Lillebror - SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Acnaib »

Hej TorsMamma och tack för input! :D

De senast dagarna har det faktiskt blivit runt kl 23 då jag har haft så mkt att göra på kvällarna att jag aldrig hunnit klart till 22. (lägger mig själv efter det nattmålet :sleep: ) Imorse sov han till väckning 6:30. I går till 6:15 och dagen innan dess till 5:45 (eller nåt sånt). Hur gör jag då om han vaknar för tidigt? Vagna/skaka? Eller ta upp?

Nu har jag tagit upp och gett mat, utan att göra morgon. Sen har han fått ligga och slumra i vår säng tills väckning. Det fungerar. Dagen blir "som den ska" iaf. Men hur borde jag göra?

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lillebror - SM

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, jag skulle nog sikta på 23 mål och om möjligt låta honom hållas lite till 6.30. Men funkar morgonmyset och du inte är orolig så kör på. :P Inte leta fel där inga finns!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Acnaib »

Tack för svar TorsMamma :) :heart:

Vi har kört på 23-nattmål nu och det funkar toppen. Han har börjat sova till väckning nu. Nån gång har han vaknar för tidigt, men då har jag skakat lite och han har somnat om. Tänker att jag med tiden tidigarelägger nattmålet i etapper för att slutligen vid senast 4 månader endast ha kvällsslurken precis innan läggning kvar.

Älsklingen är drygt 2 månader nu. Och vi har spikat schema. Egentligen har vi ju haft ett schema länge nu, men nu har jag korrigerat och verkligen tänkt till ;)

6:30 - Väckning, Mat och lite umgänge
7:45 - Sova 2h i vagn ute ( gå och lämna på skolan)
9:45 - Mat, ensamlek, umgänge, solialt
11:45 - Sova 2 h
13:45 - Mat, umgänge, utevistelse, socialt
16:00 - Sova 45min
16:45 - Mat, umgänge, bad, kvällsslurk
19:00 - Sova natt
23:00 - Nattmål

Som ni ser så har vi knyckt 45min sömn för honom och landar nu istället för 17h på 16h 15 min
Det är mer rätt enl AW riktlinjer om sömnbehov. Men har har lite svårt att vara pigg och alert hela 2h och 15min vid 13:45. Men jag tänker att han snart har vant sig. Igår fick jag fuska lite med napp sista vakna halvtimmen innan 16:00. Då kunde han sitta och observera mitt fönsterputsande ett tag till. :P

Ensamlek är däremot lite klurigt. Vi hinner inte på morgonen innan lämning på skola, så bäst passar det efter mat vid ca 10:15. Jag lägger honom på rygg i spjälsäng (rätt, eller på mage?) och har arrangerat olika trevliga saker att titta på runtomkring. Han ligger i 2 min nöjd. Sen börjar han gnälla och ibland skrika. Han tystnar nån halvminut och börjar sedan gnälla igen... 10 min ungefär, sen tar jag upp honom. Tankar här? Har testat ha ha honom på mage, men då tror han bara att han ska sova ;) :sleep: Ja, jag har tänkt att han vänjer sig. Men kanske ska göra något annorlunda?

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Fantastiskt vad fint du jobbar!! =D>

Jag är grymt imponerad, önskar jag själv hade hälften så bra nätter med min dubbelt så gamle son! =D> =D> =D>

Min tanke är att det väl ändå är lite tidigt med organiserad/schemalagd ensamlek vid 2 mån? Är det inte från 3-4 mån den införs? Tyvärr har jag själv aldrig infört den ordentligt men enligt Barnaboken är det på rygg i spjälsäng (eller möjligen vagn) som gäller. Men 2 min är väl en början, det är nog bara att se tiden an så kommer han klara längre pass så småningom.

Kan bara säga att schemat ju verkar väl genomtänkt så kör på det! Du kan ju nyttja marginalkvarten om den behövs.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Acnaib »

Hej på er!

