tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av lokkolela »

Hej alla fina barnaboksmammor :heart:
Jag har en liten på 15 månader. Han äter efter att ha varit lite svår med maten äntligen som en häst igen!
Han får massor med utetid..
Han får mängder med social delaktighet..
Vi har vårt lilla schema som vi följer med hjärta och själ. Framförallt lille pojken!
Han går alltid och lägger sig utan bråk och somnar alltid ljuvligt.. Men han vaknar alltid cirka en timme för tidigt på morgonen... Det är mörkläggning i hans rum.. Till tusen!!
Och om han skulle vakna till under natten så är han super duktig som somnar om själv med ramsa.
Men om han vaknar efter kl 05.00 så är det jätte svårt att få honom att somna om...
för en månad sen fick jag för mig att han kanske trots allt fick för lite sömn och utökade därför middagsvilan till två timmar. Detta gav dock inge resultat utan han fortsatte att vakna för tidigt.. Och till slut så slutade han att sova två timmar.. Han vaknade efter en och en halv timme och somnade liksom inte om.

Här efter gick jag därför tillbaka till det vanliga..
07.00 god morgon
12.30- 14.00 vila
19.00 god natt

( när han för en period fick två timmar vila så låg den mellan 12.00- 14.00) ..

Allting fungerar ju fint förutom att han vill upp tidigt..
vad tror ni om att lägga vilan tidigare?
Alltså mellan 12.00- 13.30.... eller ännu tidigare kanske? jag funderar på om han kanske behöver vara ännu tröttare till läggning. För att liksom stå sig på sömn hela natten?. Dock vågar jag inte riktigt experimentera med detta utan era kloka tankar först ;-)

Jag undrar även hur ni har gjort med era barns spjälsäng? Hade en vän som sa " ja.. Och nu är det ju snart dags att ta bort ena sidan av sängen.. Det hade inte mina barn. Det klarar dom sig utan.. "
Gör dom det i så liten ålder??!
Hur har ni gjort?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Visst kan du lägga vilan kl. 12.00 och se hur det funkar men ge det 2 veckor då tycker jag innan du utvärderar.

Många barn vaknar ju tidigt, det viktiga och tänka är ju att det händer INGENTING för på natten sover alla som grisar. 8)

Tänk förutsättningar och att han kan ha det som egentid helt enkelt.

Ang. spjälsäng brukar vi här på forum säga att den har man till trotsen är över någon gång efter 4 år! :D

Har man att barn som klättrar ur sängen och riskerar att slå sig förskräckligt då kan man i vissa enstaka fall ta bort sidan, men än hellre så kan man ställa en pall eller stol vid sängen så kan de klättra i och ur själva, eller lägga en madrass bredvid så om de missar så slår de sig inte. Spjälsängen är en trygghet, försök att inte förändra så mycket om du inte måste. :P

Nu är han nog snart inne i förtrotsen också så det kan vara värt att läsa om den i Barnaboken, som ett tips. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av lokkolela »

Aha.. Ok. Då istället för att liksom bråka fram till kl 07.00 så går jag in till pojken med flaska och ger leksaker? :-) men då är frågan hur tidigt är okej liksom?

Jag har ju alltid plockat upp vid 07.00 för att byta blöja och ge flaska.. Sen har han lekt till 09.00. Och efter det har vi gått ut fram till lunch?

Men om jag då låter honom vakna när han vill och göra klart för ensamlek så kan jag låta honom leka fram till sju? Eller åtta kanske? Och om han inte .är vaknat till sju... Så VÄCKER jag honom??

