Hur fixar vi sömnskarven?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Hur fixar vi sömnskarven?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

11 dagar utan dagis låter ju kanonbra! Jo, luren kan behöva flyttas fram eller förlängas men som sagt, på em. klarar de längre vakenpass än på fm så pressa inte vakentiden på fm för mycket.

Jag tror nog det kan gå att flytta under luren, inte ultimat förstås men vi har flyttat min son mycket ur bilstol och ner i sängen och även om han vaknar är han så trött att han gärna somnar om. Vissa gånger (särskilt nu framöver när man inte behöver slita av vinterkläder osv) vaknar han inte ens. Och när tiderna väl sitter brukar de sitta ganska bra, är min erfarenhet.

Tror nog att 5 h vaken på em kan funka ganska bra, alltså sova fram till 14.30?

10 avocado! MUMS!!! Om de börjar bli för mogna så gör avocadosoppa med mycket grädde i, mycket poppis här och supergott för hela familjen.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mossa

Inlägg av Mossa »

Gissa om jag hade en trött bebis ikväll. Hon sov sina vanliga 45 min efter lunch och fick bara sova 5 min på em. Det kommer jag nog hålla fast vid ett tag, åtminstone tills hon börjar sova lite bättre efter lunch. Hon var så trött så hon inte orkade äta. Det blev lite ersättning till slut. Idag har vi annars haft trevliga måltider, alltid något, bara man får äta själv så, även om det inte blir så mycket mat.

Vi får se var det tar vägen. Tack för stödet !!
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej
En liten uppdatering. Måltiderna går bättre, vilket är jätteskönt. Men man får inte fuska och bara ta fram en burk. Det ska vara välgjord nylagad mat, med goda tillbehör att plocka själv, t ec brockoli i ostsås, men inte för ofta för hon ledsnar snart på en sak. alternativt att det hnder jättemycket runt om med massor av folk så hon glömmer att hon gapar och äter hur mycket som helst.

Jag har satt ett nytt schema till
19,20-7,20 natt
8 frukost
9,15-10 sova
11 lunch
12,30-14,30 sova
14,45 mellis
17,45 middag
19,05 välling

Hon har somnat om vid lunch men det tar nästan 1 timme, sedan får hon sova 20-45 min till som längst 14,45. I lördags somnade hon inte om, sön-tis gjorde hon det, med hjälp av buffning.

Det har varit svårt med en 5-min-lur på em. Det är så svårt att avgöra när hon somnar så man vet när 5 min gått. Hon gnölar och ligger tyst om vartannat innan hon somnat, så jag har tänkt skippa den, om det funkar.

Igår och idag har hon istället vaknat på mornarna vid 6,15-tiden. Nu har hon somnat men hon låg och smågnölade förut, är det något ni tror kommer gå över snart? Hon blir trött av att vakna tidigt.
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej igen

Tjoho igår sov hon 1,5 timme efter lunch utan att vakna, inte 2 timmar som jag tänkt, men bättre i alla fall.

Men hon vaknade 5,30 imorse. Var tvungen att ta upp henne 6,45 för att hon inte skulle väcka storebror i rummet bredvid för då hade hon blivit ordentligt uppretad. Det här funkar ju inte hon blir bara tröttare och tröttare...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Hur går det för er nu?! Ser att vi missat att ge dig svar, förlåt!! :oops: Du verkar jobba på så jättefint =D> så ge inte upp!! Efter en vecka får man ju utvärdera schemaändringar så hur tycker du att det verkar funka med schemat?

Kram till dig!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej

Man kan milt säga att det inte går så bra. Dagen efter mitt senaste inlägg sov hon 2 h, men med tidiga mornar. Sedan återgick hon till bättre mornar men 35-45 min-lurar, ibland har hon somnat om. Idag "redan" efter 35 min och hon fick sova en kvart extra, totalt 1 h. Hon fick lägga sig strax efter 19 ikväll.

Igår beslutade jag mig för att ändra schemat, det går inte att få till det. Så istället sova 19,20-7,20, 9,30-10,15 och 13-14,30 och flyttat fram lunchen till 11,45. Jag vill ge henne lite extra mat 10,30 för att hon inte ska bli för hungrig, men hon har inte velat ha något.

I em har hon varit trött och kinkig, vilket hon inte brukar vara trots att hon har sömnbrist, jag märker att hon inte får tillräckligt medsömn. Hon är precis överallt, framförallt där hon inte får vara och storebror (3,5 år) blir tokig på att hon förstör hans lek och hon blir arg för att hon inte får vara med. Så bestämd och bara 7,5 månader.

För det mesta äter hon hyggligt i alla fall, men är rätt kräsen. Hon ska ha samma som vi har, vilket inte alltid går. idag när hon var så jättetrött blir det sämre med maten och det blir genast lite av en ond spiral.

Kan jag vara på rätt väg med schemat? Hur ska jag göra för att hon ska somna om? Gör jag ingenting eskalerar det ofta från lite missnöje till gallskrik som inte ger med sig av sig själv. Ramsan tar inget vidare. Buffa kan gå, men man får hålla på och springa in och ut 30 min-1 h. Husljud och musik blir hon tokig av, likaså solfjädern, Vi har ett väldigt stort hus så hon är inte van vid ljud när hon sover.

Imorgon kommer det inte bli någon ordning med något då vi måste vara iväg nästan hela dagen. Med ett fungerande schema är det ju inget problem. Men det går inte låsa fast sig hemma tills det fungerar. Det får bli som det blir.

Jag behöver mer peppning :?

Hälsningar Mossa
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Har du plockat bort em-luren pga de tidiga morgnarna? är hon bara 7,5 månad är det ju ganska tidigt att plocka bort den redan.

Jag har lite liknande problem med vår lillebror, tidiga morgnar och vaknar ofta för tidigt på långluren. Jag minns att med storebror så hjälpte det att korta ner fm luren för att långluren skulle sitta så nu ger jag ingen marginalkvart på fm längre. I övrigt har jag tagit till mig Torsmammas råd om att bebisar i den åldern behöver tröttas ut rejält motoriskt så innan lunchluren motioneras det rejält :wink: . De senaste dagarna har det gått lite bättre så jag forsätter med det konceptet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mossa

Inlägg av Mossa »

hej

Mornarna har funkat bra. Hon har i alla fall sovit till 7. Det var bara ett par mornar när hon sov bra på dagen som hon vaknade tidigt. Em-luren togs bort för att få middags-luren att funka. Jag har inte märkt någon effekt av att den togs bort. Inga marginalkvartar på fm. Hon vaknar efter 35-40 min.

Försöker trötta ut henne, jag väntar på varmare vår så hon kan krypa mer i gräset. Försöker varva fysisk aktivitet såsom krypning (försök stoppa henne), med att gå promenad i vagn, hjälpa till med matlagning mm, leka med (förstöra för) brorsan. Kom gärna med tips om motion!!

/Mossa
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Vad händer om man flyttar fram långluren lite så hon hinner bli lite tröttare :-k ?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mossa

Inlägg av Mossa »

Nu ligger hon vaken och är så ledsen för hon vill verkligen sova, men hon får inte till det. Nu har hon sovit dina lunchpass några dagar, men då vaknar hon för tidigt på morgonen, vid 6-tiden. Idag sov hon till 7 och då kan hon inte sova mer än 40 min efter lunch. Ett mycket tydligt mönster jag sett tidigare. Kan det funka att flytta fram lunchluren ytterligare som mamaA föreslog till 13,30-15?

Jag får ta upp henne nu, lite för tidigt och ge henne en kortis i em. Annars blir hon för trött för att äta middag.

/Mossa
Mossa

Inlägg av Mossa »

Vill tillägga att hon bara sov 30 min på fm. Tog 10 min att somna och vaknade efter en halvtimme. Då var hon väldigt trött när hon lades.

/Åsa
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Svår nöt att knäcka det här #-o , men jag tycker det är värt att prova att flytta fram långluren. Vad händer om du ger dig in i en rejäl ramsdiskussion med henne när hon vaknar för tidigt på luren? Blir hon bara argare eller händer det att hon somnar om? På något sätt känner jag att man måste lära liten hitta njutningen med att sova så det är ok att ligga i sängen även om man vaknar för tidigt men det är lättare sagt än gjort :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej

Hon vaknar oftast inte arg på långluren utan hon kan till att börja med vara ganska tillfreds eller ligga och jämra sig. Så länge det är så gör jag inget, det är lönlöst. Är hon inte arg blir hon skitarg om jag börjar ramsa. Efter ett tag, kanske en halvtimme ledsnar hon och blir arg och sedan kanske ännu argare. I de lägena hjälper det inte att ramsa. Hon har somnat om några gånger, om hon blir arg ganska fort så att jag kan gå in och buffa några gånger (buffningsträsk?!), hon somnar då efter att ha varit vaken 45-60 min. Men hon har aldrig somnat om av sig själv på dagen. Det gör hon ganska ofta om hon vaknar vid 6-tiden på morgonen. Idag när hon vaknade på långluren ville hon verkligen sova, efter ett bra tag med envetet gnölande kikade jag in och då låg hon platt mot lakanet och på håll såg det ut som hon sov, men jämrade sig.

På något sätt verkar det som hon inte har tillräckligt mycket trötthet i sig. Jag provar att senarelägga luren en halvtimme så får vi se hur det går. Imorgon börjar babysimmet, kl 13,30, denna värdelösa tid. Men hon älskar att bada och blir helt vild, så det är värt att det blir helt fel med sömn en dag i veckan. Vet dock inte hur jag ska lägga upp sömnen istället för att hon ska orka med babysimmet och sedan resten av dagen.
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej! :heart:

Jag tänkte hoppa in här med ett litet tips som är utanför boken men som kan testas mot skarvar och tidiga mornar om allt annat misslyckats. Vaknar hon alltid efter 45 minuter går du in och rör vid henne efter tex 25, så pass att hon kommer ut djupsömnen men inte vaknar helt såklart. Då hinner hon somna om och hitta tillbaka till djupa sömnen innan skarven inträffar så att säga och vanan att vakna bryts. :!:

Om du upplever att hon försöker somna om och jämrar sig över att det inte lyckas tycker jag inte det låter som att hon får för mycket sömn utan andra orsaker. Nu när vädret blir bättre kan man bjuda på kryp/krälpass utomhus innan lur - det tröttar ut bra!

Förresten - har du testat att lägga tidigare? #-o
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Mossa

Inlägg av Mossa »

Hej

Jag tror inte heller hon får för mycket sömn. Hon blir så trött om hon inte sover tillräckligt. Det gäller bara att få den vid rätt tillfällen.

Nu när det har börjat torka upp ute passar vi på att vara ute i gräset så mycket som möjligt. Det är dock svårt att hinna med så mycket på fm, då är det också fortfarande rätt kallt på backen.

Storebror sover 19-7,30 vilket gör det svårt att tidigarelägga läggning. Ofta kommer hon i säng tio-kvart över sju. Hon är med och nattar storebror, vilket hon tycker är jättekul, sedan välling innan God natt.

/Mossa
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"