Sova på flygplan???

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Sova på flygplan???

Inlägg av Pink Monkey »

Hej!

Vi har två söner på 2år och snart 4år. Stora killen kurades vid 7mån och lillkillen är SMad från ca1 månad.
De är båda omkurande för några månader sedan efter ett års strul pga flytt, ny förskola, trötta och stressade föräldrar mm. Och de sover numera som gudar!
Lillkillen kan ibland vakna runt 6-6.30 (har natt 18.45-6.45) men tystnar ofta själv eller med en ramsa.
Stora killen, som har juniorsäng, kan då och då tassa upp för att han är snorig, kliar på sina eksem och vill smörja eller vill kissa i blöjan (han har fortfarande nattblöja men vill säga till att han vill kissa i den så jag hoppas att det är ett steg till att få blöjfria nätter :) )
Men han lägger sig snällt igen och somnar om :)
Han har natt 19-07.

Nu på fredag ska vi på semester till Mallorca, ca.3,5h flygresa, och självklart går flygen mitt i sovtiden..
Dit går planet 19.05.
Hur ska jag få de att somna och sova på planet?
Tänkte ta med väckarklockorna så de har något bekant som de förknippar med att sova..

Sedan är det ju bagage, transfer mm när vi kommer fram så det kommer ju avbryta sömnen.
Ska jag förlänga morgonen och hur mycket isåfall?

På hemresan går planet vid 24 och vi landar 03.40.
Vi checkar ut från rummet vid lunch och har sedan möjlighet att låna ett rum för dusch osv, innan vi ska åka till flygplatsen.
Ska jag försöka natta de där innan transfer och sedan natta om på flygplatsen/flygplanet?
Sedan blir det ju att natta om igen vid 04 när vi kommit hem.
Hur länge ska jag skjuta fram morgonen då? Och hur gör jag med lillebrors daglur (brukar vara 11.30-13)
Göra natt som vanligt vid 19?

Är så tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sova på flygplan???

Inlägg av mamaA »

Hej!
oj, det var jobbiga flygtider ni har. Personligen brukar jag välja bort resmål med för sena tider för det är jobbigare men nu får vi utgå från vad ni har att jobba med. Ditresan tror jag inte är något större problem, det brukar vara spännande och somnar de så gör det de, annars får de vara vakna. 2-åringen är ju den som kan behöva sova men 4-åringen bör inte vara några problem. Jag har gjort så på flyget att jag har fällt upp armstödet mellan sätena och lagt sonen i knät med snutte lite över ögonen och haft filt med. Detta har bara varit vid daglurar, vi flög så vi var framme på hotellet vid 11 någon gång på kvällen och då var vår 1,5 fortfarande glad och vaken, inga problem. Sedan la vi honom i resesängen som hotellet bistod med och ramsade, klart! Sen sov han gott fast vi duschade och rörde oss i lägenheten.

Hemresan ställer ju till mer problem,jag tror inte du hinner natta dem på hotellet i och med att ni antagligen kommer att åka ifrån hotellet vi 8-9 tiden, har ni eget rum och tiden räcker så visst gör det, så de får sova lite. I så fall lyft över till bussen och prata inte för mycket (lätt när man ska lasta in väskor :wink: ). Sen beror det ju på om ni har vagn på flygplatsen, i så fall kan han/de vila där. Sen hade jag satsat på att få dem att somna på flyget som jag skrev ovan, t.om en liten ramsa. Med lite mindre barn som er tvååring så har jag hållit dem i famnen och så har de fått sova där, jag har gungat lite fram och tillbaka och hållt ett järngrepp som inte gått att krångla sig ur.

Resedagar är undantagsdagar, sömnen får bli som det blir, bara de sover och inte blir övertrötta. Jag hade låtit dem sova så länge de ville dagen efter, kanske sover de längre än vanligt, kanske inte och sen styr ni in på schemat igen.Kanske får du skjuta lite på middagsluren men ta ner dem till poolen/strande direkt så de blir riktigt trötta så somnar han lättare. Attityden av självklarhet löser det mesta!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sova på flygplan???

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

En tanke ang storebror som smyger upp på natten, bemöt endast med ramsan annars blir det lätt underhållning, men det vet ni säkert :D . Vi har en potta i vår fyraårings rum som han kan använda på natten. En idé är att sätta på byxblöja(lättare att dra ner själv) under natten och säga att om han behöver gå på toaletten så kan ha använda blöjan ELLER pottan men han behöver inte säga till. Sätt in en rulle papper till honom om han klarar det utan att det blir papper över hela rummet :lol: .

Ett tips till flygresan är bärbar dator eller ipad med hörlurar till barnen. Vi flög till Kanarieöarna när storebror var 2,5 och han såg på film nästan hela resan-vi har aldrig haft en så lugn flygresa :mrgreen: . Snacks som torkad frukt eller annat som barnen tycker om är också bra att ha med, liksom tunn fleecefilt( inte alla flygbolag som har filtar :shock: ).

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Pink Monkey
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 17 maj 2012, 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sova på flygplan???

Inlägg av Pink Monkey »

Hej igen!

Nu är vi då framme i Spanien..

Flyget var såklart 45min försenat och ungarna var helt galna, mest lillebror som drar igång storebror.. :shock:

Ingen av de sov någonting alls förrän vi kom på transferbussen, som tog ca.40min och vi var var på rummet vid 01.30...!!! Då bytte vi om till pyjamas och bums i säng, de somnade direkt!
Men det värsta var att lille Victor var såå trött och skrek som en stucken gris på slutet av flygningen och fram till bussen startade.. :oops: :
Imorse vaknade han vanlig tid ändå, efter bara totalt 5tim sömn...!!!!
Så vi har ju smått panik inför resan hem!
Vad ska vi göra???

Vi har t.o.m bokat ett flyg med ett annat bolag till på onsdag (vi ska egentligen hem på fredag) så vi missar tre dagar..
Men det planet går kl.9.55 till Köpenhamn med 6tim mellanlandning, och sedan hem till Stockholm..
Det är ju en bättre resa tidsmässigt men vi missar ju halva semestern..

Får man ge sömnpiller till barn..?? :wink: :wink: skämtåsido..
Alla tips mottages!!!!
Oscar född 110808, kurad vid 7månader
Victor född 130715, SM från 4veckor
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sova på flygplan???

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, för sjutton missa inte halva semestern :shock: , visst kan hemresan också bli jobbig men jag tror att de är så trötta då så att de somnar senast på planet. Det är inte så att kurbarn riktigt förstår det här med att sova någon annanstans än i säng men man får visa dem. Lägg i famnen/knät håll ganska bestämt, filt/snutte lite över ansiktet och ramsa. För storebror kan du förklara innan på dagen hur det ska gå till och upprepa sen på kvällen.

Allt går, på semester får man ibland kompensera med lite extra lurar om det verkligen skulle behövas, det tar på krafterna att vara i solen och bada hela dagarna. jag har t.o.m skjutit en timme på schemat ibland för att få det att funka bättre med att gå ut och äta på kvällen, vi lyckades inte få till tolvtimmarsnatt men det blev typ 11 och det klarar man sig på en vecka, man kan låta lunchluren vara längre om det går också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "