Nattning + vagning 6 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Kan vara hunger som spökar, vid 3 månader börjar många här med smakisar. Risgröt eller 4-mån puréer är bra att börja med. De börjar också bli mycket mer medvetna om omvärlden och tycker då att de inte har tid att sova. Det är bara att jobba på som vanligt så löser det sig.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Åh vad snälla ni är som peppar!! TACK!! [-o<

Inser när jag läser det jag skrev att jag lät väldigt desperat, vilket jag var. Fullständigt knäckt. Idag känns det bättre igen. :wink:

Idag är han tillbaka i sitt vanliga jag igen!! Det är mkt möjligt att det är maten, el så var det ngt annat! :? Han åt som en kratta igår em och kräktes en del. Hade svårt att komma till ro på kvällen men sov sen ändå från 19.45 till 4 och fm luren idag sov han 1,5 timme igen. Åh lunchluren sover han nu rätt bra oxå!! Men jag tror nog att det är dax att föra in 3månaders schema o smakisar. Det märks att han är piggare o orkar hålla sig vaken längre o längre o ändå vara nöjd!

Tusen tack igen alla goa o snälla ni!! [-o< \:D/

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Idag krånglade det igen, men så hade han inte bajsat på 3 dagar. Han blev krampaktig. :( Pratade med Bvc som sa att jag skulle ta resolax om inte massage o termometer hjälpte. Så det blev resolax. O sen har jag bytt 5 :!: överfulla blöjor!!

Bvc tyckte jag skulle ge han lactolos i ersättningen också. Ngn som har erfarenhet av detta? Ngr andra tips?
Jag blandar normalt i kokosolja el rapsolja i ersättningen. Nu får han Sempers lemolac, men jag ska ge han hipp igen. Bytte till Sempers för en vecka sen o tycker nig han blev sämre av Sempers... Ngn annan ersättning som är bättre mot förstoppning ? Han kräks inte lika mkt av ersättning nu utan faktiskt mer när jag ammat! :shock:

Annars så kämpar jag på. Tänkte byta till följande schema. Vad tror ni? Han orkar ibland 2-2,5h men ibland inte mer än 1,5. Funderar på om sista passet innan nattning är för långt?
07.00 godmorgon - mat
08.45 sova 45min
09.30 vaken - mat kl10.45
11.30 sova 2h
13.30 mat
15.30 sova 45 min (mat 17.00 + kvällsslurk 18.45)
19.00 godnatt
03.00 nattmål

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min erfarenhet är att magen blir mycket bättre när man börjar med riktig mat, vi hade kräkningar och trög mage tills vi började sen blev det helt annorlunda. Han är ju snart 3 månader så kör igång med ren katrinplommonpuré(Nestlé) så ska du se att det blir fart på magen.

Sempers ersättning har inte funkat för oss, Hipp som du säger eller Nan är bra, men ingen av dem ger lösare mage direkt men färre kräkningar. Laktulos tyckte jag gjorde gaserna värre så ta då hellre katrinplommon.

Mina små har aldrig klarat så lång vakentid vid 3 månader, vi hade 12-1,5-2-45 då, jag tror vi hade 12-45-2-45 vid 4-5 månader men det är så olika. Övertrötthet är ju inte att leka med men samtidigt måste man ge ett nytt schema minst en vecka för att kunna utvärdera.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Vi har fortf tufft. Maten o magen krånglar. Han har fått lavemang 3 ggr nu trots 6ml lactulos. Skulle gärna ge honom katrinplommonpure men vågar inte då han nyss fyllt 3 mån. Vill vänta två veckor till i alla fall. Bvc bad mig prova NAN HA nu o jag själv börjar fundera på om han har komjölsallergi.

Han vill inte ta flaska gärna längre men är fortf hungrig - för han äter av glatta livet om han får bröstet. Men när magknipet kommer el han försöker bajsa vägrar han bröstet också.

