Kan vi kura nu?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Hej! Vi har en fyramånaders son och vi har försökt med standardmodellen lite halvhjärtat men det lilla vi kört upplever vi att den hjälper. Men nu är vi vid vägs ände. Vi sover ingen av oss på nätterna och är helt slut! Skulle dels behöva ha hjälp med ett schema som bygger på ersättning och gröt ev kanske vi behöver börja med smakportioner nu också? Sen undrar jag om vi kan gå direkt på och kura vår son eller köra med bara ett naturmåleri först nu äter han två gånger per natt minst och sen fasa ut till inget mål. Tacksam för all hjälp vi kan få.
Otto född 150904
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

När det ska kuras behövs det lite mer än bara flytande mat. Börja med smakportioner och öka upp så snabbt det går. Jag minns att vår "smakportion var 1/4 portion gröt som blev en hel portion inom en vecka med min äldste. Har ni börjat med gröt så fortsätt med det och lägg till lite grönsakspuréer vid ett annat mål. Gällande ersättning så bytte jag till NAN2 när min son var 3 månader (förpackningen säger 6 mån) och det gick alldeles utmärkt, annars kan det vara en god idé att börja fasa in välling istället.

Är han precis fyra månader så skulle jag tippa på att ett 12-45-2-45 schema skulle passa. Fundera ut när morgon/ läggningstid ska vara och utgå därifrån. Jag tycker det är bäst att införa alla förändringar på ett bräde - mer mat och sen kur.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Hej! Tack för snabbt svar. Jag läste om NAN 2 men sen såg jag i något annat forum att den belastade njurarna mer så då blev jag rädd för att börja med den innan sex månader. Han väger så mkt redan så nu tyckte BVC att vi skulle försöka fasa ut ett nattmål också så jag är rädd att han ska öka mer i vikt om vi börjar med mat redan och NAN 2. Ok men ska testa detta och smakportioner så klart. När vi försökte med ett schema så var det omöjligt att få till en två timmars lur som schemat säger men det är säkert för lite mat som är orsaken. Började med en hel portion gröt idag till lunch och då ville han inte ha mat på över fyra timmar...han är född 4 sept så snart är han fem månader och då är det väl 15 h sömn om dygnet?
Otto född 150904
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av mamaA »

Hej!
ja, det sägs olika om ersättningen men jag fasade in den och det gick utmärkt. Oroa dig inte för vikten. Båda mina pojkar ha varit normalstora vid födseln, ca 3 kg men lagt på sig rejält sen, ca 500 g i veckan i början, stl 68 vid 3 månader :mrgreen: . Det är ingen fara, man matar INTE mindre för det. Min äldste är snart 5 år nu och SMAL, han sprang av sig all knubbighet när han började gå.

Att få till en två timmars lur är beroende både av mat och vana. I den här åldern är bebisar satta i sina mönster och kräver en del övertalning för att ändra på en vana. Det är det man har verktygen för, men eftersom det är många förändringar ni ska göra är det enklare att göra alla förändringar på en gång. Perfekt med hel portion gröt, det ska vara 3-4 timmar mellan måltiderna så där är du på helt rätt spår :thumbsup: . Schemat du fick av mig är det som gäller från 3 månader men det är lite individuellt när de klarar det. Det är möjligt att det ska vara 12-45-2-20 vid 5 månader, minns inte riktigt när jag drog ner på det. Mina pojkar har varit tröttisar så jag har fått vänta lite längre med de klassiska schemana. Min äldste hade det väl typ vid 8 månader medan min yngste klarade det vid 4 månader, så det är väldigt olika, det beror helt på hur länge de orkar vara vakna i stöten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Tin »

Hej kära du,
väger mycket ........... tja en del bäbisar gör det. Det hindrar dom ju inte från att vara hungriga. ;)

Om det är hela nätter du vill ha, så är det mer mat som gäller. Dagtid såklart. Rejäla portioner så snart liten fått till sväljandet med smakportioner. Båda mina hade smakportioner i 3 dagar, älskade det, och gick upp på fulla portioner direkt. (detta vid 3,5-4 månaders ålder).
De behövds helt enkelt riktig mat för att hantera växande kropp, växande hjärna OCH att sova gott hela natten.

Nattmålen kommer fasa ut sig själva om liten får mer riktig mat på dagen. Men man kan inte "fasa ut ett nattmål" och inte ersätta det med något på dagen. En rejäl lunch före långsovet främjar den goda sömnen. Mina åt en stor burk med barnmat (eller motsvarande mängd hemlagat) till lunch, och fruktpure på det. Vad gäller NAN2 har jag aldrig hört att det skulle belasta njurarna, kanske någon annan kontrollant vet? Men om du känner dig otrygg med NAN2 kör på mat istället.

Ja, 5 och 6 månaders har 15 h sömn. 12h, 45min, 2h, 20min är ett vanlig schema. Vad har du för schema?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Tin »

Oups, två svar med samma budskap. Hej mamA. ;D
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av mamaA »

Bättre två svar än inget, eller hur Tin :mrgreen:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Tack snälla ni!
Otto född 150904
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Hej igen! Har försökt dra igång nu med SM-modellen och mer fast föda men då började hans mage att krångla så det gäller väl att skynda försiktigt. Har köpt hem nan 2 och tar 1/3 av detta i ersättningen. Hur snabbt kan man trappa upp med nan 2 tror ni? Även om han inte äter så mkt fast föda än så skulle vi väl kunna få till att han bara äter en gång per natt och inte mer, men hur går vi till väga då om vi inte ska kura honom än. Har läst SHN-boken och det verkar ju som de vagnas när de är mindre men eftersom han nu sover i spjälsäng kanske vi ska buffa honom på natten ist :?: eller ska vi bara vänta med det också tills han äter mer på dagen och då försöka få till en tolvtimmarsnatt? Många frågor blir det...
Otto född 150904
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, när man introducerar mat brukar jag rekommendera mat som nte är stoppande.,Typ broccoli, zucchini,,aubergin, blomkål, palsternacka, rotselleri m.m. Det viktiga är att ha tillräckligt med fett i maten! Köper man färdig se till att lägga en rejälmklick extra fett i så,som osaltat smör, ekologisk rapsolja och ekologiskt kokosolja. På fett blir man mätt! Glöm inte avsluta med frukt så som massa katrinplommon, päron, aprikos och lite övermogen banan. (avstå från äpple, omogen banan, blåbär, ris, majs och morot då detta är stoppande). Nan 2 kan du köra på med utan problem, man kan ta en halv tsk kokosolja i ersättningen om man vill så står de sig bättre.

Buffa i säng går bra! Gör det du känner dig trygg med. Använd inte verktygen förrän du faktiskt kurar så du inte förbrukar dem nu. Jag skulle införa 12 tim natt och göra allt på en gång! Så fort maten funkar lite och magen hänger med så kör.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Hej! Nu är vi äntligen igång och kurar inne på tredje natten nu och det går ok men vargtimmen är svår :? Egentligen så handlar min fråga just nu om Ryggläge :?: efter att vi lagt honom ikväll så hörde vi hur han pratade trevligt med sig själv därinne för att sen somna. Läggningen tog max 2 min och han somna inom 5 min, helt otroligt. Men iaf så smög jag in efter 10 minuter och satte på andningslarmet som vi glömde och då ser jag att han vänt sig till att sova på rygg!!! Detta måste hänt vid em-luren också då #-o då han låg så när jag kom in iaf... Är detta ok eller ska man vända tillbaka honom på mage när han sover :?:
När jag ändå håller på kan jag passa på och fråga om man måste ha sista ordet vid läggning? Jag drog ihop ramsorna idag för första gången men sen hörde jag ju hur han låg och pratade för sig själv därinne innan han somnade, borde jag ha ramsat då igen?
Med vänlig hälsning, Anna med sonen Otto född 150904
Otto född 150904
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

Du kan ju så här i början gå in när han sovit 10 min och vända tillbaka honom till mage om du vill. Sen se till att öva vändingarna ordentligt på golvet när han är pigg och glad. Minst 5min/10ggr/dag så han kan vända sig själv åt båda hållen i sömnen.

Det går bra och baka ihop ramsan nu natt 3-4 och är han glad och småpratar en kort stund tar vi inget extra för det. Ligger han längre och snackar så kan han ju få en "nu räcker det" ramsa :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 sep 2015, 15:47

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Anta »

Hej!

Nu behöver jag hjälp och pepp, det går inge bra för oss och nu är vi på femte kurnatten. Läggning går jättebra, tar två minuter och han somnar själv inom max tio minuter. För oss är problemet nätterna då han är vaken 1-2 h och jag ramsar som svar på hans frågor men det känns inte som om den tar. Han brukade vara vaken denna tid även innan kuren, det var därför vi började men då vaknade han ju också oftast kl 05 och ville upp. Han är ju inte lika ledsen nu som tidigare nätter och jag märker att han tystnar till viss del av ramsan men inte somnar om. I början av natten tar den men vid kl 01 och framåt är det problem. Brukar sluta med att jag går in efter någon timme och solfjäder till lugn och drar ramsan och då somnar han. Morgonen går bra och vi får väcka, kanske för att han varit vaken på natten. Schema;
natt 19-07
Gröt m 1/2 dl fruktmos kl 07.30
Sova 09-09.45, inne spjälis, somnar själv och jag får väcka
Lunch, 2/3 dels burkmat och en banan kl 11
Sova kl 12-13.30 ute i vagn på rygg vaknar oftast efter 45 min och svårt att somna om
Mellis, samma som frukost kl14.30
Sova kl 15.45-16.30 inne i spjälis somnar själv men vaknar efter 33 min oftast... Borde kanske korta ner denna lur till 20 min?
Middag samma som lunch kl 17-17.30 med oss

Tack för all hjälp, detta forum är toppen!
Otto född 150904
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

OK låt oss bena lite i detta.

Ang. vaknar på "natten/vargtimmen" så eftersom han faksikt tystnar på ramsan så skall du följa upp med antingen HÖGA husljud eller än hellre Strauss på HÖG HÖG volym utanför den stända dörren. När han väl somnat kan man minska ljudet och även stänga av. Detta gör man i några nätter.

När han fyller 7 mån får du dra ner på sista luren till 20 min.

Dock skulle jag vilja säga att de korta lurarna är oftast mera ok att ha på rygg i vagn. Men den långa kan nästan INGA barn sova på rygg tyvärr. Så antingen en jättevagn där han faktiskt kan ligga på mage eller ha den luren inne i sängen är mitt tips!

Ang. mat skulle jag gissa det går ner betydligt mera. Här gäller att du matar FORT, FORT, FORT. OFtast mycket fortare än man själv kan ana. En 6 mån har inte tålamod att sitta vid bordet en längre tid så man matar på så fort så fort så fort att man tror de inte ens hinner svälja undan. RÖr i lite extra osaltat smör eller lite ekologisk kokosolja i maten så han blir lite mättare, även i gröten!

Försök att nu ta bort trafiken från rummet, detta kommer gå strålande. Läs gärna på under favoriter om tidiga morgnar för mera tips! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Kan vi kura nu?

Inlägg av Tin »

Hej hopp, medans jag skrev mitt svar hann TorsMamma svara. :)

Men jag kan bara bekraftelseramsa henne - vi svarade likadant, meeeeer mat och langlur i spjalis inne i morkt rum.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"