Tänk att det är en dryg månad sedan jag skrev här. Går tiden verkligen SÅ fort?
Tack Ylvispylvis för dina tankar :) Ensamleken fixade sig själv. Vet itne riktigt hur eller varför. På rygg med spännande saker att titta på :P

Vill uppdatera er lite, och min själv oxå. Inser hur bra det är att ha ett ställe att gå tillbaka till och kika - hur var det då? Har tittat mycket på Ronjas tråd nu och inser att de visst är rätt lika, Ronja och Franz. :D

Vi har korrigerat schemat två gånger redan sedan jag skrev sist. Först så började vi med att korta förmiddagsluren till 1,5h. Schemat såg då ut så här:
6:30 - Väckning, Mat och ensamlek
7:45 - Sova 1,5h i vagn ute ( gå och lämna på skolan)
9:15 - Väckning, umgänge (Han hann inte riktigt bli hungrig så snabbt inpå)
9:30 - Mat, umgänge, socialt
10:30-11:30 Utevistelse
11:45 - Sova 2 h
13:45 - Mat, umgänge, socialt
16:00 - Sova 45min
16:45 - Mat, umgänge, bad, kvällsslurk
19:00 - Sova natt
Mellan 22 och 23:00 någon gång - Nattmål

Det schemat funkade toppen, tills det plötsligt började strula i den långa luren på 2 timmar. Franz vaknade alltid efter exakt 55min. På förmiddagen sov han jättebra och även på eftermiddagen. Jag förstod ju att jag behövde justera schemat igen, men det tog emot - om man får säga så. Det var ju så smidigt att ha honom sovande i vagnen där på morgnen. Lugnt och skönt... Väcka 6:30 och ta det lugnt innan flickorna skulle väckas. Ja. Det schemat passade verkligen MIG, men inte Franz så mycket längre. Efter lite velande så fick jag ändå ge vika. Nytt schema, lite små förändringar..

7:00 - Väckning, Mat och ensamlek. Vaken vid lämning på skola.
9:00 - Sova 45min - inne
9:45 - Väckning, umgänge
10:00 - Mat, umgänge, socialt
10:30-11:30 Utevistelse
11:30 Lunch för övriga familjen, sitta med och titta på.
12:00 Sova 2 h
14:00 - Mat, umgänge, socialt
16:00 - Sova 45min
16:45 - Mat, umgänge, bad, kvällsslurk
19:00 - Sova natt
Mellan 22 och 23:00 någon gång - Nattmål

Det schemat tog tacksamt emot och lillkillen sover sina 2h på dagen utan problem igen. Notera att natten nu är förlängd till 12h och att detta schema således endast har 15min mindre sömn än det andra.
Ja, det blir ju lite mer stressigt för mig på morgonen. Jag måste stiga upp innan jag väcker Franz, göra iordning flickornas frukost, gömma undan den för katterna, väcka flickorna (ha lagt iordning kläder kvällen innan). Först därefter väcka Franz och amma honom under tiden flickorna klär sig och äter frukost. Det krävs att man alltid ligger ett steg före 8) men - det fungerar!

Tills älsklingen för ca 2 veckor sedan började vakna ofta på natten. Först lät jag honom klara uppvaken själv. Han skrek lite kort och somnade om. Men ju fler dagar det gick ju mer fick jag hjälpa honom, skak i handtaget eller vagna. En natt orkade jag bara inte. Han kunde inte komma till ro och jag tog upp och gav honom bröstet. Han åt och åt och åt.... Men vaknade igen efter en kort stund. Åt mer. Och mer. Natten efter samma sak, men då erbjöds han mat redan från första uppvaket.
Älsklingen behövde mer mat på dagen. Vi hade redan börjat att ge honom små, små smakportioner en gång om dagen, men det räckte inte. Vi ökade den lilla smakisen till en liten större och införde ännu ett sådant tillfälle på dagen. Samtidigt tog jag bort det schemalagda nattmålet vid 22-23 och lät honom säga till själv när på natten han ville ha mat. Inga försök till att somna om på natten innan jag visste/vet att han är nöjd på mat - dagtid.
Vi gjorde även egen välling och gav honom. Bovetevälling gjord på bovetemjöl och bröstmjölk. De ni! ;) Den fick han som kvällsslurk precis innan läggning. Han började faktiskt sova bättre.

Igår ville han dock inte ha vällingen utan ville enbart dia efter badet. Det fick han. Och han sov sin första 12h natt. =D> \:D/ :sleep: :thumbsup:
Men - de som är klokare än mig - TorsMamma - säger att hur man sover på natten är ett resultat av den mat man åt tre dagar tidigare! DET visste inte jag, utan har alltid tänkt att det han äter idag påverkar kommande natt. Så inte fallet. Alltså, vad åt han då i tisdags?
7:00 Ammas
10:00 Ammas
14:00 Ammas + 3 istärningar blomkålspuré med kokosfett (motsvarar ca 40ml)
17:00 Ammas + 2 istärningar ärtpuré med kokosfett + 100ml bovetevälling
och sen nåt nattmål som jag glömt när det var

Ja.. det är ungefär så han äter. Fast nu ville han inte ha välling igår. Funderar på att ge välling innan badet och amma efteråt. Ja, nåt hittar vi nog som passar lille herrn!

Ja. Så har vi det nu.

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Ylvispylvis »

Låter helt fantastiskt ljuvligt underbart!! Heja! :)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Acnaib »

Imorgon är lillebror redan 5 månader.
Det går fort, lite väl fort!! Men ärligt, just den här åldern älskar jag. Allt är så smidigt. Han är så nöjd med livet. ALLTID glad. Sover 12h. Diar utan strul. Äter bra. Allt är bara underbart! :heart:

Ok, det finns vissa saker han inte gillar... Sitta fast i bilbarnstol. Sitta i barnvagn. Ligga i barnvagn på rygg vid promenad. Äta en andra frukost. Hamna på rygg när man ligger på mage. Ta på blöja.

Ja.. blöjor.. haha. Helst är han naken. Jämt. Men det är ju inte riktigt genomförbart. Så blöja får åka på. Och visst blir han arg. Men det går över på några sekunder.

Det där med en andra frukost är ett annat litet krux. Han äter
7:00 Ammas
8:30 Andra frukost
11:30 Lunch - Ammas + Grönsakspuré och frukt (plommon/päron)
14:30 Mellanmål - Frukt eller gröt + Ammas
17:30 Middag - Grönsakspuré och frukt (plommon/päron)
18:45 Kvällsslurk - Ammas

Andra frukosten är inte poppis. Oavsett vad som serveras. Bröstet kan funka. Allt annat ratas. Jag tänker väl att han kanske inte riktigt klarar sig från 7 till 11:30 på bara amning. Men ja... Jag stoppar i honom det som går vid 8:30 = inte så mkt. Men han verkar klara sig fint fram till lunch. Så jag ska väl inte leta fel där inga finns.
Välling (hemmagjord) verkar inte vara hans grej. Men min förhoppning är att han ska börja ta det snart. Tänker mig att han på morgonen senare ska få välling istället för bröstet. Ja, vi får se.

Nu har lilla älsklingen förstått hur man tar sig fram oxå. Han tillbringar ju nästan hela dagarna på mage, och nu (i måndags började han) kan han ta sig fram vart han vill. Så mysigt att se!

Ikväll flyttade han även in till flickorna. Det är liiite jobbigt för mamma hjärtat. Mitt själviska behov av att ha honom nära, nära. MEN - jag vet ju att han har det bra i egen säng. Sover gott hela natten och bästa tiden för flytt är ju nu. Så det är ju dumt att vänta, bara för att jag gärna har honom liiiten ett tag till :P

Ja.. så har vi det nu. Livet på topp!

:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lillebror - SM

Inlägg av Tin »

Hej, vilken underbar lasning.

Ja femmanaders ar nojda sma varelser, en njutning att ha att gora med nar de sover hela natten och ar pigga och glada (och hungriga) dagtid. Min andra tjej at aldrig valling, vagrade flaska. Sa vi korde pa grot, sma mackbitar, katronplommon och agg som andra frukost. Det gick bra det med, maste inte vara valling menar jag, fortsatt erbjuda nat vid 8:30, hux flux vill liten ha tanker jag.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"