Vi försöker fortf köra på schemat med 1,5h morgon lur men allt strular nu. 2-timmars luren brukar gå bra om jag hjälper honom 2-3 ggr att komma till ro igen efter 45min. Kvällen är extremt jobbig o tar ofta en timme att få han att somna... Sen äter han två ggr på natten igen. :evil: Eftersom det strular så på dagen har jag inte mage att ta bort det extra målet på natten. Jag är övertygad att allt är kopplat till maten. Vet bara inte hur jag ska få ordning på det... :(

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lite katrinplommon är ingen fara, jag började vid tre månader själv :D . Det kommer att hjälpa magen oerhört mer och ni får en nöjdare och gladare bebis.Vi hade inte så kraftig förstoppning men trög mage och det blev sååå mycket bättre med katrinplommon. Du kan ge några teskedar 1-2 gånger per dag till att börja med. Ren katrinplommon ger bättre effekt än den som är utblandad. Man kan göra egen genom att blötlägga katrinplommon och mixa med blötläggningsvattnet, ska vara ännu potentare har jag hört.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Gjorde precis lite katrinplommonpuré själv :lol: - kokade katrinplommon o mixade med lite av vattnet de kokat i, mixade och silade. Han blev jätteglad när han fick smaka! Jag sög upp det i en liten spruta och sprutade in i munnen. Han kanske fick i sig 4-5ml. Svårt att säga för en hel del kom ju ut igen... :lol:

Förmiddagen har varit värre än någonsin. Han totalvägrar flaska just nu och jag vet inte hur detta ska gå. Normalt sett äter han 70-100ml ersättning till varje mål, förutom natten. Igår åt han totalt 70ml och idag har han inte tagit något... :( Hoppas att det ändrar sig när magen släpper.

:heart: Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist. Vi har haft en hel del turer med lillebrors mage men nu är det ääääntligen bättre! Har kommit igång med smakisar, men han är inte jätteintresserad än. I synnerhet inte av gröten (har testat nestles). :( Men vi kör på lite försiktigt.

Efter sommarens resande har vi nu gått över till spjälsängen och dessutom tagit nappen till lille As förtret. Han är minst sagt INTE nöjd! :x Tidigare somnade han ganska snabbt med nappen, men på senare tid har han vaknat många gånger på natten bara för att tappat nappen så nu rök den! :evil:

Men nu skulle jag behöva lite peppning o råd. Dels har jag en schemafråga. Och dels läggningsfråga.

Schemat vi kört på hittills är följande:
07.00 godmorgon - mat (gröt + BM + ersättning)
08.45 sova 45min (men sover oftast 35 o ligger o pratar resten av tiden)
09.30 vaken - mat kl10.45 (lite smakis burkmat/pure + BM + ersättning)
11.30 sova 2h
14.00 mat (lite smakis burkmat/pure + BM + ersättning)
15.30 sova 45 min (men sover oftast 35 o ligger o pratar resten av tiden) (mat 17.00 + kvällsslurk 18.45)
19.00 godnatt
~03.30 nattmål

Mina frågor nu. Är det dags för schemaändring? Första och andra luren är han helt ok att lägga, men tredje luren nu har han börjat krångla VÄLDIGT mycket. Så jag tror det är dags för schemaändring. Det kan ta upp till 15 minuter att få han att somna. Han sover alla lurar på mage i vagnen. Den långa luren skarvar han så gott som alltid - vaknar efter 35 min och då har jag fått vagna honom lite för att få han somna om o sen sover han som en stock till 2 timmar.

När jag lägger han för kvällen så är han jätteglad när jag lägger honom och ramsar mig ut, men sen sätter han igång och "gnölar" (kan man säga så). Dvs han är inte arg el ledsen, men han låter en del och grejar runt i sängen. Jag har låtit honom vara och ibland somnar han helt själv efter 20 minuter och ibland jagar han upp sig. Försöker med husljud och ramsa, men har inte lyckats bita än. Jag har gått in och solfjädrat men det har inte lugnat honom och jag har buffat lite. I början kändes det som att buffningarna inte lugnade (kom inte ihåg hur det var med storasyster i början, men sen vet jag att behövde man buffa så lugnade hon sig på en gång). Nu kan buffningar lugna honom ibland. Men jag känner mig lite osäker. Därför har jag inte vågat mig på att ta bort sista nattmålet än, eftersom jag inte känner mig helt trygg med verktygen. Så min andra fråga är, är det rätt att låta honom "gnöla" själv så länge utan att göra något mer än typ husljud?
En gång hade han grejat ett bra tag och så jagade han upp sig och jag gick till slut in till honom. Då hade han snurrat runt i hela sängen och låg med fötterna vid kudden o huvudet nästan under täcket!! :mrgreen:

Angående schemat så upplever jag honom som en tröttis på morgonen som gärna vill sova snart igen, men mycket piggare på em kvällen.

