Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av orkide »

Hej,

Vi har en 6 månaders tjej som jag ska få att sova bättre på nätterna.
Jag undrar, hur går jag tillväga att få bort nattmålen en efter en?
Lägger henne mellan 19-20.00 och hon somnar själv med napp, sen ger vi henne välling 23.00 innan vi går och sover. Hon sover olika länge innan hon vaknar och jag tar henne till vår säng, hon ammar och somnar, sen är det väldigt olika hur nätterna ser ut.. Ibland äter hon jätte ofta.

Har inget schema men hon äter hemmagjord puré och gröt etc på dagen.

Har båda böckerna och har läst dom. Kurat mitt första barn enl boken dock med annat utgångsläge. Han sovde i egen säng och åt väldigt bra och ammade inte.

Hur gör jag med Lill tjejen på 6 månader, hur börjar jag och hur ska jag lägga upp planerna?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar. Att plocka bort nattmålen ett och ett gör man när man använder standardmodellen upp till 4 månader, det är lite sent för det, vanor är så pass befästa efter 3-4 månader så då är det svårare att göra ändringar. Det är fullständig kur som gäller 8) . Du skriver att hon äter mat vilket är bra, gäller det alla måltider?. Aptiten blir oftast bättre efter kuren också. Nappen ryker såklart också under kuren.

Du gör ett schema med tider för natt och dagsömn, tre måltider + kvällsslurk innan läggning, ca 3-4 timmar mellan de tre måltiderna. Lämpligt schema borde vara 12-45-1,5/2-20 på ett ungefär :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Va bra att du läst böckerna och kurat innan, då kommer detta bli hur bra som helst!

Några tankar:

Precis som mamaA säger så är det kur som gäller, men det kanske var det du menade? :D Vi tar ju förstås bort alla nattmål på ett bräde. En 6-månaders både kan och behöver hela nätter!

- Hur mycket äter hon? En 6-månadersbebis kan äta KOPIÖSA mängder mat! Och behöver hon också för att kunna sova på natten. Riktig mat med smör, välling eller gröt och allt annat som kan ösas in :lol: Så börja med att kolla hur mycket mat hon får idag och hur du kan öka detta. Du ska få plats med 4 stora mål (ellerhur mamaA :wink: ) och en nattslurk (typ välling eller amning precis innan läggning).

- Det finns förslag på såväl sovtider som mattider under klistrade trådar. Kolla där för inspiration!

- Sover hon på mage? I vagn eller i säng? Skall du buffa eller vagna?

Att fundera på:

- Hon behöver en avskild sovplats! Ett hörn räcker :wink: men hon skall ha sin egen säng och det skall vara mörkt och svalt.
- Ta fram ett schema som kan passa era tider och rutiner och följa hennes ungefärliga dagsrytm. Schemaförslag finns som sagt under klistrade trådar. Där kan du också räkna på antalet sömntimmar med mera.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av mamaA »

Haha, så klart :mrgreen: , räknade inte med frukosten tydligen :wink: men menade att sista målet ändå skulle ändras till flytande påfyllning 8)
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av orkide »

Tack snälla er för svaren :heart:

Då ska jag sätta mig och göra ett schema till att börja med och fundera runt allt så inga frågetecken finns!
Hon sover i dagsläget bara 2 ggr per dag. Är det ok?

Lär ju dyka upp mer frågor när jag börjar planera och så... 8)

Kram
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av Tin »

Hej hej,
så länge du får ihop sovtimmarna (som för en 6 månaders är 15 h) så spelar det egentligen ingen roll så länge inte liten hamnar i övertrötthet.
Vi bytte till 2 lurar vid 7 månader, en på fm (45 min) och en lång efter lunch (2 h), en 7 månaders har ju 30 min mindre sov på schemat.

Knåpa ihop ditt schema ock återkom med frågor här, vi finns här.

Och appropå mat, skall det sovas hela natten så skall allt matintag ske dag givetvis, så intaget av riktig fast föda kommer öka markant. Mina båda små åt gröt till frukost (1 dl minst), en hel STOR barnmatsburk (eller hemlagat i samma mängd) till lunch + fruktmos, mellis, en hel STOR burk till till middag och välling till nattslurk. Sleva in bara, de säger ifrån om de är mätta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
orkide
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 21:53
Ort: Umeå

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av orkide »

Tack snällaste!
En till fråga... Håller på med att försöka sätta ett schema och undrar angående nappen... Om jag tar av henne nappen så åker tummen in... Hur gör jag då? Kan jag låta henne ha napp? Hon vägrar även sova på mage, får hon sova på rygg då?
De fyra målen, är det frukost, lunch, mellis och middag, sedan välling?

Kram :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Få en 6 månaders tjej att sova bättre

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tummen får de små göra som de vill med :mrgreen: . Det funkar inte att kura med napp, då du måste gå in i rummet för att stoppa i nappen vilket krockar med ramsan som ska vara utanför rummet, blir INTE bra. Man KAN kura på rygg, det finns det vissa som gjort men även om de inte sovit på mage innan kan de lära sig det under kuren. Fyra måltider: frukost, lunch, mellis, middag och sen kvällsslurk på det :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"