HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

Jag och min man försöker att kura vår son, 9,5 månader. Han har inte sovit mer än 4 tim i sträck sedan födsel och nu börjar vi bli trötta...

Min man har kört de första två nätterna och jag den tredje. Dock får vi inte ramsan att fastna på sonen utan istället har det blivit så att han blir helt galen och gråter hejdlöst när vi kommer i närheten av sängen sedan vi började med kuren (är på natt fyra).

Vad gör vi för fel?? Så här har vi gjort;

Ramsa, tillrättaläggande, buffa (som han reagerar positivt på och blir lugn efter 2 minuter) MEN så fort vi släpper efter solfjädern och vänder för att gå ut och börjar ramsa blir det genast hysteriskt gråt. Han reser sig upp, gråter högljutt och är svår att trösta.
Vi testade även att buffa längre, men då slutar det med att han somnar till buffandet och inte till ramsan...

Mat och rutiner är inte ett problem, det är själva sova hela natten. HJÄLP!

Är det meningen att man ska springa ut och in ur rummet 400 ggr innan han somnar till ramsan?
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

Och tilläggsfråga:

När vi ramsar utanför dörren och hör att han sitter upp å skriker så att han blir röd i ansiktet, hur många gånger ska man ramsa innan man går in igen? Känns som att han förknippar ramsan med något negativt (eftersom han skriker högre å högre ju mer vi ramsar).
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Hur ser ert schema ut?

Hur gör ni skratt till gonatt? När man gjort "skratt till gonatt" minst20 min så är mitt tips att man flyger in i sovrummet som redan är släckt och klart, POFF ner i sängen, tryck till och GÅ UT! Och då med den i särklass hurtigaste ramsan man kan uppbringa.

Har ni ramsat och sen gått in och ut 400 ggr så har ni ju sagt med ramsan, "håll ut så kommer jag snart in" då är det inte så konstigt om han inte lär sig betydelsen. :wink:

Ang. "gråt" så måste man lära sig LYSSNA, Nyckeln är att LYSSNA och lära sig, "vad är frågan". I förhållande till vad frågan är ger man svar.

Det finns ingen "regel" på hur många ramsor eller hur lång tid man gör si eller så.. Det är liksom inte en "trycka på knappen" metod så man somnar. Utan det är en process och här är det "attityden av självklarhet" som talar. Läs gärna mera om den dels under favoriter här ovan samt i boken lite extra! :D

Men en sak är att om du går ut vid läggning och ramsar kan den vara allt från X4, X6, X8 tills den faktiskt får den effekt den skall ha.
Skriker han mera när du ramsar, är min gissning att han inte är ledsen utan mera jättearg för att du inte är där och buffar så han somnar. (läs thaimassage tråden).

Ett barn som skriker MYCKET mera av ramsan blir alltså arg och arga barn kan man inte verktyga. utan här får man snällt avvakta tills de blir mottagliga.
Om du sen märker att här är det så ledsamt så ledsamt, ja då "testar" man inte att ramsa för att sen bestämma att nu skall jag in. Utan då går man in, lugnar kort (slutbuffat nu) gärna med en solfjäder och går UT med den mest lena och glada ramsa du kan uppbringa!

Men ja, saken är den att har han 100 frågor skall han ha 101 svar! Första och andra natten kan det vara så att man får gå in och ut 200 ggr just för att man inte skall fastna där inne. Men vid 3 natten skall man jobba med ramsan och verkligen se till att den gör det jobb den skall. Olika tonlägen för olika frågor.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

Hej och tack!!

Vårt schema är som följer;
19.30-06.30 sova
07.00 lite välling (slutar amma just nu)
08.30 frukost, gröt
09.45-10.30 sova 45 min
11.30 lunch
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

Hej och tack!!

Vårt schema är som följer;
19.30-06.30 sova
07.00 lite välling (slutar amma just nu)
08.30 frukost, gröt
09.30-10.15 sova 45 min
11.30 lunch
12.45-13.45 sova (blir dock oftast 30-45 min efter lång kamp)
14.15 mellis
17.15 middag
18.30 välling, borsta tänder, pyjamas, iordning för sägen.

Vi skojar och skrattar i 10 min i sovrummet, släcker sedan med godnatt till lampan och därefter börjar vi med hela processen.

Problemet som vi har är svårigheten av förstå hans gråt, för det är i princip ett läge - gråt i halsen, skriker och stegras till panik om vi inte går in.

Läste boken flera gånger och vi båda är bestämda på att det ska funka men ändå känns det som att vi misslyckats för att den jädra ramsan inte sätter sig. Så något fel gör vi :(

Buffandet funkar superbra, men likt thaimassage tråden vet jag inte hur vi ska få honom att fatta att han ska somna utan det (för det är väl meningen?)

Framsteg ser vi ändå i och med att han blir lugn på 2-5 min av buffande (men protesterar med skrik när vi lägger ner honom). Däremot har vi svårt att avgöra bör man ska sluta buffa? För så fort jag reser mig å går mot dörren ställer han sig upp å börjar skrika. Försökt alla tonlägen tycker jag.

Sen har han sovit en natt med ett uppvaknande och en natt med två uppvaknanden. Så hurra för det! Det är bara ramsan som vi inte får till och inte vet hur vi löser för att få en hel natts sömn och glad nattning.
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

* rättelse - sova 19-06.30

:)

Han blir 10 månader om en vecka.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När jag slår ihop tiderna får jag ihop 13,15 tim sömn. En 9-11 mån behöver minst 14 tim sömn/dygn. 60 min är dessutom inte ett "naturligt" sömnpass så mitt råd är att fundera lite kring schemat och få in de timmar han behöver och naturliga sömnpass som är 5 min, 20 min, 45 min, 90 min, 120 min. :wink:

Ang. läggning skulle jag förlägga buset och allt annat UTANFÖR sovrummet så ni inte (speciellt just nu) inte är där och "hänger". Utan förbered sovrummet så det är KOLSVART bara att öppna dörren och bli influgen, lagd POFF och UT med ramsan!

Buffningen är ju ingen "söva" grej, och det är här ni har fastnat! Hela kuren är en "lugna barnet där det ligger, så de kan somna själva". Om jag lugnar så länge att de somnar är du inne på en "söva kur" och då blir det lätt fel.

Så med det i bakhuvudet och det faktum att han skriker er "till sig" så behöver ni börja tänka UT!

Jag skulle säga att det är slutbuffat nu, eftersom han blir lugn på 2 min är ni fast. :roll: då får man göra- MINDRE och MINDRE hela tiden. Och steget mindre är solfjäder, detta brukar inte vara så poppulärt och då blir många ÄN argare av den. Då är man definitivt fast i buffträsk!

Om du lägger och går ut med ramsan säg X8. Så får du sen avvakta! I vissa fall längre än du tror. Blir han argare när du sen ramsar igen, då är det för tidigt. Ställer han sig upp får du vänta ut honom så han sätter sig ner och lägger sig. Går du in och märker direkt att nu ändras "gråten" där man hör lite mera höhö... eller ett "det är så synd om mig, men nu blir jag buffad" ton, ja då har du definitivt gått in för tidigt! Man hör på skriket/gråten!
Ibland när jag kurar små barn så ligger de och skriker och så fort de hör mina mycket HÅRDA steg utanför dörren hör man hur de liksom tystnar mycket kort, lyssnar om man tänker komma in, skriker lite för att ropa KOM IN, eller börjar med ett förhoppningsvis höhöhö.. då vänder jag och går innan jag ens tagit i dörren! Ibland hinner jag ta i dörren och öppna, och hör hur de gör en kort paus och liksom "förväntar sig" då ramsar jag och stänger igen. Oftast med resultatet att de blir både paffa och JÄTTEARGA!! Det är i dessa lägen man måste lära sig LYSSNA och dra öronen åt sig.

Läs kapitlet igen om "säkerhet är trygghet" det är precis här ni har fastnat!!

http://www.annawahlgren.com/index.php/s ... r-trygghet

"Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.
När du lyckas med det, då växer självkänslan!
Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!
Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.
Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet. "

Så jag ber er, läs läs läs. Hela tiden gör man mindre och mindre. Läs i andra trådar, de flesta har varit där ni är. Många tips under favorier.

:D Ni klarar detta!! Pepping pepping!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
solsken
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 mar 2016, 08:38

Re: HJÄLP! Skriker hysteriskt bara han ser sängen

Inlägg av solsken »

Tack för hjälpen och feedback :)

Vi kör nya tag imorgon!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"