Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanjoula
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 feb 2015, 19:29

Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Inlägg av sanjoula »

Hej!
Jag har läst SHN boken och funderar på att snart börja kura min son. Tyvärr är min man lite emot detta, då han tycker att vår son är för liten och behöver mycket närhet osv. Men jag bearbetar honom...

Nu till några frågor jag har som jag inte riktigt hittat svar på i forumet.

1) Min son äter nästan lika mycket på natten som på dagen när han vaknar i sömnen och ammar nattetid ca varannan- var tredje timme mellan 19.30-07.30. Kommer inte han bli jättehungrig om han plötsligt inte får mat nattetid? Han somnar oftast snabbt efter matning. Kan ju själv som vuxen på hungrig på natten och då är det ju svårt att somna om....

2) jag försöker mata mer på dagen men han bara kräks upp om han får för mycket, särskilt av gröt, frukt, pure mm. Hur ökar man då matintag på dagen?

3) Kan man ersätta vagnandet med "vyssa-fötter" på spjälsängen och då gunga sängen kraftigt istället?

4) Min son avskyr att ligga på mage, och även sidan. Hur övar man på det utan att han lägger ansiktet rakt ned och skriker? Han vill inte vända på huvudet när han blivit trött i nacken...

5) Måste man ha samma schema dagtid alltid? Om man tex ska åka iväg eller så?

Bästa hälsningar,
Sofie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofie och välkommen! :D

Först, läs boken minst 5 ggr eller än hellre 10 ggr, du kommer hitta nytt och svar på de flesta av dina frågor. Och när du väl börjar kura så läs under tiden.

Sen, gå in under "Kontrollpanel/inställningar/signatur" och skriv in ålder på barnet i fråga samt när du startar kuren. :D

Nu svar på de andra frågorna. :D

1. Svar nej, inte om han är över 4 mån och äter riktig mat 5 ggr/dag och amning är som ett komplement till dessa måltider.

2. Kan låta lite hårt, men mata på och om han kräks lite så mata på lite till... Men med 5 måltider på en dag brukar de snabbt hinna ikapp en annan måltid om lite kräks upp från den de hade. Vissa barn kräks av "överkänslighet" så byta grötsort kan ju vara en tanke, mjölkfri gröt? Men frukost, Lunch mat, mellis, middag mat och kvällsslurk skall in på schemat.

3. Nej, det kan man tyvärr inte är min erfarenhet. Här handlar det om att man skall LUGNA ett mycket upprört barn, inte "söva" med lite gungmys. Så då rekommenderar jag oftast att man tar av tassarna och lär sig buffa istället. ÖVA, ÖVA; ÖVA, du skall kunna lugna med mest upprörda unge på säg 30 sek.

4. Öva tillrättaläggandet och solfjädern så kommer även han lära sig. Utöver det öva, öva, öva magläget på dagen. hellre 10ggr/5min/dag än 1 lång stund varje dag. Här är träning många gånger om dagen som gäller. Släng gåstolar och hoppgungor och ner på golvet på mage med er allihop. :P

En 4-6 mån behöver lära sig åla ordentligt så ta bort mattor på golvet, bort med strumpor och sätt på kortarmat och se till att ni övar ålning på dagarna. Man skall vara rejält trött i kroppen så när man läggs vill man sova. :wink:

5. De första 2-4 veckorna rekommenderas INGA avsteg i min mening. Barnet måste ju få chansen att "lära" sig klockan och bli sin egen lilla skalman. Annars brukar man se det som en gång ingen gång om man exempelvis har en resdag någon gång eller två/år. Men "regelbundna" avsteg säg för babysim 1 gång i veckan rekommenderas INTE, been there done that. :roll: :wink: :twisted:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Inlägg av TorsMamma »

Här har du en länk till en superblogg om just ålning m.m. som jag önskar någon hade gett mig när min son var liten. Läs den och njut av Heges kloka ord! :D

http://barnhjarnan.blogspot.se/search/l ... C3%B6nster
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sanjoula
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 feb 2015, 19:29

Re: Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Inlägg av sanjoula »

Tack för svaren!!

När jag menar med att han kräks av gröt så menar jag att han kräks upp allt av gröten tills det bara är slem/galla som kommer och han varit matt i flera timmar efteråt. Jag ska prova annat märke men just nu tar vi paus några dagar och han ammas endast. Kommer att prova mer smakportioner i veckan och när jag känner att han kan få i sig typ 5 ggr per dag så kan vi börja kura.

Ska även ordna med signaturen då :-)

Bra tips på blog. Gav mig en tankeställare gällande vikten av att krypa och åla. Ska börja redan i morgon med intensivare på mage träning. Har hittills låtit honom ha långärmat och strumpor men ska prova utan det nu. Inte tänkt på att det kanske påverkar en del....

Bästa hälsningar,
Sofie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om att kura en snart 5 -månaders pojke

Inlägg av TorsMamma »

:D Du är välkommen, undertiden hinner du läsa lite till, ta fram schema och en plan! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"