Borde det inte sitta nu? Nej det gör det ju inte...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annapannamamma
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 12:35

Borde det inte sitta nu? Nej det gör det ju inte...

Inlägg av annapannamamma »

Åh vi håller på att bli smått galna här hemma. Eller iallafall jag, mamman, och kanske även lilla baby Isabelle...

Schema sedan länge.

08.00 vakna med stoj och stim
10.00 sova
11.30 lunch (amningsefterrätt) och sedan leka själv när mamma gör annat
13.30 sova middag
14.15 vara med i hushållet, storebror kommer hem från skolan, äta gröt.
16.15 sova
17.00 förbereda middag , äta middag med familjen, bada med pappa gos och lek, gröt med frukt (hon vägrar välling)
20.00 sova för natten
06.00 amningsslurk ca 10 minuter

Vi har kurat och kurat, inne på vecka 3 nu. Det är inte längre en kur, mer en livsstil för oss alla. Vi har varit allt annat än konsekventa, först vagningskur - fastnade i vagningsträsket. Bytte till buffning i sängen - fastnade i buffningsträsket. Försökte ramsning, stod inte ut med gråten... tog upp. Ruta noll. Börja om! Vagning. Går bra några nätter. Sover fjärde natten rakt igenom, Seger!? Nä, femte natten vaknar 8 ggr. OMG jag orkar inte mer, är helt galet trött. Börjar om. Osv osv.

Så slog det mig för 3 dagar sedan. Problemet är inte natten, det är att hon inte kan somna själv på dagen (jag har liksom vagnat henne fast jag vet att det är fel, men jag har varit så trött efter nätterna att jag bara velat att hon ska somna NU). Jag måste lära henne somna själv, med ramsningar så att hon kan somna om själv på natten.

Dag 1 Första sovpasset på dagen gallaskriker hon 30 minuter, andra passet 12 minuter, treje passet gnäller 5 minuter. Seger! På natten vaknar hon 2 ggr 2.50 och 4.20, jag ramsar och hon somnar om. Jippi! Vaknar 5.40 och får bröstet. Vaknar sedan kl 08.

Dag 2 Första passet skriker 20 minuter, andra passet 10 minuter, tredje passet går vi en tur med vagnen hon slumrar in där (fegt av oss, jag vet). På natten vaknar hon 2 ggr 2.55 samt 4.30 somnar om med ramsa. OK :) Vaknar 5.58 och får bröstet. Sover till 08.

Dag tre (idag) Första passet skriker 20 minuter, andra passet sover i vagnen under promenad, tredje passet gallskriker 20 minuter tillslut går jag ut, pappan stökar vidare i huset och gnolar nån gammal visa, hon somnar efter ytterligare 10 minuter.

På kvällarna somnar hon utan större gnäll, lite tillrättaläggning kan behövas ibland och en ramsa men inget gallskrik på så vis.

Så till min fråga. Kan jag göra något för att reparera detta hattiga kurs-förfarande? Ska jag kämpa på med nuvarande strategi. När dagarna sitter så sitter nätterna? Det här är mitt stredje SHN barn, med standardmodell och allt. Men det är en sladdis och jag känner mig minst sagt ringrostig, var det så här jobbigt med de andra? Det enda jag minns är att dom sov hela natten när "alla andra barn" vaknade 25 ggr per natt och åt.

Synpunkter tankar ideér?

AnnaPannaMamma
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Borde det inte sitta nu? Nej det gör det ju inte...

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Klart man kan vara lite ringrostig med en sladdis, men det fina i att du varit med förr är ju att du vet precis hur bra det kan bli. Så håll modet uppe!

Hur gammal är Isabelle? Mycket svårt att ge konkreta schemaråd och sånt utan barnets ålder. :P

Grundstenarna i kuren är Lugn, Säkerhet och Njutning. Ta inte illa upp nu, men ditt inlägg andas ganska lite lugn och säkerhet. Det är föräldrarnas jobb att fixa stämningen hemma, så att barnet vågar lite på att allting är under kontroll och att det kan somna och sova tryggt. Ta ett steg tilllbaka nu först, är mitt råd. Se till att få lite egentid och läs SHN-boken igen. Börja med Safarin. Läs sen Lugnet, Säkerheten och Njutningen. När du vet precis vad det är du ska erbjuda din dotter - goda dagar och goda nätter :thumbsup:, så gå till Verktygslådan och läs igenom hur man bygger ett schema utifrån barnets ålder. Återkom med ett förslag!

Och glöm inte att nätterna väldigt ofta är en spegel av dagarna. Hur har ni det på dagarna? Låt henne vara med i det praktiska, om än i en ganska passiv form beroende på ålder. Men även en väldigt liten bebis kan vara med och förundras över tända och släckta lampor, rinnande kranar och bortgnuggade fläckar.

Man blir helt desperat av att inte få sova, jag vet, och det är lätt att ta minsta motståndets väg och för att få en minuts ro. Men försök att ta ett steg tillbaka och få lite perspektiv på tillvaron. Läs och läs igen och när du känner ner i lilltån att det är rätt så förbereder du kuren rent praktiskt med ett kanonschema. Återkom så peppar vi =D>

:heart:
annapannamamma
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 jan 2016, 12:35

Re: Borde det inte sitta nu? Nej det gör det ju inte...

Inlägg av annapannamamma »

Hej, Tack för ditt svar :D

Isabelle är 6 månader. Hon är med i hushållet hela tiden, vi diskar och tvättar och lagar mat etc etc. Hon har också egentid med lek där jag gör annat. Vi försöker komma ut på promenad varje dag, och gör vi inte det så gör vi andra utflykter t ex handlar mat.

Du skriver att natten är en spegel av dagen. Just nu vaknar hon ju samma tid varje natt och "snackar" lite, men somnar om själv när jag ramsar. Hon blir int eledsen eller gnäller aller så. Hon verkar bara ha fastnat i att vakna dessa tider?! Jag tror att jag utstrålar väldigt lite oro, men jag ska inte gå i försvar här. Just nu är jag frustrerad - absolut! Jag försöker hitta orsaken till att hon fortsätter vakna på natten, är det kopplat till att dagarna är för ostimulerande menar du? :oops:

En annan aspekt jag funderat är att hon inte tar välling. Eller flaska öht faktiskt. Hon äter gärna gröt dock. Jag är rådlös, och otroligt tacksam för svar :) :)

Anna
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Borde det inte sitta nu? Nej det gör det ju inte...

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag försöker förstå schemat men blir inte klok på sovtiderna, hur lång är fm-luren - 45 min? Lunchluren är bara 45 min? Eller har ni längre fm-lur? Och vad är det för amningsslurk 06, den finns INTE när man kurar [-X .

Jag hade börjat om från början med en ny kur och läst på rejält både i boken och här på forumet så du kan allt framlänges och baklänges. Schemat bör vara 12 timmars natt utan mat och sedan lurar på 45-1,5/2 -45/20. Man får gå efter vad som passar bäst. Min minsting krånglade med 2 timmarslur och då drog jag ner den till 1,5 vilket funkade utan problem. I så fall kan sista luren behöva vara 45 min annars 20 men det märker man t.ex på tidiga uppvak och liknande (efter kuren är avklarad).

Att hon inte tar välling är inget problem, gröt går alldeles utmärkt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"