Svärmor ger upp och börjar RAMSA!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Svärmor ger upp och börjar RAMSA!

Inlägg av Avocado14 »

Min svärmor är verkligen underbar på många sätt och ställer upp för oss och speciellt för O på ett helt fantastiskt sätt. Däremot så har jag väl iblaaaand irriterat mig på hennes inställning om att hon oftast vet bäst hur O bör tas om hand... Allt från att hon t.ex alltid köper andra sorters blöjor eller kläder än vad vi gör, från hur han skulle bäras när han var liten...jaa, det känns säkert igen. Hon har fått göra på sitt sätt för det mesta, har inte orkat göra något bråk om det. O har vissa dagar sovit sin middagslur hos farmor och farfar och då har O:s pappa visat tydligt hur vi lägger honom med ramsan. Jag vet inte om farmor kanske försökte i början men för någon månad sen så fick jag höra att hon numera sitter i en stol med O i famnen tills han har somnat och sen lägger ner honom i sängen, för det "fungerar ju bäst för oss"... Jaja, gör som du vill tänkte jag, om det funkar så.
Farmor och farfar har också lagt O här hemma hos oss någon kväll ibland då både jag och O:s pappa ibland jobbar på kvällarna. Så fick jag höra att det hade tagit sån tid för O att somna en kväll - över en halvtimme - jättekonstigt tycker jag då han oftast somnar direkt utan ett endaste pip. Men förra veckan en kväll var farmor och farfar här för att passa O, jag skulle egentligen på jobbet men började känna mig riktigt dålig så jag stannade hemma (visade sig senare att jag råkat ut för magsjuka...), men la mig på sovrummet och vilade och lät farmor och farfar lägga O (de tycker så mycket om honom att jag ville inte ta ifrån dem den glädjen att vara med honom, verkligen lyx att ha såna farföräldrar! Själv mådde jag inte bra så det var skönt att få vila). Så när O skulle läggas så märkte jag hur farmor går in på rummet med honom och liksom aldrig kommer ut... Jag loggade in på babykameran från mobilen, och fick se hur farmor står i rummet och försöker vagga denna 11 kilos koloss till sömns i famnen! Hur orkar hon, tänker jag och dessutom så somnar han ju inte! Efter en halvtimme hör jag hur farmor bär ut en trött och gråtandes O i köket, så jag går upp och kollar vad som är på gång. Då ska hon pröva att ge honom vatten, för att se om det hjälper. Safari de luxe, tänker jag, och säger att jag kan lägga honom. Så jag tar över lille O, går direkt in på sovrummet, lägger honom ner och säger ramsan medan jag går ut. Han protesterar medan jag säger ramsan, men så fort 4:e ramsan är färdig tystnar han och därefter hör vi inte ett pip...

Nästa gång som farmor och farfar skulle passa och lägga O så fick jag sedan återberättat detta från min man... Tydligen hade farmor återigen försökt med sin vaggning i famnen, men efter en halvtimme blivit aningens frustrerad och gett upp, lagt O ner med RAMSA (!!!) och han hade direkt tystnat och somnat!

Min man hade sen pratat med sin mamma igen och hon hade flera gånger uttryckt hur fantastiskt och konstigt det var att denna ramsa kunde funka så bra... #-o Jag tror egentligen att farmor varit rädd för minsta lilla skrik från O, som så många är. Och att det var nyttigt för henne att se mig lägga honom, trots lite skrik medan jag ramsade så tystnade han sedan tvärt och somnade. Dessutom, inte konstigt att det blir skrik och protester när han blir runtburen och vaggad som han aldrig blir annars.

Så tusen tack för ramsan och tusen tack för min duktiga son som är så bra på att somna helt själv. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svärmor ger upp och börjar RAMSA!

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: :heart: =P~ :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svärmor ger upp och börjar RAMSA!

Inlägg av Ylvispylvis »

Halleluja!!! :)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Svärmor ger upp och börjar RAMSA!

Inlägg av anna »

Fantastisk liten historia! :D
Måste säkert suttit lång inne för farmor, men hon insåg väl själv att han är för tung för hennes metod nu!! :lol:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"