Eget "rum"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Eget "rum"

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Vi bor i en tvåa på 70 kvm och har IDAG delat av sovrummet med vajer och gardiner. Sonen sover i "första" rummet och vi i "andra". Vi valde att behålla hans säng där den alltid stått, bakom dörren i en slags mysig vrå.. Vi går alltså alltid förbi / igenom hans säng / rum. :-k
(Kommer vår närvaro att störa? Har inte märkt ngt hittills)

Nu till frågan:
Hur har ni andra gjort, som inte har möjlighet att ge eget rum?
:D
Linda
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 04 dec 2004, 01:03
Ort: I ett timmerhus i Ulricehamn

Inlägg av Linda »

Hej!
Vi bor i ett trångt litet hus och på andra våningen där vi har vårt sovrum så finns det inte något mer rum förutom toalett/badrum.
Vi sover alltså alla 4 i samma rum. Vi i dubbelsäng, 4-åringen i en växasäng vid fotgaveln och 2-åringen i spjälsäng jämte mitt nattduksbord.
Vi har aldrig märkt av att de blivit störda!
Tvärtom så är de väldigt vana vid alla ljud.
När vi ( i alla fall jag som är väldigt dålig på att treva mig fram i mörker) tänder upp lampor, plockar i garderoberna, pratar i normal ton med maken osv - behöver alltså inte ta den minsta hänsyn till de små som sött sussar vidare. Och vi har alltså inte ens skärmat av med något utan haft dem så nära inpå oss man kan utan att för den skull ha dem I våran säng.
Fantastiskt skönt!!!
Det är tänkt att badrummet ska göras om till barnrum och det MÅSTE nu snart ske eftersom 3:e barnet är på väg och SÅ måmga barnsängar kommer INTE plats i vårt sovrum.
Men jag tror - det har i alla fall varit så i vårt fall - att barnen vänjer sig vid allt som är självklart!
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Tack snälla Linda!
Vad härligt det låter :D
Men jag tror - det har i alla fall varit så i vårt fall - att barnen vänjer sig vid allt som är självklart!
- Underbart citat! :D 8)

Hmmm, vi får nog plats med två sängar till i vårt sovrum 8) :lol:

Tack :!:

Fler som vill dela med sig? :wink:
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Vi flyttade! :D
Förr (i början på kuren) sov Iza i sin säng bredvid min sida sängen i vårt sovrum. Efter ett tag insåg vi att det inte var hållbart, speciellt inte på morgnarna.
Vi hade möjligheten att flytta till en likadan lägenhet som vi hade (lite fräschare t.o.m! :D ), på samma gård och allt, men med den skillnaden att den låg på gaveln på huset och då fanns det fönster och element i klädkammaren, som det inte fanns i den förra lgh.
:idea: Riva ner hyllor, spackla, tapetsera och vips så hade vi ett mysigt litet bebisrum på 3,5 kvadrat. Perfekt storlek då hon inte gör så mycket annat än sover där nu ändå. Rummet ligger dessutom precis intill vårt sovrum så vi hör ju minsta pip därifrån.
Nattsömnen funkade jättebra redan innan flytten, men visst är det skönt nu när vi inte stör henne på något sätt med vår närvaro i rummet. Och hennes närvaro inte stör oss :oops: :lol:
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
LinaB
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 23:16
Ort: Stockholm

Inlägg av LinaB »

Hon sover i samma rum som oss och det fungerar bra. Vi känner dock att hon behöver få lite mer privat utrymme så vi är i färd med att göra precis som "father of a son" gjort. Dela av en del av rummet med vajer och draperi. Kul att höra att ni gjort precis samma sak!! :D
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
LenaW-B
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 28 dec 2004, 00:45

I samma rum

Inlägg av LenaW-B »

Hej!
Det verkar vara en bra lösning ni hittat, att dela rummet.

Vi sover i samma rum och i samma säng min dotter och jag.
Har inga planer på eget rum i nuläget men när hon tröttnar på mig så flyttar jag ut i vardagsrummet så att hon får eget rum :)

Lena
*F?rstag?ngsmamma till dotter som ?r 18 m?nader
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Vi har en 2:a på 66 kvadrat och har börjat leta efter större. Har just nu avdelat en hörna i hallen med vajer och tyg. Har just gjort andra natten på SHN, så vet inte om det funkar än.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Fru Majsan
Inlägg: 53
Blev medlem: mån 03 jan 2005, 00:32

Inlägg av Fru Majsan »

Vi håller som bäst på att dela av vårt extrarum med en bokhylla, så rummet blir både sovrum för sonen och arbets/datorhörna för oss. Däremot är jag tveksam om jag kan sitta och nattsudda vid datorn som i dag när sängen är på plats. Han borde väl störas av knattrandet, ljusskenet och fläkten, även om man skärmar av så gott det går???
Mamma Tesked
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:48
Ort: Oskarstr?m (Halmstad)

Inlägg av Mamma Tesked »

Sonen sover i andra ända på vårt sovrum, nu har vi iofs inte direkt utrymmesbrist eftersom vi bor 3 st i ett hus med i dagsläget 4 sovrum :oops: Men bonusbarnen har sina rum som är små och sonens tänkta rum är i dagsläget ett förråd pga ombygnation.
Han har alltid sovit i vårt sovrum och fyller idag 11 mån och han sover bra! Man kan prata, tända lampor osv utan att han vaknar, klockradion går igång för mig på morgonen och både sonen och maken snusar lugnt vidare och oftast märker de inte ens att jag går till jobbet.

MEN!!! Jag vet inte varför men Totte har börjat vakna vid 12-tiden på natten.. oavsett om vi har sovit i 2 timmar och allt är lugnt eller om vi är vakna... får se om trenden hänger i sig...
/Magdalena


????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
Electrifying
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 14:53
Ort: Halmstad

Inlägg av Electrifying »

För oss blev livet mycke enklare när vi flyttade ut Anton till sitt eget rum. När han sov inne hos oss så kunde man inte tända eftersom han vaknade ganska omgående då.. Läsa var det tex aldrig tal om.. Sen vaknade han när sambon klev upp vid halv 5-5 på morgonen, inte alltid så kul :( Vi flyttade honom när han var 8 månader (har jag för mig) och genom det så fick vi alla en bättre nattro.

Dock har jag när han varit sjuk sovit inne i hans rum (2 ggr hittils) MEst tror jag för min egen oro.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vi delar oxå sovrum med lilltjejen( bor i en liten 2:a på ca 50 kvm). Vi har inte delat av med ngt draperi än men är på gång. Håller på att bearbeta sambon lite angående det. Han är lite mer pedantisk av sig och tycker väl att det inte kommer att bli så snyggt, men vem bryr sig. Dottern vaknar alltid innan utsatt morgontid och jag hävdar att det beror på att hon inte är avskärmad. Vi får väl se när det blir av.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Vi har gjort en annan variant

Inlägg av Gäst »

Familjen Gyril samsas i en etta med sovalkov på 43 kvm.
Därför gjorde vi nyligen en ommöblering, så nu har Gyril eget rum i sovalkoven.
Där huserar hon med sina leksaker, keyboard och spjälsäng.
Vi sover alla ännu bättre än vad vi gjorde innan vi föräldrar flyttade ut i rummet. :sleep:
Dessutom finns det ju andra fördelar: Att kunna pussa lite på sambon i lugn och ro är inte fy skam det heller. :oops:
Majsan
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 11:46

Inlägg av Majsan »

Vi bor också i en tvåa fast på 60 kvm. Nu har vi flyttat ut våran säng i vardagsrummet och satt upp vajer och gardiner runt (som ramlat ner *mutter*) så Karl och Ida har nu sovrummet. Först nattar jag Ida och sen läser Karl och jag saga i soffan och smyger sedan in i sovrummet och nattar honom. Vi fick helt enkelt inte plats med alla sängar i sovrummet, blev mycket bättre med en barnkammare med alla deras grejer därinne.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"