Bakslag för 6 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Hej. Vår dotter som snart fyller 6 månader började kuras för 4 dagar sedan. Innan kuren kunde hon vakna ca 2 ggr i timmen hela nätter. De tre första nätterna och dagarna har gått bra, dvs vi har kunnat buffa solfjädra och ramsa och hon har svarat på detta. Dock har hon nu börjat gråta hysteriskt så fort vi ramsar. På ramsan som hon kunde somna till så bra. Vi har inte gjort några ändringar alls.
Hon ligger i eget rum med mörkläggningsgardin. Rummet är svalt och napp togs bort första natten. Kan tillägga att hon gråter och skriker i sömnen den senaste natten/dagen, vaknar tidigare än vanligt m.m.'

Schema
Vaknar 07.30.
Amning 07.30.
Sova 9.15- 10.45
Amning 10.45
sova 12.45-13.45
amning 13.45
sova 15.15-16.15
amning 16.15
pure och amning 17.30
sista slurk 19.00
Godnatt 19.30

Jag har två funderingar till och det är hur man skall göra när man reser. Vi kommer inom två veckor behöva åka till New York, tidskillnaden är ca 6 timmar. Dvs jätte tokigt. Vi komer bli kvar där i 6 dagar. Hur gö man exempelvis när hon ska sova i ens knä på flyget? Bara ramsa i famnen? Och kan hon sova i samma hotellsäng som mamma?

Den andra funderingen är om stora syster som är tre år och kommer över till vår sänge Varje kväll. Hon gråter och drömmer mkt i sin säng, hur kan vi få dom att sova i samma rum utan att störas av varandra, speciellt nu under uppförljningsveckan av den lilla?

Tack på förhand
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Var snäll och läs om kapitlet "säkerhet är trygghet" i SHN boken. Det är alltid bra att hela tiden läsa i boken medans man kurar, man ser saker och ting på ett nytt sätt. :wink:

Men nu är det dags att verkligen jobba med ramsan som det verktyg den verkligen är! :P

Ang. schemat är jag ledsen och säga att vi behöver peta om lite i det. :|

först, att i princip helamma en 6 mån är tyvärr inte tillräckligt med mat. En 6 mån behöver 3 rejäla riktiga måltider där man matar på fort, fort, fort, fort. En 6 mån har nästan ingen botten vad det gäller mat. Amma i anslutning till måltiderna. sen behöver du 1-2 mellisar på det.

Sen lurarna, 60 min är inget naturligt sömnpass utan dessa är 5 min, 20 min, 45 min och 1,5 tim och 2 tim

Så jag skulle vilja om möjligt att du gör om lurarna till 45 min + 1,5 tim +45 min samt 12 tim natt, då blir sömnen perfekt. För att vid 7 mån minska med 30 min och då kan man med fördel korta ner sista luren till 20 min. :wink:

Ang. resa till NY så kanske du inte behöver ha tiderna som hemma om ni inte är där så länge utan skjuta med några få timmar? Resedagar sker saker och ting lite som de helt enkelt blir.

Ang. syskon skulle jag nog vänta med att flytta ihop dem tills du har en säker sovare och skall ni till NY lär ni nog få jobba till ganska rejält när ni kommer hem igen för att få till detta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Tack för snabbt svar!

Ok, vi ska läsa igenom igen (hela boken också).

Ok, ja, det har du ju rätt i, vi måste ha missat det med sömncyklerna i vårt schema. Tack för påminnelsen!

Och om maten så trodde vi att dem stora måltiderna betydde ammningar. Så fel det kan bli. Det ser ut som vi måste studera på det hela lite mer.

Jag har en annan fråga. Min man tog dem två första nätterna och jag sedan. Inatt blir femte natten. Måste det fortfarande vara en och samma person som ramsar, eller kan båda gå fram till dörren, till exempel den som är närmast tillgänglig, om det skulle behövas?

Och just nu har vi omplacerat sovplatserna lite så att den yngste inte sover i vårt sovrum som hon annars gör. När kan vi ta in henne igen? Och måste vi ha sådan avskrämning när vi tar in henne igen, eller gället det enbat första fyra nätterna?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst är det härligt med fina nya insikter hela tiden.

Jag personligen tycker att vem som helst kan ramsa en kurbebis, bara det är med RÄTT attityd. :wink: 8)

Ang. avskärmning. Små barn störs inte av ljud utan av synintryck dessa behöver ALLTID skärmas av, antingen med totalt kolsvart så ni aboslut inte ser ett dyft även under dagtid i rummet eller med skärm, skynke eller annat. Detta gäller även syskon som sover i samma rum, de skall inte kunna se varandra. :mrgreen: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Hej igen! Jag använder mobilen och har inte lyckats komma på hur man ordnar med sin profil. Kuren har fungerat bra på vårt barn. Hon började sova hela nätter men sen blev hon sjuk/fick tänder och nu vaknar hon ca 3-4 går per natt. Hon pratar och protesterar. För det mesta behöver man ramsa några går och det kan ta 30 min. Ibland solfjädrar vi när hon blir ledsen. Buffar sällan. Hon vägrar även sova sin EM lur och skriker sig igenom den.

Schema för vår snart 8 månaders:
19-07 sova
07 amma
08 gröt
09 sova 45 min
11 lunch pure och frukt
12 sova 1.5 h
13.45 mellanmål fruktpure
15 sova 20 min ( sover ej)
15.30 amma
17 middag pure,gröt,frukt
18.30 natt sluk.


Vad gör vi för fel?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Melliset är i klenaste laget :wink: , lite kraftigare bör det vara typ turkiskyoghurt + fruktpuré ELLER gröt ELLER smoothie + mackbitar etc. Att man inte är tillräckligt mätt kan bidra till att man inte kan somna men det verkar som om sista luren kommer efter 1,5 timmes vakentid :shock: ? Jag antar att det är en felskrivning här för annars är det inte konstigt att hon inte somnar. Sista luren brukar falla bort också vid 8-9 månader så det kan vara att ni är i den fasen. Om man plockar bort sista luren brukar man skjuta lite på de två övriga så att eftermiddagen inte blir så lång. Det kan bli lite gnälligt i några veckor men sen släpper det.

Ang nätter så är min devis: ingen trafik i rummet [-X . Går ni in för att solfjädra förlorar ramsan sin kraft om ni ramsat först. Ni måste vara konsekventa, solfjädern är för verkliga krislägen, inte varje natt :!: . Det blir en hel del protester i början, absolut, men det får man räkna med. Kör med bara ramsan och se till att budskapet går fram!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Tack för snabbt svar.
Vi försöker få i henne så mkt mat det bara går under dagen. Men hon vägrar och visar bestämt att hon är mätt. Som mest får vi i henne detta:

Amning .kl 7
Frukost 8.30 en halv portion gröt
Lunch 11- 11.30 Motsvarande en burk mat( hemmagjord pure)
Mellis 14 Fruktpure motsvarande en halv burk, ibland även halv portion gröt. eller 50 ml välling.
Amning kl 16
17-1730 middag en burk mat, nästan en portion gröt samt några skedar fruktpure.
18.30 amning.

Tips på matschema, hur får man henne till att äta mer?
Hon sover nuden senaste veckan enligt följande:
9.15-10 Lur 1
12.15-13.45 Lur 2
Sedan sover hon inget förrens 19-07. Under denna sömperiod vaknar hon ca kl 22 och antingen leker för sig själv i sängen eller protesterar. Sedan en gång vid 00 och slutligen runt 4-6 och då får vi ramsa i en timme. Ibland behöver vi även ramsa en timme när hon vaknar där vid 00 i ca en timme. Innan detta sov hon igenom hela natten utan avbrott, om hon vaknade till gnydde hon lite och somna om av sig själv- vad gör vi för fel?
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Jag kan tillägga att vi får truga i henne välling, hon verkar inte vara så förtjust i det samt att hon även får lite frukt direkt efter lunch.
Vi kan inte ge ex mackbitar då hon sedan födsel sätter i halsen väldigt lätt. All puree måste vara slät och fin i konsistensen annas sätter hon det i halsen och vägrar äta.Men hon äter ju på bra om det är mixat ordentligt. Hon kanske äter gör lite men jag har bara en väldigt kräsen storasyster att jämföra med, så därför har det alltid känts som att hon äter määängder med mat.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av mamaA »

Nej, jag tycker det är pyttelite mat, på tok för lite för en så stor dam :shock: . Jag tycker min sju månaders äter lite men definitivt mer än så, jag jämför med vår storebror som när han var 9 månader åt en stor burk puré + en stor burk fruktpuré på 10 minuter :mrgreen: .

Om hon inte får i sig tillräckligt med riktig mat så får ni fylla upp med amning eller ersättning. Min minsting får jag kämpa med rejält ibland för att få i honom maten, han kräks också lätt av minsta struktur i maten men det går.

Det finns många olika tekniker man kan använda sig av. Det bästa är om bebis är distraherad av något kul såsom äldre syskon eller om man har besök, då brukar man kunna lassa in maten utan att de märker det :wink: . Annars är överkoncentration lätt att ägna sig åt så när lillen krånglar låtsas jag att jag är väldigt upptagen med att läsa en tidning eller måste gå ifrån bordet och fixa något. Ibland får man helt enkelt bara vänta ut protesterna eller sjunga en sång etc. man kan även ta en paus och sätta ner liten att leka i 10 minuter för att sedan glatt presentera samma mat igen. igår när lillebror var jättetrött vid maten och bara ville äta hälften så tog jag lite fruktpuré längst fram på skeden några tuggor och sen åt han upp hela portionen. Jag märker ofta att när han inte vill ha maten så är han törstig så var frikostig med vatten till maten. Glöm inte rejält med fett i maten också!

Jag tror att uppvaken har att göra med för lite mat samt att det blivit en dålig vana.

Min kille äter så här:
frukost 1,5 portion gröt
lunch 3/4 stor burk puré + liten burk fruktpuré + ev ersättning
mellis fruktpuré en burk + 150 ml ersättning( detta mättar inte speciellt bra dock)
middag som lunch + kvällsslurk innan läggdags 90-120 ml ersättning.

Välling kräkte lillebror upp direkt så vi blandar ersättning och välling och trapar gradvis upp vällingdosen. Jag rekommenderar Hipp eller hemmagjord vällingsom det finns recept på här på forumet. De andra vällingarna är så geggiga tycker jag.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Vilken matglad kille :)Härligt!
Vi har nu ändrat lite och rutinerna ser nu ut såhär:

Kl ..7 Amning
Kl 8.30 100 ml välling hemmagjord
kl 9 Sova 45 min
Kl 11 Lunch ; en burk pure en halv till en hel burk fruktpure
Kl 12 Sova 1,5 h
kl 13.30 Mellis Välling 150 ml
Kl 15 Frukt, en banan oftast
Kl 17 Middag, en burk pure samt en frukt
Kl 18 En portion gröt
Kl 1830 sista slurk amning

Hon äter hellre många måltider en några stycken sällan verkar det som.

Vad tror ni om detta? Hon vaknar för det mesta runt sex, så ramsar vi fram till 7.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Du får gärna högst upp till vänster under "kontrollpanel/profil" gå in och skriva när bebis är född och när du startat kuren.

Är hon nu 7 Mån? I så fall skulle jag säga att du har för lite sömn på schemat, har du någon em lur också som du missat skriva in?

Bra att ni verkar få upp matmängden!!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Nu har jag lagt in infon. hon är 8 mån och sover 12h +45+1,5 per dygn. Är det för lite?

Vi har snart kurat i 3 mån, är det meningen att hon ska protestera varje läggning fortfarande?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tack för infon (ligger dock inte i din profil så som du ser mitt lila nedan :wink: )

Då är det nog så här att ni är inne i 8-mån ångesten och detta är hennes sätt att delvis visa detta.

Detta kan du använda "sök" till här på forum och läsa om om du vill men mest rekommenderar jag att du faktiskt läser om det i Barnaboken!! Den är oslagbar. Vissa "faser" löser liksom av varandra och det känns som det är samma i flera månader, men det faktiskt är lite lite olika när man granskar det. :wink:

(det är en aning i underkant med sömn, men till 9 mån blir det perfekt)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Bakslag för 6 månaders?

Inlägg av Nolin »

Hej alla! Det har de senaste månaderna gått bra för oss och vår dotter precis fyllda ett har i princip sovit från19-07. Dock har hon aldrig somnat utan protest, som max tre ggr. Alltid gnäller, skriker eller gråter hon så man får ramsa om i 30 min.
Hennes schema just nu vid ett års ¨ålder ser ut såhär.

07 vaknae
0730 Gröt och mjölk
11 Lunch
12 till 13.45 Sova
14 Mellis
17 Middag
1830 Välling
19 sova.

Hjälp nån? Det är psykiskt jobbigt med läggningen nu till slut.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"