Jag har ju också fått för mig alltså att det är det som är bäst när det gäller spjälsängen. :-) då kan jag skaka av mig dom hjärnspökena.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nej, nu tror jag du missuppfattar mig. :wink:

Fram till 07 är det natt, på natten händer INGENTING!! Folk sover som GRISAR! Väljer han att vara vaken är det hans ensak, men han får ligga i mörkret och vara till 07. Inför en väckarklocka istället tycker jag. :wink:

Den skall stå utanför rummet och när den ringer går mamma/pappa in med den så kan han själv stänga av den och DÅ är det morgon, för- att klockan säger det. :D 8)

Går du in, sysselsätter, verktygar, gör saker, då har ju morgon börjat, visst? Det är inte tanken, då kommer han bara att börja vakna tidigare och tidigare, och tidigare. :roll:

Bra med ensamleken till 09!! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av lokkolela »

Haha ja jisses... Skrattar lite gott här. #-o
Jag förstår hur du menar nu.
Inte in och mecka innan kl 07.00!
Då ska jag i stället se till att han inte blir ledsen och arg om han vaknar tidigare utan ge verktyg ( utan att gå in) så att han antingen somnar om själv eller ligger vaken nöjd och jollrar för sig själv.
Det fanns ju en tid för ett tag sen då han faktiskt var jätte duktig med att ligga i sängen och jollra själv om han råkade vakna tidigare .. undra vad jag gjorde för att han skulle tappa det? :-k
men okej.. Jag är på banan igen. Jag ska bara se till att den lille blir det igen.

I två dagar nu har hans vila legat mellan 12.00 - 13.30 istället för 12.30- 14.00.
Han somnade fint igår kväll... Sov hela natten, och vaknade inte lika tidigt idag.. Började bråka 06.30.
Då pangramsade jag. Sen var det mest gnäll.. Inge gråt.
Sen stegrade det efter tio minuter... Då spelade jag lite musik utanför.. Då tystnade han igen och låg till 06.55. DÅ gick jag in och tog honom för att mamma skulle få bestämma starten på dagen och inte han??
Detta gjorde jag med väckarklocka och ska verkligen se till att den introduceras på riktigt nu!
Nu ska det bli spännande i morgon:-)

Tack för dina fina råd... och för att du skopade mig rätt på banan igen [-o<


En fråga till bara om ensamleken?
Men det kanske inte tillhör till denna tråden egentligen. I så fall förstår jag om ni hoppar att svara så på den..
Jag undrar bara hur man gör den dagen han blir så pass stor att han börja klättra ur sängen på riktigt?
Hur anordnar man fina ensamlekar till små äldre herrar? #-o
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt hanterat, precis rätt!! Som Anna säger: Pris och beröm! =D>

Han började för att du ifrågasatte den goda sömnen och började överarbeta situationen. :roll: :lol:

Nu har du en plan och det kommer gå strålande! :D

Jag körde med resesäng ensamlek ganska länge och funkade tills sonen var runt 2 i alla fall. När han började klättra ur så hade jag det i "lekrummet"och gjorde samma där, satte på trevlig glad musik och presenterade fina leksaker och lite och smacka på. Visst hade vi en kort period när han försökte "springa ut" men jag satt faktiskt vakt någon vecka eller två då. Sen gick det över. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av lokkolela »

Haha oj? fungerade det det med att sitta vakt?
Jag fick en idé där är du skrev att någon hade liksom höjt spjälsängen? Om jag snickrar ihop något där så borde den väl funka ett litet längre tag sen och han väl börjar klättra? :-)
Finns det någon tråd här med mer specifikt ensamlek? Som liksom följer ålder? :-)

Tack du för dina fina svar och din hjälp.
Dessa dagarna har pojken varit himla duktig. han blir super glad av väckarklockan. Men i morse vaknade han och var ledsen.. Men då funkar det med lite musik utanför dörren..
Jag ska fortsätta att hålla detta nu så hoppas jag att det ska bli bra nu :-D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: tips angående spjälsäng. och middagsvilan

Inlägg av TorsMamma »

:D Tack själv.

Nej, tyvärr har vi inte så många sådana trådar är jag rädd.

Bygga på spjälsängen är absolut ett sätt och resesäng är också ett sätt en tid.

Ja, det gick faktiskt att sitta vakt utanför och hålla igen dörren. Ja, han var lite ledsen en kort stund innan han fattade att han skulle leka lite igen. Men gick fort över. Han är ju idag 8 år och går numera upp själv kl. 07 och håller sig sysselsatt fram till 9-10 på helgerna. Så all cred till ensamleken! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "