Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Soffan1
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 11:56
Ort: Frösön

Re: Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Inlägg av Soffan1 »

Hej!

Med hjälp av en underbar diplomerad kurare har vi nu gjort vårt fjärde dygn på kuren, och vi är redan en helt ny, MYCKET lyckligare familj! Tack Anna Wahlgren, du underbara kurare och forumet för det!

Några frågor om daglurarna dock:

Han sover 45, 2, 45, men på 45-minutarna sover han ALLTID max 35-40 minuter, aldrig hela vägen in i kaklet. Och på 2-timmaren vaknar han efter 1.45-1.50. Vad göra? Låtsas som man inte märkt att han var vaken och storma in och "väcka" glatt inom mariginalkvarten, eller tjura på? Känns som risken är att han sover kortare och kortare, och heller inte lär sig att det är VI som väcker, om man tar upp honom fast han alltid vaknar för tidigt? Eller?

PS: Jag har gjort så att jag alltid lägger honom 10-15 minuter innan utsatt tid, då det är ungefär vad det tar innan han sover.

Stor kram och tack igen SHN!
* Frank, född 2015 02 25
* Fick förlossningsdepression efter en rad komplikationer, så hur jag eventuellt kommer klara av att kura vår älskling återstår fortfarande att se...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Dipl. Kuraren var ju då jag. :wink: Familjen gjorde ett absolut strålaned jobb och gör allt och lite till!! =D> =D> =D>

Så till dina frågor. :wink:

De kortare lurarna tycker jag du skall göra så att du faktiskt "väcker" honom efter 40 min i några dagar, så han verkligen förstår att DU väcker. typ 5 dagar. Sen efter det kan han snällt ligga och fnula i 5 min om du vill utan problem. :P

Ang. långaluren, Gäller nog lite samma där, i värsta fall gå in och väck 1 min innan utsatt tid, annars måste du nog våga ta tjuren vid hornen och se till att få ett "omsomnande" med hjälp av marginalkvarten över 2 tim så du har 2.15. Men kan bli svårt just nu när min gullunge tror sig vara superpigg och vaken när han vaknar, han har ju liksom ALDRIG sovit så här mycket förr....

Jag tror detta kommer att ge med sig med tiden och de kommer sätta sig mera EXAKT så småning om.

Som vanligt tjatar jag på lite om detta med att han faktiskt behöver lite mera ålträning nu när han är pigg och glad igen! Så efter varje lur lägg honom på golvet och kör lite ålning, så han faktiskt får denna fysiska aktivitet. Det kommer hjälpa på lurarna rejält!! När han är nysoven och nyäten, lite ålträning! Kommer göra susen! :D :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Soffan1
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 11:56
Ort: Frösön

Re: Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Inlägg av Soffan1 »

Tack! Då testar vi så, så får vi se! Samma sak gäller ju på morgonen, men där har vi tjurat på mer konsekvent. Stor kram!
* Frank, född 2015 02 25
* Fick förlossningsdepression efter en rad komplikationer, så hur jag eventuellt kommer klara av att kura vår älskling återstår fortfarande att se...
Soffan1
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 11:56
Ort: Frösön

Re: Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Inlägg av Soffan1 »

Hej igen! Nu har vi snart gjort dygn 6, och det är redan en mycket gladare kille vi ser, helt otroligt! Han har fått sån aptit och plötsligt börjat göra försök att krypa - pang bom från ingenstans fast han bara är fyra månader! Det VÄRMER mer än solen!! =D>

Ett par frågor dock:

Det största problemet nu är att han vaknar för tidigt. Efter 30-35 minuter på 45-luren, ett par gånger mot slutet av 2 h-luren, och ett par timmar för tidigt på morgonen.

1) Kan 45-minuterna bli bättre om han får sova i sin säng då med istället för i vagnen?

Eller är det dumt att prova och byta när man väl börjat?

2) På kvällen kryper han in i vänstra hörnet och somnar där, halvt ihoptryckt.

Ska man låta honom sova vidare så bara? Eller flytta honom?

Kram och TACK!
* Frank, född 2015 02 25
* Fick förlossningsdepression efter en rad komplikationer, så hur jag eventuellt kommer klara av att kura vår älskling återstår fortfarande att se...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Diplomerad kurare i Jämtland sökes med ljus och lykta

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt!! Och han sov visst 11 tim inatt innan han vaknade! :heart:

Ang. kortlurarna skulle jag inte flytta dem utan att sova 35-40 är ok tycker jag. Kör så 6 dagar till så pratar vi om det då. :wink:

Han har ju liksom sitt eget privilegum och somna hur han vill kan jag tycka. Känner du att det är något konstigt med det hela natten så kan du gå in när han sovit EXAKT 10 min och lägga om honom, gå snabbt ut igen utan ramsa eller något. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"