Svår läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Tack Hönsmamma. Här jobbar jag och lilla T på. Pappan tycker det är fantastiskt men HAN kan INTE få till det med läggningarna. Attityd och vilja saknas=lätt att lämna över till mig som tar pucken eftersom jag vill att T ska få sin fina sömn. :? Dessutom kämpar jag i motvind mot alla i min omgivning med att hålla schemat. Ingen fattar varför det är så viktigt och hur det kan spela roll för nätterna. I min omgivning är alla positiva och förvånade över T:s nätter (jag behöver ju inte ens sjunga/läsa för henne innan läggning!) MEN varför inte nöja sig så verkar alla tycka ink sambon. Har ni några korta och dräpande meningar om nyttan att följa ett schema kopplat till nattsömnen och hur det inverkar på varandra?

Trevlig helg! 8)
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Inga svar på föregående inlägg :D Men det är klart, lite får jag väl tänka själv :!:
Tänkte dock höra med er nu, av ren nyfikenhet, vad som kan ha hänt med lilla T:s förmiddagslur 10:15-11. Hon har alltid sovit den fullt ut och blivit väckt sedan dag 2 i kuren, men då vaknat när jag öppnat sovrumsdörren och småpratat med henne. Nu, sedan ca två veckor, sover hon såå hårt att hon inte ens vaknar när jag skakar i henne! Vid något tillfälle har jag tom trott att hon inte lever! :( Hon är helt borta och segstartad efter luren.
Detta är ju inget större bekymmer men vad tror ni kan ha hänt :?: :D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är ledsen, ang. de som ifrågasätter använder jag bara attityden av självklarhet. Dvs. tittar på dem som om de är helt knäppa som inte fattar detta basala som alla borde typ fatta. :shock: :roll: :mrgreen:

Ang. att hon sover så kan det vara så att hon är i 8-mån ångesten och detta är ju hur jobbigt som helst och därför sover lite extra. Inget konstigt. Läs om 8-mån ångesten i BB så märker man att allt kan hända denna tiden. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Tror du det? Hon blir 11 månader om några dagar så jag tänkte att vi varit förskonade från ångest :?

Kram & trevlig helg. Vilket fantastiskt forum detta är :!: :heart:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

sorry 11 mån! Kanske dags och läsa om 1-åringen då :P :lol:

Det ena liksom avlöser mest det andra...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

En lägesrapport från T, i slutet på månad 6 sedan Kurstart:

* "Svår läggning" till natten har blivit, oftast, ca 5 min gnäll/gråt innan tyst. Ibland tystnad direkt.

*Fm-lur 5-10 min gnål/gråt innan tyst. Väcks alltid efter 45 min.

*Em-lur tas 9/10 ggr i rullande vagn på promenad. Somnar inom 5 min och vaknar när vagnen stannar 1,5 h senare. Kan sova inne i sängen också men blir lite mer oroligt då.

*Vaknar ALLTID 1 h & 10 min före morgon. ALLTID!! Efter 6 månader :?: :!:
Den 1-2 mån gick jag upp och gjorde husljud. De resterande månaderna har jag tyst legat kvar och mått halvdåligt. Har ramsat 1ggr/morgon OM gnålet övergått till hjärtskärande gråt.

Tankar om ovanstående från någon klok?
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Svår läggning

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jag har alltid kört med pangramsa när någon av barnen har vaknat efter 4 på morgonen. Pang! Alltså inget avvaktande utan ramsa högt direkt. Det funkar 9 gånger av 10 för oss. :)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Även om ljudet är glatt? Joller, fniss, etc :?: :?

Tack :!:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Japp, även då om morgonen är för tidig :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Uppdatering: fungerar ganska bra med pangramsa. Flera morgnar som jag faktiskt har fått väcka T efter ramsa ( som dock krävs varje morgon 05.50).

Fråga: semestern står inför dörren och för första gången ska T lämnas hos farmor att läggas, sova och ha en full dag hos. HUR viktigt är det enligt er att farmor gör som vi gör hemma? T ex exakt läggningsrutin, får instruktion i marginalkvarten, solfjäder etc :?: :!: Känns som jag behöver skriva en lååång manual åt henne? :roll: Eller kan jag tänka att det hos farmor ser/görs lite annorlunda ut?

Frågar pga att jag sett många inlägg i forumet där semestern betytt slappare rutiner= svårt med vardagen igen.
Tack :!:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svår läggning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker man ska göra det så likt så möjligt, det är enklast så för barnet. Skriv ner de viktigaste hållpunkterna och schemat och berätta resten. Det viktigaste är ju att de inte står kvar i rummet efter läggning eller springer in om hon protesterar utan håller sig till verktygen, samma om hon vaknar för tidigt. Vad menar du med solfjäder? Krisverktyg eller bara solfjädern vid läggning?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

Hej igen,

Semestern är över och det har gått bra. 8) Farmor gjorde ett bra jobb efter ordentliga instruktioner och T sov 5 min över sin tid! Har aldrig hänt! Det krävs en farmor för en sådan bragd. :!: :D
Nu tänkte jag lämna denna forum-kategori för jag antar att T ses som en säker sovare. Hon är dessutom snart 13 månader.
Jag vänder mig till den kategorin vid eventuella kommande frågor. Tack för allt stöd hittills :!:
Kram.
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"