Prematur schemadags?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jennie1993

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Hej! :D

Först lite beröm: så bra du jobbar!!! =D> =D> =D>

Sedan forumets bästa förkylningsknep: Skala och skär en gul lök i skivor, häll på hett vatten (i lämplig bunke/skål) och ställ vid huvudänden under litens säng. Alla som prövat blir förvånade över att det FUNKAR!!! Du kan också höja huvudänden lite med hjälp av tex böcker, en bräda eller dylikt.

Annars är en god sömn det bästa mot alla sjukdomar, tycker jag, så han klarar det säkert bra!! Vila, vätska, värme och vänskap säger min vän läkaren. Gäller vuxna, men säkert barn också. Passa på att spruta lite bröstmjölk i näsan om du har tillgång! Men löken är överlägset bästa tipset.

Kram och krya på lilleman!!

/Ylva

:heart:
Åh jag trodde att det där lök-knepet bara hjälpte mot hosta! Ska definitivt provas! Måste bara köpa hem lite lök :P
Huvudändan är redan höjd, det gjordes första natten när han inte ville sova på kvällen och bara gnällde.
Var uppe en timme vid 05:30 typ och körde med koksalt i näsan... Tror jag har lite bröstmjölk kvar i frysen, ska prova det i näsan med! Låter ju himla mycket mer snällt och trevligt än koksalt (han har lätt till sköra slemhinnor stackarn med)..

Hur tänker ni alla kring typ saker som babysim? Är det kul? Värt det? Hur mycket smitta sprids det egentligen där?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Så här tänker jag (väldigt spontant):

Jag hade gärna gått på babysim för MIN egen skull för att lära känna några fler mammor här men för lillens skull tror jag inte det var särskilt nödvändigt. Han badade ju och njöt av det hemma. Dock blev det inget eftersom tiderna inte funkade med schemat och dessutom har jag faktiskt lite badhusfobi (jo, klor och diverse smittor är nog inte ultimat för luftvägar och hälsa i allmänhet) så jag var lika glad för det egentligen. Tål inte kloret, varken psykiskt eller fysiskt! :wink: Motsägelsefullt svar kanske men summan är nog: nej, inte alls nödvändigt och kan mycket väl innebära hälsoproblem. Men har du INGA mammavänner så kan det ju vara nödvändigt för din egen skull, typ.

Har du något att droppa bröstmjölken med så han inte dränks? Min mamma har alltid haft en fantastisk pipett-sug-grej som ger en droppe i taget men såna finns ju inte att köpa längre :roll: ...har verkligen alltid velat ha en sån.

Kram!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Så här tänker jag (väldigt spontant):

Jag hade gärna gått på babysim för MIN egen skull för att lära känna några fler mammor här men för lillens skull tror jag inte det var särskilt nödvändigt. Han badade ju och njöt av det hemma. Dock blev det inget eftersom tiderna inte funkade med schemat och dessutom har jag faktiskt lite badhusfobi (jo, klor och diverse smittor är nog inte ultimat för luftvägar och hälsa i allmänhet) så jag var lika glad för det egentligen. Tål inte kloret, varken psykiskt eller fysiskt! :wink: Motsägelsefullt svar kanske men summan är nog: nej, inte alls nödvändigt och kan mycket väl innebära hälsoproblem. Men har du INGA mammavänner så kan det ju vara nödvändigt för din egen skull, typ.

Har du något att droppa bröstmjölken med så han inte dränks? Min mamma har alltid haft en fantastisk pipett-sug-grej som ger en droppe i taget men såna finns ju inte att köpa längre :roll: ...har verkligen alltid velat ha en sån.

Kram!

/Ylva

Vi har massor med småsprutor för alla olika sorters tillskott (järn, multivitamin osv)... Så det är nemas problemas!

Alltså mammavänner, jag har väl men inte som jag umgås med direkt eftersom vi är så himla försiktiga med smittor överlag. Tiderna passar super in i vårat schema så det är för oss inget problem... Han älskar ju att bada hemma men vi har inget badkar och badbaljan börjar bli för liten att plaska i nu när han inte kan sitta själv än :( Har en känsla av att han skulle älska babysim!
Vi ska upp till neo på 6 månaders kontroll snart så tänkte att jag kunde diskutera med dem då så får vi se lite vad dem tänker kring det hela. :)
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Babysim är jättemysigt för både förälder och bebis. Sedan är det förstås inte lika mysigt om liten blir sjuk. Det är klart att det är omöjligt att skydda sig från all smitta som man utsätts för men med en prematur skulle jag vara extra försiktig. De är ju alltid lite extra sköra, speciellt de första åren.

Med mina egna barn har jag blivit mer försiktig med varje barn jag fått. Första fick gå på babysim fullt ut och vi gillade det skarpt. Andra fick gå lite för sedan funkade inte tiden. Tredje har ännu inte fått babysimma alls trots att hon är 1½ år. Fast vi kör bastu och balja flera gånger i veckan. Funkar det med. :D

Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

För att byta ämne helt nu då, inatt hade vi två-tre uppvak, det sparkades av filt och täcke, pratades (han, inte jag) och ville absolut inte somna om förens en bra stund senare (kanske 20-30 minuter), var uppe och stoppade om, stoppade i napp och gick och la mig igen.
Beror det på att han hade störd sömn under dagen eller beror det på att han fått sova för mycket på dagen? Trött som jag är sover ju jag också en bra stund på dagen nu men vi sover inte i samma rum då (just för att jag inte vill störa honom)...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Först och främst, avvakta någon dag till för att se att det inte går över av sig själv. Annars skulle jag direkt fråga: hur ser schemat ut nu? Vilken ålder räknar du honom som, och hur gammal är han "på riktigt"? (Nu står det säkert i din signatur men den syns inte när man ska svara...och jag orkar inte gå tillbaka nu...trött var ordet! :wink: )

HADE han störd sömn på dagen eller? Typ sov alldeles för lite? Men sånt där kan bero på många saker om det bara är EN natt. Men håller det i sig är det ofta schemarelaterat.

Kram och bra att du vilar!! :D

/Ylva

Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Hej! :D

Först och främst, avvakta någon dag till för att se att det inte går över av sig själv. Annars skulle jag direkt fråga: hur ser schemat ut nu? Vilken ålder räknar du honom som, och hur gammal är han "på riktigt"? (Nu står det säkert i din signatur men den syns inte när man ska svara...och jag orkar inte gå tillbaka nu...trött var ordet! :wink: )

HADE han störd sömn på dagen eller? Typ sov alldeles för lite? Men sånt där kan bero på många saker om det bara är EN natt. Men håller det i sig är det ofta schemarelaterat.

Kram och bra att du vilar!! :D

/Ylva

Det har hållt i sig ett tag nu känns det som, ett eller två uppvak per natt, oftast (vad jag tror), bara på grund av att nappen har åkt ur, vilket bara gäller de nätter han somnar med den i och inte spottar ur den...
Lite störd dagssömn ibland men inte något speciellt igår...

Hans okorrigerade ålder blir ju 6 månader, men korrigerat inte riktigt 4 månader än... Schemat ser ut som följande

7- god morgon, 210 ml ersättning
9- sova 45min
10 - ersättning
11,30 lunch
12 - sova 2 timmar
14- ersättning
16 - sova 45 min
17 - kvällsmat (gröt),
18,30 kvällsslurk
19,00 - god natt
så totalt 15,5 timmars sömn per dygn :)
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Har du testat att låta honom somna om på egen hand utan att du har varit in och fixat täcket, stoppat in nappen eller kollat något annat? Klarar han det själv är det toppen. Behöver han hjälp med täcket eller nappen så är ju det svårt att inte gå in. Jag har nu äntligen :roll: lärt mig att inte ha någon trafik in till min yngsta nattetid. Det är ju så lätt att tro att en fot sitter fast, täcket är på vift, etc, etc. Hon fixar det mesta själv efter en betryggande ramsning från oss, annars säger hon till på skarpen.

Hur tänker du med napp? Anna skriver i Barnaboken att det inte tar många nätter för dem att glömma den. Från att man i början måste in och stoppa in nappen så blir det senare med större barn att man ska in och söka den lilla nappen som studsat iväg på de mest oväntade ställen i ett kolsvart rum. Har testat det med. Med nummer ett. Inte så kul.

Men om nu uppvaken håller i sig så är det nog dags för en schemajustering. Håller ni tiderna? Ibland om det skarvas för mycket med kvartarna kan det bli protester på annat håll i schemat.

Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Mellansyrran skrev:Hej!

Har du testat att låta honom somna om på egen hand utan att du har varit in och fixat täcket, stoppat in nappen eller kollat något annat? Klarar han det själv är det toppen. Behöver han hjälp med täcket eller nappen så är ju det svårt att inte gå in. Jag har nu äntligen :roll: lärt mig att inte ha någon trafik in till min yngsta nattetid. Det är ju så lätt att tro att en fot sitter fast, täcket är på vift, etc, etc. Hon fixar det mesta själv efter en betryggande ramsning från oss, annars säger hon till på skarpen.

Hur tänker du med napp? Anna skriver i Barnaboken att det inte tar många nätter för dem att glömma den. Från att man i början måste in och stoppa in nappen så blir det senare med större barn att man ska in och söka den lilla nappen som studsat iväg på de mest oväntade ställen i ett kolsvart rum. Har testat det med. Med nummer ett. Inte så kul.

Men om nu uppvaken håller i sig så är det nog dags för en schemajustering. Håller ni tiderna? Ibland om det skarvas för mycket med kvartarna kan det bli protester på annat håll i schemat.

Katja
Tiderna hålls för det mesta (undantagsfall om vi ska iväg vilket max händer en gång i veckan). Nappen överväger jag att ta bort helt, iaf på natten... Han sover ju inne hos oss tyvärr. Eller ja, inne hos mig i nuläget eftersom mannen är i Kina. Vi bor inte större än att det måste bli så just nu men större lägenhet är på gång! Jag är väl mest otålig själv över att han ska somna om fort eftersom jag vaknar... Men jag kan prova att inte stoppa om inatt så får vi se! :-)
Funderar på att korta ner eftermiddagsluren till 20 min istället för 45...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag ryckte aldrig nappen med storebror, han är fyra år och vill inte släppa den #-o . Med lillebror fick jag nog av den när fast jag plockat bort nattmålen så vaknades det flera gånger på natten och ropades efter nappen [-X . Jag ställde in mig på att de skulle ta tre dygn och det gjorde det innan det satt klockrent men det gick mycket lättare än jag trodde och jag är så glad att jag vågade.

Nappen bort säger jag :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

mamaA skrev:Hej!

Jag ryckte aldrig nappen med storebror, han är fyra år och vill inte släppa den #-o . Med lillebror fick jag nog av den när fast jag plockat bort nattmålen så vaknades det flera gånger på natten och ropades efter nappen [-X . Jag ställde in mig på att de skulle ta tre dygn och det gjorde det innan det satt klockrent men det gick mycket lättare än jag trodde och jag är så glad att jag vågade.

Nappen bort säger jag :mrgreen:

Funkar det med napp bara dagtid eller är det bara till att krångla till det?
Funderar på tänder på gång... Det och utvecklingsfas, för f*n vad det gnälls nu... Tips och tricks hur man orkar igenom? Känns inte som det är någon större idé att försöka genomföra ändring av schema förens gnällperioden är över, det var ett fasligt sjå sist jag gjorde det men då fanns ju iaf energin! :cry:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Nej, rycker man nappen får man göra det helt [-X . Jag behöll nappen till storebror av just den anledningen att den vara ju så bra att ha vid bilåkning och gnäll o.s.v. men den niten går jag inte på igen. Utvecklingsfaser är det ju jämnt och ständigt så sånt kan man inte vänta ut då skulle man aldrig få något gjort. Lillebror har haft känning av sina framtänder i en månad minst, de åker fram och tillbaka några m.m och lyser kritvita genom tandköttet, vanligt tydligen enligt BVC men skulle jag ha det som ursäkt för att inte plocka bort nattmål och napp så hade vi fortfarande haft båda kvar :roll: :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

mamaA skrev:Hej igen!

Nej, rycker man nappen får man göra det helt [-X . Jag behöll nappen till storebror av just den anledningen att den vara ju så bra att ha vid bilåkning och gnäll o.s.v. men den niten går jag inte på igen. Utvecklingsfaser är det ju jämnt och ständigt så sånt kan man inte vänta ut då skulle man aldrig få något gjort. Lillebror har haft känning av sina framtänder i en månad minst, de åker fram och tillbaka några m.m och lyser kritvita genom tandköttet, vanligt tydligen enligt BVC men skulle jag ha det som ursäkt för att inte plocka bort nattmål och napp så hade vi fortfarande haft båda kvar :roll: :wink: .

Uff, uff, uff! Nattmål är ju helt borta, det gick hemskt smidigt (knappt att jag gjorde något själv)... Nappen ryker nog när mannen är hemma. I nuvarande läge orkar jag inte helt själv att kämpa med det (feg ursäkt jag vet). Hade jag inte haft illamåendet och tröttheten hade det inte varit några problem! :(
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

=D>

Äsch, det fixar sig. Det är inte försent även om du väntar liiite till. Och behöver inte ens bli särskilt jobbigt. Men du kommer inte att ångra att du tar bort den, jag lovar! :wink:

Kram!

Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:=D>

Äsch, det fixar sig. Det är inte försent även om du väntar liiite till. Och behöver inte ens bli särskilt jobbigt. Men du kommer inte att ångra att du tar bort den, jag lovar! :wink:

Kram!

M kommer ju hem på onsdag så det blir hans jobb (får se hur han klarar det :shock: )...
Vasst tandkött i övre delen av munnen nu, så tänder på gång! Men brukar de inte få i nedre delen av munnen först? :?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"