Kram
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag tror du är inne på helt rätt spår, han har för mycket sömn på schemat och får svårt att somna. Därav gnölet och snackandet. Tycker du har gjort helt rätt, EN gång är ingen gång att gå in och rätta till men se till att det inte blir något som upprepas varje kväll! Trötta barn brukar ju mer skrika starkt och ledset, inte ligger de och pratar iaf... :wink: De flesta barn är som han piggare på em/kväll och tröttare på fm så det är em-luren man brukar ändra på. Antingen kortar du den till 20 min eller skippar den helt (och möjligen justera lite i schemat typ flytta fram långluren lite om det behövs) så ska du se att han sover som han ska sen. 15 h är hans behov enligt "rekommendationerna" och han verkar ju säga det själv också. :wink:

Vi minikurade vår son vid 5 mån för att få hela 12 h nätter, det gick såå mycket smidigare än jag trott så jag rekommenderar det till alla! Då åt han iofs ganska mycket mat på dagarna. Ha naturliga fetter i maten på dagen och mata på så ska du se att du snart får attityd till att ge honom (och dig) den sömn ni behöver! :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Hej

Är osäker på om jag ska skriva detta på denna tråden, el om jag ska byta forum. Ni får säga till i sådana fall. :wink:

Lille A är nu 6 månader och för det mesta en nöjd kille. MEN jag har ett problem som jag inte hade med storasyster. Han är inte det minsta förtjust i mat el välling!! Det enda han verkar gilla är katrinplommon!! :roll: Har försökt med allt möjligt sötpotatis, potatismos, mosad banan, fruktpuréer, diverse olika barnmater, diverse olika gröter, majsvälling och vanlig välling. Han är sååå ointresserad. Det enda jag får i honom är lite lite gröt om jag ger mycket katrinplommon till!! Har ni några tips på vad jag ska göra? Jag har fortf inte haft mod att ta bort sista nattmålet eftersom han äter som en kratta. :?

Vid varje mål börjar jag alltid med maten och försöker ge honom ngt. Han får alltid smaka lite på vår mat eftersom han tittar så nyfiket på den, men annars får han mest ersättning.

Vad ska jag göra tycker ni? Kan jag minikura bort sista nattmålet även om han inte äter vanlig mat än, el ska jag vänta? Finns det tips på mat el vad jag kan göra för att stimulera hans aptit på mat el är det bara att vänta? :?:

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

ja, här har vi en lillebror som är betydligt mindre intresserad av mat än vad storebror var också. Blir en chock liksom, då man förväntar sig ett till matvrak :lol: .

Ös på med katrinplommon och gröt vid ALLA måltider då säger jag eller prova att ta katrinplommon på andra rätter och se om det funkar.Har du testat Ellas kitchen klämmisar? Det var det enda som godkändes här till en början, sen kunde jag gradvis introducera hemmagjord sötpoatispuré med klämmis i början på skeden. Ett tips är också att spä ut all mat med vatten och fett så den blir lösare, mer lik ersättningen. En trick för att få barnet att acceptera vällingen är att blanda 25% välling med 75% ersättning och sedan efterhand öka upp dosen välling. Den enda köpevälling som funkat för oss är Hipps mild fullkornsvälling ( 8 mån), jag struntade i åldersrekommendationen och körde den från 6 månader vilket funkade bra. Ica har annars färsk välling i litersförpackning, OTTO tror jag den heter, har inte själv provat men hört att många barn gillar den. Verkar dyrt bara eftersom den redan är blandad :-k men om det kan hjälpa till att komma igång med mat så kan det ju vara värt det.

Vad har du för gröt? Havregröt ratades helt här medan risgröt fick lite dispens så vi hade Sempers risgröt med hallon och mango (5 mån).


Ge kokosolja(smaklös) i all mat och även ersättningen för att ge mer mättnad.

Jag hade nog väntat en vecka eller två och verkligen försökt få i honom mer mat och välling innan minikur men det är ju frågan om hur hungrig han är på natten? Är han jättehungrig vid nattmålet eller bara så där? Är det ingen större aptit utan bara en vana att vakna då och äta lite för det erbjuds så kan du plocka bort det redan nu.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

TACK för tipsen!!

Nu är det katrinplommon på ALLT! :lol:

Har provat massor med gröt, men den han verkar gilla minst dåligt är Sempers med päron. Risgröt o vanlig havregröt ratar han. :roll:

Har provat med vanlig pulvervälling (havre o majs) o blandat ersättning (typ 25-75) mrn har inte funkat. Ska testa de andra du föreslår. :D

Igår åt han faktiskt lite mer mat när det var katrinplommon på! :D

Svårt att säga hur mkt han äter på natten, ammar då, men jag får känsla att det är ganska mkt. Inget småsnuttande. Så jag tror jag försöker lite mer med maten innan jag kurar.

Kram :heart: :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Nu är lille A drygt 7 månader och så charmig! För 10 dagar sedan slutade vi med nattmålen och vi kämpar på med maten. Han gillar fortfarande inte riktig mat särskilt mycket så det blir gröt minst 3 gånger om dagen fortfarande! Däremot äter han aldrig mer än 1/2 portion gröt och då rikligt med någon fruktpuré. :lol:
Han har varit kinkig med välling och den enda välling som fungerar är majsvälling än så länge. Jag ger honom rapsolja vid varje måltid. Han är inte förtjust i mat med struktur och mosad banan är ingen höjdare heller! :shock: Jag börjar alltid ge honom så mkt mat jag bara kan och sedan får han ersättning efteråt, vilket han ofta äter ganska mycket av. Finns liksom ingen botten på honom ibland känns det som! :? Men han får så mycket han vill ha. I mina ögon är portioner är bara en måttangivelse på förpackningen och inte något som styr hur mycket lille A äter. :wink:

Att ta bort nattmålet var mycket lättare än jag trodde. Men han vaknar fortfarande minst en gång per natt då han inte lyckas somna om själv. Men en natt har han sovit heeela natten utan att vi behövde gå in till honom. Han vaknade en gång själv, men somnade om. Så nätterna känns som de är på rätt väg på ett sett MEN vi har fått en ny utmaning de senaste 3 nätterna på raken som jag känner mig lite osäker på hur jag ska hantera. Det är att han bajsar vid 4-5tiden på natten/morgonen. Då har vi tagit upp o bytt på honom och sen har det tagit en liten stund att få honom somna om. Frågan är om någon har något tips på vad vi kan göra för att få bort detta. Han har tidigare fått katrinplommon flera gånger om dagen då det varit den enda fruktpurén han gillat, men nu får han bara det en gång om dagen. Han bajsar oftast 2-3 ggr på dagen och nu 1 gång på natten oxå. Jag har funderat på om jag ska försöka ge honom mer stoppande mat om jag lyckas.

Schemat vi kör på nu är följande:
07.00 godmorgon - mat (gröt ca 1/2 portion o fruktpuré + ca 180 ersättning)
09.00 sova 45min
09.45 vaken
11.00 mat (burkmat så mycket bara går vilket ofta inte är mkt + 1/2 portion gröt o puré + ca 180ersättning)
12.30 sova 1,5h
14.00 mat (turkisk yoghurt o puré eller 1/2 port gröt + ersättning)
17.00 mat som lunchen men då tar han kanske 100 ersättning
18.45 kvällsmat - 220 ml majsvälling
19.00 godnatt

Så jag tar tacksam emot alla tips ni har!! För får jag bort bajseriet på natten är jag övertygad om att nätterna kommer bli betydligt bättre!

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej, bajs på natten....

katrinplommon och kiwi och päron på morgonen och fm. (Lösande)
Grönare banan, äpple, blåbär på em och kvällen. (stoppande)

Prova detta! Mera olja, kokosolja på fm. Trappa ner på kvällen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"