Behöver er hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sömnlängtande
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 jan 2016, 01:45

Behöver er hjälp

Inlägg av sömnlängtande »

Hej alla fina föräldrar,

Vi är nya på det här med sova-hela-natten och det som till en början gick som en dröm har nu kommit att förvandlas till en mardröm och vi hoppas kunna få lite hjälp av er mer erfarna den här vägen.

Vi kurade vår lilla dotter för en månad sedan som då precis hade blivit 7 månader sedan och redan efter två tuffa nätter började både hon och vi fatta läget. Vi hade då läst boken om och om igen samt läst igenom många av inläggen här för att veta vad vi gav oss in på. Efter att inte sovit alls varken nätter eller dagar kändes det som om vi befann oss i paradiset med en liten sötis som somnade på 2-10 minuter utan skrik på kvällen och sov HEL natten då vi fick gå in och väcka henne klockan 07.00 på morgonen. :D Men lyckan höll dessvärre bara i sig en vecka och sedan dess har vi haft det jättestökigt och vi kan inte lista ut vad vi gör för fel.

Lite info runt omkring
Vi har kommit igång superbra med maten (se schema nedan) så vi tror verkligen att hon är mätt inför natten, schemat följs till punkt och pricka även om sovstunderna på dagen än så länge sker enbart i vagnen och ofta via promenad då vi tänkt att nästa steg sedan är att även dagtid lära henne att kunna somna på olika platser så länge tiden är rätt.

Vi har numera ett eget rum då hon tidigare hade sin spjäsäng intill vår dubbelsäng. Rummet är svalt och helt mörklagt och detta skedde i samband med att vi började kura.

Vi busar och skrattar efter kvällsbadet i minst 20 minuter och hoppar sedan i säng men så fort vi landar i hennes säng börjar gallskriket. De senaste veckorna kan själva nattningen ta upp emot en timme och därefter vaknar hon ca 3 gr per natt och är då otröstlig och vaken ofta upp emot en timme ibland till och med en och en halv timme. Vi håller i är konsekventa, ramsar, försöker lyssna och ha en dialog med henne men upplever inte att vi når fram. Buffar när hon eldar upp sig till max men försöker att inte göra detta mer än i nödfall.

Sedan kurningen har vi tagit det lugnt med sociala moment och satsat på att få schemat att sätta sig utan en massa störande moment ( i den mån det är möjligt i en 3 barns familj)

Vi har ju förstått att vi absolut inte får vackla utan vara ihärdiga, tydliga och bestämda men efter dessa veckor börjar nu modet svikta och vi börjar känna att det blir en ohållbar situation med en liten som upplever läggning och nätter som traumatiska och där vi inte tar upp henne. Nu känns det som att hon far illa och tanken är ju det motsatta, att hon ska somna glad och trygg. Vi behöver ert stöd och goda råd. Någonstans i något moment måste det vara något som vi missar men frågan är vad.

Här kommer vårt schema (som vi snodde rakt av härifrån forumet :))

Nu fyller hon snart 8 månader och vi ammar fortfarande men sedan kurningen har det gått väldigt fort att hon börjat äta mycket mat och amningen är nästan mer som gos och tröst mer än mat numera.

07.00 Väckning, amning i soffan, gos, mys, klä på kläder etc
08.00 Frukost (Gröt, smörgås ofta med leverpastej, frukt)
9.00-09.45 Sovstund i vagnen
9.45-12.00 Lekstund
12.00 Lunch (ofta någon pure, frukt, majskrokar, amning som efterrätt etc)
13.00-14.30 Sovstund i vagnen (långpromenad med massa frisk luft)
15.00 Mellanmål (smootie, frukt, smörgås, amning)
16.00-16.20 Kort sovpass i vagnen (detta krånglar ibland då hon ofta inte är trött här och har svårt att somna)
17.30 Kvällsmat (Gröt ofta 1,5 portion, smörgås, frukt och amning som efterrätt)
18.15 Kvällsrutinerna påbörjas dvs bad, pyjamas och sen bus till säng
19.00 Sova

Hoppas på goda råd från andra som kanske gått igenom samma sak.

kramar och tack för ett fint forum
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Behöver er hjälp

Inlägg av blivandemamma »

Hej på er!
Bra beslut nu tagit, nattsömn är verkligen a och o för en liten (och stor) människa!

Ni är verkligen flitiga och jag förstår att ni inte hittar något fel i schema och rutiner. Bra jobbat säger jag! Det ni märker är 8-månadersångesten. Har du läst om den? Finns både trådar här i forumet och i Barnaboken. Det är en förskräcklig tid för den lilla människan det här. Men det går över. Och ju snabbare ni fattar vad det handlar om, desto lättare är det. Jag vet själv att jag var alldeles utom mig när min äldsta hamnade i detta. Man förstår verkligen ingenting först. Men läs! Det här kommer att ordna sig!

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
sömnlängtande
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 jan 2016, 01:45

Re: Behöver er hjälp

Inlägg av sömnlängtande »

Tack blivandemamma,

om jag tolkar dig rätt gör vi inget fel utan ska bara fortsätta, läsa på mer om 8 månaders ångesten och möta henne och vara i det? Vi märker absolut att hon befinner sig i en period men främst genom separationsångest då hon dagtid inte vill tappa mig ur sikte, ens för en sekund. Men hon är trots det i övrigt glad, social och pigg så det är främst kvällarna och nätterna som stökar.

kramar <3
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Behöver er hjälp

Inlägg av Tin »

Hej,
ja precis, läs på så ni förstår vad som händer i liten under 8 månaders ångesten.

I mina ögon se schemat bra ut, kurningen gick underbart - hon fattade galoppen, sömnen finns där och rutinerna. Ni har gjort alla rätt. Däremot är det en slingrig väg för de små, och just 8 månaders ångesten är tuff för det små. Det ni kan göra för att hjälpa liten är att:
- läsa på och förstå
- hålla er till rutinerna
När det svajar för det små i sina utvecklingssteg, så är det a och o att allt är som vanligt. Jag brukar tänka att det är barnens jobb att testa att vi föräldrar verkligen menar allvar med schema, rutiner och trygghet. Och det är föräldrarnas jobb att genom att vara konsekventa övertyga liten att jodå, så är det. Mamma och pappa vet vad du behöver, och vi finns här, oroa sig inte, sov så gott. När liten är nöjd med svaret, ja då slutar det storma. Och lunget återkommer.

Så fortsätt på den bana ni är på. Ändra inget, ni jobbar fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"