkar inte och han gråter istället hysterisk och just därför går jag in varje halvtimme för att lägga ner han och lugna ner honom men han vaknar alltid upp av ramsan.

Natt 5

Nästan glad, in i sängen (han blir helt förskräckt när han ser sängen) massa buff och solfjäder för att han ska bli lugn - somnar 19.30

20.23 vaknar – går inte in (den här gången ska jag vara starkare) utan ramsar utanför dörren bestämt, anpassar mig efter honom överröstar han, så håller jag på till kl 21.04 då jag går in och ger han en påminnelse buffar x4 solfjäder 1 min och snabbt ut igen med ramsan x4 – han gråter och ställer sig så fort jag går.
21.30 samma sak igen. Påminnelsen – han somnar 21.36 ramsar x4

23.10 han vaknar och gnäller, jag ramsar och han somnar av sig själv! Helt UNDERBART!!!
Samma sak igen vid kl 23.39, 01.14, 02.34 somnar av sig själv, Jipppiiii

Men kl 02.34 funkar inte ramsan, gråter hysterisk. Ramsar utanför dörren.
Kl 02.47 påminnelse, han somnar, ramsar mig ut

Sen vaknar han varje timme fram till kl 7.20- jag ramsar först och när det inte funkar så har jag gått in och gett han solfjädern så att han somnar och ramsar mig ut.

Natt 6

19.37 sovdags, den här natten var det riktigt svårt och få han och lugna ner sig. Han reste på sig hela tiden. Vägrade ligga still. Ville vända och vrida på oss, det kändes helt omöjligt och få han och bli lugn. Men somnade till slut kl 19.47

21.09 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.

22.17 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.

23.39 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.

01.28 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Han verkar ha ont i magen så jag masserar hans mage samtidigt som han ligger på mage och han blir lugn av det och somnar.

04.00 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Samma sak här. Masserar hans mage så han blir lugn och somnar. Så gör jag genom hela natten dem sen 2 nätter tillbaka.

05.50 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern.

06.20 vaknar och gråter (alltid stående i sängen) ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Funkar inte. In och buffar och solfjädern. Nu är går vi över till sommartid så jag tog upp honom och började dagen.

Han får katrinplommon puré varje dag.
Innan jag började med kuren ammade jag honom 80%. Men i samband med att jag började kuren så slutade jag helt med amningen (som var planerat) och så som det står i boken så har min bebis fått bra aptit och äter jättebra.
Från att inte äta nånting alls, bara lite gröt och ammas. :shock:
Så glad att han äntligen äter riktig mat. BVC har vart på mig och sagt att han måste äta mat och gå upp i vikt så nu känns det skönt att det är avklarat. :wink:
Han vart förstoppad nu i 2 dagar. Har gråtit ett par gånger när han har försökt bajsa. Ska testa med en glutenfri och mjölkfri vecka och titta om det är det som spökar så får jag testa igen. Förhoppningsvis så går det bättre. Håller tummarna.






Sömnkur 13 månader - 2:a försöket Börjar om hela kuren pga så många misstag i 1:a försöket :oops:


1 natten

19.30 glad i sängen, blir snabbt ledsen när jag lägger ner han i sängen. Kämpar emot när jag buffar, tar 20 min innan han lugnar ner sig. Ramsar x4 och snabbt ut. Han skriker och skriker. Avvaktar och ramsar utanför dörren. Går in igen och ger han en påminnelse med buff och solfjädern och ramsar mig snabbt ut x4, skriker igen. Ger ytterligare 2 besked sen 19.55 går jag inte något mer utan låter han skrika och gråta och jag ramsar varje minut fram till klockan 20.57 då det blir tyst och jag ger bekräftelse ramsan x4 och han somnar. Går in efter 10 min för att se till honom och han sover sittande i sängen (mitt älskade lilla hjärta som jag dör för) jag lägger ner han i sängen och lägger filten över honom och han sover ☺


01.30 vaknar han, går in snabbt och buffar några omgångar avslutar med solfjädern ramsar mig ut x4.
Han gråter och skriker så fort jag lämnar rummet.
Ramsar utanför dörren ett par gånger men det tar inte på honom.
Går in igen, besked, påminnelse och bekräftelse, gör så ett par gånger. Slutligen klockan 02.42 somnar han och jag ramsar mig ut.


04:45 vaknar han, går in snabbt gör solfjädern ramsar mig ut x4.
Han gråter och skriker så fort jag lämnar rummet.
Ramsar utanför dörren ett par gånger men det tar inte på honom.
Går in igen, besked, påminnelse och bekräftelse, gör så ett par gånger. Slutligen klockan 0.36 somnar han och jag ramsar mig ut.

Jag har dock inte varit snabb med att lämna rummet när jag har gått in under natten utan kört enbart med solfjädern en längre tid än vad man egentligen ska göra. Kände att han behövde varva ner innan jag ramsar mig ut och han börjar skrika.

Ska väcka han 7.30 om inte han själv vaknar tidigare, i så fall ska jag använda mig utav 15 min marginalen.

Nu har jag en fråga om hur jag ska göra när han ska sova på dagen. Han sover hemma i spjälsängen. Är det samma procedur som på natten fast med en annan ramsa som inte innehåller ordet natt? Tänk om det inte skulle fungera och få han och somna, ska han vara utan sömn då?
jag är super taggad nu efter inatt. Så stolt och nöjd med resultatet, trodde aldrig att han skulle sova så långa perioder och bara vakna 2 gånger :lol:

Tacksam om någon kan ge mig råd angående hur natten gick och hur jag ska gå tillväga på dagen :)
Tror jag har fått med allt nu :)
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Någon som kan ge mig tips och råd inför inatt? Inatt skanna låta ramsan ta över helt? Jag ska bara in om jag känner att det är kris och buffa och göra solfjädern och snabbt ut igen? Natt 2 ska vara så lite trafik som möjligt? Om han skriker så är det en fråga då svarar jag bara med ramsa? Det jag inte förstår är när är det kris
Första natten tog det 1 och halv timme innan han somnade av sig själv båda gångerna som han vaknade. Är det normalt? Om någon har råd inför natt 2 så är jag tacksam för det.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kort svar. Hoppas någon annan kommer och fyller på. Kris = han har fastnat och skriker som en stucken gris och inte kan sluta själv. Och ramsar verkligen INTE fungerar. Då måste man VÄNTA!!! Man kan inte ramsa för att 5 sek bestämma sig att nu är det kris, då blir ramsan samma sak som "HÅLL UT, MAMMA KOMMER".
Skriker han ÄN mera av ramsan var han inte ledsen eller hade frågor till att börja med. Då är han arg! Arga barn verktygas inte, då får man avvakta tills de blir ledsna eller frågar. Då får man bestämma, ramsa ELLER gå in och lugna fort. Men jag skulle nog försöka sluta buffa nu och i värsta fall bara köra solfjäder. Inte "försöka" med ramsan och sen gå in.

Lycka till i natt nu.

Ps. 1,5 timme är inga konstigheter för att lära någon hur en ramsa funkar. Det skall bli en dialog av det hela. Du ramsar/han reagerar, du ramsar/han reagerar. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

ok, jag jobbar för fullt här med ramsan och läser av hans reaktion, han blir ju arg för att jag säger ramsan hela tiden men så fort han ändrar tonfallet till mer ledsen gråt och inte skriker så ramsar jag.
Efter 20 min blir det tyst och jag gick inte in en enda gång (ska vara stark den här gången)
19.41 tyst ------> Bekräftelseramsan
19.42 gnäll - ramsar x4 för säga sista ordet.
Gnäller igen, avvaktar.. han är tyst --------->Bekräftelseramsan,
19.46 gnäll - tyst ------------> Bekräftelseramsan
19.51 gnäll tyst ------>Bekräftelseramsan
Nu har jag vart in i rummet och lagt han tillrätta.
Tack för all stöd Torsmamma både för mailen och här på forumet. Få se hur natten går. Ska köra stenhårt med att ramsa i första hand utan att gå in i rummet och störa honom (safarin i bakhuvudet)
Den här gången kommer jag att fixa det! Stort tack för din vägledning, det har hjälpt mig så mycket :D:D:D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Natt 2

Så här gick det andra natten.

19.15 i säng, han är så trött
19.25 lämnar rummet efter buff och solfjädern
Ok, jag jobbar för fullt här med ramsan och läser av hans reaktion, han blir ju arg för att jag säger ramsan hela tiden men så fort han ändrar tonfallet till mer ledsen gråt och inte skriker så ramsar jag.
Efter 20 min blir det tyst och jag gick inte in en enda gång (ska vara stark den här gången)
19.41 tyst ------> Bekräftelseramsan
19.42 gnäll - ramsar x4 för säga sista ordet.
Gnäller igen, avvaktar.. han är tyst --------->Bekräftelseramsan,
19.46 gnäll - tyst ------------> Bekräftelseramsan
19.51 gnäll tyst ------>Bekräftelseramsan
Nu har jag vart in i rummet och lagt han tillrätta.

00.37 vaknar han, jag ramsar utanför dörren och påminner han att det är natt se går jag in och ger besked vilket var fel av mig☹ (jag gick in alldeles för tidigt) jag körde massa buff och solfjäder och försökte ta mig snabbt ut.

Gick ut 00.47 och började ramsa utanför dörren, körde påminnelsen sen när det blev tyst gav jag bekräftelsen. Så fort jag sa bekräftelsen så gnällde han men inatt skrek han inte. Han var mer mottaglig för ramsan.
Efter ett antal ramsor och bekräftelser så blev det helt tyst kl 01.14 och jag gav bekräftelsen i mjukt ton x1. Misstänker att han har bajsat men avvaktar tills nästa gång han vaknar.

03.17 vaknar han och gråter, ramsar utanför dörren och påminner honom att det fortfarande är natt. Han fortsätter och gråta, (kommer på att han kanske har bajsat) går in för att ge besked och samtidigt titta om han har bajsat. O ja, han har bajsat men jätte lite.
Jag går för att hämta ny blöja och våtservetter då gråter han mer och skriker efter mig.
Jag byter på honom snabbt i sängen och börjar buffa i omgångar (det är ju nu det är kris, tänker jag) han blir lugn och somnar 03.30.
Jag säger inte bekräftelseramsan eftersom jag är rädd att han kommer att vakna och skrika hysterisk pga av att jag bytte blöjan på honom utan jag låter han sova och fortsätter nästa gång han vaknar med ramsan utanför dörren istället enligt lathunden.

Kl 05.46 vaknar han och gnäller men jag ramsar inte utan låter han somna själv eftersom han inte gnäller och det lyckas han med.
Jag säger bekräftelseramsan och han somnar.

06.46 vaknar han igen. Ramsar fram till 07.15 och plockar upp han från sängen. Han är ju så klart ledsen.

En fråga angående bekräftelseramsan. Ska man säga ramsan en gång eller fyra gånger efter varandra i mjukt ton?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du har jobbat på väldigt rätt och bra! Mitt förslag är att om du misstänker att han har bajsat och vill kolla smyger du in och gör det när han har somnat om och sovit EXAKT 10 min. Då smyger man in och luktar brukar räcka.

För att han inte skall bajsa på natten är mitt förslag att du ger massa katrinplommon och Kiwi på morgonen och mera äpple banan på kvällen som är stoppande. :wink:

När man ramsar kan ramsan i sig vara allt från X4, X6, X8 - X12 om man så behöver. Men bekr. är alltid X4 mycket mjuk och smekande ton!

Ikväll kan du köra separat bekr. när du lägger men baka ihop ramsan inatt om han vaknar. Försök att INTE gå in och öppna inte dörren. Du skall klara av att ramsa så pass högt och med magstöd att han faktiskt hör och känner sig trygg. Vaknar han efter 05 så skulle jag ge en pangramsa och sen spela HÖG Strauss om det blir mycket krångel. LÄs på om tidiga morgnar! (finns under favoritlänkar här i början av forum)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Tack snälla, känns skönt att veta att jag är på rätt väg den här gången. Då vet jag hur jag ska göra med ramsan iaf. Jag brukar ge katrinplommon pure både till lunch och middag. Men då räcker det att jag ger det bara till lunch. Tack för att du besvarar mina frågor. Man känner sig säkrare när någon bekräftar att man är på rätt väg och det höjer självförtroende. Det har vart jobbigt när han vaknar på morgon innan klockan 06.00 och man ska bara ramsa för han somnar ju inte om. Men det är väl nått jag ska träna på. Har läst andra trådar att det är vargtimmarna som är jobbigaste och tar längst tid innan det sätter sig. Jag har lagt lillen nu och det gick jättebra. Lite buff och solfjäder och ramsade ut.
Rapporterar imorgon om 3e3e natten.
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Tack för tipset om länkarna. Har läst dem nu och känner mig säkrare inför morgonen.
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Så trött på att ramsan inte tar. När ramlar poletten ner...
Känner mig helt slut nu. Den här metoden kanske inte passar oss.. vet inte om jag orkar med fler nätter med skrik och gråt.
Det tar ju minst 1 timme innan han somnar varje gång som han vaknar under natten. Både han och jag blir utan sömn. Puhh...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Nu måste du nog specificera dig mera!

Rom byggdes inte på en dag men se så ståtligt det nu står där! Ni har haft 13 mån på er att lära honom en sak och nu förväntar du dig att han efter ett misslyckande och nu med "omstart" skall på 3 dygn acceptera allt och svälja det med hull och hår, utan frågor och protester?

Lite tålamod här tack!

Försök se på vad du gör och hur du gör, vad hans faktiska frågor är? och att han får det svar han då skall ha. Man måste kunna använda ramsan i olika tonlägen, med olika svar, trots att orden är desamma. Blir du frustererad känner han det och då blir det inte bra alls. Hur är dina tankar efter 30 min vakentid? Ställer du mer frågor till honom än han till dig? VArför sover du inte? Varför tar inte ramsan? Varför lyssnar du inte? osv... Det är vad DU förmedlar som ger resultaten. :wink:

Så minst 10 LUGNA andetag innan du gör en enda sak. Innan ramsa, innan allt. Ha koll på dig och din andning och dina tankar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Ja, du har så rätt, klart jag ska ha mer tålamod. Många sömnlösa nätter gör så att man tappar all tålamod. Igår, 3e natten tyckte jag att det var så jobbigt. Det gick bra att lägga honom, han somnade på 10 minuter. Sen vaknade han 21:36 och bara skrek och grät fram till klockan 22.39 -sen blev han tyst -->jag sa bekräftelseramsan i lugn och mjukt ton x4 och han började skrika igen och det höll på så länge. Jag gick och la han tillrätta och han lugnade ner sig och somnade.
Sen vaknade han vid klockan 02.48, 04.28, 05.33, 06.00. Men varje gång han vaknade så skrek han över en timme och ramsan tog inte. han blev så förbannad på mig. Jag sa ramsan i olika tonlägen. Uppmuntrande, glad, små arg, bestämd men det hjälpte inte. Det enda positiva med igår var att jag fick han och somna om vid 06.45 och väckte han med "Glad morgon". När jag väckte han var han varken ledsen eller arg :D.
Jag ska inte ge upp nu, jag ska fortsätta och klara det här. Det är jobbigt för vi bor i en lägenhet och jag har hållt på i över en vecka nu. Mina grannar måste tro att jag är helt galen.
Jag har läst att det har gått så bra för alla andra. Jag ångrar att jag inte började tidigare bara :(
Mina kommande barn ska kuras tidigt! :)
Du har rätt, jag måste nog öva mer på min tonläge.
När han vaknar mitt i natten och skriker ska jag säga ramsan i mjukt och uppmuntrande tonläge och ibland småarg ton? Hur lång tid tar det i genomsnitt tills barnet lyssnar till ramsan? Känner barnet på sig när mamman är nervös och har skuldkänslor. Jag har sovit utanför hans rum varje natt, över en vecka. Borde kanske gå tillbaka till mitt sovrum så han inte känner min energi. Jag tycker det är så svårt och hitta lugnet inom mig själv när han skriker och gråter hysterisk.
Inatt tänker jag göra om Natt 3, jag tror det blir bäst så. Så lite trafik som möjligt och jag ska försöka lugna ner mig själv så att jag kan förmedla lugnet via ramsorna. Har läst boken så många gånger och vet exakt vad jag ska göra men det är så svårt och hålla koll på sina egna känslor eftersom det tar så lång tid innan han somnar om. Han förlorar så mycket sömn på natten pga att han vaknar och skriker i timmar..
Tack för att du tar din tid och besvarar mina inlägg <3 <3 <3
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Vad menas med pangramsa? Att man säger det högt och tydligt x4 så fort man hör ett pip?
Kan man spela Mozart på nätterna också när dem är vakna under lång period och gråter och skriker eller ska man bara använda musik endast morgonen?

Tack :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja Pangramsa ges direkt (endast vagtimmen och senare) sen inte mer, man vill inte skapa för mycket aktivitet på morgonkvisten. Nej, man kan inte göra så på natten, då skall du jobba så han faktiskt LÄR sig ramsan. :wink: Så när du säger den första gången så är det svar på frågan. VAD ÄR FRÅGAN? Är den "står du vakt?" så är svaret med just den tonen, du kan lugnt ligga kvar jag står vakt. Osv... Blir han vansinnig av ramsan är han arg, låt honom rasa av sig och säg den sen LUNGT och TRYGGT och Högt men LENT. :D Du skall vara positiv inombords och övertygande och LUGN!! MYCKET LUGN! Visst kan du sova i ditt rum om du vill! Baka ihop ramsan nu och ge ingen separat bekräftelse. LUgnar han sig så har han fattat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Natt 4

- 19.30 i säng, protestera, vänder och vrider på sig, buffar och solfjäder tills han blir lugn. Lämnar rummet med ramsan. Han vaknar och skriker och gråter.
Jag går inte in utan avvaktar och verkligen lyssnar på hans skrik och hör att skriken avtar allteftersom. Jag fortsätter och ramsa med lugn och uppmuntrande ton varje gång. Jag försöker hålla koll på mina egna känslor också att jag är lugn själv så att jag kan förmedla lugn och ro för honom.

- Klockan 20.00 somnar han och jag säger bekräftelseramsan och han somnar.
Efter 10 min går jag in och tittar till han. Han somnar sittandes i sängen.

- Vaknar klockan 00.05. Ramsar påminnelsen
- Ramsan funkar inte så jag ger han beskedet. Somnar klockan 01.10
- Vaknar 03.34, påminnelseramsan -→somnar 03.45
- Vaknar 05.45 Påminnelseramsan – besked - Mozart – ramsan. Somnar klockan 06.31
Det var en tuff natt men jag gav mig inte. Jag försökte ramsa så lugnt och mjukt och tydlig som möjligt för att han skulle känna sig trygg. Det gick ju bra. Till slut så tog han emot berkräftelseramsan :D


Natt 5

I säng 19.30 och somnade på 1 minut! :shock: helt chockad, trodde aldrig att det skulle gå så snabbt. Jag ramsade ut med ett stort leende :D
Vaknar och smågnäller mellan kl 23.00-00.00, jag säger påminnelseramsan och han somnar direkt utan protester. Lika chockad som första gången :shock:
Sedan sover han fram till 06.35 :lol: , han ska sova 07.30 enligt schema. Jag ger han påminnelseramsan och han skriker och gråter. Går in och ger besked och lämnar rummet med ramsa och han fortsätter och gråta och han låter arg. Sätter på Mozart och gör lite ljud i lägenheten och han somnar om 07.10.
Jag är chockad över resultatet både jag och min man. Jag kan inte fatta att jag ÄNTLIGEN har lyckas med kuren. Jag har inga ord för den lättnaden jag känner. Livet kommer att bli underbart framöver lagom till sommaren. 8)
Tack snälla Torsmamman för din stöd och dina kloka ord, jag vet inte vad jag hade gjort utan dig. Du gav mig vägledning när jag behövde det och klargjorde saker och ting och fick mig och inte ge upp och jag lyckades. Tacksam att det finns ett forum där man får hjälp. :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "